Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det er egentlig et litt kult spørsmål. Det rører litt ved hjerneasymmetri. Vi vet at man har et dominant øye - kanskje det kan være én indikasjon på at øynene ikke overraskende opererer i samspill med hverandre. I så fall må hjernen omstille seg om øynene bytter plass. Om denne omstillingen blir særlig vanskelig tviler jeg på. Man vet at om man snur all synsinformasjonen opp-ned gjennom spesielle optiske briller, vil hjernen klare å snu bildet tilbake igjen etter ca en uke. Man kan bruke en maskin som omtolker synsinformasjon til taktile stimuli på tungen, og man lærer å "se" passe greit med denne innretningen etter en kort tid, i.e. ca 15 min.

 

Jeg vet ikke i praksis hva som vil skje, men intuitivt sett, på bakgrunn av hjernens vanvittige omstillingsevne, tror jeg det vil gå helt fint. Hvordan det vil være før omstillingen aner jeg ikke. Og det er vel kanskje det som er mest spennende å vite.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer hvis vi flipper eye-eplene våres? Vil hjernen på noen måte få et forstyrret bilde eller vil det forbli upåvirket?

 

Eye-eplene? Seriøst? Mener ikke å være frekk, men kom igjen.

 

Uansett, hva mener du med "flipper"? Snur dem opp ned, bakfram, bytter høyre og venstre?

 

Det var en skrivefeil, give me a break. Sitter å Googler for fullt på engelsk.

Lenke til kommentar

Det er egentlig et litt kult spørsmål. Det rører litt ved hjerneasymmetri. Vi vet at man har et dominant øye - kanskje det kan være én indikasjon på at øynene ikke overraskende opererer i samspill med hverandre. I så fall må hjernen omstille seg om øynene bytter plass. Om denne omstillingen blir særlig vanskelig tviler jeg på. Man vet at om man snur all synsinformasjonen opp-ned gjennom spesielle optiske briller, vil hjernen klare å snu bildet tilbake igjen etter ca en uke. Man kan bruke en maskin som omtolker synsinformasjon til taktile stimuli på tungen, og man lærer å "se" passe greit med denne innretningen etter en kort tid, i.e. ca 15 min.

 

Jeg vet ikke i praksis hva som vil skje, men intuitivt sett, på bakgrunn av hjernens vanvittige omstillingsevne, tror jeg det vil gå helt fint. Hvordan det vil være før omstillingen aner jeg ikke. Og det er vel kanskje det som er mest spennende å vite.

 

Glimrende svar.

 

Jeg vet at hjernen vil kunne omstille seg om man speiler synet på en horisontal akse, men jeg lurte heller på hva resultatet av denne byttingen vil medføre. Vil det skape en slags vertikal akse av synsbildet ditt som vil forstyrre hjernen da, vil det forskyve breddesynet?

 

Hva med å i samme slengen faktisk utdype hva ditt mildt sagt forrvirende formulerte spørsmål faktisk var? AtW

 

Beklager.

 

Hvis man tar øyeeplene ut og bytter plass, så høyre øyeeple går i venstre sokkel og venstre øyeeple går i høyre sokkel. Hvordan vil dette påvirke hjernen din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kom igjen a, det er jo til og med teknisk mulig. VR-briller med fullskjerm og bytting av kameraene for høyre og venstre, så er man der vel. Det første jeg tenker er at verden vil bli invertert, altså at det ser ut som det som er langt borte er nært og motsatt :sick:

Lenke til kommentar

kom igjen a, det er jo til og med teknisk mulig. VR-briller med fullskjerm og bytting av kameraene for høyre og venstre, så er man der vel. Det første jeg tenker er at verden vil bli invertert, altså at det ser ut som det som er langt borte er nært og motsatt :sick:

Det blir feil da, for om man gjør det blir jo det bildet venstre øye skulle tatt imot sendt til høyre, om man bytter om på øye-eplene vil jo venstre øye fortsatt få samme bilde...

Lenke til kommentar

 

 

Hvis man tar øyeeplene ut og bytter plass, så høyre øyeeple går i venstre sokkel og venstre øyeeple går i høyre sokkel. Hvordan vil dette påvirke hjernen din?

 

Sålenge nervene kobles til, minimalt. folk får jevnlig mye større endringer på øyeeplets påvirkning av lys enn den lille forskjellen mellom to øyeepler hos samme person.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørsmål. Er det bare øyeeplet som flyttes, eller er det også "tilkoblingen"? For øyet bare registrerer det den ser og sender det til hjernen. Så lenge det kommer fra samme "tilkobling", vil det ikke endres.

 

Om du nå tok MED koblingen når øynene byttet plass, da vill du fått en skikkelig hodepine.

Lenke til kommentar

kom igjen a, det er jo til og med teknisk mulig. VR-briller med fullskjerm og bytting av kameraene for høyre og venstre, så er man der vel. Det første jeg tenker er at verden vil bli invertert, altså at det ser ut som det som er langt borte er nært og motsatt :sick:

Ta-da!

 

EDIT: Her kan man se at "nerveoppsettet" i øynene er annerledes ut fra om det er høyre/venstre. Som en kan se har det nasale synsfeltet (blått) en egen nevral bane og prosesseres i et eget område i occipitallappen. Enda mer merkverdig er det at det temporale synsfeltet (rødt) ender opp i enten høyre eller venstre side i occipitallappen. Dette kan indikere at venstre del kun har erfaring med hvordan verden ser ut fra "høyre side" (og motsatt), slik at å plutselig gi den ansvaret for venstre side, vil gjøre at nasalbanen og temporalbanen bytter plass. Om dette er sant, vil dette kreve en solid omstrukturering.

 

En annen mulighet er at occipitallappen kommuniserer synsinformasjon via en "bro" mellom venstre og høyre, kalt corpus calossum. Derfor kan det hende at det er fullt mulig å lære hjernen å forstå hva som skjer. Allikevel, personer som har fått corpus callossum skåret av, fungerer helt fint og har få problemer med å observere verden, noe som tyder på at områdene er mer "uavhengige" enn man skulle tro.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kom igjen a, det er jo til og med teknisk mulig. VR-briller med fullskjerm og bytting av kameraene for høyre og venstre, så er man der vel. Det første jeg tenker er at verden vil bli invertert, altså at det ser ut som det som er langt borte er nært og motsatt :sick:

Ta-da!

 

 

Du verden! *Småtilfreds*

Lenke til kommentar

 

 

EDIT: Her kan man se at "nerveoppsettet" i øynene er annerledes ut fra om det er høyre/venstre. Som en kan se har det nasale synsfeltet (blått) en egen nevral bane og prosesseres i et eget område i occipitallappen. Enda mer merkverdig er det at det temporale synsfeltet (rødt) ender opp i enten høyre eller venstre side i occipitallappen. Dette kan indikere at venstre del kun har erfaring med hvordan verden ser ut fra "høyre side" (og motsatt), slik at å plutselig gi den ansvaret for venstre side, vil gjøre at nasalbanen og temporalbanen bytter plass. Om dette er sant, vil dette kreve en solid omstrukturering.

 

Javel? For meg ser det helt kav symmetrisk ut, hva mener du er annerledes fra høyre og venstre side?

 

AtW

Lenke til kommentar

No er eg ikkje heilt sikker på om eg svarer riktig på riktig spørsmål men lets go.

Lat oss sei at du bytter plass altså at venstre auge i høgre socket osv (Vi har vel alt komme fram til at om du snur dei opp ned so vil hjernen tilpasse seg og alt er fint).

Poenget er at forandringen mest sannsynleg vil vere minimal so lenge The optic nerve ikkje blir tuklet med. Auge i seg sjølv er kun eit aparatus og gjer i veldig liten grad tolkninga av bildet du ser. Lyset vil framleis treffe på samme punktet i eit auge (sjølv om auge skifter plass. Som igjen vil føre til depolarisering av auge nervene (dei fungerer motsatt av vanlege nerver). Det er kva av desse augenervene som vil bli depolarisert som seier noko om kva vi faktisk ser.

Du ser at nervene er teikna med raudt og blått på den teikninga, men det er ikkje sånn det faktisk er. Det er nøyaktig samme type nerver, so om du kobler dei "blå" til dei raude har ingenting å sei (so lenge du faktisk klarer å koble saman synapsane).

Auge er jo faktisk symmetrisk.

 

Edit:

Poenget er at sjølve auget har lite å sei, du nevner at den eine hjerne halvdelen har meir erfaring med eine sida osv osv. Det er absolutt ingenting å sei, då den vil få nøyaktig dei samme nervesignala. Då det ikkje fins nokon "høgre" nerver i det høgre auge. Men heilt vanlege rods og cons, som igjen er kobla til bipolar cells, som blir inhibert og forsterka av horizontal cells og amacrine cells. Før dei går vidare til ganglion cells. Desse cellene veit ikkje om dei er kobla til venstre eller høgre auge, sidan det eigentleg ikkje er noko forskjell.

Endret av Cho-san
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at det går to nervebaner som ender opp på forskjellig sted, og at disse to nervebanene prosesserer forskjellig synsinformasjon. Kanskje jeg har vanskeligere for å forstå dette i den klaustrofobiske smart-phone nettleseren, men hvis de "blå" og de "røde" nervebanene bytter oppgave, hvorfor vil ikke det utgjøre noen forskjell?

 

EDIT: Så lenge synsnerven ikke blir tuklet med ja! Da er vi enige. Hvis man omhyggelig fjerner hvert øye fra øyesokkelen og sørger for å separere synsnerven og øyet, og deretter kobler dem omhyggelig igjen til synsnerven blir det nok en ikke så stor forskjell. Men selv synes jeg det strengt tatt er et mer kjedelig spørsmål. Men så skrev han jo "øyeeple" da, men er ikke synsnerven en del av øyeeplet uansett? Ikke at det forandrer så mye egentlig.

 

EDIT: Her kan man se at "nerveoppsettet" i øynene er annerledes ut fra om det er høyre/venstre. Som en kan se har det nasale synsfeltet (blått) en egen nevral bane og prosesseres i et eget område i occipitallappen. Enda mer merkverdig er det at det temporale synsfeltet (rødt) ender opp i enten høyre eller venstre side i occipitallappen. Dette kan indikere at venstre del kun har erfaring med hvordan verden ser ut fra "høyre side" (og motsatt), slik at å plutselig gi den ansvaret for venstre side, vil gjøre at nasalbanen og temporalbanen bytter plass. Om dette er sant, vil dette kreve en solid omstrukturering.

 

Javel? For meg ser det helt kav symmetrisk ut, hva mener du er annerledes fra høyre og venstre side?

 

AtW

De er speilvendt i forhold til hverandre.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig er det speilvendt. Men hva har det slags innvirkning mener du?

 

AtW

Ingen hvis du fjerner synsnerven fra øyeeplet. Forslaget mitt innebærer ikke det. Jeg tok utgangspunkt i "flippingen" av øyeepler og så ikke presiseringen, og jeg mener det er helt legitimt at jeg fikk problemer med å tolke nøyaktig den ordbruken.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det speilvendt. Men hva har det slags innvirkning mener du?

 

AtW

Ingen hvis du fjerner synsnerven fra øyeeplet. Forslaget mitt innebærer ikke det. Jeg tok utgangspunkt i "flippingen" av øyeepler og så ikke presiseringen, og jeg mener det er helt legitimt at jeg fikk problemer med å tolke nøyaktig den ordbruken.

 

Ja, det er i høyeste grad legitimt :) Men trodde vi snakket om det samme. Men om man bytter plass på øyenene og beholder nervekoblingene likt, altså samme nerver går fra samme øye til samme sted som før. Så tror jeg heller ikke det gjør store forskjellen. Tar nok noen dager før man er vant til det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...