Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanligvis har norske forbrukere 230V 3-fase IT-nett med teoretisk* inntil 125A (per fase). Dvs. maks effekt root(3)*125A*230V= ca 50 kW

 

Noen har 400V TN-C-nett, også med teoretisk* maks 125A. Altså maks ca 86,6 kW.

 

* Mange har hovedsikring og kabel fra trafoen som begrenser strømtrekket til f.eks 32, 50 eller 63 A og dermed trenger ny hovedsikring og inntakskabel for å kunne bruke 125A.

 

Kapasitet ut over dette kan selvsagt kjøpes, men da må man over på et annet takstsystem enn forbrukertakst og det må graves ny kabel fra nærmeste trafo. Det tas selvsagt forbehold om ledig kapasitet på trafoen, eller så blir det en ekstrakostnad på oppgradering av den. Har man ubegrenset med penger kan man oppgradere nesten ubegrenset.

 

NB. Med forbehold om at jeg husker rett.

Min erfaring (elektriker-fagbrev) er at svært få norske husstander har trefase inn i huset. De aller, aller fleste har enfase 230V, med hovedsikring på 32-50A. I nye byggefelt er det gjerne TN, med enfase 230V inn til mindre enheter og trefase 400V inn til hus og større enheter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man/noen/"forskere" snakker om muligheten for å kunne gjenopplive mammuten fra DNA man har funnet i nedfrossne individer. Spørsmålet mitt er om det sitter noen et sted og fryser ned/registrerer DNA-et til arter som er i ferd med å dø ut i dag? Er det noen som forsøker å lage et DNA-register over utdøende arter, slik at vi kan gjenopplive den siberske tigeren når vi finner ut at urinen dens inneholdt kuren for kreft, eller at den hadde gjort seg bra i dyrehager? Eller når vi til slutt blir klar over at vi er i ferd med å skape den største masseutryddingen i denne planetens historie, og at vi er nødt til å reversere utviklingen for å holde det globale økosystemet som vi er del av noenlunde ved like?

 

Virker jo som at det hadde vært smartere å lagre/registrere arvematerialet til en art mens den fortsatt lever, fremfor å vente til den er død og man må begynne å lete etter nedfrosne individer med godt nok bevart DNA til å kunne brukes?

Lenke til kommentar

Sjekk ut Frozen Ark

 

Mer presist den lander sidelengs (stort sett). Har ikke helt klart å finne ut hvorfor, men jeg regner med at det er fordi kula slutter å spinne, og at bakenden er tyngre enn en fronten, så jeg vil tro at den vil prøve å falle med den tyngste siden ned.

 

Det gir mening, er vel av samme grunn som at en mynt som regel ikke lander på kanten.

Lenke til kommentar
Min erfaring (elektriker-fagbrev) er at svært få norske husstander har trefase inn i huset. De aller, aller fleste har enfase 230V, med hovedsikring på 32-50A. I nye byggefelt er det gjerne TN, med enfase 230V inn til mindre enheter og trefase 400V inn til hus og større enheter.

Jeg har 3-fase 63A 230V IT i min snart 30 år gamle enebolig og de nærmeste naboene mine har også 63A 3-fase. IT er fortsatt klart vanligst i eksisterende boliger, men i nye boligfelt velges stadig oftere TN. Riktinok ofte 1-fase siden nye boliger har generelt mye lavere energiforbruk enn eldre og det bygges veldig mange små boliger (rekkehus, lavblokker, større blokker etc.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du klarer å skyte rett opp vil kula komme ned sidelengs og vil ikke være dødelig. Men det er veldig veldig vanskelig å klare å skyte rett opp, litt avvik og kula beholder banen sin, og kan være dødelig. Mythbusters fant resultater som talte for busted, plausible og confirmed, så de konkluderte med "Myth: Dangerous".

 

Edit:

De teste både pistol og rifle.

 

Edit: 2

http://mythbustersresults.com/episode50

Hmm, det er nok derfor en kvinne fikk 20 års fengsel for å skyte varselsskudd mot en truende person.

 

Hvor høyt vil egentlig kula gå opp? Det spørs egentlig hva slags våpen og ammunisjon det er snakk om, eller?

Lenke til kommentar

 

Jeg har 3-fase 63A 230V IT i min snart 30 år gamle enebolig og de nærmeste naboene mine har også 63A 3-fase. IT er fortsatt klart vanligst i eksisterende boliger, men i nye boligfelt velges stadig oftere TN. Riktinok ofte 1-fase siden nye boliger har generelt mye lavere energiforbruk enn eldre og det bygges veldig mange små boliger (rekkehus, lavblokker, større blokker etc.)

 

IT velges aldri på nye felt der man har tilgang til Tn. Til det er tn så mange hakk bedre enn IT.

 

Problemet er at noen plasser har man ikke tilgang til tn nett når nytt bygges, og ny trafo blir for dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor høyt vil egentlig kula gå opp? Det spørs egentlig hva slags våpen og ammunisjon det er snakk om, eller?

Fant dette:

A .30-06 cartridge will go 10,000 feet high and take 58 seconds to come back down

A 9 mm will go 4000 feet and take 37 seconds to come back down.

 

og dette

Many stronger high powered rifle can fire a bullet at perhaps 3,000 feet per second as measured at the end of barrel. If that bullet were fired straight up, the bullet would be acted upon by both the force of gravity and friction. Ignoring friction: gravity will slow the bullet to the point where it is falling back towards you in under 14 seconds (rate of decrease = 32feet/second^2).
Lenke til kommentar

og dette

Many stronger high powered rifle can fire a bullet at perhaps 3,000 feet per second as measured at the end of barrel. If that bullet were fired straight up, the bullet would be acted upon by both the force of gravity and friction. Ignoring friction: gravity will slow the bullet to the point where it is falling back towards you in under 14 seconds (rate of decrease = 32feet/second^2).

Her er det en liten mattefeil. Ved 3000 feet per second (fps), vil det ta 94 sekunder (3000/32=93,75) før den stopper opp og begynner å falle nedover. I realiteten er det selvsagt mindre, ettersom friksjonen kan bli enormt sterk for et prosjektil som beveger seg så fort, selv om det har en fin aerodynamisk form.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så enkelt det regnestykket der for på vei opp kan det starte med langt over terminalhastigheten, mens på vei ned vil terminalhastigheten begrense hele veien. Prosjektilet kan ha stabil retning på vei opp, men rotere kaotisk på vei ned og dermed ha relativt lav terminalhastighet. Prosjektilet vil altså bruke kortere tid på vei opp enn på vei ned, men her er det så mange ukjente faktorer at man nesten må prøve det ut i praksis for å finne det ut.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle den komme ned sidelengs?

De aller fleste prosjektilene har ikke en vektlagt topp eller bunn.

 

EDIT: angående hele denne fallende prosjektiler-greia, fant denne wiki artikkelen: http://en.wikipedia....bratory_gunfire

 

A study by the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) found that 80% of celebratory gunfire-related injuries are to the head, feet, and shoulders.[4] In Puerto Rico, about two people die and about 25 more are injured each year from celebratory gunfire on New Year's Eve, the CDC says.[5] Between the years 1985 and 1992, doctors at the King/Drew Medical Center in Los Angeles, California, treated some 118 people for random falling-bullet injuries. Thirty-eight of them died.[6] Kuwaitis celebrating in 1991 at the end of the Gulf War by firing weapons into the air caused 20 deaths from falling bullets.[6]

 

Firearms expert Julian Hatcher studied falling bullets in the 1920s and calculated that .30 caliber rounds reach terminal velocities of 300 feet per second (90 m/s).[7] A bullet traveling at only 200 feet per second (61 m/s) to 330 feet per second (100 m/s) can penetrate human skin.[8]

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ikke så enkelt det regnestykket der for på vei opp kan det starte med langt over terminalhastigheten, mens på vei ned vil terminalhastigheten begrense hele veien. Prosjektilet kan ha stabil retning på vei opp, men rotere kaotisk på vei ned og dermed ha relativt lav terminalhastighet. Prosjektilet vil altså bruke kortere tid på vei opp enn på vei ned, men her er det så mange ukjente faktorer at man nesten må prøve det ut i praksis for å finne det ut.

Enig, men 14 sekunder er i hvertfall feil.

Lenke til kommentar

At man advarer mot å dekke til varmovner viker fornuftig

Det som blir merkelig i denne sammenhengen er at man også har et voldsom fokus på tver som star i stand-by, samtidig som det finnes 100 vis av andre ting som kan gå varm og begynne å brenne

 

Det gjør det ikke mindre merkelig at de aller fleste slike dingser er laget uten en skikkelig av/på knapp.

samtidig så bruker de flere minutter å på å bli klare til bruk etter at strømmen er koblet til

hvorfor er det slik ?

 

Med skikkelig av/på knapp mener jeg at forbindelsen til strømkilden fysisk brytes når knappen er i stilling "av" .

Lenke til kommentar

En TV er en "panelovn" på rundt en kvadratmeter med rundt eller under 1 watt varmeutvikling i standby. Du kan dekke den til med 10 dyner og en rull glava uten at du får noe mer en lunk, så fremt den står i standby. Lunk gir ikke brannfare. En panelovn på 1000 watt fordelt på en kvart kvadratmeter (4000 Watt/kvadratmeter) er noe helt annet. En tynn sommergardin som ramler ned på den er alt som skal til for å starte en brann på få minutter.

 

Ellers så er jeg enig i det med fysisk bryter eller batteridrevet standbymodus med relé (fysisk brutt strøm). Hensikten med standby er forresten ikke å gi rask oppstart, men å gjøre det mulig å slå den på via fjernkontrollen.

Lenke til kommentar

tv-station-makes-excruciating-error-reads-4-wrong-names-of-asiana-crash-pilots-including-sum-ting-wong-and-ho-lee-fuk.jpg

(Personen som gav disse tulle-navnene til media i forbindelse med ulykken har fått sparken.)

 

Asiatiske navn (og ord?) har en ganske karakteristisk oppbygning, en serie en-stavelsesord.

Hvordan høres vestlige navn og ord ut for folk i Asia?

 

I Kina Korea og Vietnam er det ihvertfall sånn, men feks japan har jo ikke den karakteristikken i det hele tatt for navnene sine.

 

AtW

Lenke til kommentar

En TV er en "panelovn" på rundt en kvadratmeter med rundt eller under 1 watt varmeutvikling i standby. Du kan dekke den til med 10 dyner og en rull glava uten at du får noe mer en lunk, så fremt den står i standby. Lunk gir ikke brannfare. En panelovn på 1000 watt fordelt på en kvart kvadratmeter (4000 Watt/kvadratmeter) er noe helt annet. En tynn sommergardin som ramler ned på den er alt som skal til for å starte en brann på få minutter.

 

Ellers så er jeg enig i det med fysisk bryter eller batteridrevet standbymodus med relé (fysisk brutt strøm). Hensikten med standby er forresten ikke å gi rask oppstart, men å gjøre det mulig å slå den på via fjernkontrollen.

Det er jo nettop denne lunken brannvaset mener er farlig:

jeg vet ikke hvorfor , men de menr ganske klart at tver som står i stan-by modus kan ta fyr

( det er jo derfor de ber oss om slå helt av eller trekke støpselet ut når man forlater rommet for lengre periode )

 

Nå finnes de noen dingser som skal kutte strømmen etter en periode men de er mer til plage en nytte

 

Spørmålet er jo hvorfor har man fjernet den skikkelige av/ på fra så mange enheter hvis de er brannfeller ?

 

Du nevner batteridrevet stan-by modus.Betyr det da at denne kretsen har et batteri som laddes opp under bruk , på samme måte som mange video opptakere har batterier for holde på innstillingene ved strømbrudd ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...