Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Pop skrev (1 time siden):

At børsene generelt synker nå om dagen er ganske forståelig og forventet. Men at akkurat olje-aksjene synker skjønner jeg ikke. Det ser da ut i nyhetene til at oljeetterspørsel stiger og vil stige, så lenge man sanksjonerer russland og vil i tillegg øke sanksjonene. Noen som har en god forklaring på olje-nedgang?

Hørte på aksjetv. Det er bearmarked, og nedgangen vil fortsette til oktober. Derretter er tid for å fråtse i aksjer sa han, for da kan vi belage oss på 5 år med bullmarked. Noe sånt.
Om det er forklaringen vet jeg ikke da.

En årsak som også er blitt nevnt, er at det brukes lite olje for tiden, fordi det er så dyre priser.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pop skrev (3 timer siden):

At børsene generelt synker nå om dagen er ganske forståelig og forventet. Men at akkurat olje-aksjene synker skjønner jeg ikke. Det ser da ut i nyhetene til at oljeetterspørsel stiger og vil stige, så lenge man sanksjonerer russland og vil i tillegg øke sanksjonene. Noen som har en god forklaring på olje-nedgang?

En resesjon vil jo innebære at den økonomiske veksten kuttes, folk forbruker mindre og dermed mindre behov for bruk av olje. Så man antar at olja skal ned og det prises inn i selskapene. 

Lenke til kommentar
Pop skrev (4 timer siden):

At børsene generelt synker nå om dagen er ganske forståelig og forventet. Men at akkurat olje-aksjene synker skjønner jeg ikke. Det ser da ut i nyhetene til at oljeetterspørsel stiger og vil stige, så lenge man sanksjonerer russland og vil i tillegg øke sanksjonene. Noen som har en god forklaring på olje-nedgang?

Det kan være mange grunner til det.

  1. Hvis du forventer etterspørselen til 1000, og den i dag er 100 så vil ikke aksjen stige om det plutselig blir mer usikkert om den kommer til å være 700 heller enn 1000 fremover. Økte priser og etterspørsel er allerede priset inn i oljeselskapene.
  2. I nedgangstider blir alle med på lasset. Samme med oppgangstider.
  3. Ikke se deg blind på prisen. Hvis de synker mindre enn andre aksjer så gjør de det relativt sett bra. Du må se på mer/mindre-avkastning mot en generell og bred indeks for å vite hvordan de egentlig gjør det.

(dette er bare generelle betraktninger, jeg følger ikke med og vet ikke hva grunnen er nå)

Lenke til kommentar

Ser at jeg har en slik valutakonto hos Nordnet eller på en av Nordnet kontoene mine. Jeg kunne velge å avslutte denne og fikk da melding om at hvis jeg gjorde dette så ville Nordnet automatisk gjøre vekslingen for meg. Så jeg lurer på om det er noen ulemper med at Nordnet gjør dette for meg? Jeg ønsker at det skal være så enkelt som mulig for meg.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 22.6.2022 den 17.59):

Det kan være mange grunner til det.

  1. Hvis du forventer etterspørselen til 1000, og den i dag er 100 så vil ikke aksjen stige om det plutselig blir mer usikkert om den kommer til å være 700 heller enn 1000 fremover. Økte priser og etterspørsel er allerede priset inn i oljeselskapene.
  2. I nedgangstider blir alle med på lasset. Samme med oppgangstider.
  3. Ikke se deg blind på prisen. Hvis de synker mindre enn andre aksjer så gjør de det relativt sett bra. Du må se på mer/mindre-avkastning mot en generell og bred indeks for å vite hvordan de egentlig gjør det.

(dette er bare generelle betraktninger, jeg følger ikke med og vet ikke hva grunnen er nå)

Selv dagens pris er ikke priset inn i oljeaksjer. De er prisatt til ca 70$. Kanskje enda lavere etter fallet nå nylig.

Lest at det er bare papirmarkedet og frykt som har fått oljeprisen ned. Det fundamentale er i takt, og markedet kommer bare til å bli strammere fremover.

Forøvrig ikke mye som taler for en resesjon heller i fra de tallene jeg har sett, men det er vel en evig diskusjon man ikke blir enig om

Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (7 minutter siden):

Hva har det seg at børsmarkedet synes å reagere negativt på meldinger om at arbeidsledigheten er lav? Det må da vel være en gladsak?

Kun hvis det ikke var forventet allerede. Hvis det var noenlunde det alle forventet så er det en nøytral sak. Hvis man forventet enda lavere arbeidsledighet så er det ikke noe gladsak. I tillegg er det mange faktorer som påvirker børsmarkedet. Ikke lett å isolere alltid, det kan skje mange andre ting. 

Endret av Nimrad
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (22 timer siden):

Hva har det seg at børsmarkedet synes å reagere negativt på meldinger om at arbeidsledigheten er lav? Det må da vel være en gladsak?

Føler at det er så mange faktorer som drar i forskjellige retninger. Er en grunn til å mange med god grunn gir opp makro predikasjoner. Blir litt sånn nyheter om at arbeidsledigheten er lav blir negativt fordi da forventer man at rentene skal opp, som fører til at aksjene går ned, men som på den andre siden forteller at økonomien er sterk noe som kan føre til at selskapenes inntjening blir sterk, noe som kan føre til at aksjene går opp 😉

Screenshot_20220709-140639-029.png

Endret av ltdata
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
On 7/8/2022 at 3:32 PM, Nimrad said:

Kun hvis det ikke var forventet allerede. Hvis det var noenlunde det alle forventet så er det en nøytral sak. Hvis man forventet enda lavere arbeidsledighet så er det ikke noe gladsak. I tillegg er det mange faktorer som påvirker børsmarkedet. Ikke lett å isolere alltid, det kan skje mange andre ting. 

I dag skjedde det igjen. "Det ble skapt flere nye jobber i september enn ventet". "Så flott" tenker jeg i mitt simple sinn, men da nyheten kom, reagerte børsen med å ramle 1,75%, så god sysselsetting er tydeligvis bare en uskikk :huh:

image.png.c1fb105e391f9e8b642e92190fa77222.png

Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (1 time siden):

I dag skjedde det igjen. "Det ble skapt flere nye jobber i september enn ventet". "Så flott" tenker jeg i mitt simple sinn, men da nyheten kom, reagerte børsen med å ramle 1,75%, så god sysselsetting er tydeligvis bare en uskikk :huh:

Det er ikke sysselsettingen i seg selv som er problemet, men effektene av den. Vi har en inflasjon som må temmes for tida, og hvis økonomien overopphetes må vi bruke rentene for å dempe veksten. Derfor, når sysselsettingen er såpass bra, så er det "negativt" for markedet fordi man forventer enda høyere renter som er dårlig nytt for bedriftene. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Nimrad said:

Det er ikke sysselsettingen i seg selv som er problemet, men effektene av den. Vi har en inflasjon som må temmes for tida, og hvis økonomien overopphetes må vi bruke rentene for å dempe veksten. Derfor, når sysselsettingen er såpass bra, så er det "negativt" for markedet fordi man forventer enda høyere renter som er dårlig nytt for bedriftene. 

Det oppleves bare så paradoksalt og bakvendt at når arbeidsledige gjør det som normalt applauderes og oppfordres til fra alle hold - så bidrar det bare til å trekke ting ned i dass - over fire prosent i skrivende stund. Er jo ikke rart man lurer på hvordan ting henger sammen av og til! :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (3 timer siden):

Det oppleves bare så paradoksalt og bakvendt at når arbeidsledige gjør det som normalt applauderes og oppfordres til fra alle hold - så bidrar det bare til å trekke ting ned i dass - over fire prosent i skrivende stund. Er jo ikke rart man lurer på hvordan ting henger sammen av og til! :laugh:

Ja, litt komisk at økonomien kan gå for bra 😛 En av grunnene til at jeg tror denne nedgangen vil være relativt kortvarig. Når de får renta noenlunde under kontroll så vil ting fort skyte fart. 

Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (På 7.10.2022 den 21.36):

Det oppleves bare så paradoksalt og bakvendt at når arbeidsledige gjør det som normalt applauderes og oppfordres til fra alle hold - så bidrar det bare til å trekke ting ned i dass - over fire prosent i skrivende stund. Er jo ikke rart man lurer på hvordan ting henger sammen av og til! :laugh:

Det er fordi etterspørselen etter arbeidskraft og lønnsveksten er for høy. Noe som er inflatorisk. USA har den høyeste inflasjonen på 40 år takket være nullrentepolitikk siden finanskrisen og en enorm pengebruk under covid - inkludert helikopterpenger og stimulussjekker hvor folk bokstavelig talt fikk sjekker i postkassen. 

FED har nå besluttet at de skal gjøre det de kan for å få ned inflasjonen. De jobbtallene viser bare at FED sannsynligvis vil komme til å stramme til enda mer ved neste rentemøte enn ventet.

Høyere renter er generelt negativt for økonomien. Både på bedriftsnivå (penger blir dyrere og det blir dyrere å drive business) og individnivå (mer penger går til å betjene lån og mindre er til overs til konsum).

Det kan virke som de gode tidene i aksjemarkedet ikke kommer tilbake på en stund. Den største feilen som har blitt gjort er å ha nullrentepolitikk som en normal over så lang tid. Nå ser vi konsekvensene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...