Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Du blir sinna på komplett du løper til mpx og sier "In your face komplett!"

???

 

Du blir sinna på en forhandler også løper du å kjøper hos den samme forhandleren...

 

Jeg skjønner ikke. :shrug:

 

Er du sinna på MPX/Komplett er det vel evt. Mamoz du handler hos. (hvis ikke de også er kjøpt opp av dem da)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varemerket rødsprit er etter definisjon et kjemikalie som inneholder mellom 60 og 100% etanol regner jeg med det betyr.

Antageligvis kan du kjøpe i forskjellige konsentrasjoner.

 

Jeg har et videre spørsmål ut i fra dette. Rødsprit kan vel umulig inneholde 100% etanol? Man snakker gjerne om at en væske ikke kan ha større prosentandel av alkohol (etanol) enn 96% - fordi de resterende 4% fordamper bort. Hvordan kan da rødsprit inneholde 100% etanol?

Lenke til kommentar

Jeg har et videre spørsmål ut i fra dette. Rødsprit kan vel umulig inneholde 100% etanol? Man snakker gjerne om at en væske ikke kan ha større prosentandel av alkohol (etanol) enn 96% - fordi de resterende 4% fordamper bort. Hvordan kan da rødsprit inneholde 100% etanol?

Det er en myte. Tenk deg om. Hvis du har 1 liter 100% vann også koker du det så 0,5 liter av det fordamper. Hvor stor prosentandel vann sitter du da igjen med? Fortsatt 100% vann selvfølgelig...

 

Mytens opphav kommer fra hvor ren alkohol du kan lage ved destillasjon, men det finnes andre metoder for å få det enda renere. Som f.eks med en molekylær sil. Og det gjøres når man f.eks skal bruke etanol som drivstoff.

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer. Etanol er hygroskopisk og trekker til seg fuktighet (vann) fra luften. Glemmer du å ta på lokket på en beholder med 100% etanol så kan du faktisk oppleve at væskenivået går litt opp pga vannet som har blitt "sugd inn" fra lufta rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil tro det beste er å jevnt utsette kroppen for sol, slik at den står rustet med sine egne forsvarsmekanismer.

 

En solbrun hud tåler vel sol bedre enn en bleik kropp som ikke har sett sol.

 

Men om man får mer kreft av den ene eller andre aner eg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...