Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DukeRichelieu skrev (På 8.10.2022 den 23.12):

Det er fordi etterspørselen etter arbeidskraft og lønnsveksten er for høy. Noe som er inflatorisk. USA har den høyeste inflasjonen på 40 år takket være nullrentepolitikk siden finanskrisen og en enorm pengebruk under covid - inkludert helikopterpenger og stimulussjekker hvor folk bokstavelig talt fikk sjekker i postkassen. 

FED har nå besluttet at de skal gjøre det de kan for å få ned inflasjonen. De jobbtallene viser bare at FED sannsynligvis vil komme til å stramme til enda mer ved neste rentemøte enn ventet.

Høyere renter er generelt negativt for økonomien. Både på bedriftsnivå (penger blir dyrere og det blir dyrere å drive business) og individnivå (mer penger går til å betjene lån og mindre er til overs til konsum).

Det kan virke som de gode tidene i aksjemarkedet ikke kommer tilbake på en stund. Den største feilen som har blitt gjort er å ha nullrentepolitikk som en normal over så lang tid. Nå ser vi konsekvensene. 

Aksjemarkedet og økonomien er ganske forskjellig. Husker under korona at selv om nyhetene ble dårligere og dårligere var fallet veldig kort og brutalt, og var fort på vei opp igjen. 

Aksjemarkedet er fremdeles over pre korona og absolutt ikke ille vil jeg si.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Delvis skrev (8 timer siden):

Bør vi tenke på å selge alt av energi-aksjer nå, enten det er olje, hydrogen, vind eller sol.
Hvis dette er sånn som det ser ut. 
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/69Pl6O/varsler-historisk-gjennombrudd-i-energiforskning-enormt-viktig

Det skjer vel ikke noe over natten, men hvis det er så svært tenker jeg alt av energiaksjer kan falle sterkt ganske snart?

Det kan jeg garantere ville vært veldig feil å gjøre. Vi snakker om en teknologi som er helt i begynnerstadie. Vi snakker fort mange tiår før dette kanskje blir noe av. Det er en veldig lang vei før dette faktisk kan benyttes til storskala energiproduksjon. Og hvilke selskaper tror du vil være best posisjonert til å utnytte teknologien? Jo, det er eksisterende energiselskap.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (11 timer siden):

Nå er nyttårseffekten i gang, så fra og med i dag og frem til den første uken i januar er den desidert sikreste tiden for kursoppgang på børsen.

 

Inflasjon kom inn lavere enn forventet. Jeg tror 2023 blir er veldig bra år for markedet. Komisk med alle disse youtubere som har spådd resesjon i 1 år og nå er vi straks ved ATH.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (16 minutter siden):

Nei, det er nesten bare en hobby. Men av alle askjer her i landet så er det Norwegian jeg følger mest på, nettopp fordi jeg mener den er grovt underpriset.

Hvorfor det? Har de gjort det mye bedre nå enn før? Ser jo at aksjene er vannet veldig ut.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 minutter siden):

Hvorfor det? Har de gjort det mye bedre nå enn før? Ser jo at aksjene er vannet veldig ut.

Jeg er ikke noe ekspert så kan godt hende jeg tar feil. Men jeg har lest alle økonomi rapportene demmes, sammenlignet mine egne vurderinger opp mot meglerhusene og sett på trender. Jeg tror basert på det jeg har lest og sett at de skal opp en god del. Så gjenstår det å se hva det blir til.

Lenke til kommentar

Norwegian er vel et rimelig solid selskap nå etter restruktureringen, og skulle jeg satt penger på hvem som lever om 5 år av Norwegian og Flyr hadde jeg gått all in på Norwegian. Det er ikke plass til tre "like" flyselskap i Norge (SAS, Norwegian og Flyr). Widerøe lever litt på siden av deres marked og er ikke helt sammenlignbart, samme med Norse

Lenke til kommentar
koots skrev (10 timer siden):

Norwegian er vel et rimelig solid selskap nå etter restruktureringen, og skulle jeg satt penger på hvem som lever om 5 år av Norwegian og Flyr hadde jeg gått all in på Norwegian. Det er ikke plass til tre "like" flyselskap i Norge (SAS, Norwegian og Flyr). Widerøe lever litt på siden av deres marked og er ikke helt sammenlignbart, samme med Norse

Har kjøpt noen få millioner aksjer i Flyr de siste ukene. Regner helst med det går filleveien med dem, men det tok jeg råd til å tape.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva i all verden er det som skjer med TSLA? Aksjen har fått skikkelig juling det siste året, til tross økte salgsresultater på 40% i 2022. Men til tross for et dramatisk fall, er selskapet fortsatt høyt verdsatt med en markedsverdi på 340 mrd. dollar, og man kan jo spørre seg om det fortsatt er en overpriset aksje.

Flere av de andre bilselskapene har begynt med elbiler og det går rykte om at Apple skal lansere en elbil. Da forsvinner litt av ekslusiviteten til Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (Akkurat nå):

Hva i all verden er det som skjer med TSLA? Aksjen har fått skikkelig juling det siste året, til tross økte salgsresultater på 40% i 2022. Men til tross for et dramatisk fall, er selskapet fortsatt høyt verdsatt med en markedsverdi på 340 mrd. dollar, og man kan jo spørre seg om det fortsatt er en overpriset aksje.

 

Du svarer deg selv egentlig. Tesla har ikke blitt priset som en bilprodusent. De blir priset som et teknologiselskap som skal revolusjonere bilmarkedet. Det har derfor ikke så mye å si om de selger 100 tusen eller 150 tusen biler. De skal tjene penger på en selvkjørende flåte biler, en ny og billig produksjonslinje og softwaren sin. Det er der merverdien ligger, og det er der man har innsett at potensialet ikke er så stort som man trodde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

De skal tjene penger på en selvkjørende flåte biler, en ny og billig produksjonslinje og softwaren sin. Det er der merverdien ligger, og det er der man har innsett at potensialet ikke er så stort som man trodde.

Eller kanskje de andre selskapene har kopiert noe av det Tesla gjør og det igjen fører til at Tesla ikke lenger er noe spesielt. Det også kanskje mer spennende å se til andre, nyere selskaper som Rivian.

Personlig mener jeg at Toyota er et mye bedre selskap og en mye bedre aksje, spesielt med tanke på stabilitet, men jeg er ikke en ekspert på området og liker små bevegelser så jeg foretrekker fond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (26 minutter siden):

Eller kanskje de andre selskapene har kopiert noe av det Tesla gjør og det igjen fører til at Tesla ikke lenger er noe spesielt. Det også kanskje mer spennende å se til andre, nyere selskaper som Rivian.

Personlig mener jeg at Toyota er et mye bedre selskap og en mye bedre aksje, spesielt med tanke på stabilitet, men jeg er ikke en ekspert på området og liker små bevegelser så jeg foretrekker fond.

Rivian er vell på randen av konkurs. Tesla har aldri solgt flere biler, model Y er mest solgte bil ila ett år i Norge og bestselgende i Europa..

Har troen på at tsla skal oppover igjen og kjøpte 50 aksjer i dag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Eller kanskje de andre selskapene har kopiert noe av det Tesla gjør og det igjen fører til at Tesla ikke lenger er noe spesielt. Det også kanskje mer spennende å se til andre, nyere selskaper som Rivian.

Personlig mener jeg at Toyota er et mye bedre selskap og en mye bedre aksje, spesielt med tanke på stabilitet, men jeg er ikke en ekspert på området og liker små bevegelser så jeg foretrekker fond.

Markedet har visst lenge at konkurrenter kan kopiere. Poenget er hvor hinsides ekstremt det har blitt med tesla som selskap. Det prises fortsatt som om de skal danke ut annenhver bilprodusent der ute. Joda, Tesla gjør det veldig bra, men jeg tror mange ikke forstår hvor bra de må gjøre det for å forsvare selv dagens prising. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...