Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Historisk sett, vistnok fordi folk ikke skulle ta med headsettet fra flyet hjem, dette var før man kjøpte headsettene selv, da de var ganske dyre.

 

Nå er det vel mer for at man skal kunne selge headsett på flyene og fordi dem ikke vil oppdatere systemet til å ta 1 plugg i stedet, regner med at det er ganske dyrt å endre det...

 

Forresten, ofte fungerer det bra å dytte headsettet inn i en av pluggene, jeg har fått lyd med det de siste gangene jeg har flydd.

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på hvorfor en del i tittelfeltet skriver f.eks "Netcom i Fredrikstad (Feilinformasjon/Heving av kjøpet)" og "Har blitt innkalt til Sjøforsvaret (bytte?)" med paranteser rundt det dem faktisk lurer på og ikke komma, som jeg heller ville brukt...

 

Har sett en del av disse i det siste.

Lenke til kommentar

Historisk sett, vistnok fordi folk ikke skulle ta med headsettet fra flyet hjem, dette var før man kjøpte headsettene selv, da de var ganske dyre.

 

Nå er det vel mer for at man skal kunne selge headsett på flyene og fordi dem ikke vil oppdatere systemet til å ta 1 plugg i stedet, regner med at det er ganske dyrt å endre det...

 

Forresten, ofte fungerer det bra å dytte headsettet inn i en av pluggene, jeg har fått lyd med det de siste gangene jeg har flydd.

 

Har hørt noe om at det har med motstanden i hodetelefonen å gjøre, og at om alle hadde brukt sine egne hodetelefoner så hadde forsterkeren blitt overbelastet. Nå vet ikke jeg om dette stemmer.

Lenke til kommentar

Hvorfor koster en sjokolade 10 kr og 40 øre? hvorfor kan dem ikke bare skrive 50 øre det blir jo automatisk rundet opp til det uansett (nå er jo 50 øringen borte) men om en sjokolade koster 10 kr og 90 øre hvorfor ikke prise den opp til 11 med engang?

 

er det fordi det ser billigere ut med 10 kr enn 11 ? eller er det en anne årsak?

Lenke til kommentar

Hvorfor koster en sjokolade 10 kr og 40 øre? hvorfor kan dem ikke bare skrive 50 øre det blir jo automatisk rundet opp til det uansett (nå er jo 50 øringen borte) men om en sjokolade koster 10 kr og 90 øre hvorfor ikke prise den opp til 11 med engang?

 

er det fordi det ser billigere ut med 10 kr enn 11 ? eller er det en anne årsak?

Godt spørsmål. Ren spekulasjon fra min side: Kanskje det er fordi det blir vanskeligere å regne ut totalen mens man handler.

Lenke til kommentar

Betaler du kontant blir det runda opp og ned, men om du betaler med bankkort betaler du hele summen uansett. Om du kjøper en vare for 10,40 og en vare for 20.60 blir jo totalen 31. Om du skal regne sammen dette i hodet er jo det ganske lett. 10,40 rundes ned og 20.60 rundes opp. Da blir totalen 31.

Lenke til kommentar

Betaler du kontant blir det runda opp og ned, men om du betaler med bankkort betaler du hele summen uansett. Om du kjøper en vare for 10,40 og en vare for 20.60 blir jo totalen 31. Om du skal regne sammen dette i hodet er jo det ganske lett. 10,40 rundes ned og 20.60 rundes opp. Da blir totalen 31.

 

Logisk, så produsenten/butikken setter prisen sånn bare for og "lure" oss?

Lenke til kommentar

Hvorfor koster en sjokolade 10 kr og 40 øre? hvorfor kan dem ikke bare skrive 50 øre det blir jo automatisk rundet opp til det uansett (nå er jo 50 øringen borte) men om en sjokolade koster 10 kr og 90 øre hvorfor ikke prise den opp til 11 med engang?

 

er det fordi det ser billigere ut med 10 kr enn 11 ? eller er det en anne årsak?

Salgstriks, definitivt. Du har sikkert sett priser som 9,99 kroner. Samma greia tipper jeg.

Lenke til kommentar

Betaler du kontant blir det runda opp og ned, men om du betaler med bankkort betaler du hele summen uansett. Om du kjøper en vare for 10,40 og en vare for 20.60 blir jo totalen 31. Om du skal regne sammen dette i hodet er jo det ganske lett. 10,40 rundes ned og 20.60 rundes opp. Da blir totalen 31.

 

Logisk, så produsenten/butikken setter prisen sånn bare for og "lure" oss?

 

Vel som ^ sier så er det jo et salgstriks. 10.60 høres mye bedre ut enn 11.00 og da kjøper gjerne kunder dette fordi det ser billigere ut. Samme greia som at Elkjøp f.eks. priser varene sine med 999,- i en diger stjerne for at det skal se billig ut.

 

Totalt sett hadde vi ikke spart en krone på om varene hadde hvert prisa med runde tall da totalen ville blitt den samme uansett, men kanskje +/- 50 øre for de som betaler kontant i forhold til kort.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Hvorfor koster en sjokolade 10 kr og 40 øre? hvorfor kan dem ikke bare skrive 50 øre det blir jo automatisk rundet opp til det uansett (nå er jo 50 øringen borte) men om en sjokolade koster 10 kr og 90 øre hvorfor ikke prise den opp til 11 med engang?

 

er det fordi det ser billigere ut med 10 kr enn 11 ? eller er det en anne årsak?

Du betaler ikke nødvendigvis ti femti elleve kroner for denne sjokoladen selv om du betaler kontant. Handler du mange ulike varer vil slike ujevne priser legges sammen, slik at prisen du faktisk betaler er nærmere ti førti. Det blir som en slags kvantumsrabatt, du sparer litt på å kjøpe mange varer i samme butikk om du betaler kontant.

 

Ellers vil jeg anta slike priser er finjustert for å maksimere profitt per enhet ganger solgte antall enheter. De har formler og systemer for slikt. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Betaler du kontant blir det runda opp og ned, men om du betaler med bankkort betaler du hele summen uansett. Om du kjøper en vare for 10,40 og en vare for 20.60 blir jo totalen 31. Om du skal regne sammen dette i hodet er jo det ganske lett. 10,40 rundes ned og 20.60 rundes opp. Da blir totalen 31.

Det er ikke lett nok. Folk kan godt bli forvirret av to ekstra tall når de er stresset og/eller apatisk.

 

25

40

38

 

vs

 

24,80

39,90

38,23

 

Se for deg gjennomsnittspersonen stå i butikken og regne ut disse to. På gruppenivå kan jeg se at det muligens kan lede til en massiv forskjell.

Lenke til kommentar

Betaler du kontant blir det runda opp og ned, men om du betaler med bankkort betaler du hele summen uansett. Om du kjøper en vare for 10,40 og en vare for 20.60 blir jo totalen 31. Om du skal regne sammen dette i hodet er jo det ganske lett. 10,40 rundes ned og 20.60 rundes opp. Da blir totalen 31.

Det er ikke lett nok. Folk kan godt bli forvirret av to ekstra tall når de er stresset og/eller apatisk.

 

25

40

38

 

vs

 

24,80

39,90

38,23

 

Se for deg gjennomsnittspersonen stå i butikken og regne ut disse to. På gruppenivå kan jeg se at det muligens kan lede til en massiv forskjell.

 

Shit når du skrev de første var så mye lettere og skjønne når jeg leste de siste måtte jeg tenkte som bare faen!!

 

 

 

om en tyggis koster 10,50 da blir den rundet ned? right?

Endret av wizhl
Lenke til kommentar

om en tyggis koster 10,50 da blir den rundet ned? right?

Nei. Det er en universell regel i samfunnet at 5 alltid rundes av oppover. Faktisk er butikkene pålagt av Finansdepartementet å runde av 50 øre oppover til nærmeste hele krone. (kilde)

Endret av A-Jay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Det er en universell regel i samfunnet at 5 alltid rundes av oppover. Faktisk er butikkene pålagt av Finansdepartementet å runde av 50 øre oppover til nærmeste hele krone. (kilde)

 

Så ved et kjøp av vare som koster 10.2 så betaler man 10.

 

Ved kjøp av vare til 10.3 så betaler man 10.5

 

Og ved kjøp av vare til 10.6 så betaler man 11?

Lenke til kommentar

Så ved et kjøp av vare som koster 10.2 så betaler man 10.

 

Ved kjøp av vare til 10.3 så betaler man 10.5

 

Og ved kjøp av vare til 10.6 så betaler man 11?

 

Femtiøringen finnes ikke lenger, så 10.30 blir 10.

 

Men unntaket er når man betaler med kort? Korrekt? Fordi da har det ikke noe å si om det blir 10.70 eller 11.25 (da betaler du faktisk de ørene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...