Gå til innhold

Frp's "rasisme" uttalelser - storm i et vannglass?

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (7 minutter siden):

Jeg drar inn Ap fordi det er blant denne gruppe velgere Frp henter sine nye velgere. 

Nei det er stort sett høyre. Altså når en ser forskjeller mellom målinger der frp gikk opp voldsomt. Refererer da til nyere tid.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Nei det er stort sett høyre. Altså når en ser forskjeller mellom målinger der frp gikk opp voldsomt. Refererer da til nyere tid.

De henter også høyre velgere ja,men i distriktene så mener jeg de spiser fra ap bastionen. Det er slik jeg opplever dette. Rasisme er forøvrig blitt et veldig utvannet begrep. Og helt ærlig så finner du mye rasisme blant innvandrere også. Jeg hørte en etnisk pakistansk jente si at den største rasismen finner en blant innvandrere. 

Skrevet
obygda skrev (18 minutter siden):

De henter også høyre velgere ja,men i distriktene så mener jeg de spiser fra ap bastionen. Det er slik jeg opplever dette. Rasisme er forøvrig blitt et veldig utvannet begrep. Og helt ærlig så finner du mye rasisme blant innvandrere også. Jeg hørte en etnisk pakistansk jente si at den største rasismen finner en blant innvandrere. 

Mye følelser og 'jeg har hørt' forstår jeg ja. Ser dette går igjen i Frp.. 

• Liker 9
Skrevet

Frp har 'alltid' hatt en understrømning av rasisme. De har også et ganske langvarig prosjekt for å kvitte seg med ekstremister og landsbyidioter. Å undertrykke/ekskludere de verste rasistene er en del av dette. Spørsmålet er om Listhaug er villig til å gjøre det. Hun virker mer tilbøyelig enn Jensen til å akseptere disse utskuddene. Hun ser også ut til å bevege seg mer mot høyre, samt akseptere drøyere virkemidler. Det var kanskje ikke hun som sto bak 'juge-jonas' videoene før valgkampen men hun har vel ikke tatt et skikkelig oppgjør med det?

FrP har sørget for at høyreekstreme partier knapt eksisterer i norsk politikk. Det vil være veldig synd for landet om Listhaug drar FrP over i det ekstreme. Det er en viss bevegelse der, ikke nok til at med sikkerhet kan si at det er den veien det går, mer sånn at man nå begynner å bli litt bekymret..

• Liker 6
Skrevet
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Frp har 'alltid' hatt en understrømning av rasisme. De har også et ganske langvarig prosjekt for å kvitte seg med ekstremister og landsbyidioter. Å undertrykke/ekskludere de verste rasistene er en del av dette. Spørsmålet er om Listhaug er villig til å gjøre det. Hun virker mer tilbøyelig enn Jensen til å akseptere disse utskuddene. Hun ser også ut til å bevege seg mer mot høyre, samt akseptere drøyere virkemidler. Det var kanskje ikke hun som sto bak 'juge-jonas' videoene før valgkampen men hun har vel ikke tatt et skikkelig oppgjør med det?

FrP har sørget for at høyreekstreme partier knapt eksisterer i norsk politikk. Det vil være veldig synd for landet om Listhaug drar FrP over i det ekstreme. Det er en viss bevegelse der, ikke nok til at med sikkerhet kan si at det er den veien det går, mer sånn at man nå begynner å bli litt bekymret..

Nå løy Jonas og ap noe hinsides under siste valgkamp. Det kan man aldri tilgi fordi det gikk mye lenger enn valgkampflesk.. Stemmer forøvrig ikke Ap eller Frp.

Jeg håper at vi snart får politikere som oppfører seg som folk og ikke lyver. Det skal man lete langt etter om dagen dessverre.

• Liker 5
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Nå løy Jonas og ap noe hinsides under siste valgkamp.

Nei det gjorde de ikke men det har blitt en greie på høyresiden å hevde det. Noen har gått så langt at de har forsøkt å få valget erklært ugyldig på grunn av det. Vi ser dessuten masse stygg retorikk i kommentarfeltene om dette. 

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DetteErBareMinMening skrev (8 timer siden):

Litt av sjarmen med Frp er jo denne rasismen. Er mediene for strenge med Sylvi og Frp nå? 

Det er ingenting sjarmerende over rasisme. Rasisme er ikke innvandringskritisk politikk - det er grov mobbing på grunn av rase.

Saken er ikke storm i et vannglass - metaforen toppen av et isfjell passer bedre. Det er mye rasisme under overflaten i Frp, det isfjellet som stakk opp her er bare toppen av isfjellet. Det finnes mye så uggent og ugreit under overflaten i Frp, for eksempel av mindre betydningsfulle personer. Det mest kritiske med denne saken er at partilederen ser gjennom fingrene med det og dermed "godkjenner" rasisme i partiet, inkludert når det tas opp i pressen. Det legitimerer en hel ny retning i partiet: Åpenlys rasisme. Hittil har dette vært holdt stort sett under overflaten og slått ned på, men fra og med Listuahgs kviet seg for å kritisere rasismen, så er det nå mer fritt fram å stå fram med rasisme blant medlemmer og til og med uttale seg rasistisk på vegne av partiet.

Frp har blitt mer ekstremt enn før. Med partilederens godkjenning inntar de nå en innvandringspolitisk posisjon som Norgesdemokratene var kjent for for noen år siden. La meg bare minne om at Norgesdemokratene hele tiden har stekt i sitt eget fett og det er et svært marginalt parti. Nå beveger Listhaug Frp i samme retning. Jeg regner med Frp vil tape på dette og at det vil opåstå et maktvakuum på høyresiden som tar avstand fra rasisme. Dette kan fort føre til at fraksjoner av Frp bryter med partiet og danner sitt eget eller for eksempel flykter til INP og gir det mer moment og retning.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (36 minutter siden):

Jeg drar inn Ap fordi det er blant denne gruppe velgere Frp henter sine nye velgere. 

Det er jo bare ikke riktig. Frp henter nok flest fra Sp-velgere som er skuffet over avgiftspolitikken i forrige regjering og er generelt misfornøyde. Det er klassiske "skeptiske til eliten i Oslo"-velgere. Bompenger, strømpriser og drivstoffpriser med mer er viktig for dem. Jeg ser på dem som typiske folk som aldri blir fornøyde og derfor rømmer til opposisjonspartier uansett, for det skjer ikke enorme omveltninger som kommer dem til gode. 

I tillegg er det jo flere som vingler fra høyre til Frp og tilbake. Kanskje spesielt forrige gang pga innvandringspolitikken hvor Høyre har vært ganske så sentrumsorienterte. Og Frp har også en tendens til å hanke inn hjemmesittere, som i følge min analyse er pga den krasse ordbruken de har så de får ut de som er oppgitt og misfornøyde. 

• Liker 3
Skrevet

Ytringsfriheten er truet når man ikke kan være rasist i fylla med journalister lenger. Skal man tro FRP`ere og deres likesinnede. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Filmvenn skrev (1 minutt siden):

Ytringsfriheten er truet når man ikke kan være rasist i fylla med journalister lenger. Skal man tro FRP`ere og deres likesinnede. 

Meeh... Jeg skjønner ikke hvorfor det er tema andre gidder å ta seriøst. Hvis hen gjør noe ulovlig så får man anmelde det. Jeg synes det er mye mer interessant at de tror det er et problem for ytringsfriheten at det får konsekvenser. Innenfor lovens grenser får du si hva du vil, men du får faen ta støyten hvis du oppfører deg som en idiot.

• Liker 2
Skrevet

FRP har aldri tatt konsekvenser for noe.

Når Sylvi Listhaug anklaget Stortingets flertall for å sette hensynet til terrorister framfor hensynet til nasjonens sikkerhet, så iglet hun seg vekk fra konsekvensene med å si opp selv før mistillitsforslaget tok henne.

FrP har aldri tatt et oppgjør med sin rasistiske forhistorie. Derfor fortsetter dette å bli historien også om dagens parti. 

De tar heller aldri et oppgjør med sin historikk når det kommer til Utøya. De fortsetter å huse opp de samme konspi-folkene som heiet fram ABB. Den samme holdningen og ikke minst forakten som fikk 69 mennesker drept.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Storm i et vannglass ja. Enhver nasjon vil prioritere sin etnisitet først, spesielt dersom den samme gruppen produserer lite barn. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Filmvenn skrev (17 minutter siden):

FRP har aldri tatt konsekvenser for noe.

Når Sylvi Listhaug anklaget Stortingets flertall for å sette hensynet til terrorister framfor hensynet til nasjonens sikkerhet, så iglet hun seg vekk fra konsekvensene med å si opp selv før mistillitsforslaget tok henne.

FrP har aldri tatt et oppgjør med sin rasistiske forhistorie. Derfor fortsetter dette å bli historien også om dagens parti. 

De tar heller aldri et oppgjør med sin historikk når det kommer til Utøya. De fortsetter å huse opp de samme konspi-folkene som heiet fram ABB. Den samme holdningen og ikke minst forakten som fikk 69 mennesker drept.

Hun har tatt konsekvensene, hun har tatt avstand og kalt utalelsene rasistiske.

Hun burde aldri unnskyld seg for å sagt "Arbeiderpartiet setter terrorister foran nasjonens sikkerhet", som er helt rett - AP har hentet terrorister fra Syria mens nasjonens sikkerhet har blitt ødelagt av deres innvandringspolitikk.

Skal Jonas ta konsekvensene med å levere sin oppsigelse for at han sa "Vi får aldri svenske tilstander i Norge" ?

Endret av MrL
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
11 minutes ago, MrL said:

Hun har tatt konsekvensene, hun har tatt avstand og kalt utalelsene rasistiske.

Hun burde aldri unnskyld seg for å sagt "Arbeiderpartiet setter terrorister foran nasjonens sikkerhet", som er helt rett - AP har hentet terrorister fra Syria mens nasjonens sikkerhet har blitt ødelagt av deres innvandringspolitikk.

Skal Jonas ta konsekvensene med å levere sin oppsigelse for at han sa "Vi får aldri svenske tilstander i Norge" ?

Nei, hun sa det først etter press. Det er en stor forskjell. Listhaug ville ikke si, eller ta denne avstanden fra kommentarene til Hårek Hansen først.

Det andre punktet ditt er bare helt på tryne, og igler av grums fra konspi fra ytre høyre. Og det viser at du ikke engang har lest deg opp om det du snakker om her, og tar det FRP sier for god fisk. 

Ap støttet deler av regjeringens forslag om å gjøre det mulig å frata terrorister statsborgerskapet. Det Arbeiderpartiet har stemt imot er å frata statsborgerskap uten dom, altså ved såkalt administrativ behandling. 

Tredje punktet er virkelig whataboustisme. Vi har ikke svenske tilstander i Norge. Du lar deg diktere av media og propaganda. Vi har ikke noe i nærheten av svenske tilstander. 

Endret av Filmvenn
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Uttalelsen var rasistisk. Journalistikken bekrefter også problematisk alkoholkultur hos Stortingspolitikere og deres rådgivere. 

Alkoholkulturen hos politikere har de siste ukene blitt høyaktuell etter fyllekjøring og trusler gjort i alkholpåvirket tilstand. Det fremstår å være et tverrpolitisk problem. 

Alkoholkulturen er også problematisk da det aldri ville blitt akseptert hos sikkerhetsklarerte mennesker. Saken illustrerer hvor enkelt det er å hente ut informasjon fra rådgivere, samt at det også er illustrert hvor enkelt det er å ragebaite en stortingspolitiker (Mimir). 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Filmvenn skrev (10 minutter siden):

Nei, hun sa det først etter press. Det er en stor forskjell. Listhaug ville ikke si, eller ta denne avstanden fra kommentarene til Hårek Hansen først.

Nei, dette er storm i et vannglass. 

Det andre punktet ditt er bare helt på tryne, og igler av grums fra konspi fra ytre høyre. Og det viser at du ikke engang har lest deg opp om det du snakker om her, og tar det FRP sier for god fisk. 

Ap støttet deler av regjeringens forslag om å gjøre det mulig å frata terrorister statsborgerskapet. Det Arbeiderpartiet har stemt imot er å frata statsborgerskap uten dom, altså ved såkalt administrativ behandling. 

Ingenting galt med dette.

Tredje punktet er virkelig whataboustisme. Vi har ikke svenske tilstander i Norge. Du lar deg diktere av media og propaganda. Vi har ikke noe i nærheten av svenske tilstander. 

Sist jeg sjekket hadde vi nettopp henrettelse på åpen gate for litt over en uke siden og tenåringer som kaster granater.

Endret av MrL
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...