Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kom på et spørsmål til dere!

 

Ta en flaske Cola. La all kullsyren forsvinne. Tar nå colaen mindre plass?

 

Ja, men mengden kuyllsyre i en brus er godt under en prosent av volumet, så det synes ikke.

 

Edit: Det er jo lett å prøve: Ta en flaske med brus, og merk nivået når den er ny. Så må du riste den så kullsyren slipper ut, over flere omganger, til den er helt flat. (Det er ikke gjort på en dag.) Pass på at det ikke skummer over. Og så sammenligner du nivået. Siden brusflasken smalner mot tuten kan det hende at det blir en synlig forskjell.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er hensikten med klistermerkene på frukt?

Jeg spiser nå et Pink Lady-eple, og klistermerket sier følgende:

 

CHILE

Pink Lady

#4128

 

Jeg antar det har med sporing å gjøre, noe som kan være en fordel med tanke på import, plantesykdommer, tilbakekallinger osv.

Så vet man hva man får.

 

Pink Lady sitt klistermerke var enkelt å fjerne, men andre epler har merker som knapt er mulig å få bort.

Da kan man enten bite det av, og spytte ut litt av eplet, eller tygge og svelge det.

Alle burde være enklere å fjerne, for forbrukerens del.

 

Noen som vet mer?

Lenke til kommentar

Litt flåsete sagt så måler en IQ-test evnen til å løse IQ-tester... Selvsagt vil det være en viss korrelasjon mellom evnen til å løse andre problemer enn de man finner i testen og IQ-scoren, men noen fasit er det neppe. Ifølge wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient, vil du kunne gjøre enkelt arbeid i hjemmet med en IQ på 50 og når selv bikkjer og katter ofte får med seg sammenhengen mellom dørhåndtak og åpning av dør tviler jeg sterkt på at 60 er noen grense for å kunne bli døroperatør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er hensikten med klistermerkene på frukt?

Jeg spiser nå et Pink Lady-eple, og klistermerket sier følgende:

 

CHILE

Pink Lady

#4128

 

Jeg antar det har med sporing å gjøre, noe som kan være en fordel med tanke på import, plantesykdommer, tilbakekallinger osv.

Så vet man hva man får.

 

Pink Lady sitt klistermerke var enkelt å fjerne, men andre epler har merker som knapt er mulig å få bort.

Da kan man enten bite det av, og spytte ut litt av eplet, eller tygge og svelge det.

Alle burde være enklere å fjerne, for forbrukerens del.

 

Noen som vet mer?

 

4128 er PLU-koden som blir slått inn i kassa.

Det forteller kassasystemet prisen på eplene og hvilke epler det er (for statistikken sin del).

 

Jeg husker når jeg jobbet på Meny og måtte pugge over hundre slike PLU-koder for alle typer frukt og grønt og småbakster.

Lenke til kommentar

De henger nå slått opp i kassa, ikke noe å pugge men man lærer de seg rimelig fort helt uten pugging. Har forøvrig hele 3 PLU for epler, rød, grønn og gul. Resten kommer pakket inn med strekkode

 

Jada, men man kan ikke slå opp hver jævla banan og grapefrukt og gressløk når de kommer rasende inn på båndet. Ikke var det særlig godt sortert heller, så de gangene jeg måtte lete så var det i 10-20 sider med 10 bilder på hver side. Av varierende kvalitet.

 

Nødløsningen var å dikte opp en rimelig pris (5,-) og punche inn "diverse frukt/grønt" :)

Lenke til kommentar

Jada, men man kan ikke slå opp hver jævla banan og grapefrukt og gressløk når de kommer rasende inn på båndet. Ikke var det særlig godt sortert heller, så de gangene jeg måtte lete så var det i 10-20 sider med 10 bilder på hver side. Av varierende kvalitet.

 

 

 

Nødløsningen var å dikte opp en rimelig pris (5,-) og punche inn "diverse frukt/grønt" :)

 

Vi har et A4 ark hvor alt står listet alfabetisk så er rimelig kjapt og enkelt. Trenger du bilde om kunden selv ikke vet hva de har kjøpt så finnes det i kassesystemet.

Lenke til kommentar

Jeg har plutselig oppdaget at oppå alle harddisker er det et knøttlite hull der det står "do not cover this hole". Jeg har plutselig oppdaget at jeg faktisk har dekket til hullet med støyisolerende skum på en av diskene mine.

- Hva er hullet til?

- Hva skjer når det er litt tildekket?

- Og hva skjer hvis det blir totalt plombert?

 

Edit:

Jeg har plutselig oppdaget at opptil flere setninger i dette innlegget starter med "jeg har plutselig oppdaget". ;)

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Lufttrykket endrer seg, selv om maskinen er samme høyde over havet.

Værmeldingen snakker jo hele tiden om latrykk og høytrykk.

 

Jeg vet ikke om det endrer seg nok til å bety noe for en harddisk, men jeg ville fjernet blokkeringen.

 

Støydempende skum kan være varmeisolerende, og varme kan forkorte harddiskens levetid.

Kjøp SSD om støy plager deg.

Dagens SSD er ganske store, så du får plass til mange filer.

For langtidslagring, prøv ekstern harddisk som du kan koble til når du trenger den, eller NAS nettverkslagring i et annet rom enn der du oppholder deg.

 

Jeg har nå en vifteløs laptop som eneste PC. Ingen bråkete mekanikk. Bra greier.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...