Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den sorte prikken som kommer opp til høyre i bildet innimellom markerer skifte av filmrull.

Det kommer to på rad, med 15 sekunders mellomrom.

Brukes de enda? Trodde de hadde sluttet med å bruke dem nå som man har to projektorer. Er det enda noen bygdekinoer som har kun en projektor og manuelt skifte av filmruller?

 

To projektorer? De sigarmerkene kommer når man limer sammen filmen, film blir sendt i rundt 16 små ruller til kinoen, så blir de satt sammen i rekkefølge av maskinisten. Når han limer bitene sammen, blir det et sigarmerke.

Lenke til kommentar

Punktene ble brukt med to prosjektorer, filmene kommer i flere ruller og de limes ikke sammen, da blir de uhåndterlig digre. Punktene er et signal til maskinisten om å bytte prosjektor, den neste rullen ligger da klar til start i prosjektor nummer to. Legg merke til at filmrullene alltid skiftes der det er et såkalt sceneskifte i filmen, en ny kamervinkel i historien, det siste punktet kommer akkurat på slutten av den første rullen. Dermed er det ikke så synlig om man ved manuelt skifte mellom prosjektorer nøler et sekund eller to for mye, publikum godtar det. Jeg har vært med på sånne filmfremvisninger i forsvaret der man skiftet mellom prosjektorene manuelt, prosjektor nummer to ble startet ved det andre av de to punktene. I mer avanserte kinosaler skjer nok prosjektorbyttet automatisk, men maskinisten må fortsatt lade prosjektorene med nye filmruller og dra rullen fram til det første bildet på neste rull. Så er det klart for neste prosjektorbytte.

Lenke til kommentar

Jeg så "Robin Hood" i går på Ski kino(som er en ganske stor kino), og der var det slike merker oppe i høyre hjørne.

 

Har blant annet også lagt merke til dem i "I Love You Phillip Morris" og "Shutter Island".

 

En annen ting jeg har lagt merke til er at intervallet mellom to punkter som kommer i par varierer. Det har vært alt fra 8-15 sekunder, ("Robin Hood" hadde 10 sekunders mellomrom.)

 

Men der burde de jo strengt talt ikke trenge slike merker? Jeg mener det var i den salen hvor Avatar ble vist i 3D...

Lenke til kommentar

Ble usikker nå, har jobbet på en kino, og slik jeg så det ble en stor rull brukt per film. Og ifølge sjefen min ble alle limt sammen. Rullen i sluttproduktet da har en diameter på rundt 1 til 1,5m.

Mulig de bruker samme projektor og 2 filmer da, da projektoren har flere store plater å legge film på under hverandre, men usikker på om det er nødvendig.

 

 

However, most modern movie film projection systems have the film loaded on a very large horizontally-oriented platter (often colloquially known as a "cakestand"), in which all the reels of a movie are spliced together into one large contiguous wind of film filling the platter.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cue_mark

 

Så tror jeg har rett :)

 

Men ser og at man ikke får slike merker når man limer filmen sammen, men at de allerede er der når den blir sendt til kinoen.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Når man måler hvor mange dB det har vært på for eksempel en konsert og det står i avisa: "120dB på konsert OOOMMMFFFGGG!!!!!!". Hvor står de da i forhold til høyttalere for å kunne måle dette? Det kommer jo sinnsykt mye ann på hvor langt unna du står. Jeg har en ordentlig dB-måler og hvis jeg stapper den inn i munnen og sier noe kommer jeg lett over 100dB. Da er det jo egentlig bare dumt å si at det var 120dB på den konserten! Eller?

Lenke til kommentar

Når man måler hvor mange dB det har vært på for eksempel en konsert og det står i avisa: "120dB på konsert OOOMMMFFFGGG!!!!!!". Hvor står de da i forhold til høyttalere for å kunne måle dette? Det kommer jo sinnsykt mye ann på hvor langt unna du står. Jeg har en ordentlig dB-måler og hvis jeg stapper den inn i munnen og sier noe kommer jeg lett over 100dB. Da er det jo egentlig bare dumt å si at det var 120dB på den konserten! Eller?

Jeg vil tippe på at de måler fra normal lytterposisjon foran høyttaler. Altså så langt frem som de setter gjerde.

 

Du må også huske at dB er en logaritmisk skala (og øret vårt oppfatter også lyd på en til dels "logaritmisk" måte). Altså er 120 dB ikke bare "litt mer" enn 100 dB, faktisk er det ti ganger så mye lydtrykk som 100 dB.

 

(Og menneskeøret vil oppfatte cirka fire ganger så sterk lyd ved 120 som ved 100 dB. Menneskeørets akustikk er kompliserte greier, tommelfingerregelen er dobling av oppfattet lydstyrke når man øker med 10 dB.)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Når man måler hvor mange dB det har vært på for eksempel en konsert og det står i avisa: "120dB på konsert OOOMMMFFFGGG!!!!!!". Hvor står de da i forhold til høyttalere for å kunne måle dette? Det kommer jo sinnsykt mye ann på hvor langt unna du står. Jeg har en ordentlig dB-måler og hvis jeg stapper den inn i munnen og sier noe kommer jeg lett over 100dB. Da er det jo egentlig bare dumt å si at det var 120dB på den konserten! Eller?

Jeg vil tippe på at de måler fra normal lytterposisjon foran høyttaler. Altså så langt frem som de setter gjerde.

 

Du må også huske at dB er en logaritmisk skala (og øret vårt oppfatter også lyd på en til dels "logaritmisk" måte). Altså er 120 dB ikke bare "litt mer" enn 100 dB, faktisk er det ti ganger så mye lydtrykk som 100 dB.

 

(Og menneskeøret vil oppfatte cirka fire ganger så sterk lyd ved 120 som ved 100 dB. Menneskeørets akustikk er kompliserte greier, tommelfingerregelen er dobling av oppfattet lydstyrke når man øker med 10 dB.)

Nesten riktig, lydtrykket dobles ved en 3db økning, dvs tidobles ved 10db økning, eller hundredobles ved 20db.

Lenke til kommentar

Nesten riktig, lydtrykket dobles ved en 3db økning, dvs tidobles ved 10db økning, eller hundredobles ved 20db.

Ah, tok utregningen i hodet og snublet litt. Du har rett, 1020/10 = 100. :)

 

Nei, vent. Hadde det vært snakk om effekt ville du hatt rett. Men vi snakker om lydtrykk. For lineære verdier er formelen 10dB/20.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Forskjellen er? Og hvorfor brukes en helt ukjent skala?

For effektverdier er dB definert som:

chart?cht=tx&chl=10log_{10}(\frac{P}{P_{ref}})

 

For feltverdier/amplituder er dB definert som:

chart?cht=tx&chl=20log_{10}(\frac{A}{A_{ref}})

 

Hele forskjellen er i om man bruker 10 eller 20 foran.

 

Og man ser at det må være slik, fordi hvis vi putter amplituder inn i effektformelen, får man:

chart?cht=tx&chl=10log_{10}(\frac{A^2}{A^2_{ref}})=10log_{10}((\frac{A}{A_{ref}})^2)=10\times2\times log_{10}(\frac{A}{A_{ref}})=20log_{10}(\frac{A}{A_{ref}})

 

Det fordi hvis man skal putte inn amplituder i effektformelen, må de kvadreres for at de skal tilsvare effekt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Forskjellen er? Og hvorfor brukes en helt ukjent skala?

 

Hva tenker du på som den ukjente skalaen? lydtrykk? Lydeffekt? Som en grov frenkling kan man se på lydtrykket som temperaturen i ett rom og lydeffekten som effekten til varmeovnen som står der, det er trykket vi merker, men effekten som er best å regne med. Det er riktig at en dobling i lydtrykk er en økning på 6 db, men det er også verd å nevne at legger man sammen to ukorrelerte lyder med samme lydtrykk, så får man kun en økning i lydtrykk på 3 db. Videre kan det nevnes at på konserter har man mange høyttalerer, ofte line arrays osv, ting som fører til jevnere lydtrykknivå over publikumsområdet. ANtakelig henviser man til målinger gjort hos mikseren?

 

AtW

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på dette med dB. Når man skrur opp lyden på la oss si en reciever så er det jo oppgitt i dB i displayet. Men hvis du hadde skrudd den opp til 0dB hadde det blitt sinnsykt høyt! sikker 90-100dB hvis ikke mer. Hva slags rar målemåte brukes det på recievere?

Lenke til kommentar

Om du ser nøye så ser du at det står et minus foran.

 

0DB skal være slik filmskaperne mente det skulle være eller noe slikt dumt.

 

Det er jo sinnsykt dustete! Ikke bare er det så høyt at det sikkert ville sprengt de fleste høyttalere (eller trommehinner), men vi har jo også en dB-skala som fungerer knirkefritt.

 

(Har lagt merke til minusen ja)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...