Gå til innhold

Frp's "rasisme" uttalelser - storm i et vannglass?

Anbefalte innlegg

Skrevet
18 minutes ago, Filmvenn said:

tilstander i Norge, men vi har ikke noe av det samme nivået her i Norge. 

Hvordan mener du det oppstod i Sverige? Og at det ikke begynner å skje her? Og hvorfor ser vi, eller har akkurat samme tilstander i alle andre europeiske land? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Jeg håper at vi snart får politikere som oppfører seg som folk og ikke lyver. Det skal man lete langt etter om dagen dessverre.

Mange politikere om dagen prioriterer desverre å blidgjøre deres donører og storbedrifter. Å appellere til folks fordommer innad arbeiderklassen, ser ikke storbedrifter på som noe problem. Tvert imot, det gagner dem, ettersom det sår splid mellom arbeiderklassen, som deretter gjør det mer utfordrende å stå samlet.

Rasisme kan egentlig være mangt enn det vi liker å tro. Man trenger nødvendigvis ikke være en skikkelig onding som hater mørkhudete for å være rasist. Det er et feiltrinn å tro nettopp det, som mange går i. Rasister kan faktisk være hyggelige folk... mot visse tilhørigheter. De kan til og med være hyggelige mot de etnisitetene de har rasistiske holdninger mot, selv om det bobler fordommer på innsiden av eventuelle inntrykk de har fått av enkelte etnisiteter basert på bl.a. media. Det er et deprimerende faktum.

Men rasisme kan også være et systematisk virkemiddel for klassekrig, som nettopp holder arbeiderklassen splittet. Vi ser at ytre høyre, og hard-høyre, får vanvittig mye penger pumpet inn i deres propagandamaskineri mer enn de andre politiske tilhørighetene, nettopp fordi den økonomiske eliten vet at denne splittelsen får befolkningens søkelys bort fra dem når vi har økonomisme utfordringer på grunn av den økonomiske eliten. Som bl.a. høyere dagligvarepriser og ikke minst boligkrisen. Folk har kanskje lagt merke til media's og noen politikeres besettelse av lave fødselstall og fruktbarhet? Hva med å fikse boligkrisa først kanskje? Og har disse offentlige talspersonene fått med seg planetens tilstand med diverse kriger, klimaherjinger, osv? Er kanskje ikke så rart det er en del som ikke har lyst til å sette barn til verden. Samt det økende globale kvinnehatet, gjør at færre kvinner enn tidligere føler seg trygge på å stifte familie.

Og så har vi det kjipe faktum at venstrepartier aldri kan være 100% venstre så lenge de må operere i et kapitalistisk samfunn. Det er derfor partier som AP innfrir mindre og mindre når de opererer i et samfunn som blir mer og mer senkapitalistisk. Høyrepartier derimot, kan dreie seg mot høyre så mye de vil, fordi høyreideologier trenger kapitalisme og økonomiske forskjeller for å sette sine hierarkiske modeller til praksis.

Er forøvrig ikke det første kontroversielle utspillet fra FRP. Noen som husker "Norsk på papiret, men ikke i hjertet"? Forøvrig tror jeg ikke at dette vil utgjøre noe forskjell på oppslutningen til FRP. For selv om mange av deres velgere ikke nødvendigvis er rasister, så er andre menneskers trygghet og velvære desverre ikke en prioritet hos deprimerende mange når vi lever i en økonomisk ustabil tid...

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
AtterEnBruker skrev (14 minutter siden):

Forøvrig tror jeg ikke at dette vil utgjøre noe forskjell på oppslutningen til FRP. For selv om mange av deres velgere ikke nødvendigvis er rasister, så er andre menneskers trygghet og velvære desverre ikke en prioritet hos deprimerende mange når vi lever i en økonomisk ustabil tid...

Jeg tror heller ikke det vil ha noen forskjell på oppslutningen til FrP. 

Men her kommer det elementære:

-Innvandring koster penger, og samtidig som man har kjørt en relativt liberal innvandringspolitikk så har samfunnet generelt sett opplevd mer kriminalitet. Om det er grunnet innvandring eller ikke får man jo ta en ny diskusjon på. 

-Folk har mindre penger nå enn de hadde før. Man kan gjerne vise mange fine grafer og oversikter som viser at vi har super-kjøpekraft og at alt er fint, men alle som lever i den virkelige verdenen ser at de sitter igjen med mindre penger nå enn tidligere når alle utgifter er betalt. 

Når du får alle disse effektene samlet, så stemmer folk gjerne litt annerledes enn tidligere. 

Her er min teori:

Det er ikke at de ikke tenker på andre enn seg selv at folk trekker mot høyre, det er at de tenker på familie, venner, kommunen, fylket eller landsdelen sin. De husker hvordan det var, og de er lei av å få mindre sikkerhet/kjøpekraft samtidig som det dukker opp nye sløseprosjekter fra staten hver eneste uke. I tillegg sendes det helt sinnsyke pengesummer ut av landet som man gang på gang ser forsvinner ned i lommene til de som ikke trenger de. 

Ergo, de tenker at "nå må vi nesten prioritere vårt eget samfunn før det rakner helt". 

Det handler ikke om å drite i at andre har det kjipt, men man må nesten hjelpe seg selv før man kan hjelpe alle andre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Cyrio skrev (4 minutter siden):

-Innvandring koster penger, og samtidig som man har kjørt en relativt liberal innvandringspolitikk så har samfunnet generelt sett opplevd mer kriminalitet. Om det er grunnet innvandring eller ikke får man jo ta en ny diskusjon på. 

-Folk har mindre penger nå enn de hadde før.

Veldig fornuftig! 
Dette er storm i vannglasset ja, og Sylvi TØR ikke annet enn å ta tak i fyllerøret, men som gammel FrP'er selv så er ikke dette med innvandrere noe som FrP 'eier'.

Dette problemet er først og fremst økonomi og dernest begynner folk å bli redde! Og ikke uten grunn heller! 😊

Endret av Woff
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Det er da helt ypperlig at journalister undersøker rasisme, drikkekultur og hvor dårlig informasjonskontrollen det er.

Saken illustrerer også hvor blåøyd folk er som ikke forstår alvoret bak dette. Det et å bli enablere for rasisme, alkoholisme og uprofesjonell adferd om ikke velgere sier "dette er ikke bra nok". 

Endret av Dotten
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Filmvenn skrev (1 time siden):

Du lever opp til navnet ditt. 

Det er ikke storm i vannglass. Du er ok med rasisme, og forsøker å nedspille det.

Hva har jeg sagt som er rasistisk eller hvorfor er jeg ok med det?

Er jeg rasistisk fordi jeg ikke vil ha terrorister eller vil ha svenske tilstander?

FrP motstanderne gjør så mange antakelser hele tiden. Drar rasistkortet under lav sko - akkurat som dere nå mener det er rasistisk fordi FrP ikke svarer fort nok. 

Jeg er på ingen måte ok med hva denne rådgiveren har sagt, det er rasistisk. Men det definerer på ingen måte FrP, verken jeg som FrP velger eller FrP som parti støtter dette.

AP har blant annet lang historikk med overgrep og voldtekt blant politikerene, jeg vil ikke si det definerer dem som parti heller. Rødt har tyver og personer som truer med vold. Alle har sine utfordringer.

Jo, det er noe galt at du sprer konspi fra ytre høyre, spesielt når du ikke tar til deg fakta som folk som deg aldri gidder å ta til seg.

FrP er nå norges største parti, så snarere tvert om ser det ut som folk tar til seg fakta og ikke lenger lar seg provosere av å bli kalt rasist hele tiden

Politiet har slitt med å hjelpe til med kriminalitet siden tidens morgen i Oslo. Folk som deg har bare ikke sett dette, eller brydd dere om dette. Men nei, du kan fortsette å presse på denne FRP-propagandaen din om at det er svenske tilstander i Norge, men vi har ikke noe av det samme nivået her i Norge. 

Jeg vil alltid presse fram fakta og logikk, vi ser at det FrP har advart mot i årekker skjer både i Norge og Europa. 

Endret av MrL
  • Liker 4
Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/norge/listhaug-om-radgiver_-_-vi-var-tydelige-fra-forste-stund-1.17869933

------

I Politisk Kvarter fikk Listhaug spørsmål om metoden journalistene brukte er formildende for Hansen.

– Den debatten får mediene nå ta. Vi skal rydde opp i denne saken, sier Listhaug. Det er ikke rom for rasistiske ytringer i Fremskrittspartiet, og det er det som er vårt anliggende nå.

TV 2 forsvarer avgjørelsen om å publisere saken om Hansen og viser til at han er en sentral rådgiver i det som nå er landets største parti på meningsmålingene.

Kringkasteren fremhever også at Hansen er gift med Listhaugs nære venninne og at uttalelsene er så kontroversielle at de er av offentlig interesse i lys av Hansens verv som politiker.

----

Listhaug er vel også opptatt av meningsmålingene når hun rydder opp. At FrP ikke vil assosieres med rasisme tenker jeg er positivt. Da er vi tross alt på den riktige siden av skalaen. Ikke som den skumle ytre høyre-bølgen i Europa.

Endret av Subara
...selv om det tok litt tid
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Fasiten kommer vel på neste meningsmåling, om dette er et storm i et vannglass eller ikke. 

Heldigvis så er det ikke rom for slike holdninger i Frp, så dette blir de å rydde opp i. 

• Liker 1
Skrevet

Hansen burde nok aldri vært ansatt i utgangspunktet, han har en forhistorie som gjør at dette ikke er det minste overraskende. FrP burde se på ansettelsesprosessen, det at han ikke ble stoppet er urovekkende.

Det er bra at Listhaug nå tar tak. Det er ikke bra at hun nølte. Man kan alltids håpe at det var rådvillhet heller enn bevisst nøling for å sende ut signaler.. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Subara skrev (10 minutter siden):

Listhaug er vel også opptatt av meningsmålingene når hun rydder opp. At FrP ikke vil assosieres med rasisme tenker jeg er positivt. Da er vi tross alt på den riktige siden av skalaen. Ikke som den skumle ytre høyre-bølgen i Europa.

Ja, jeg tror Frp fungerer i Norge fungerer som et slags skjold mot ytre høyre-partier som er større i andre europeiske land.

Et par utsagn i denne tråden er definitivt ikke hva Frp står for, men mer på linje med rasistiske mikropartier som Norgesdemokratene. Ingen er tjent med at slike partier spiser seg større plass her til lands.

Jeg skulle ønske Listhaug og andre i partiet var tydeligere tidligere, men det er bra at de markerer bastant mot disse rasistiske uttalelsene. Regner egentlig med at Hansen er ferdig i stillingen om kort tid, det bør han i hvert fall være.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Skrevet
Duncan skrev (7 minutter siden):

Heldigvis så er det ikke rom for slike holdninger i Frp, så dette blir de å rydde opp i. 

Likevel er det gjerne der det dukker opp. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 hour ago, Snikpellik said:

Det er fæle uttalelser fra en som er så høyt oppe i et parti som skal og må fordømmes, ikke storm i et vannglass. Eugenikk og grov rasisme hører ingen steder hjemme, spesielt ikke i toppen av det som nå er Norges største parti på målinger. At han hadde drukket forsvarer ingenting. Snarere tvert imot, egentlig. Er man rasist i fylla, er man rasist edru også.

Jeg er dessverre ikke overrasket, og tror også dette er relativt utbredte holdninger i Frp og også blant en del i Norge. På sosiale medier er det en rekke profiler som holder på med å forsvare dette, som vanlig. Whataboutisme ser ut til å være den mest foretrukne responsen.

Ser at Listhaug etter litt om og men kalte det rasisme, som er på sin plass, men det er skuffende at hverken hun eller Velle ville si det med en gang og heller unnlot å svare.

Journalistane hevda ikkje at Hårek er rasist. Minusvariant kunne i settingen forstås som rasistisk uttalelse men vart av Hårek påpekt å være fyllerør og humor. At du ser rasister i alt du ikkje er enig i betyr ikkje det du trur. 

Er ikkje overrasket over at du med fleire har ei holdning om at rasisme er utbredte holdninger hjå FRP. Det er som om det einaste av di større partia i norsk politikk skal takast for å sette haudelaus innvandring på dagsorden. Problemet er at politisk korrekthet skal overgå alle muligheter for å diskutere den haudelause innvandringa til Norge. Da lager man gjerne storm eit vannglass over eit ord som kan tolkast rasistisk.

Syns nesten du må vise kilde på at Listhaug har kalle dette rasisme. Var vel heller at ordbruken var rasistisk? Kan heller ikkje huske at du var like kjappt ute og forklarte grunnen for at qusling-Støre unnlot å kalle Hamas sitt angrep på Israel for terrorisme...

• Liker 1
Skrevet
ronron25 skrev (2 minutter siden):

Likevel er det gjerne der det dukker opp. 

Man finner også dette i de andre partiene på stortinget.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Maabren skrev (7 minutter siden):

Minusvariant kunne i settingen forstås som rasistisk uttalelse men vart av Hårek påpekt å være fyllerør og humor. At du ser rasister i alt du ikkje er enig i betyr ikkje det du trur. 

Det er vel knapt noen som bestrider at uttalelsene var rasistiske, det er helt åpenbart rasistiske uttalelser og handler ikke om at noen "ser rasister i alt".

Maabren skrev (7 minutter siden):

Syns nesten du må vise kilde på at Listhaug har kalle dette rasisme. 

– Jeg ønsker å være tydelig, dette er en rasistisk uttalelse som vi tar sterk avstand fra, sier Listhaug til VG.

https://www.vg.no/nyheter/i/7pPzz8/listhaug-etter-rasisme-kritikk-saa-det-var-behov-for-aa-vaere-tydeligere

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Skrevet
Maabren skrev (10 minutter siden):

qusling-Støre

Motbydelig ordbruk. Nok en gang.

Det er mye skriftlig avføring fra deg nå?

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Ganske spesielt at en journalist går på en pub med skjult lydopptaker og prater med politikere! Folk sier mye rart i fylla og det bør  egentlig ikke tas så seriøst.

Med det sagt  så tar jeg sterk avstand til all rasisme og utsagnet hans

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
40 minutes ago, Subara said:

Vi skal rydde opp i denne saken

FrP har tross alt ryddet kraftig opp (eller snarere, de har gått gjennom et generasjonsskifte). Politikerne er mer striglet, og selv om de gjerne står for en politikk som "er tøff" mot innvandrere og deres etterkommere, går det lenge mellom hver sak med åpenbar rasisme. 

Vi får ta med oss det gode.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...