Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor har rullestol hjulene på skrå?

Bedre balanse, mindre motstand, enklere å balansere på de, snur raskere og.. lettere å trille. Også kjent som camber, forresten. 4 og 6 grader er vanlig. Man får også 2 og 8.

 

Hvorfor har rullestol hjulene på skrå?

For at jakkeermene til "piloten" ikke skal bli tilsølt?

Det har man klesbeskyttere til. Det spruter mer på fører (heheheh) når de skrår.

 

Hvorfor har rullestol hjulene på skrå?

Vil tro at det er for bedre balanse. Blir som at vi står med breie bein for at vi skal stå stødigere

Korrekt.

 

Hvorfor har rullestol hjulene på skrå?

i tillegg til det nevnt over vil jeg tro det er mer behagelig å rulle hjulene med hendene når de er skrå-stilt

Det er litt både og, egentlig. Jeg har inntrykket av at det du sier stemmer, men har møtt andre som mener det motsatte. Kommer vel litt ann på hva slags hender du har og slik.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter og leser gjennom naturfagsboka, og ser at det såkalte "DNA-molekylet" består av bl.a. sukkermolekyler. Korleis fungerer dette? Såvidt eg veit kan ikkje eit molekyl bestå av eit anna molekyl.

 

Spørsmålet er vel heller; kva er eit DNA-molekyl? Er det heile remsa som ruller proteiner saman til eit kromosom, eller ein mindre mengde?

 

Wikipedia seier at definisjonen "DNA-molekyl" er litt feil, da det heller er ein samansetning av molekyler, er dette meir riktig enn alle nettsteda som refererer til DNAet som molekyler?

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar

JarlG: Et molekyl kan godt bestå av andre molekyler. Det er så vidt jeg vet ikke noen klare definisjoner på hvilke bindingstyper som kvalifiserer for å bli kalt molekyl og ikke, men det er vanlig å tenke på enkel, dobbel og trippelbindinger som molekylbindinger og hydrogenbindinger og metallbindinger som noe som holder flere molekyler sammen. Men nå har f.eks benzen-molekylet en slags metallbinding i og med at noen av elektronene ikke inngår i faste bindinger mellom to bestemte naboatomer, men flyter mellom alle atomene i molekylet. Metallbindinger fungerer på samme måte, men elektronene flyter vanligvis mellom flere atomer samtidig som en slags elektronsjø.

 

Proteiner og DNA holder som regel sammen som én samlet enhet så jeg vil kalle det molekyler. At de to halvpartene av DNA-strengen bare holdes sammen av mange svake hydrogenbindinger synes ikke jeg er noen grunn for å kalle det to molekyler. De opptrer samlet som én enhet og da mener jeg det er étt molekyl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...