Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Barista Leauge blir arrangert i Oslo I januar:

 

http://thebaristaleague.com/season2/oslo

 

Og dette:

 

http://thebaristaleague.com/season2/2017/1/22/inside-the-dirty-mind-of-a-roaster

 

Blir sikkert morro!

 

 

 

Sette kvernene fra Baratza er i produksjon og på vei til Norge, men blir nok ikke klar før i Januar.Baratza 

Baratza Sette 270W endelig ankommet Norge og i hus. Skal brukes hovedsakelig til Aeropress/V60/Siphon. 4948,- på kaffabutikk.no.

Endret av intel_inside
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Baratza Sette 270W endelig ankommet Norge og i hus. Skal brukes hovedsakelig til Aeropress/V60/Siphon. 4948,- på kaffabutikk.no.

 

Det er i slike tilfeller at jeg angrer at jeg har brukt langt over 10 000 på hjemmekverner. Kanskje skulle jeg bytte ut Mazzer og Vario kvernen? Jeg har så lyst, jeg har så lyst!
Vario er jo "proff"-kvernen til Baratza så virker litt bakvendt å bytte den ut med en hjemmekvern Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

 

 

Baratza Sette 270W endelig ankommet Norge og i hus. Skal brukes hovedsakelig til Aeropress/V60/Siphon. 4948,- på kaffabutikk.no.

Det er i slike tilfeller at jeg angrer at jeg har brukt langt over 10 000 på hjemmekverner. Kanskje skulle jeg bytte ut Mazzer og Vario kvernen? Jeg har så lyst, jeg har så lyst!
Vario er jo "proff"-kvernen til Baratza så virker litt bakvendt å bytte den ut med en hjemmekvern

 

Sette kan erstatte både espressokvernen og bryggekvernen, og jeg vil ha dosering på vekt :-) Det er kanskje litt som å kjøpe ny bil. Den du har klarer sikker å ta deg dit du skal, men det er kult å ha ny bil med alle de nye dingsene og "forkortelsene" .... 

Lenke til kommentar

 

 

Baratza Sette 270W endelig ankommet Norge og i hus. Skal brukes hovedsakelig til Aeropress/V60/Siphon. 4948,- på kaffabutikk.no.

Det er i slike tilfeller at jeg angrer at jeg har brukt langt over 10 000 på hjemmekverner. Kanskje skulle jeg bytte ut Mazzer og Vario kvernen? Jeg har så lyst, jeg har så lyst!
Vario er jo "proff"-kvernen til Baratza så virker litt bakvendt å bytte den ut med en hjemmekvern

 

Forte er "proff"-kvernen til Baratza. ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

Baratza Sette 270W endelig ankommet Norge og i hus. Skal brukes hovedsakelig til Aeropress/V60/Siphon. 4948,- på kaffabutikk.no.

Det er i slike tilfeller at jeg angrer at jeg har brukt langt over 10 000 på hjemmekverner. Kanskje skulle jeg bytte ut Mazzer og Vario kvernen? Jeg har så lyst, jeg har så lyst!
Vario er jo "proff"-kvernen til Baratza så virker litt bakvendt å bytte den ut med en hjemmekvern

Forte er "proff"-kvernen til Baratza. ;)
ja, forte er i samme produktgruppe som Vario. Men må var det vel snakk om Sette versus Vario.
Lenke til kommentar

 

 

 

Baratza Sette 270W endelig ankommet Norge og i hus. Skal brukes hovedsakelig til Aeropress/V60/Siphon. 4948,- på kaffabutikk.no.

Det er i slike tilfeller at jeg angrer at jeg har brukt langt over 10 000 på hjemmekverner. Kanskje skulle jeg bytte ut Mazzer og Vario kvernen? Jeg har så lyst, jeg har så lyst!
Vario er jo "proff"-kvernen til Baratza så virker litt bakvendt å bytte den ut med en hjemmekvern

Sette kan erstatte både espressokvernen og bryggekvernen, og jeg vil ha dosering på vekt :-) Det er kanskje litt som å kjøpe ny bil. Den du har klarer sikker å ta deg dit du skal, men det er kult å ha ny bil med alle de nye dingsene og "forkortelsene" ....
Skjønner at det kan være kult med vektdosering i kverna, men ville selv vært skeptisk til hvor presis den er. Funka visst ganske dårlig på Vario-W, men mulig de har forbedret det til Sette
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Baratza Sette 270W endelig ankommet Norge og i hus. Skal brukes hovedsakelig til Aeropress/V60/Siphon. 4948,- på kaffabutikk.no.

Det er i slike tilfeller at jeg angrer at jeg har brukt langt over 10 000 på hjemmekverner. Kanskje skulle jeg bytte ut Mazzer og Vario kvernen? Jeg har så lyst, jeg har så lyst!
Vario er jo "proff"-kvernen til Baratza så virker litt bakvendt å bytte den ut med en hjemmekvern
Sette kan erstatte både espressokvernen og bryggekvernen, og jeg vil ha dosering på vekt :-) Det er kanskje litt som å kjøpe ny bil. Den du har klarer sikker å ta deg dit du skal, men det er kult å ha ny bil med alle de nye dingsene og "forkortelsene" ....
Skjønner at det kan være kult med vektdosering i kverna, men ville selv vært skeptisk til hvor presis den er. Funka visst ganske dårlig på Vario-W, men mulig de har forbedret det til Sette

 

Jeg fikk teste ut Sette litt i går, og den kvernet veldig jevnt. Den er tung og kvalitetsfølelsen er mye bedre enn på bilder. Poenget med innebygget vektdosering er at selv om du justerer kverningsgrad så doserer maskinen likt. Dette er ikke tilfelle med timerdosering. Ingen dosering blir like bra som å veie bønnene før og etter kverning, men Sette virker å veie stabilt. Den innebygget vekten er fra Acaia, en meget velrenommert produsent av vekter til spesialkaffemiljøet. Det eneste aberet var at den groveste kverningsgraden er kanskje litt for fin. En tilpasset bryggeteknikk for håndbrygg er kanskje nødvendig.

Lenke til kommentar

Uenig at det funker ganske dårlig på Vario-W, tvert i mot synes jeg det fungerer veldig greit. Vario-en har en chip som måler hastigheten på kaffen som kommer ut av kverna, slik at den beregner når den må stoppe for å nå innstilt mengde. Hadde den stoppet akkurat når vekta viste 13 gram ville en sannsynligvis endt opp med 14-15 gram totalt. Ganske logisk når en tenker over det, men ingeniøren i meg synes sånne ting er gøy :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Blir nok ny handkvern snart. Lei av å drasse Lido med på jobb.

 

Så langt har eg sett på:

 

Made By Knock Feldgrind/Hausgrind

Comandante C40 MK3

Helor 101

Kinu M47

 

Feldgrind er rimeleg, men kanskje litt meir wobbly. I tillegg er visst produsenten dårleg på oppfølging. C40 er den dyraste, men verkar veldig bra. Helor 101 ser òg veldig bra ut, med trinnlaus justering. M47 påstår dei er bra, men den er ganske ny og uprøvd, samt vanskeleg å få tak i visstnok. Så langt heller eg mot C40 eller 101.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe spesielt du trenger å passe under kaffelaginga for at den skal holde seg ut over dagen. Det viktigste er at du kjøper en termos som klarer å holde godt på varmen og det gjør de aller fleste moderne termoser.

 

Og selvsagt huske å helle over fra trakteren til termosen straks den er ferdig så den ikke blir stående i trakterkanna i lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg en termos slik at jeg kan ha med kaffe på skolen (Fort gjort å bruke alt fir mye penger når jeg er der 10 timer om dagen). Er det noe spesielt jeg må tenke på for at den skal holde seg ok utover dagen? Bruker moccamaster. Tar gjerne imot tips til termoser også.

Googler du, finner du gode tester av termoser. Jeg vil bare tipse deg om noe viktig om du vil beholde temperaturen lenge. Du skal varme opp termosen med varmt vann før du heller i kaffen. Termosen metallet/glasset inne i termosen er i beste fall rom temperert, og vil stjele temperatur fra kaffen du heller i. Varmer du termosen med varmtvann fra springen eller i bestefall fra en vannkoker, holder kaffen temperaturen litt lenger :-)    

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg en termos slik at jeg kan ha med kaffe på skolen (Fort gjort å bruke alt fir mye penger når jeg er der 10 timer om dagen). Er det noe spesielt jeg må tenke på for at den skal holde seg ok utover dagen? Bruker moccamaster. Tar gjerne imot tips til termoser også.

Pass på å fylle den helt opp. Jo mer luft jo fortere surner kaffen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...