Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor koster en iPhone så mye? Greit nok at den kan surfe, sende meldinger osv, men i forhold til en Android-telefon så er de jo veldig lite avanserte (teknologi-messig)

 

For å svare mer seriøst: det er vel bare å si med etterspørsel. Folk kjøper uansett, så prisen trenger ikke å gå ned. I tillegg er de som oftest robuste, de tåler å falle i bakken opp til mange ganger, og er vel sånn sett bygget av robuste materialer.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pluss at de inneholder en del ting spesifikt for en kalkulator, som nok også er litt "beskytta" etc for diverse utregninger osv. Algoritmer og slike ting.

 

Ja, du kan gjøre alt med en mobil, men da må du ha en app som fikser dette.

 

I tillegg har kalkulatoren en fordel når det kommer til batteritid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta Casio ClassPad 330 som et eksempel. Kostet litt over 2000kr da jeg kjøpte min (Plus versjonen).

Det er nok et veldig snevert marked for denne saken, men du verden for et kraftig verktøy. Jeg vil tro at komponentene er ganske gode (god kvalitetskontroll) og det er nok en del som må til for å lage alle funksjoner som ligger inne, samt teste alle så de fungerer som de skal. Det er ikke gjort på en dag... Batterikapasiteten er det heller ikke noe å si på. 4 AAA batterier holder lett et helt skoleår for meg.

 

Denne tar derivasjon, integrasjon, Laplace, Fourier, grenseverdier, osv. uten problem og gir svar i eksaktverdier om man vil ha det. Dessuten gir touch-skjermen en veldig fordel i graf-delen (både 2D og 3D). Dessuten har den en haug andre funksjoner jeg aldri kommer til å få bruk for. Men den er et veldig godt hjelpemiddel på matteeksamen for å kontrollere svarene. Dessuten er den veldig enkel og rask i bruk med 2D-grensesnitt.

 

Så den koster nok en smule mer å lage og produsere enn pluss-minus-gange-dele kalkisene. :)

 

Eneste er at skjermen har dårlig kontrast og er ikke bakgrunnsbelyst. Etterkommeren fikk fargeskjerm og bakgrunnsbelysning så det frister litt å bytte den inn mot et mellomlegg. :hmm:

Lenke til kommentar

Et fly punkterte ene hjulet ved take off og skal nødlande på Gardemoen igjen etter å ha brent opp drivstoff

 

Link

 

Hvorfor ikke la flyet dra dit det skal (Kreta) og la det lande der heller? Da sparer man jo både det ene og det andre, og passasjerene kommer fram når de skal.
Det kan jo ikke skje noe pga dette i lufta likevel?

Lenke til kommentar

Brenningen av drivstoff gjør de sikkert for å redusere vekt.

 

Returen til Gardemoen skyldes sikkert flere ting.

- Mulig de har bedre vedlikeholdslager og personell der enn på Kreta. Hva om de av andre årsaker må nødlande en annen plass? Da er det en risiko for at de har ennå mindre kompetent vedlikehodspersonell og delelager.

- Det kan hende de vil granske hjulet og flyet for å lete etter biter av dekket og andre skader på flyet.

- Evnetuelle andre deler som her mistet kan letes etter og monteres hvis de er ok.

- Språkproblemer. Det er en fordel om avgangsflyplass, ankomstflyplass og pilotene prater samme språk flytende. Mindre risiko for misforståelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...