Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skjer hvis man fyller bensintanken til en vanlig bil med vann og bensin?

Avhengig av blandingsforhold så skjer ingenting, den går tyngre og blir tyngre å starte, eller så starter den ikke i det hele tatt.

 

Dette skjer rimelig ofte på biler som har stått lenge med halvtom/tom tank der det har samlet seg mye kondens over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn".

 

Jeg antar at denne loven ikke vil gjelde ved grenseovergangen. Dessuten så er det vanskelig å avgjøre hva som er nødvendig kjøring. Mange turer er strengt tatt unødvendige. Jeg ville sagt at det å kjøre en tur eller to gjennom byen for å se litt rundt er helt greit, mens å "patrulere" et mindre område vil regnes for unødvendig.

 

 

Om du hadde sagt at du har med deg springvann og mel (noe som ville ha vært sant) så prøver du å villede tollvesenet ved å pakke det inn som du gjør. En annen ting er at det må antaglivis en narkohundt til for å sniffe på det du har med deg eller en annen form for undersøkelse for å validere at du prater sant. For alt tollerne vet så smugler du faktisk noe. Du kan potensielt kjøre mel og vann denne gangen og ha sprit og narkotika når du passerer en time etterpå og late som om du glemte å kjøpe bacon på Nordby og har dermed tatt en ekstra handlerunde.

 

Hvis du med vilje prøver å late som om du gjør noe ulovlig så kan det få en reaksjon. Særlig om du gjør dette flere ganger. Dette bruker tross alt opp de begrensede ressursene tollvesenet har til rådighet og potensielt fører til at de som egentlig burde ha blitt stoppet får passere fritt.

Lenke til kommentar

Er det forbudt å "trolle" med tollvesenet?

Altså, krysse grensa mellom Norge og Sverige med en varebil full av 25-liters kanner med rent springvann, noen poser med rent mel i, og en masse tomme flasker med korken på?

 

Det er straffbart å være "lokkebil" (det vil si, du kjører en bil som er lokkedue for noen andre - du blir tatt av tollvesenet så de kan ta en annen vei). Du setter deg selv i en situasjon der det vil være lett å bevise ut over enhver rimelig tvil at du er en slik lokkebil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanligvis har norske forbrukere 230V 3-fase IT-nett med teoretisk* inntil 125A (per fase). Dvs. maks effekt root(3)*125A*230V= ca 50 kW

 

Noen har 400V TN-C-nett, også med teoretisk* maks 125A. Altså maks ca 86,6 kW.

 

* Mange har hovedsikring og kabel fra trafoen som begrenser strømtrekket til f.eks 32, 50 eller 63 A og dermed trenger ny hovedsikring og inntakskabel for å kunne bruke 125A.

 

Kapasitet ut over dette kan selvsagt kjøpes, men da må man over på et annet takstsystem enn forbrukertakst og det må graves ny kabel fra nærmeste trafo. Det tas selvsagt forbehold om ledig kapasitet på trafoen, eller så blir det en ekstrakostnad på oppgradering av den. Har man ubegrenset med penger kan man oppgradere nesten ubegrenset.

 

NB. Med forbehold om at jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Mythbusters har testet det. Lenge siden jeg så episoden, men dette fant jeg på Youtube:

 

https://www.youtube.com/watch?v=TDB838Vi6hw

 

 

Dette er visst ikke selve episoden, bare noen deleted scenes...

Men de har altså testet myten. Resultetet går sikkert an å google, men jeg må stikke nå.

 

Det er sikkert forskjell på pistol og rifle også. Du spør om pistol, men jeg tror bare de testet rifle i myten. Husker ikke.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvis du klarer å skyte rett opp vil kula komme ned sidelengs og vil ikke være dødelig. Men det er veldig veldig vanskelig å klare å skyte rett opp, litt avvik og kula beholder banen sin, og kan være dødelig. Mythbusters fant resultater som talte for busted, plausible og confirmed, så de konkluderte med "Myth: Dangerous".

 

Edit:

Det er sikkert forskjell på pistol og rifle også. Du spør om pistol, men jeg tror bare de testet rifle i myten. Husker ikke.
De teste både pistol og rifle.

 

Edit: 2

http://mythbustersresults.com/episode50

In the case of a bullet fired at a precisely vertical angle (something extremely difficult for a human being to duplicate), the bullet would tumble, lose its spin, and fall at a much slower speed due to terminal velocity and is therefore rendered less than lethal on impact. However, if a bullet is fired upward at a non-vertical angle (a far more probable possibility), it will maintain its spin and will reach a high enough speed to be lethal on impact. Because of this potentiality, firing a gun into the air is illegal in most states, and even in the states that it is legal, it is not recommended by the police. Also the MythBusters were able to identify two people who had been injured by falling bullets, one of them fatally injured. To date, this is the only myth to receive all three ratings at the same time.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...