Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det slik å forstå at Netflix streaming nå er bedre enn 1080p blu ray?

 

Min erfaring er at det ikke er slik. Men 4k streaming fra Netflix kan være på nivå med 1080p blu ray. Derimot er 1080p streaming fra Netflix et godt stykke unna 1080p blu ray.

 

Det handler også om hvor godt filmet er "mastret" (komprimert, overført, skannet osv) på discen, 1080p blu ray kan se veldig, veldig bra ut - men også ganske så dårlig.

 

Jeg ser mye film på proj, (106" fra 3m) med 4k muligheter, som kan nyte godt av den økte datahastigheten fra Netflix. Og det ser veldig bra ut.

 

Atmos lydsporene fra Netflix kan også være veldig bra - ikke langt unna lossless på blu ray.

 

Edit: Så har du jo også HDR biten på 4k streaming fra Netflix - hvis du liker å se på HDR, kan Netflix 4k sendinger lett se bedre ut enn 1080p blu ray.

 

Selv liker jeg ikke å se HDR i et mørkt rom og film ser jeg i et mørkt rom. 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Min erfaring er at det ikke er slik. Men 4k streaming fra Netflix kan være på nivå med 1080p blu ray. Derimot er 1080p streaming fra Netflix et godt stykke unna 1080p blu ray.

 

Det handler også om hvor godt filmet er "mastret" (komprimert, overført, skannet osv) på discen, 1080p blu ray kan se veldig, veldig bra ut - men også ganske så dårlig.

 

Jeg ser mye film på proj, (106" fra 3m) med 4k muligheter, som kan nyte godt av den økte datahastigheten fra Netflix. Og det ser veldig bra ut.

 

Atmos lydsporene fra Netflix kan også være veldig bra - ikke langt unna lossless på blu ray.

Blu ray 1080p støtter vel ikke Atmos? Atmos såvidt jeg har forstått er en ny teknologi innenfor lyd der presisjon er mye høyere enn tidligere. 

 

4k HDR streaming vil jeg tro er bedre enn 1080p blu ray. HDR gjør såpass stor forskjell i bildekvalitet. 4k blu ray HDR vil nok være best. Men å betale 200-250kr for en fysisk film i disse dager er ikke spesielt gøy. 

Lenke til kommentar

Jeg la til HDR biten samtidig som du skrev ditt innlegg.

 

Atmos på 1080p blu ray er ikke uvanlig på nyere utgivelser.

 

4k blu ray har ikke imponert meg noe særlig, vil ikke ha hdr når jeg ser film og den økte oppløsningen er helt uinteressant på tven (65") og ikke særlig synlig på lerret heller med 106".

 

Har noen 4k HDR filmer, men kommer ikke å kjøpe flere. Det gir for lite, eller ingenting for meg - i forhold til 1080p blu ray.

Lenke til kommentar

Jeg la til HDR biten samtidig som du skrev ditt innlegg.

 

Atmos på 1080p blu ray er ikke uvanlig på nyere utgivelser.

 

4k blu ray har ikke imponert meg noe særlig, vil ikke ha hdr når jeg ser film og den økte oppløsningen er helt uinteressant på tven (65") og ikke særlig synlig på lerret heller med 106".

 

Har noen 4k HDR filmer, men kommer ikke å kjøpe flere. Det gir for lite, eller ingenting for meg - i forhold til 1080p blu ray.

Hvorfor vil du ikke ha HDR? HDR gir bedre fargespekter og mer naturlig lys. 

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ikke ha HDR? HDR gir bedre fargespekter og mer naturlig lys. 

 

Veldig enkelt - det blir for mye lys. Ikke bare ødelegger det fullstendig "kino-følelsen" men det ødelegger også "mørkesynet" og jeg blir sliten i øynene fortere.

 

Så for film som jeg ser i mørkt rom - har mørkleggingsgardiner og en sort rullgardin jeg trekker utover i taket - vil HDR lyse opp rommet som sterk lampe i lyse scener.

 

Min projektor kjøres på laveste lampespenning, med et mørkerfilter foran linsen og et grått lerret i tillegg. Alt for å få rommet til å forsvinne og at man kan se film som er lys nok og man kan nyte med iris i øyet fult åpen. Det er den beste måten å se film på.

 

For serier og slikt, hvor det som regel er enklere kamerarbeid er det greiere å se på mindre skjerm og også i et rom med dempet belysning - er hdr mer interessant. Så der funker hdr bedre - men jeg har skrudd ned lysstyrken på tven kraftig her også - i stedet for 100 i brightness kjører jeg rundt 35. Ser jeg derimot hdr på dagtid når rommet er lyst er det greit med max hdr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny Kinesisk Scifi på Netflix, The Wandering Earth (2019) :

 

 

https://www.flixfilmer.no/the-wandering-earth/

 

https://www.imdb.com/title/tt7605074/

 

 

Høres jo passe "Far Out" må jo bli bra?  :D

 

På min Xbox står det HDR og Atmos, satser på at det er 4k så vi får fet streaming. Skal ses snarest!!

 

En katastrofefilm helt på det jevne. Hverken mer eller mindre enn det. Grei nok underholdning i 2 timer, men en film som aldri kommer til å sees igjen. Hverken bra nok, eller sprø nok til det.

Lenke til kommentar

En katastrofefilm helt på det jevne. Hverken mer eller mindre enn det. Grei nok underholdning i 2 timer, men en film som aldri kommer til å sees igjen. Hverken bra nok, eller sprø nok til det.

 

En grei oppsummering.

 

Mye å like - og mye å mislike. Jammen har ikke shaky-cam kommet til Kina også, slitsomt, men heldigvis ikke konstant. På tur når det gjelder pace, klipping og sammenheng. Men heftig historie, fantastisk cgi og perioder med rå lyd! Popcorn altså  :D

Lenke til kommentar

"Grei nok underholdning"

 

Der har du de fleste Netflix-filmer oppsummert. Finnes det egentlg noen som er skikkelig bra?

 

Er vel kanskje et subjektivt spørsmål?

 

Roma

The Other Side of the Wind

OKJA (kanskje mer grei, men fremdeles den beste "blockbuster"-filmen til Netflix)

The Ballad of Buster Scruggs

Happy As Lazzaro

High Flying Bird

The Meyerowitz Stories

Lenke til kommentar

Nei, den fungerte ikke så bra for meg. Var ikke noe spesielt negativt, mye bra i den, men jeg kjøpte ikke en del av opplegget.

Ser den. Beste film Netflix har for min del. Beste film i 2018 egentlig. Men så digger jeg den type filmer.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok ha fått med meg Annihilation, men den er ikke blant Netflix sine beste filmer synes jeg. De klart beste jeg har sett er Polar og Motley Crue-filmen. De to kommer jeg nok til å se flere ganger.

Polar ja, godt folk har forskjellig smak :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...