FrihetensRegn Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Er pakistanere en rase? Å være pakistaner kan være mye forskjellig, det er litt som å være amerikaner, man kan være av forskjellige kulturer, språk, religion etc. Er det å si at amerikanere ikke er gode samfunnsborgere rasistisk? Tar politikeren feil, at pakistanere generelt er en netto negativ eller positiv bidragsyter målt opp per innbygger med tanke på økonomisk, kulturelle og samfunnsnyttig målestokk målt opp mot nordmenn? Skiller de seg ut? Jeg tror dette er mer en som har blitt lurt av journalister etter flere timer med snakk og fyll til å si noe dumt og politisk ukorrekt for å skape oppmerksomhet og mediesirkus, heller enn å faktisk ha en god og etisk riktig journalistisk undersøkelse. Og hvorfor angriper journalister fra TV2 FrP? Bruker de samme metoder mot AP og Høyre? Listhaug har nok heller ingen annen mulighet enn å ta avstand og håpe det går over. Negativ medieomtale er dårlig for oppslutning blant velgerne. Men egentlig er det hele ikke noe å bry seg om, men når journalister lager en storm, selv om det er i vannglass, er det vanskelig å søke ly. Hun kunne fint sagt "jeg bryr meg ikke, det er ikke noe jeg har en kommentar til", men det er nok lurest å gjøre det slik rådgiverne har overtalt henne til å svare. Om jeg som nordmann var minoritet i et annet land, for eksempel Pakistan og en politiker der sa noe lignende om oss nordmenn, er ikke rasisme det første jeg hadde fokusert på, men heller om han har rett og om det er noe vi nordmenn kan gjøre for å forbedre vår tilstedeværelse i landet og få oss opp og frem i samfunnet. Definitivt et storm i vannglass, og mest sannsynlig ikke nok til å overbevise en fjerdedel til en tredjedel av velgerne til å ikke stemme FrP. 2
Snikpellik Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) Galaxyx32 skrev (17 minutter siden): Ganske spesielt at en journalist går på en pub med skjult lydopptaker og prater med politikere! Folk sier mye rart i fylla og det bør egentlig ikke tas så seriøst. Med det sagt så tar jeg sterk avstand til all rasisme og utsagnet hans Den fremstillingen vel ikke helt korrekt. Puben de var på er og har vært møteplass for både politikere og journalister i lang tid. Helt vanlig å ta et glass der. De satt en gjeng på fem-seks personer og drakk øl. Journalistene begynte å ta opp først da Hansen begynte å uttale ting som overhodet ikke er bra at kommer fra noen i hans posisjon. «Skjult lydopptaker» er nok bare mobilen. Endret 4. mai av Snikpellik 5
lømmel Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai MrL skrev (56 minutter siden): AP har blant annet lang historikk med overgrep og voldtekt blant politikerene Har du en liste over denne lange historikken du sikter til og hvordan AP eventuelt skiller seg ut fra de andre partiene? 7
Snikpellik Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) FrihetensRegn skrev (8 minutter siden): Og hvorfor angriper journalister fra TV2 FrP? Bruker de samme metoder mot AP og Høyre? Ingen som har angrepet noen som helst, bortsett fra Hansen selv. Den ene journalisten bak denne saken (Skarvøy) har for øvrig bindinger til Høyre og har tidligere fått fyken for å finne opp en svertesak mot Støre. Endret 4. mai av Snikpellik 4 1
MrL Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) lømmel skrev (13 minutter siden): Har du en liste over denne lange historikken du sikter til og hvordan AP eventuelt skiller seg ut fra de andre partiene? Med forbehold at noen kan være samme sak, vanskelig å holde oversikt. Nå er ikke poenget mitt å stille AP i dårlig lys og dette gjelder også flere inkl. FrP, poenget er at "grums" - enkelte mennesker som oppfører seg dårlig - finner man overalt - de handlingene definerer ikke et parti. https://www.nrk.no/vestland/tidligere-ap-politiker-domt-for-seksuelle-overgrep-1.17124615 https://www.aftenposten.no/norge/i/3MErP/ap-politiker-hadde-sex-med-14-aaring https://www.nrk.no/vestland/overgrepssiktet-ap-politiker-trekker-seg-fra-alle-verv-1.13221322 https://www.kommunal-rapport.no/politikk/ap-politiker-fengslet-for-overgrep/200730 https://www.nrk.no/norge/ap_-_-giske-har-brutt-partiets-retningslinjer-mot-seksuell-trakassering-1.13884393 https://www.vg.no/nyheter/i/Gk4Ol/ap-politiker-taus-om-siktelse-for-voldtekt https://www.bt.no/krim/i/eJ4VRy/lokal-ap-topp-siktet-for-seksuell-omgang-med-mindreaarig-gutt https://www.nordlys.no/nyheter/nordnorsk-ap-politiker-siktet-for-voldtekt/s/1-79-6334827 Endret 4. mai av MrL 3
Neptun1 Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Salvesen. skrev (4 timer siden): Jo, det er skam flaut. For meg/min mening. Men åpenbart ikke for opp til hver 3 nordmann. De elsker å være på nivå med Trumpistan, 40 talls Tyskland, Israel osv. For et nivå! Kjenner ingen FrP-velgere som passer til din beskrivelse. De fleste er gamle AP -og Høyre-velgere. Et gjennomgående problem i AP er alle usannhetene de sprer om FrP. Særlig AUF-leder Gaute Skjervø. Han greier simpelthen ikke la være. Som i valgkampen da han grunnløst beskyldte FrP for å være "notorisk i mot fagforeninger". Heller ikke i går greide han å styre seg da han uttalte "det er et gjentagende problem at rasistiske ytringer normaliseres i FrP". (AP har ikke dementert) En litt enkel person tydeligvis. 6 1
Hanhijnn Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai DetteErBareMinMening skrev (11 timer siden): Litt av sjarmen med Frp er jo denne rasismen. Er mediene for strenge med Sylvi og Frp nå? Er rasisme "sjarmerende"? Det er noe av det kvalmeste jeg har lest. Nei, mediene lar FrP og Listhaug slippe altfor lett unna. Rasisme er menneskefientlig, og tjener ikke landet på noen som helst måte. Tvert imot. 6
Salvesen. Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Neptun1 skrev (1 minutt siden): For et nivå! Kjenner ingen FrP-velgere som passer til din beskrivelse. De fleste er gamle AP -og Høyre-velgere. Et gjennomgående problem i AP er alle usannhetene de sprer om FrP. Særlig AUF-leder Gaute Skjervø. Han greier simpelthen ikke la være. Som i valgkampen da han grunnløst beskyldte FrP for å være "notorisk i mot fagforeninger". Heller ikke i går greide han å styre seg da han uttalte "det er et gjentagende problem at rasistiske ytringer normaliseres i FrP". (AP har ikke dementert) En litt enkel person tydeligvis. Jeg vet om minst en, hen som er avtalt i saken her som refererer til slike holdninger. Og når en stemmer på disse folkene så stemmer en også på disse holdningene. Morsomt, den siste påstanden du kommer med her kan en jo se om og om igjen i denne tråden av det en kan anta er frp velgere... Selv Lysthaug måtte ta seg en tenkepause før hun var negativ til denne saken... Altså, hvor mye bevis skal du egentlig ha på åpenbare påstander? 5
Subara Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Snikpellik skrev (27 minutter siden): Ja, jeg tror Frp fungerer i Norge fungerer som et slags skjold mot ytre høyre-partier som er større i andre europeiske land. Et par utsagn i denne tråden er definitivt ikke hva Frp står for, men mer på linje med rasistiske mikropartier som Norgesdemokratene. Ingen er tjent med at slike partier spiser seg større plass her til lands. Jeg skulle ønske Listhaug og andre i partiet var tydeligere tidligere, men det er bra at de markerer bastant mot disse rasistiske uttalelsene. Regner egentlig med at Hansen er ferdig i stillingen om kort tid, det bør han i hvert fall være. Merker at klimaet har endret seg bare på få år, også her på forumet. Når det er lov til å bruke hater i navnet på et tråd. Som om ord ikke betyr noe. Her var det altså en eldre mann på høyt nivå i politikken, som fleiper bort rasisme og skylder på fylla. Prøver å tenke at det ikke gjelder så mange. Og bra Listhaug satte foten ned med litt betenkningstid. Hun har selv måttet gå tidligere pga. en uttalelse, så hun har nok lært. Derfor er det viktig å ta tydelig avstand. Rasisme kan starte i det små og ende her: PST ser med bekymring på økningen av mindreårige som radikaliseres til høyreekstremisme i Norge. 4 1
FrihetensRegn Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Enkeltmennesker er ikke representative for et helt partis politikk. Er Rune Øygards ulovlige, umoralske og uetiske handlinger mot barn og unge som han måtte i fengsel for representativt og en refleksjon av APs politikk mot barn og unge? Nei, hverken handlinger eller uttalelser fra enkeltindivider er det i sin absolutte form. 3
WiiBoy Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai 4 hours ago, obygda said: Rasisme er forøvrig blitt et veldig utvannet begrep. Og helt ærlig så finner du mye rasisme blant innvandrere også. Jeg hørte en etnisk pakistansk jente si at den største rasismen finner en blant innvandrere. Hva er poenget ditt her? Rasisme er greit siden innvandrere også kan være/er rasistiske? 5
FrihetensRegn Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Subara skrev (2 minutter siden): Merker at klimaet har endret seg bare på få år, også her på forumet. Når det er lov til å bruke hater i navnet på et tråd. Som om ord ikke betyr noe. Her var det altså en eldre mann på høyt nivå i politikken, som fleiper bort rasisme og skylder på fylla. Prøver å tenke at det ikke gjelder så mange. Og bra Listhaug satte foten ned med litt betenkningstid. Hun har selv måttet gå tidligere pga. en uttalelse, så hun har nok lært. Derfor er det viktig å ta tydelig avstand. Rasisme kan starte i det små og ende her: PST ser med bekymring på økningen av mindreårige som radikaliseres til høyreekstremisme i Norge. Hva som er rasisme og høyreekstremt er helt opp til hver enkelt å avgjøre. For eksempel synes jeg det er sunn fornuft å frata utlendinger statsborgerskapet og sende de hjem om de velger å begå alvorlig kriminalitet som overfallsvoldtekt eller væpnede ran, mens andre vil mene at det er høyreekstremt. At det blir flere som deler og støtter FrP, AfD, Sverigedemokraterna, Restore Britain etc sin politikk er heller en refleksjon av den ekstremistiske politikken som er ført de siste 70 årene der Europa har tatt i enorme mengder mennesker fra den tredje verden som har medført store, negative demografiske forandringer på kort tid. Sunn fornuft eller høyreekstremisme; det får europeere bestemme ved stemmeseddelen. 1 2
BadCat Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) Man trenger ikke være langt til høyre for å søke nye alternativer, når den politikken som er blitt ført i ei håndfull tiår, av stadig flere oppleves som feilslått. Endret 4. mai av BadCat 2
Subara Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) FrihetensRegn skrev (13 minutter siden): Enkeltmennesker er ikke representative for et helt partis politikk. Er Rune Øygards ulovlige, umoralske og uetiske handlinger mot barn og unge som han måtte i fengsel for representativt og en refleksjon av APs politikk mot barn og unge? Nei, hverken handlinger eller uttalelser fra enkeltindivider er det i sin absolutte form. Derfor viktig at Sylvi satte foten ned, og jeg håper de også vil jobbe med holdningene i partiet fremover. Vi får se. Målet for FrP er å vinne neste valg. Siden det er få "ekte rasister" i Norge, er dette veien å gå for dem. Ellers å tape stemmer fra de som har gått over til FrP fra andre partier. Endret 4. mai av Subara 1
Kahuna Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Neptun1 skrev (23 minutter siden): Et gjennomgående problem i AP er alle usannhetene de sprer om FrP. Her snur du ting på hodet. Løgnene kommer først og fremst fra ytre høyre, favorittløgnen er at Støre/Ap++ lyver. Samme taktikken MAGA har brukt for å øke splittelsen i politikken. 6 2
Neptun1 Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) Salvesen. skrev (26 minutter siden): Morsomt, den siste påstanden du kommer med her kan en jo se om og om igjen i denne tråden av det en kan anta er frp velgere... Selv Lysthaug måtte ta seg en tenkepause før hun var negativ til denne saken... Altså, hvor mye bevis skal du egentlig ha på åpenbare påstander? Hva mener du med påstand om AUF-lederen? Han greier jo ikke å snakke sant om FrP. Hva er det med venstresiden som ikke fikk med seg Listhaugs klare og tydelige oppgjør med denne rådgiveren? (ikke tillitsvalgt) Statsministeren fikk heller ikke med seg den beskjeden fra Listhaug allerede på formiddagen. (lite statmannsaktig av Støre) https://www.nrk.no/nyheter/listhaug_-tar-sterkt-avstand-fra-uttalelsen-til-frp-radgiver-1.17869403 Endret 4. mai av Neptun1 2 1
BadCat Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) Arbeiderpartiets politikk om likhet, solidaritet og fellesskapets løsninger, funker ikke i et stadig mer polarisert samfunn. De fortsetter med de samme gamle frasene mens folket glir fra hverandre og samfunnet går opp i liminga. Quote Vi kan ikke løse problemer med samme tankegang som skapte dem. De greide å heve oppsluttninga ved å hente inn "Jens", men har det noe langtvirkende effekt eller er det som å tisse i buksa for å holde varmen, altså kortvarig. Vi har prøvd dette før. Jeg vil nødig prøve det igjen, ikke nå og ikke ved neste veiskille heller, hvor Støre skal stille på nytt til valg. Nå er det på tide å la nye plater spille i stedet for å nok en gang prøve plater man allerede har konstantert at det er "hakk" i. Endret 4. mai av BadCat
Aetius Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Når en politisk rådgiver snakker om "vellykkede hvite mennesker" satt opp mot pakistanere som "minusvarianter", er det ikke tvil i min sjel at fyren er reinspikka rasist: Minusvariant er et sterkt nedsettende uttrykk som er tett knyttet til teorier om rasehygiene/eugenikk. At han i det hele tatt har det ordet i sitt hverdagsvokabular (for ikke å si fyllevokabular) uten å være akademiker på feltet, er en sterk indikasjon på at dette er noe han mener og har tenkt mye på. Det har vært "top of mind" som det heter på utenlandsk. Jeg tror ikkeno' på unnskyldningen om "fyllerør". Fylla endrer ikke en persons personlighet, men fjerner/reduserer hemninger og lar undertrykte tanker å slippe ut med mindre eller ingen motstand enn i edru tilstand. At journalistene har gjort opptak - uavhengig av hverandre - er uproblematisk. Det er ikke forbudt med skjult opptak av en samtale man selv deltar i. VVP har regler om det, men her er det ikke verre enn at opptakene kunne tas med til en redaksjonssjef/redaktør for vurdering av bruk eller destruksjon. Og bare så det er sagt: Jeg vil tro journalistene brukte mobilen og ikke noen dedikert lydopptaker, men selv om så var, hva så? Slik opptaker er et arbeidsverktøy for en journalist, og er like naturlig å ha liggende i en innerlomme eller skulderbag som en notatblokk er. FrP og Listhaug kan sverge på at partiet ikke er rasistisk så mye de bare orker - og det er mulig de har rett - men det er likefullt påfallende at det ofte er i deres rekker rasister dukker opp. Hvis de ikke ønsker det, betyr det at de må legge MER innsats i å finne og skyve fra seg slikt tankegods - ikke MINDRE. 5 3
Red Frostraven Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Salvesen. skrev (59 minutter siden): Jeg vet om minst en, hen som er avtalt i saken her som refererer til slike holdninger. Og når en stemmer på disse folkene så stemmer en også på disse holdningene. Vi kan legge til FrP sin Wiborg, som pusher White Replacement-misinformasjon. https://www.document.no/2026/02/01/nye-tall-etniske-nordmenn-vil-vaere-i-mindretall-innen-2065/ Legg spesielt merke til kommentarfeltet. 3 3
Cyrio Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Kahuna skrev (47 minutter siden): Her snur du ting på hodet. Løgnene kommer først og fremst fra ytre høyre, favorittløgnen er at Støre/Ap++ lyver. Samme taktikken MAGA har brukt for å øke splittelsen i politikken. Men... Sannheten er jo faktisk at Støre/AP++ lyver... Senest under siste valg ble de jo tatt med buksene nede når de kom med valgløfter de ikke hadde noen som helst intensjon engang om å innfri. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå