Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Eksempler på SJW elementer i SW:

 

1) Sterk kvinnelig karakter som er badass uten noen som helst grunn annet enn at hun er kvinne. Mulig de kommer med en forklaring på dette, men pr. dags dato er det uforståelig hvordan Rey har klart å gjøre det hun har gjort uten noen som helst form for trening (over to filmer!). Slår Kylo Ren og holder ut i en duell med Luke Skywalker.. kan jo ikke annet enn å le.

2) General Holdo. Trenger ikke si så mye mer her.

3) Rose Tico og hennes eventyr med Finn ved "Monte Carlo" - bare for å påpeke at overklassen herjer og utnytter andre vesener. Hvorfor ha med dette? Er bare merkelig å ha med i en slik film.

Jeg husker ikke hvem General Holde var, eller hva han/hun gjorde. Men de to andre punktene skjønner jeg ikke hvorfor er SJW. Det er helt normale ting å ha med i en film. Ser ikke ut "politisk agenda" bak noe av det der.

 

Hovedpersonen er ikke badass kun fordi hun er kvinne. Kjønnet hennes er helt uviktig.

 

En overklasse som herjer og utnytter andre vesener har vært et tema i utallige filmer, serier, bøker, musikk, i hundrevis av år. Det føles på ingen måte påtvunget. Faktisk passer det helt perfekt inn i Star Wars-universet, vil jeg påstå.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hollywood prøver definitivt å bli bedre på representasjon osv i filmer. Det er kjempebra (!), men det kan helt sikkert argumenteres for at det innimellom gjøres på en litt keitete måte. Man bør i så fall helst bruke andre argumenter enn «Sterk kvinnelig karakter som er badass uten noen som helst grunn annet enn at hun er kvinne».

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke hvem General Holde var, eller hva han/hun gjorde. Men de to andre punktene skjønner jeg ikke hvorfor er SJW. Det er helt normale ting å ha med i en film. Ser ikke ut "politisk agenda" bak noe av det der.

 

Hovedpersonen er ikke badass kun fordi hun er kvinne. Kjønnet hennes er helt uviktig.

 

En overklasse som herjer og utnytter andre vesener har vært et tema i utallige filmer, serier, bøker, musikk, i hundrevis av år. Det føles på ingen måte påtvunget. Faktisk passer det helt perfekt inn i Star Wars-universet, vil jeg påstå.

Du synes ikke det er SJW aktig å ha en kvinnelig karakter som er helt ustoppelig, bare fordi hun er en kvinne? Da får vi bare være uenige her. 

 

Dyrs rettigheter har aldri vært et emne tidligere i SW og er et hett emne blant venstresiden politisk. Det finnes en million ulike temaer i andre filmer, hvorfor ha dette med i SW når det ikke hører hjemme der i det hele tatt? Merkelig logikk du har. Det finnes emner som sunt kosthold, hvorfor ikke ha med dette også? Hva med litt krim? Hva med litt skrekk? Hvorfor ikke slenge inn en sekvens på 30 minutter kun basert på humor eller drama?

 

Kylo er ikke så god som han tror han er og Luke er en gammel mann, så at Rey slår dem er ikke så veldig usannsynlig. Synes Rey er kul, jeg. Kanskje ikke en veldig spennende karakter, men søt og lett å like.

Kylo har hatt årevis med trening. Luke er fortsatt mektig og har trent en hel mannsalder. Det er ikke i det minste merkelig at en jente fra en random planet uten noen som helst form for trening med et lyssverd klarer å slå begge to?

 

Jeg liker også Daisy Ridley som skuespiller, men karakteren hennes gir ingen mening i det hele tatt, som er synd.

 

Hollywood prøver definitivt å bli bedre på representasjon osv i filmer. Det er kjempebra (!), men det kan helt sikkert argumenteres for at det innimellom gjøres på en litt keitete måte. Man bør i så fall helst bruke andre argumenter enn «Sterk kvinnelig karakter som er badass uten noen som helst grunn annet enn at hun er kvinne».

Hvorfor det når det er akkurat det som er sannheten? Good grief..... Fortell gjerne hvordan du ville argumentert da. 

Lenke til kommentar


 
 
Fant ut at Mike Mort (Shaun the Sheep) ga ut en hel Chuck Steel-film i fjor, Chuck Steel: Night of the Trampires, fem år etter denne helt briljante kortfilmen kom. En av de feteste animasjonsfilmene jeg har sett, så det her ser jeg virkelig frem til. 2018 var et fantastisk filmår for min del, og den her kommer mest sannsynlig til å gjøre 2018 enda et hakk bedre.
 

Endret av """
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør hun ustoppelig kun pga hun er kvinne?

 

Fordelene?

 

Hun er da god av andre årsaker.

 

Det har vært ganske klart fra starten av at hovedrollen skulle være kvinnelig og at "the force is female". Hvilke andre årsaker er det til at hun er så god, som du får forklart ved å se på filmene? 

Lenke til kommentar

Hvorfor det når det er akkurat det som er sannheten? Good grief..... Fortell gjerne hvordan du ville argumentert da.

Det virker veldig som om du mener at standarden er at karakterer skal være menn - at dersom det ikke er noen spesiell grunn til at en karakter skal være kvinne, så skal det helst være mann. Jeg regner med du ikke eksplisitt mener dette, men det er det jeg får følelsen av.

 

Nå har jeg ikke sett noen av de nye SW-filmene, så har ikke så fryktelig mye å si om dette tilfellet, og skal derfor være forsiktig med å argumentere for eller i mot noe som helst.

 

Et eksempel der kvinner representeres på en måte jeg er litt usikkker på, er kvinne-remaker, i hovedsak Ghost Busters og Ocean’s 8. Føles litt sånn «her er en litt dårligere jenteversjon av noen gode klassikere med menn». Nå tenker jeg egentlig ikke å diskutere dette, ville bare vise er eksempel på jeg synes muligens er litt keitete utført, og som kan diskuteres uten at det handler om SJW-tåpeligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært ganske klart fra starten av at hovedrollen skulle være kvinnelig og at "the force is female". Hvilke andre årsaker er det til at hun er så god, som du får forklart ved å se på filmene?

Haha the force is female. Utrolig merkelig hva folk kan få for seg når alt de ser er politikk. Type Ben Shapiro fanatikere. Virker litt kjipt egentlig, greier ikke nyte underholdning uten at det blir veldig fokus på alle de slemme Hollywood folka som hater menn og vil at kvinner skal ta over verden. Det er en slags eksistensiell frykt for tap av innbilt og ekte status som følge av det å være hvit mann på toppen av matkjeden.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker veldig som om du mener at standarden er at karakterer skal være menn - at dersom det ikke er noen spesiell grunn til at en karakter skal være kvinne, så skal det helst være mann. Jeg regner med du ikke eksplisitt mener dette, men det er det jeg får følelsen av.

 

Nå har jeg ikke sett noen av de nye SW-filmene, så har ikke så fryktelig mye å si om dette tilfellet, og skal derfor være forsiktig med å argumentere for eller i mot noe som helst.

 

Et eksempel der kvinner representeres på en måte jeg er litt usikkker på, er kvinne-remaker, i hovedsak Ghost Busters og Ocean’s 8. Føles litt sånn «her er en litt dårligere jenteversjon av noen gode klassikere med menn». Nå tenker jeg egentlig ikke å diskutere dette, ville bare vise er eksempel på jeg synes muligens er litt keitete utført, og som kan diskuteres uten at det handler om SJW-tåpeligheter.

Da har du misforstått helt. Helt utrolig hvordan dette tolkes, jeg har ingenting imot at kvinner har hovedroller. Begynner å bli slitsomt å måtte forklare dette igjen og igjen. 

 

Du sier vel egentlig det samme som meg når du sier at det er en merkelig gjenskapelse av Ghost Busters og Oceans 8. Det kjennes rart, og påtvunget. Hvorfor? Ikke fordi de bruker kvinner i rollene som et naturlig castingutvalg, men fordi de skal bruke kvinner for å poengtere noe. Stor forskjell! Samme om det hadde vært andre vei óg.

 

Haha the force is female. Utrolig merkelig hva folk kan få for seg når alt de ser er politikk. Type Ben Shapiro fanatikere. Virker litt kjipt egentlig, greier ikke nyte underholdning uten at det blir veldig fokus på alle de slemme Hollywood folka som hater menn og vil at kvinner skal ta over verden. Det er en slags eksistensiell frykt for tap av innbilt og ekte status som følge av det å være hvit mann på toppen av matkjeden.

Hva du tenker om Ben Shapiro bryr meg midt bak, og fatter ikke hvorfor du drar han inn i dette. 

Politikk er noe Disney selv har dratt inn når de aktivt går inn for å skape et image om at kraften er hunkjønn, og setter fokus på mangfold. Jeg bare poengterer det og synes det er synd at dette skal dras inn i et univers som burde bestå av underholdning alene. 

 

PS: Der kom det til slutt ja.... forventet det litt; "Hvit mann". Here we go.

Lenke til kommentar

Har da vel ingenting imot kvinner i hovedroller?

Ha kvinner, menn, hvite, svarte, brune, lilla, turkise i en hovedrolle og ingen bryr seg.

Jeg liker også Daisy Ridley som skuespiller, men karakteren hennes gir ingen mening i det hele tatt, som er synd.

 

Noen utdrag, siden du tydeligvis ikke klarer å lese @PgUp.

 

Igjen; Hva har dette med Ben Shapiro og J Peterson å gjøre? 

Endret av T.A298
Lenke til kommentar

Jeg så Bone Tomahawk i går. Hadde helt glemt bort Kurt Russel.

Helt Ok film. Ikke i nærheten av hva jeg feilaktig antok.

Mye av dialogen føltes som et tafatt forsøk på hverdagslighet. Dårlig humor. Kjipe onelinere.

 

Treig handling uten å helt gjøre opp for det med scenografi.

Det oppstår situasjoner som er helt på grensen av logikk, kun for å ha noe å drive handlingen/karakterbyggingen fremover på.

Sluttseksvensene føltes som et antiklimaks og jeg brydde meg igrunn ikke om hva som skjedde.

Lenke til kommentar

Det er litt merkelig å se kvinner i det som naturlig er mannsroller. Ikke at jeg bryr meg stort. Jeg går nesten aldri på kino likevel. Men det er en merkelig form for likestilling. Kvinner som dreper alt og alle og banker opp en drøss med folk. Rene testosteronbomber, med andre ord. Hvorfor kan ikke kvinner få roller som passer for dem?

 

Hollywood hadde en periode på 80, 90 og begynnelsen av 2000 tallet. Da laget de gode filmer. Nå er det bare barn og ungdom som ser Hollywood-filmer. De er ikke så kresne. Samt kinesere.

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

Du synes ikke det er SJW aktig å ha en kvinnelig karakter som er helt ustoppelig, bare fordi hun er en kvinne? Da får vi bare være uenige her.

Jeg klarer bare ikke se det samme som deg. Hvorfor er det kjønnet hennes som er grunnen til at hun er helt ustoppelig? Kunne byttet ut rollen med en mann, og det hadde vært den samme filmen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg klarer bare ikke se det samme som deg. Hvorfor er det kjønnet hennes som er grunnen til at hun er helt ustoppelig? Kunne byttet ut rollen med en mann, og det hadde vært den samme filmen.

Kan jo ikke bety annet enn at hvite menn må undertrykkes til fordel for kvinner og minoriteter. Leser du ikke mellom linjene?

 

Vi lever i et samfunn. Gamere reis dere opp.

 

Skulle ta en vits om illumenati og idiotiske konspirasjoner men da får jeg vel spørsmål om hva illumenati har med saken å gjøre :p

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Så "The Silence", kort oppsumert så er det "Flying Aliens"

Ser hvor de har fått ideen fra

 

Irriterte meg over en drøss med "feil"

 

 

En ser ikke ned på telefonen når man kjører
Militæret har flammekastere, og disse dyrene reagerer på lyd, så bare lag lyder og brenn alle, men da hadde det jo ikke blitt noen film
Det ville fungert, for i filmen så flyr de ned i en kvistmaskin

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...