Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ErCwZ.jpg

 

Disse pyntedukkene er vel soldater som spesialiserer seg i å se bra ut.

Men de har vel utdanning i førstehjelp?

 

En stakkar får en slags anfall, men ingen har undersøkt ham enda.

De kan umulig vite hvor alvorlig det er.

Dersom det er hjertestans, teller hvert sekund.

Hvor lenge har de tenkt å vente før de undersøker ham?

 

Kommer det et eget ambulanseteam og henter ham umiddelbart?

Eller plukker de ham opp etter paraden, mange timer senere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at man kan besvime av å stå stille i timesvis.

Men det er ikke riktig å anta at han klarer seg, uten å sjekke?

Det kan jo være hjertet, hjerneslag, overdose narkotika osv... Da haster det å gi livreddende behandling.

 

Blir han liggende til paraden er over, uten å bli undersøkt?

Han kan også ha slått hodet da han falt.

 

 

Jeg husker også en morsom KLM-sketsj som skulle forestille en offisiell treningsvideo fra NATO.

Den viste reglementerte og ureglementerte måter å besvime på når man står i parade.

Må en soldat som kjenner at han besvimer falle på en spesiell måte, eller er det ingen element av sannhet i KLM-sketsjen?

(Har lett på YouTube, men fant den ikke.)

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noe som skjer en gang i blandt ja, grunnen til at ingen stormer til for å hjelpe er nok fordi dem vet hvorfor personen besvimer.

De som har besvimt blir nok tatt bort ganske raskt, de kommer til seg selv igjen raskt også, ingen grunn til ambulanse eller førstehjelp. Har selv vært i oppstilling der noen har besvimt. De ble tatt med bort til sykestua for en rask sjekk.

 

De blir ikke liggende, om de så hadde gjort det hadde dem våknet i løpet av kort tid.

Hodeskader er egentlig det eneste som er skummelt, derfor skal personen ved siden av eller bak ta imot om mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at man kan besvime av å stå stille i timesvis.

Men det er ikke riktig å anta at han klarer seg, uten å sjekke?

Det kan jo være hjertet, hjerneslag, overdose narkotika osv... Da haster det å gi livreddende behandling.

 

Blir han liggende til paraden er over, uten å bli undersøkt?

Han kan også ha slått hodet da han falt.

 

De får jo hjelp etter relativt kort tid, men det er ikke så mye vits å sette igang med full panic ovenfor noe som i 99% av tilfellene ikke er noe alvorlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Disse pyntedukkene er vel soldater som spesialiserer seg i å se bra ut.

Men de har vel utdanning i førstehjelp?

 

En stakkar får en slags anfall, men ingen har undersøkt ham enda.

De kan umulig vite hvor alvorlig det er.

Dersom det er hjertestans, teller hvert sekund.

Hvor lenge har de tenkt å vente før de undersøker ham?

 

Kommer det et eget ambulanseteam og henter ham umiddelbart?

Eller plukker de ham opp etter paraden, mange timer senere?

Tips: Det er BILDER = Du kan se på dem så lenge du vil uten at noen kommer til å bevege seg...

 

Du vet ingen ting om hvor lenge de har ligget på bakken og sannsynligvis er bildet tatt akkurat når de har falt rett før noen hjelper til. Og på to av bildene så ser du jo også at noen er i ferd med å reagere. Og etter det jeg har sett av dette fenomenet på oppstillinger i militæret så blir han som besvimer hjulpet meget raskt, og som regel blir han faktisk tatt i mot før han treffer bakken av en soldat med rask reaksjon. Og på store arrangementer er det til og med sanitet som står parat for slikt og innbyttere som står klare til å ta over plassen siden dette er et veldig vanlig fenomen.

 

Jeg vet ikke helt hva som skjer men jeg har hørt et rykte om at det kan være at de låser knærne på en eller annen måte slik at blodsirkulasjonen til beina stopper, men jeg kan ikke skjønne hvordan dette skulle påvirke hjernen slik at man besvimer. Og man trenger ikke å stå i mange timer heller. Jeg har sett dette skje etter ca 30 minutter på en oppstilling.

 

Jeg husker også en morsom KLM-sketsj som skulle forestille en offisiell treningsvideo fra NATO.

Den viste reglementerte og ureglementerte måter å besvime på når man står i parade.

Må en soldat som kjenner at han besvimer falle på en spesiell måte, eller er det ingen element av sannhet i KLM-sketsjen?

Tja. Det Stod ihvertfall i feltboka blant mye andre latterligheter at om an soldat faller så er den eneste lovlige måten å falle på og si "jeg faller, jeg faller, jeg faller" også falle kontrollert mot høyre :lol:

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ei bille, ifølge denne linken:

http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20090108063212AAlrZEg

 

Vet ikke om det er riktig. Jeg gjorde et raskt googlesøk og dette var et av resultatene jeg fikk opp.

 

Google er forresten genialt til fritekstsøk.

I søkefeltet skrev jeg bare what animal moves fastest relative to body size, så fikk jeg relevante treff.

Lenke til kommentar

Har vi mennesker oppdaget alt som er på jorden? Vi har jo verdenskart som viser alle land og områder, men er dette alle land og områder som finnes på jorden, eller er det bare de områdene som vi har oppdaget til nå?

 

Er det mulig at det finnes andre store landområder som vi bare ikke har funnet?

 

Hva med arter / dyr? Hvor mange forskjellige dyrearter er det (sannsynligvis) som ikke er oppdaget? Det er vel kanskje mest insekter, men hva tror dere?

Endret av Metasenter
Lenke til kommentar

Har vi mennesker oppdaget alt som er på jorden? Vi har jo verdenskart som viser alle land og områder, men er dette alle land og områder som finnes på jorden, eller er det bare de områdene som vi har oppdaget til nå?

 

Er det mulig at det finnes andre store landområder som vi bare ikke har funnet?

Noen små øyer og slikt er det kanskje, men vi har jo satelittbilder over hele verden, så noe nytt kontinent finner man nok ikke

 

 

Hva med arter / dyr? Hvor mange forskjellige dyrearter er det (sannsynligvis) som ikke er oppdaget? Det er vel kanskje mest insekter, men hva tror dere?

VELDIG mange, mye av havet er ikke utforsket noe særlig der det er veldig dypt.

Og så er det jo alle mulige raser innenfor de forskjellige dyrene som som ikke har blitt oppdaget enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...