Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette bringer i mine øyne ikke rasen vår eller oss som individer fremover, egentlig motsatt.

Fremover? I hvilken retning er det, da?

Hva mener du liksom skulle være målet for menneskehetens utvikling?

 

Okey det har allerede kommet to interessante svar, jeg vil ikke at vi skal begynne å diskutere mine tanker rundt evolusjonen. Men la oss si at den grunner ut i de sterkes rett.

Endret av PaperWalls
Lenke til kommentar

Okey det har allerede kommet to interessante svar, jeg vil ikke at vi skal begynne å diskutere mine tanker rundt evolusjonen. Men la oss si at den grunner ut i de sterkes rett.

Hvis du mener retten til å videreføre genene sine, så er det ikke den sterkeste som er forbeholdt denne, men den som av hvilke(n) som helst grunn(er) er i stand til å produsere og oppfostre barn. For øvrig er det ikke bare mennesker og aper som sørger ved dødsfall blant sine nærmeste.

Lenke til kommentar

Små fugler sørger også hvis partneren i buret dør. Vi hadde to undulater, og når den ene døde endret den andre seg fullstendig, satt bare og sturet i og ville ikke komme ut og hilse på oss engang. Og begge var kjempe tamme. Han holdt på slik en ukes tid før han ble "seg selv" igjen.

Lenke til kommentar
Men la oss si at den grunner ut i de sterkes rett.

Evolusjon styres ikke av "den sterkestes rett". Dette er en ganske vanlig misforståelse og resultatet av en dårlig oversetting av "survival of the fittest", som burde oversettes med "de best tilpassede overlever".

 

De best tilpassede er ofte verken de sterkeste eller de mest intelligente, og evolusjonen er ingen klatring oppover en "utviklingstige" med menneskene på toppen slik enkelte tror. Evolusjonen har ingen innebygde mål å streve etter, derfor har det flere ganger i evolusjonshistorien skjedd at populasjoner som har blitt isolert på øyer har mistet opprinnelige avanserte egenskaper og fått redusert størrelse, rett og slett fordi avanserte egenskaper og stor størrelse ikke lengre var nødvendig for å overleve i et stabilt miljø uten fiender. Mange fugler mister f.eks ganske raskt (evolusjonsmessig) evnen til å fly i slike isolerte miljøer, for de trenger ikke å fly verken for å flykte eller jakte på mat..

Endret av SeaLion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Men la oss si at den grunner ut i de sterkes rett.

Evolusjon styres ikke av "den sterkestes rett". Dette er en ganske vanlig misforståelse og resultatet av en dårlig oversetting av "survival of the fittest", som burde oversettes med "de best tilpassede overlever".

 

De best tilpassede er ofte verken de sterkeste eller de mest intelligente, og evolusjonen er ingen klatring oppover en "utviklingstige" med menneskene på toppen slik enkelte tror. Evolusjonen har ingen innebygde mål å streve etter, derfor har det flere ganger i evolusjonshistorien skjedd at populasjoner som har blitt isolert på øyer har mistet opprinnelige avanserte egenskaper og fått redusert størrelse, rett og slett fordi avanserte egenskaper og stor størrelse ikke lengre var nødvendig for å overleve i et stabilt miljø uten fiender. Mange fugler mister f.eks ganske raskt (evolusjonsmessig) evnen til å fly i slike isolerte miljøer, for de trenger ikke å fly verken for å flykte eller jakte på mat..

 

Ja nå fikk du meg til å føle meg dum. Flott svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd sørgende undulater. Vi hadde to, en på omtrent to år, og en på 14-15 år. Den toårige døde dessverre, og det var ikke vanskelig å se at den gjenværende sørget. Den forandret helt oppførsel, og ikke veldig mange ukene senere døde dessverre den også.

Samma sak sker ibland hos gamla människor när ena partnern dör.

Endret av Stannhafti
Lenke til kommentar
Evolusjon konvergerer faktisk mot visse egenskaper. Og man kan si at evolusjon "strever" etter mer kompleksitet, som ikke nødvendigvis trenger å vise seg på nivået til individet.

Men dette gjelder kun hvis disse mer avanserte egenskapene gir bedre overlevelse.

 

Det har f.eks vist seg at hvis antibiotikaresitente bakterier får leve noen tusen bakteriegenerasjoner i et antibiotikafritt miljø, så vil de miste antibiotikaresistensen. Denne egenskapen er nemlig genetisk krevende, og bakteriene blir sterkere og bedre til å overleve og formere seg når de kvitter seg med den "kostbare" antibiotikaresistensen.

 

Det er oppdagelsen av denne mekanismen som gjør at leger i Europa i de siste årene har begynt å bli svært restriktive med å skrive ut antibiotikakurer unntatt når det er absolutt nødvendig.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om dette er ett snedig spørsmål, men jeg klarer ikke google meg frem til det.

 

Er det bare gjess som flyr i V-formasjon, eller i formasjon i det hele tatt? Eller gjør alle fuler som migrerer sørover dette?

Wikipedia er din venn.

 

Ja har lest den, men den er jo veldig vag

 

"A V formation (sometimes called a skien) is the symmetric V-shaped flight formation of flights of geese, ducks, and other migratory birds."

 

Fattern mente bestemt, 100%, at det var bare gjess og "ande-familen" som fløy slik i formasjon. Han er rimelig bevandret i alt som har med natur og gjøre, og han har sikkert sett det på ett eller annet naturprogram.

 

Jeg klarer ikke og motbevise han med den setningen over iallefall. Flyr linærle i formasjon feks? :D

Lenke til kommentar

Er det normalt at man kan steke egg på utedelen av en Panasonic varmepumpe?!?

Hvis den står i air-condition-modus kan den bli veldig varm, men det kan også være et tegn på at kjølinga av utedelen fungerer dårlig. Sjekk og evt rens/støvsug filtret i utedelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...