Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når vi først er inne på dette med dB. Når man skrur opp lyden på la oss si en reciever så er det jo oppgitt i dB i displayet. Men hvis du hadde skrudd den opp til 0dB hadde det blitt sinnsykt høyt! sikker 90-100dB hvis ikke mer. Hva slags rar målemåte brukes det på recievere?

 

Jeg vet ikke helt hva referenasen er, men det er sikkert en eller annen standard for hva 0 DB skal være, en gitt sepnning vil jeg tro? feks -10db er da 10 db lavere spenning enn dette. Desibel er egentlig bare forholdet mellom ett tall og et annet tall.

 

AtW

 

Om du ser nøye så ser du at det står et minus foran.

 

0DB skal være slik filmskaperne mente det skulle være eller noe slikt dumt.

 

Det kan være at 0 db skal være reference level, men hvordan vet de det? Høyttalerens sensitivtet og rommet er jo ikke kjent.

 

AtW

 

Om du ser nøye så ser du at det står et minus foran.

 

0DB skal være slik filmskaperne mente det skulle være eller noe slikt dumt.

 

Det er jo sinnsykt dustete! Ikke bare er det så høyt at det sikkert ville sprengt de fleste høyttalere (eller trommehinner), men vi har jo også en dB-skala som fungerer knirkefritt.

 

(Har lagt merke til minusen ja)

 

Man vet jo ikke hvor stort lydtrykk det er i rommet med en gitt innstilling på volumkontrollen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skalaen der er vel bare for å vite hvor langt unna max (-0dB) du ligger. Det kan jo aldri sammenlignes på tvers av anlegg ettersom alle forsterkere og høyttalere er forskjellige og to anlegg som står på "-50dB" vil ikke spille like høyt. Et hjul som går fra faste posisjoner med "min" og "max" vil dermed gjøre samme nytten.

 

Er jo litt kjekt om jeg ser at forsterkeren viser -45dB og lyden er fortsatt ikke noe særlig høy, da har jeg antaglivis ikke skrudd på fullt på PC-en, så kan jeg heller gjøre det før jeg øker nivået på recieveren igjen.

Lenke til kommentar

Om du ser nøye så ser du at det står et minus foran.

 

0DB skal være slik filmskaperne mente det skulle være eller noe slikt dumt.

 

Det kan være at 0 db skal være reference level, men hvordan vet de det? Høyttalerens sensitivtet og rommet er jo ikke kjent.

 

AtW

Det er som sagt det jeg har hørt som begrunnelse fra samtlige jeg har spurt i hvert fall.

Jeg ser også på det som latterlig da følsomhet, romstørrelse, kildenivå etc etc spiller inn.

 

De fleste forsterkere går over 0, så det er nok ikke ment som et makspunkt heller.

Lenke til kommentar

På min kan jeg gå opp til +15 dB. Såvidt jeg har skjønt det er 0 dB det volumet som kilden gir, det er ikke nødvendigvis det volumet de mener du skal høre på. Har lest på AVforum.no at THX standardvolum er -20 dB som kan tolkes som det som er "ment" at du skal høre på...

Lenke til kommentar

På min kan jeg gå opp til +15 dB. Såvidt jeg har skjønt det er 0 dB det volumet som kilden gir, det er ikke nødvendigvis det volumet de mener du skal høre på. Har lest på AVforum.no at THX standardvolum er -20 dB som kan tolkes som det som er "ment" at du skal høre på...

 

Det kilden gir? En analog kilde vil neppe gi nok effekt tild et volumet som opptrår på 0 db, og for digitale kilder gir det heller ikke så mye mening? For mitt oppsett er man forøvrig godt under referansevolumet på -20 dB.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som AtW sier. 0 dB er jo fantastisk høyt. Ingen vanlig kilde ville gitt så høy lyd, og igjen kommer det jo an på hva slags kide det er vel? En datamaskin og en iPod gir da vel ikke like mye effekt?

 

 

For å si det sånn. Jeg bruker en 30 år gammel for- og effektforsterker. Ikke noe tull med LCD-display og dB der nei!

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at volumet da angir hvor mye som blir trukket fra/lagt til signalet? Da har det ikke noe å si om det er en analog eller digital kilde...

 

Går du over 0, så blir forsterkern nødt til å legge til mer ly enn det som er i signalet, og det blir problemer som skurring...

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at volumet da angir hvor mye som blir trukket fra/lagt til signalet? Da har det ikke noe å si om det er en analog eller digital kilde...

 

Går du over 0, så blir forsterkern nødt til å legge til mer ly enn det som er i signalet, og det blir problemer som skurring...

 

Det gir da lite mening. Hele poenget med en forsterker er vel "å legge til" slik at lyden blir høyere. Hvis det hadde vært som du sier, hadde man ikke trengt en forsterker med mindre man skal spille grusomt høyt.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at volumet da angir hvor mye som blir trukket fra/lagt til signalet? Da har det ikke noe å si om det er en analog eller digital kilde...

 

Går du over 0, så blir forsterkern nødt til å legge til mer ly enn det som er i signalet, og det blir problemer som skurring...

Ikke skurring, støy.

Skurring kommer når du prøver å dra mer ut av forsterkeren enn den kan levere.

 

Smak litt på ordet FORSTERKER så ser du fort hvor logikken svikter.

Lenke til kommentar

Etter litt gewgling kom jeg til Wikipedia som sier dette:

 

Absolute and relative decibel measurements

 

Although decibel measurements are always relative to a reference level, if the numerical value of that reference is explicitly and exactly stated, then the decibel measurement is called an "absolute" measurement, in the sense that the exact value of the measured quantity can be recovered using the formula given earlier. For example, since dBm indicates power measurement relative to 1 milliwatt,

 

* 0 dBm means no change from 1 mW. Thus, 0 dBm is the power level corresponding to a power of exactly 1 mW.

* 3 dBm means 3 dB greater than 0 dBm. Thus, 3 dBm is the power level corresponding to 10^3/10 × 1 mW, or approximately 2 mW.

* −6 dBm means 6 dB less than 0 dBm. Thus, −6 dBm is the power level corresponding to 10^−6/10 × 1 mW, or approximately 250 μW (0.25 mW).

 

Kan virke som det er en slik skala...

Endret av Sveern
Lenke til kommentar

Men 1mW vil man jo ikke høre da...

Vil man ikke det?

 

Mine høytalere har en følsomhet på 89db/1w ved 1m avstand. Rimelig tungdrevne, på lik linje med de fleste små høytalere med dyp bass.

 

Men la oss regne litt her. 89db/1w = 79db/0.1w = 69db/0.01w = 59db/0.001w.

 

59db er brukbart høyt det også, så 1mw vil absolutt høres. alt under 30db begynner å bli vanskelig å høre, under 25 er mer eller mindre lydløst. Og i et rom vi vil kalle helt lydløst vil ofte ha en bakgrundsstøy på 14db, vanskelig å få det stillere enn det.

Lenke til kommentar

Etter litt gewgling kom jeg til Wikipedia som sier dette:

 

Absolute and relative decibel measurements

 

Although decibel measurements are always relative to a reference level, if the numerical value of that reference is explicitly and exactly stated, then the decibel measurement is called an "absolute" measurement, in the sense that the exact value of the measured quantity can be recovered using the formula given earlier. For example, since dBm indicates power measurement relative to 1 milliwatt,

 

* 0 dBm means no change from 1 mW. Thus, 0 dBm is the power level corresponding to a power of exactly 1 mW.

* 3 dBm means 3 dB greater than 0 dBm. Thus, 3 dBm is the power level corresponding to 10^3/10 × 1 mW, or approximately 2 mW.

* −6 dBm means 6 dB less than 0 dBm. Thus, −6 dBm is the power level corresponding to 10^−6/10 × 1 mW, or approximately 250 μW (0.25 mW).

 

Kan virke som det er en slik skala...

 

Som nevnt, decibel angir bare forholdet mellom to tall, så det er helt sikkert det som blir angitt i dette tilfellet også, psørmålet er bare, hva er referansen? 1 mW er det neppe, min foresterker går opp til +20 dB og har en utgangseffekt på 90 watt, hadde 1 mW vært referansen, så hadde utgangseffekten vært langt lavere åp +20 dB.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om jeg ikke har noe som spilles av fra kilden får jeg litt støy allerede ved -40dB, jeg kan høre opp mot -25dB slik at lyden fortsatt er ganske god, men da nærmer jeg meg maxgrensen for høyttalere/forsterker. Min går forresten bare til -2dB. (Kanskje det har en sammenheng med at jeg har satt +2/3dB ekstra på hver høyttaler).

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om jeg har forstått det riktig, men etter hva jeg tror, er det slik det henger sammen:

 

Forsterkeren har flere ledd. Signalet kommer inn, og blir forsterket av et ledd. Deretter kommer det til et dempeledd. Det er dette dempeleddet man styrer med volumkontrollen. 0dB betyr altså at at alt slipper igjennom fra det første leddet, mens -3dB betyr en demping på 3dB. Det kan også sitte et lite forsterkerledd her, slik at volumkontrollen kan gå over 0dB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...