Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er litt på siden av hva jeg kan, så er litt på tynn is her (ba-dam-tish), og litt usikker på hva du tenker på, er det hva som skjer med isen du tenker? I den andre høres det ut som mesteparten av lyden bare er knaking fordi isen endrer størrelse (temperatur-endringer?). Den første høres ut som er lyd både over og under vann på samme tid.

 

AtW 

Lenke til kommentar

Når vann fryser til is blir det lagret spenninger i isen. Is tar jo egentlig 10% større plass enn vann, hele isoverflaten blir derfor som en diger membran. Disse spenningene gjør at isen forsterker visse lydfrekvenser, noe man kan utnytte til å skjære ut biter av isen og spille på disse bitene. Mange som har vært utendørs i spengkulde i nærheten av innsjøer med islag har hørt den mystiske syngingen når islaget blir tykkere, og går man over en islagt innsjø og isen sprekker, så hører man lignende syngende lyder når sprekka forplanter seg bortover i isflata.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Det blir stort sett tipping her, men i den første videoen var det tydelig hvordan det i hovedsak var de høye frekvensene som kom frem til hydrofonen når avstanden ble stor. Vannet demper ikke de lave frekvensene i vesentlig grad, så det tyder på at det først og fremst er isen som leder lyden frem til hydrofonen. Isen så ut til å være relativt tynn, så da virker det ikke urimelig for meg at det er de korteste bølgelengdene som transporteres best mens de lengre dempes ut.

 

Dette her var bare en første, intuitiv forklaringsmodell som dukket opp i hodet mitt. Det er mulig at jeg kan videreutvikle den eller forkaste den om jeg ender opp med å tenke litt mer på dette.

Lenke til kommentar

Det blir stort sett tipping her, men i den første videoen var det tydelig hvordan det i hovedsak var de høye frekvensene som kom frem til hydrofonen når avstanden ble stor. Vannet demper ikke de lave frekvensene i vesentlig grad, så det tyder på at det først og fremst er isen som leder lyden frem til hydrofonen. Isen så ut til å være relativt tynn, så da virker det ikke urimelig for meg at det er de korteste bølgelengdene som transporteres best mens de lengre dempes ut.

 

Dette her var bare en første, intuitiv forklaringsmodell som dukket opp i hodet mitt. Det er mulig at jeg kan videreutvikle den eller forkaste den om jeg ender opp med å tenke litt mer på dette.

 

Men er det sikkert at tynn is ikke leder lave frekvenser? "Tynn luft" demper jo ikke lave frekvenser særlig bra. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Ikke kast steiner ut på isen. Folk skal gå på skøyter der. Livsfarlig.

I den første videoen høres det akkurat ut som om man gnir isopor mot glass.

Legg merke til at det ikke kommer noen særlig spesiell lyd (synes jeg) av den store steinen, som ikke sklir, rundt 2:15. Men 2:30 kaster han en ny stein, og når den treffer den første, slik at den sklir, kommer det gnikke-lyd igjen.
 

Edit:

I video 2 er det ikke klart om lyden lages spontant hele tiden, eller om han tramper rundt på kinaputter bak kamera. Kanskje han har med seg en beatboxer, jeg ventet på at en rapper skulle bryte inn når som helst. Hvis det er sånn hele tiden, synes jeg synd på fisken.

 

Edit 2:

Video 3 høres virkelig ut som en "laser" (på film / i spill). Bonusspørsmål: hvorfor lager en laser slike lyder?

Det kunne kanskje forklare is-lyden.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Video 3 høres virkelig ut som en "laser" (på film / i spill). Bonusspørsmål: hvorfor lager en laser slike lyder?

Det kunne kanskje forklare is-lyden.

"Laser"lyden man er kjent med kom opprinnelig fra en lyddesigner som slo på en lang vaier. Slaget lager en impuls som består av alle frekvenser, men fordi de høye frekvensene propagerer raskere enn de lave i vaieren vil lyden ha den synkende tonen vi er kjent med når den har reist et stykke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sprinkleranlegg, tenker da på vanlig våtanlegg. Er det sirkulasjon i vannet eller er det tilsatt noe for å hindre oppblomstring av alger? Eller er det i det hele tatt et problem?

Er det eget system i forhold til drikkevann ellers, i tilfelle lekkasje?

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Det er vanlig drikkevann uten noe tilsatt (finnes sikkert unntak), og slik jeg har forstått det er det ikke et problem med begroing. Jeg kan tenke meg at så lenge det er stillestående vann ute i rørene så vil det til slutt bli dødt, dvs. at det ikke er nok oksygen i det til at noe vokser. Og det som fins av alger/biofilm i rørene vil raskt bli spylt ut hvis anlegget løses ut av brann.

 

Det er jevnlig testing av anlegget, men da på "hovednivå" i sprinklersentralen, ikke ute i fordelingsnettet i bygget. Man sjekker at ventiler aktiveres, osv., og da føres testvannet til sluk. Litt usikker på om man bruker en ekstern enveisventil eller om det er en form for enveisfunksjon i sprinklerventilen som sikrer at man ikke fører sprinklervann tilbake igjen på drikkevannsnettet.

Lenke til kommentar

Det er jevnlig testing av anlegget, men da på "hovednivå" i sprinklersentralen, ikke ute i fordelingsnettet i bygget. Man sjekker at ventiler aktiveres, osv., og da føres testvannet til sluk. Litt usikker på om man bruker en ekstern enveisventil eller om det er en form for enveisfunksjon i sprinklerventilen som sikrer at man ikke fører sprinklervann tilbake igjen på drikkevannsnettet.

Når vi tester sprinkler på jobb drenerer vi et punkt i nettet for å sjekke at mengdemålere løser ut (brukes som indikasjon på at sprinkler er utløst). Primært så langt uti nettet som mulig, dermed blir ferskvannet byttet ut når vi tester.

 

I nettet står det ferskvann hele tiden, men det vil komme saltvann med en gang ute i felt, mens i boligkvarter er det en svær ferskvannstank som tømmes først før saltvannet kommer. (Litt bedre tilgang på saltvann her ute....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...