Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

C60 er vel så nær det perfekte som er mulig muligens? hmm.gif

 

 

C<sub>60</sub> er perfekt i forhold til hva?

 

Det er jo et ganske vagt, men artig spørsmål om noe er perfekt, men man må jo ha noen forutsetninger for å svare noe konkret.

 

Kan man lage en "matematisk" perfekt kule? (Tja, du vil jo alltid ha noen atomer feil, og hva er perfekt, når man uansett bygger med byggestener/atomer)

Om man faktisk kunne ha laget ei perfekt kule, så kan man spørre seg om den kula er perfekt... til å bygge hus ... bruke som hatt ... -fyll inn flere banale spørsmål.

Så... Er kula perfekt?

 

Derfor: Ut fra hvilke forutsetninger spør du? Om det finnes noe som er perfekt til alt? Eller om det finnes noe som er objektivt helt perfekt til en spesifikk oppgave/spesifikasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man tar vekk det subjektive, finnes det noe som er perfekt?

Et vakuum (=et volum fritt for materie) er perfekt.

Det absolutte (termiske) nullpunkt er perfekt.

 

Hvis ikke kvantemekanikken kommer og kødder med det, da ...

Men det er teoretiske fenomener, ikke ting som faktisk eksisterer. Holder en knapp på C60 som tidligere nevnt.

Lenke til kommentar

Når noen sier perfekt så tenker jeg kroppen og hvor kompleks den er og at vi faktisk kan reprodusere oss osv. Det er hva jeg vil kalle perfekt

Kroppen er langt fra perfekt.

At luftrøret og spiserøret krysser hverandre i strupen er jo bare teit, og øynene våre kan ikke se i verken det ultrafiolette eller det infrarøde spekteret. Dårlig hørsel og dårlig luktesans har vi også.

 

Det menneskelige reproduksjonssystemet kan forøvrig sammenlignes med en fornøyelsespark bygd midt i et avfallshåndteringsanlegg ...

Lenke til kommentar

Når noen sier perfekt så tenker jeg kroppen og hvor kompleks den er og at vi faktisk kan reprodusere oss osv. Det er hva jeg vil kalle perfekt

Kroppen er langt fra perfekt.

At luftrøret og spiserøret krysser hverandre i strupen er jo bare teit, og øynene våre kan ikke se i verken det ultrafiolette eller det infrarøde spekteret. Dårlig hørsel og dårlig luktesans har vi også.

 

Det menneskelige reproduksjonssystemet kan forøvrig sammenlignes med en fornøyelsespark bygd midt i et avfallshåndteringsanlegg ...

 

Vi har ikke spesielt dårlig hørsel.

 

AtW

Lenke til kommentar

og øynene våre kan ikke se i verken det ultrafiolette eller det infrarøde spekteret.

Bare for å fortsette flisespikkingen: Det er jo i prinsippet et uendelig stort frekvensspekter, så hva mener du ville vært "perfekt" syn da? Såvidt jeg kan se er iallefall synet vårt godt tilpasset vårt dagligliv (eller, en kan si at vi heller har tilpasset vårt dagligliv til synet vårt).

Lenke til kommentar

Når noen sier perfekt så tenker jeg kroppen og hvor kompleks den er og at vi faktisk kan reprodusere oss osv. Det er hva jeg vil kalle perfekt

Kroppen er langt fra perfekt.

At luftrøret og spiserøret krysser hverandre i strupen er jo bare teit, og øynene våre kan ikke se i verken det ultrafiolette eller det infrarøde spekteret. Dårlig hørsel og dårlig luktesans har vi også.

 

Det menneskelige reproduksjonssystemet kan forøvrig sammenlignes med en fornøyelsespark bygd midt i et avfallshåndteringsanlegg ...

 

Vi har ikke spesielt dårlig hørsel.

 

AtW

Sammenlignet med dyr er vi vel langt dårligere. Da er vi vel ikke perfekte i forhold til dem.

Lenke til kommentar

Når noen sier perfekt så tenker jeg kroppen og hvor kompleks den er og at vi faktisk kan reprodusere oss osv. Det er hva jeg vil kalle perfekt

Kroppen er langt fra perfekt.

At luftrøret og spiserøret krysser hverandre i strupen er jo bare teit, og øynene våre kan ikke se i verken det ultrafiolette eller det infrarøde spekteret. Dårlig hørsel og dårlig luktesans har vi også.

 

Det menneskelige reproduksjonssystemet kan forøvrig sammenlignes med en fornøyelsespark bygd midt i et avfallshåndteringsanlegg ...

 

Vi har ikke spesielt dårlig hørsel.

 

AtW

Sammenlignet med dyr er vi vel langt dårligere. Da er vi vel ikke perfekte i forhold til dem.

 

Hvilke dyr? Vi har bedre hørsel enn mange dyr, vi har dårligere hørsel enn endel dyr. Mennesker har relativt god retningsghørsel, og vi kan høre ned til godt under normal bakgrunnstøynivå. Sånn jeg ser det har ikke mennesker spesielt dårlig hørsel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når noen sier perfekt så tenker jeg kroppen og hvor kompleks den er og at vi faktisk kan reprodusere oss osv. Det er hva jeg vil kalle perfekt

og øynene våre kan ikke se i verken det ultrafiolette eller det infrarøde spekteret.

 

Hvis vi skulle sett infrarødt og ultrafiolett ville jo alt vært et kaos av ville farger. Menneskesynet er vel "perfekt" i den forstand at evolusjon har gjort slik at vi ser alt som trengs i miljøet vi bor i.

Lenke til kommentar

Hvis vi skulle sett infrarødt og ultrafiolett ville jo alt vært et kaos av ville farger. Menneskesynet er vel "perfekt" i den forstand at evolusjon har gjort slik at vi ser alt som trengs i miljøet vi bor i.

Skulle vi hørt alt, og sett alt. Hadde vi vært blinde.

Lenke til kommentar

Når noen sier perfekt så tenker jeg kroppen og hvor kompleks den er og at vi faktisk kan reprodusere oss osv. Det er hva jeg vil kalle perfekt

og øynene våre kan ikke se i verken det ultrafiolette eller det infrarøde spekteret.

Hvis vi skulle sett infrarødt og ultrafiolett ville jo alt vært et kaos av ville farger.

Med vårt nåværende synssenter så ville det nok blitt oppfattet sånn, men hadde vi hatt et syn med et videre frekvensområde så ville vi også hadde et tilpasset synssenter i hjernen som hadde tolket disse ekstra fargene slik at totalopplevelsen ville vært ryddig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...