Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Så en episode av Criminal Minds i går hvor det var en psykisk ustabil kar som tok en far og en datter, samt en uteligger til fange. Faren måtte slå uteliggeren til døde for å spare både sitt og datterens liv.

Spørsmålet hører best hjemme på jussforumet. Så til topic:

 

Det er aldri nødvendig å "slå noen til døde", og nødvergeretten gjelder ikke lenger enn nødvendig for å avverge et angrep. Kunne du uskadeliggjort personen uten døden til følge, så har du med andre ord overskredet grensen for nødverge. Er personen bevæpnet (med kniv/skytevåpen) og angriper deg, så kan du skyte vedkommende; helst i beinet/skulderen om mulig, og helst etter et varselskudd/anrop ("stopp, jeg skyter!") om situasjonen tillater det, men om du uheldigvis skulle komme til å treffe vedkommende i f.eks. hjertet (med døden til følge...) i en stresset situasjon, så vil sannsynligvis det også være innenfor nødvergeretten. Det samme gjelder om en du slåss med faller og tilfeldigvis/uheldigvis slår seg i hodet med dødelig utfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har vel folket (i denne tråden tror jeg) kommet frem til at triptelleren viser nøyaktig tilbakelagt distanse. Dette fordi den går på selve veiva eller noe sånt. Må sies at jeg ikke helt husker konklusjonen.

En viss misvisning i speedometeret er lagt inn fra bilprodusentens side, denne innprogrammerte misvisningen påvirker ikke trippteller/km-teller. Misvisning pga endret rulleomkrets i forhold til original vil påvirke begge deler.

Lenke til kommentar

Hehe. Trodde det var standard at post med spørsmål uten quote var stilt til forrige poster.

My bad.

 

Så din kilde på att triptelleren er mer nøyaktig en speedometer er egen erfaring kombinert med artikler fra din side.

 

Har enda ikke funnet en artikkel som sier at feilvisningen på speedometeret ikke er gjeldene på triptelleren.

Lenke til kommentar

Har enda ikke funnet en artikkel som sier at feilvisningen på speedometeret ikke er gjeldene på triptelleren.

Har heller ikke sett det skrevet så konkret, men det står som oftest i klartekst at en viss misvisning er lagt inn fra produsentens side, og da er det absolutt ingen grunn til at det skal gjelde for tripptelleren, mens noe kan komme av annen dekkdimensjon enn standard, og da påvirker det naturligvis begge deler. Når det gjelder erfaringer: min egen bil (Toyota) har helt mekanisk speedometer, som viser bortimot 9-10% for lite (reell hastighet 81-82 når den viser 90), mens km-telleren er "spot on" (målt over lengre avstander; 60-100 km, noe som da skulle gitt et avvik på 5-10km om denne også viste 9-10% for lite).

Lenke til kommentar
På hvilken måte må jeg brette et A4-ark slik at jeg får flest separate biter etter å ha klippet over arket i en rett linje fra side til side?

Hvor mange ganger er det lov å brette? Jeg ser for meg at flere bretter kan gi flere biter.

 

Hvis det bare er en eneste rett brett så klarer jeg bare 3 separate biter: To hjørner + reststykket.

 

Får man to bretter til rådighet får jeg 5 separate biter: hjørnene + reststykket.

 

Med tre bretter får jeg til 9 biter ved å brette hjørnene inn mot midten og klippe fra den sidekanten uten bretter til den andre sidekanten uten bretter.

 

Med fire bretter får jeg 17 biter ved å brette den siste bretten halvveis innover mot der hjørnene befinner seg og klippe på langs av den tykkeste delen.

 

Ved å gjenta den siste bretten og klippe på samme måte kommer jeg opp i 33 biter.

 

Foreløpig finner jeg ut at teknikken må være å unngå å klippe over noen av brettene.

 

_____

 

Kontrollsjekk: Ny teknikk, brette trekkspill. Jeg får den samme tallrekken med 3, 5, 9, 17 og 33 biter ved henholdsvis 1, 2, 3, 4 og 5 bretter.

 

Med begge teknikker følger tallrekken mønsteret: 2n+1

 

Er det noen som finner bedre metoder?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...