Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Solas overflate er som kjent en flytende (plasma), glødende masse. Tyngdekraften på overflaten er ca 28 ganger større enn på jordas overflate. Overflaten er definitivt et ragnarrokk av varme, bevegelser, magnetfelter osv. Spørsmål: Hvor høye bølger er det på solas overflate?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veit ikke helt om det er dette du leiter etter Simen1, men fant denne artikkelen på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Corona

Det er godt mulig jeg tar feil, vennligst ikke skyt meg, ok? :)

 

 

A corona is a type of plasma "atmosphere" of the Sun or other celestial body, extending millions of kilometers into space, most easily seen during a total solar eclipse, but also observable in a coronagraph. TheLatin root of the word corona means crown.

 

 

300px-171879main_LimbFlareJan12_lg.jpg

 

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke helt det jeg er ute etter. Koronaen er vel mer ioniserte gasser pluss litt flytende masse som slynges utover av av magnetiske stormer. Omtrent som vann kan suges opp i skypumper er på jorda.

 

Det jeg er ute etter er bølgehøyden på den flytende "sjøen" som overflaten er. For selv om det er plasma så er det vel et ganske brått skifte i tetthet mellom koronaen og overflaten. Tenk f.eks en båt på overflaten. Se bort fra alle de umulige sidene ved et sånt prosjekt og bare tenk bølgehøyde.

Lenke til kommentar

Med andre ord så er ikke Sensodyn så veldig bra, siden det er "én" tannlege som fraråder tannkremen.

Det er forskjell på å fraråde og å ikke ville anbefale/reklamere for et produkt.

 

Selv om noen anbefaler deg å kjøpe en Android telefon så betyr ikke det det samme som at de fraråder deg å kjøpe en Apple telefon.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Kan være at hvis du tar samme ruta og distansen mange, mange ganger, vil kroppen lære seg til hvor man skal av. Vil tippe det har litt med at kroppen også klarer å våkne av seg selv rett før/etter alarmen skal gå av.

Kan også være at man våkner på grunn av at hodet tipper fremover.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det sånn at når jeg sovner i bilen eller bussen og den stopper så våkner jeg? Har lurt på dette en stund og har funnet ut at jeg ikke er den eneste det er sånn med.

Kan forsøke meg på en annen forklaring. Habituering er en form for læring som foregår når hjernen tilpasser seg en forutsigbar stimulus. Når mønsteret av disse stimuli (bremsing, svinging, akselerasjon) blir brutt, vil kroppen legge merke til det, m.a.o. fraværet av stimuli oppfattes som nytt. Hvis du da sitter på bussen vil hjernen huske at det er viktig å komme seg av bussen, og sjekke om det er på tide å gå av. Jeg har sittet på bussen en rekke ganger (spesielt nattbussen) og observert folk som sitter og sover. De våkner så å si hver gang bussen stopper opp, men kanskje de ikke legger merke til/husker dette?

 

Det er en mye bedre forklaring enn den som foreslår at hjernen husker hver sving og andre ting som signaler på hvor du er, mens du sover. Det at hodet tipper fremover er også en finfin forklaring, men man må nesten gå ut i felten for å finne ut om dette stemmer overens med virkeligheten eller ikke.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

selv har jeg minst en ganger opplev at jeg våkent når bussen akkurat kjøre forbi stoppe mit, likevel kom jeg meg hjem

Enkelte ganger har jeg våknet lit før stoppet, men som oftest i god tid før stoppet ( mage KM)

 

En person kunne fortelle at han våkner av en spesiell hump rett før han skulle av

Lenke til kommentar

Det er vel noe av det samme som trigger at jeg alltid våkner 10-15 minutter før vekkeklokka ringer.

Uansett når på døgnet jeg har stilt den. Kroppen gjør seg klar til å våkne av seg selv når man vet at man skal noe.

 

Hvis jeg ikke skal noe som helst, sover jeg glatt i 10 timer i strekk. Men skal jeg opp tidlig eller til et visst tidspunkt, våkner jeg annahver time og ser på klokka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...