Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser heller ikke noe "SJW" i de filmene. Ser de kun som rene eskapisme filmer.

 

Men klart hvis man vil tolke de politisk så klarer man jo det..

Er ingenting SJW i de filmene. Man skal være temmelig langt ute på den radikale høyresiden for å påstå det. Er heller mange youtubere som tjener godt med penger på YouTube for å påstå det, og mange lar seg påvirke.

 

The last jedi var flott film imo. Uforutsigbar og spennende.

Lenke til kommentar

Wow, ok folkens... 

 

Hvilke politiske parti rekrutterte de til i filmen mener du?

Har aldri skrevet at de har rekruttert et politisk parti. Men er vel ingen hemmelighet at Hollywood og filmindustrien generelt sett lener seg til venstre. Hvis du mener noe annet, så kom gjerne med en film som tilter andre vei (av de store, kommersielle).

 

Skjønner ingenting av denne kommentaren. Er jeg blind som ikke ser noe som helst "SJW" i disse filmene?

Og dessuten, alle filmene som "Anti-SJW"-folkene kritiserer og skal boikotte, viser seg å være de aller største globale pengeinntjenerne. Så det er rimelig åpenbart at det er nettopp dette folk flest har lyst til å se. Å bli angrepet av "Anti-SJW" er nesten blitt et kvalitetsstempel nå. Da veit du at det blir en hit.

Har ikke boikottet og planlegger ikke å boikotte noe som helst. Husk at dette er Star Wars vi snakker om; Marvel osv - selvsagt drar disse inn mye penger. De kunne laget en helt forferdelig film og fortsatt hadde de tjent rått. Lag en SJW film som står på egne ben og se om den slår an. 

 

Eksempler på SJW elementer i SW:

 

1) Sterk kvinnelig karakter som er badass uten noen som helst grunn annet enn at hun er kvinne. Mulig de kommer med en forklaring på dette, men pr. dags dato er det uforståelig hvordan Rey har klart å gjøre det hun har gjort uten noen som helst form for trening (over to filmer!). Slår Kylo Ren og holder ut i en duell med Luke Skywalker.. kan jo ikke annet enn å le.

2) General Holdo. Trenger ikke si så mye mer her.

3) Rose Tico og hennes eventyr med Finn ved "Monte Carlo" - bare for å påpeke at overklassen herjer og utnytter andre vesener. Hvorfor ha med dette? Er bare merkelig å ha med i en slik film. 

 

Kan jo også ta med robotenes "rettigheter" i Solo, men dropper det da det er en annen film. 

 

Ser heller ikke noe "SJW" i de filmene.  Ser de kun som rene eskapisme filmer.

 

Men klart hvis man vil tolke de politisk så klarer man jo det..

Når Kathleen Kennedy bruker T-skjorter som sier "the force is female" så sier det sitt. Hva skal det bety? Hvorfor er det så viktig å påpeke at kvinner er sterke? Se på Padmé, Leia, Ahsoka osv. De er alle sterke karakterer som alle liker, og hey - ingen som trenger å påpeke det eller presse det frem. Disse karakterene gir mening. Det folk reagerer på er at en hovedkarakter er mektig bare fordi det er en kvinne. 

 

Jeg tipper nok de alt right folka heier mer på imperiet i filmen. Da kan jeg skjønne at de blir litt skuffet.

Vet ikke om den var til meg, men hvordan du får meg til å bli "alt-right" fordi jeg ikke liker politiske agendaer ser jeg ikke helt. 

Endret av T.A298
Lenke til kommentar

Å herregud jeg er så lei av SJW, anti-SJW og hele den pakka der. Begge sider er jo like fordømt irriterende når de sutrer om for mye eller for lite "diversity" i filmer og serier. Absolutt alt skal handle om kjønn og rase og absolutt alt skal være et problem på en eller annen måte. Kan vi ikke gå tilbake til den tiden hvor det viktigste med en film var å fortelle en god historie og være underholdende?

 

Når det gjelder Episode IX så gleder jeg meg. Det blir vel den siste Star Wars-filmen på en stund, og det er helt greit selv om jeg har likt alle de nye til en viss grad. Skjønner virkelig ikke hva det store problemet med The Last Jedi skulle være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som husker da Anakin som unge satt seg inn i et skip han aldri hadde vært i og greide å fly opp og knuse hovedskipet til imperiet? Eller når luke i første film som en bonde knuste dødsstjernen?

 

Bare fordi filmen ikke hadde en 20 minutter på lang trenings montasje betyr ikke at denne filmen er en politisk takeover av SJWs som hater menn til fordel for kvinner. Hun var valgt av kraften og hadde dermed en underliggende talent som de andre. Og kylo ren var jo også totslt noob og vi så ikke han trene noe særlig heller.

 

I verste fall er det er hull i plottet. Men å mene at noe det er politisk SJW motivert? Kom igjen :p

 

Kalte ikke deg alt right, sikta til andre som er det som sikkert liker imperiet best.

 

Og SW har alltid handlet om de undertrykte mot de som undertrykker, så ser ikke hvorfor du tror det er noe nytt med den nye filmen.

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å herregud jeg er så lei av SJW, anti-SJW og hele den pakka der. Begge sider er jo like fordømt irriterende når de sutrer om for mye eller for lite "diversity" i filmer og serier. Absolutt alt skal handle om kjønn og rase og absolutt alt skal være et problem på en eller annen måte. Kan vi ikke gå tilbake til den tiden hvor det viktigste med en film var å fortelle en god historie og være underholdende?

 

Når det gjelder Episode IX så gleder jeg meg. Det blir vel den siste Star Wars-filmen på en stund, og det er helt greit selv om jeg har likt alle de nye til en viss grad. Skjønner virkelig ikke hva det store problemet med The Last Jedi skulle være.

Enig der :) er det noe både SJWs og anti-sjw har til felles er at de er sykelig opptatt av kjønn. Setter ihvertfall strek for diskusjonen for min del. Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Noen som husker da Anakin som unge satt seg inn i et skip han aldri hadde vært i og greide å fly opp og knuse hovedskipet til imperiet? Eller når luke i første film som en bonde knuste dødsstjernen?

 

Bare fordi filmen ikke hadde en 20 minutter på lang trenings montasje betyr ikke at denne filmen er en politisk takeover av SJWs som hater menn til fordel for kvinner. Hun var valgt av kraften og hadde dermed en underliggende talent som de andre. Og kylo ren var jo også totslt noob og vi så ikke han trene noe særlig heller.

 

I verste fall er det er hull i plottet. Men å mene at noe det er politisk SJW motivert? Kom igjen :p

 

Kalte ikke deg alt right, sikta til andre som er det som sikkert liker imperiet best.

 

Og SW har alltid handlet om de undertrykte mot de som undertrykker, så ser ikke hvorfor du tror det er noe nytt med den nye filmen.

Da Anakin satte seg inn i skipet ante han ikke hva han gjorde. Han visste heller ikke hva han gjorde da han ødela skipet til Trade Federation (ikke imperiet, som ble dannet senere...). Det er klart og tydelig at han ikke var noe flink til å navigere og mye av det han gjorde var flaks. I motsetning til Rey som helt ut av ingensteder klarer å fly Millennium Falcon bedre enn Han Solo som har gjort det i 30år. Og slå en utrolig bra trent Kylo Ren i en duell. Come on. 

 

Enig der :) er det noe både SJWs og anti-sjw har til felles er at de er sykelig opptatt av kjønn. Setter ihvertfall strek for diskusjonen for min del.

Nei, Anti SJW er akkurat det - en reaksjon på en ekstrem politisk agenda. Nøytralitet er bra, for det er nettopp det - nøytralt. Ha kvinner, menn, hvite, svarte, brune, lilla, turkise i en hovedrolle og ingen bryr seg. Bare ikke tving det frem og lat som at noen er bedre enn andre bare fordi de er mann eller kvinne. 

Endret av T.A298
Lenke til kommentar

Om vi tar film-historie frem til nå, har jo normen stort sett vært at man skal følge en mann i hovedrollen, årsaken er jo selvsagt at menn er mer interessante, flinkere, og selvfølgelig mer fri til å forfølge alskens eventyr.
Samme årsak til at menn er ledere, leger, prester, familieoverhoder, generaler, astronauter, direktører, kapteiner, piloter etc.

Eller er det ikke lenger slik?

At Hollywood blir mindre hvit-manns-sentrert, er da bare positivt, da det reflekterer en holdningsendring i samfunnet generelt. 
At det fremstår u-oppriktig, eller upassende ifh. til kontekst, kan selvsagt diskuteres
Det er litt som arbeiderkamp, om man bare ga seg halveis fordi det ble masete, ville jo ikke maktstrukturen endret seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Om vi tar film-historie frem til nå, har jo normen stort sett vært at man skal følge en mann i hovedrollen, årsaken er jo selvsagt at menn er mer interessante, flinkere, og selvfølgelig mer fri til å forfølge alskens eventyr.

Samme årsak til at menn er ledere, leger, prester, familieoverhoder, generaler, astronauter, direktører, kapteiner, piloter etc.

 

Eller er det ikke lenger slik?

At Hollywood blir mindre hvit-manns-sentrert, er da bare positivt, da det reflekterer en holdningsendring i samfunnet generelt. 

At det fremstår u-oppriktig, eller upassende ifh. til kontekst, kan selvsagt diskuteres

Det er litt som arbeiderkamp, om man bare ga seg halveis fordi det ble masete, ville jo ikke maktstrukturen endret seg.

 

Hvilken holdning er det man har hatt frem til nå mener du?

Lenke til kommentar

Det blir jo veldig komplekst å skulle besvare.
Men det er vel ganske åpenbart at det moderne samfunn er grunnlagt og skapt (stort sett) av menn, og at man dermed har mannsdefinerte regler og mekanismer, og selvfølgelig menn i topp-stillinger, og dermed menn som fokuspunkt i film.
Merk at jeg ikke mener å påstå at menn har hatt det godt, og kvinner dårlig, eller vice versa, kun at man har bygget på et fundament som er skapt av menn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^ Veldig uenig i det, Atib Azzad, da du beskriver en veldig liten del av sannheten. Det følger med så mye mer. Men den diskusjonen der tenker jeg vi evnt. kan ta i en annen tråd da det ikke har noe med film å gjøre. Så får bare si oss enige i å være uenige for nå.  :)

Lenke til kommentar

Tviler ikke på at et overdrevet fokus på "representasjon" skadet The Last Jedi (og kanskje de andre nye SW-filmene) litt, men hovedproblemet med den filmen er heller Rian Johnsons forkjærlighet for å bryte forventningene våre, noe som resulterte i et eneste rot av en film som først og fremst brøt alle forventninger om en interessant siste film i trilogien. Tror denne filmen ville blitt tatt ca like seriøst some Jupiter Ascending hvis den ikke hadde hatt SW-navnet koblet til den.

 

Filmen tjente likevel ganske bra, men tok et godt steg ned fra The Force Awakens. Samtidig underpresterte Solo-filmen i etterkant av The Last Jedi. Helt hva det betyr er ikke lett å si for sikkert, men det virker som Disney og Lucasfilm merket seg dette i alle fall, så får vi se i hvilken grad det har noen konsekvenser for framtidige SW-filmer. Uansett er det vanskelig å tenke seg at IX ikke blir langt bedre enn The Last Jedi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler ikke på at et overdrevet fokus på "representasjon" skadet The Last Jedi (og kanskje de andre nye SW-filmene) litt, men hovedproblemet med den filmen er heller Rian Johnsons forkjærlighet for å bryte forventningene våre, noe som resulterte i et eneste rot av en film som først og fremst brøt alle forventninger om en interessant siste film i trilogien. Tror denne filmen ville blitt tatt ca like seriøst some Jupiter Ascending hvis den ikke hadde hatt SW-navnet koblet til den.

 

Filmen tjente likevel ganske bra, men tok et godt steg ned fra The Force Awakens. Samtidig underpresterte Solo-filmen i etterkant av The Last Jedi. Helt hva det betyr er ikke lett å si for sikkert, men det virker som Disney og Lucasfilm merket seg dette i alle fall, så får vi se i hvilken grad det har noen konsekvenser for framtidige SW-filmer. Uansett er det vanskelig å tenke seg at IX ikke blir langt bedre enn The Last Jedi.

Jeg likte The last jedi nettopp fordi den var uforutsigbar. Og ble skuffet over the force awakens fordi det egentlig bare var episode 4 og episode 6 men med ny grafikk. Men det virker jo som om mange dedikerte SW fans egentlig bare vil se de gamle episodene på nytt. Og da er jo the force awakens perfekt, antagelig derfor den ble godt mottatt av fans. Men folk har ulike meninger og smak og slik er det. 

 

Jeg ser veldig frem til helt nye SW filmer. Det er utrolig mye det universet kan brukes til utenom den tidslinjen som er der nå. 

Lenke til kommentar

Jeg likte The last jedi nettopp fordi den var uforutsigbar. Og ble skuffet over the force awakens fordi det egentlig bare var episode 4 og episode 6 men med ny grafikk. Men det virker jo som om mange dedikerte SW fans egentlig bare vil se de gamle episodene på nytt. Og da er jo the force awakens perfekt, antagelig derfor den ble godt mottatt av fans. Men folk har ulike meninger og smak og slik er det. 

 

Jeg ser veldig frem til helt nye SW filmer. Det er utrolig mye det universet kan brukes til utenom den tidslinjen som er der nå. 

Er helt klart for nytenking og kreativitet, men man må også forstå at troper eksisterer stort sett fordi de fungerer. Det kan være interessant å bryte disse tropene fordi de er så vanlige, men om man ønsker å lage en godt likt film må man forsikre seg om at det veier opp for å bryte god og velkjent historiefortelling. Rian Johnson bryter en del forventninger, men han klarer ikke gjøre noe interessant ut av det, og i stedet dreper mye av spenningen som kom ut av TFA.

 

Men selvsagt er dette min mening og det er tydelig at mange ikke er enig med meg. Og ja, det er helt greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...