Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

 

Noen som har erfaring med Sage kaffekvern? Elkjøp selger den til 2000,- på torsdag.

 

I og med at den ser ut til å komme med bajonettholder og at Sage også lager espressomaskin virker det som den kanskje har fokus på espresso? Jeg skal ha en til håndbrygg og er på jakt etter noe bedre enn Wilfa..

 

Vent heller på at denne kommer på lager igjen: https://www.coffeehit.co.uk/lido-3-hand-coffee-grinder.html

 

Har veeeldig lyst på en sånn selv. :)

 

Tror ikke jeg skal gå tilbake til håndkvern. 

 

Baristaen på min lokale kaffebar hadde Sage hjemme og var godt fornøyd med den, så jeg heller mot den. Må bruke morgendagen til å tenke litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med Sage kaffekvern? Elkjøp selger den til 2000,- på torsdag.

 

I og med at den ser ut til å komme med bajonettholder og at Sage også lager espressomaskin virker det som den kanskje har fokus på espresso? Jeg skal ha en til håndbrygg og er på jakt etter noe bedre enn Wilfa..

Sage er det samme som Breville i USA, og de lager mye bra og gjennomtenkte produkter: https://www.seattlecoffeegear.com/brands/breville

Lenke til kommentar

Noen skjulte black friday tilbud på espressomaskiner mon tro..? Lurer på om jeg skal kjøpe Manuell til å lære baristaskills, men som sjeldent vil bli brukt pga tid, eller en helautomatisk med automatisk melkeskummer. Ser litt på Siemens EQ5 og EQ9 det er god pris på idag...

Har du handla? Prisforskjellen mellom EQ5 og EQ9 er enorm, og kvaliteten gjenspeiles i prisen, men jeg vil aldri anbefalt helautomatiske maskiner med svært få unntak.

 

Har du 20 000 (EQ9) å bruke på espressomaskin kan du kjøpe Sage Dual Boiler og Sage smart kaffekvern. Sage blir solgt under merkenavnet Breville i USA og har meget godt renommé med gode testresultater. Fordelen med disse maskinene kan programmeres, men også brukes manuelt.

 

Når det gjelder dette med at du ikke har tid, så mener jeg at om du ikke har 15 minutter til å lage kaffe, skal du ikke drikke kaffe! Kaffe er et nytelsesmiddel ikke et koffeinkick! Tenger du koffein til å våkne bør du drikke en energidrikk i stedet! Ingen kan tenke seg å dikke et glass rødvin på 3 minutter, ei heller en kopp kaffe. Kaffe skal være en del av et nytelsesritual hvor tilberedelse og nytelsen skal gi livskvalitet i en ellers travel dag. Tenger du koffein til å våkne bør du drikke en energidrikk i stedet! 

 

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med at du ikke har tid, så mener jeg at om du ikke har 15 minutter til å lage kaffe, skal du ikke drikke kaffe! Kaffe er et nytelsesmiddel ikke et koffeinkick! Tenger du koffein til å våkne bør du drikke en energidrikk i stedet! Ingen kan tenke seg å dikke et glass rødvin på 3 minutter, ei heller en kopp kaffe. Kaffe skal være en del av et nytelsesritual hvor tilberedelse og nytelsen skal gi livskvalitet i en ellers travel dag. Tenger du koffein til å våkne bør du drikke en energidrikk i stedet!

 

Amen! Det er litt trist at kaffi er blitt det det er blitt i dagens samfunn. Vin er ein god samanlikning. Der er dei fleste einige i at det skal nytast med vinglas og god stemning, gjerne til eit betre måltid.

 

For dei fleste handlar det om å hylle nedpå nokre koppar for å vakne, og så ein kopp her og der utover dagen for å halde det ved like. Smak er ikkje så viktig. Skal dei først nyte det, så blir det tur på Starbucks og kjøpe ein halvliter med "kaffi", der 90% er mjølk, og drikke det frå ein pappkopp med plastikklokk.

 

Eg set alltid av tid til kaffi. Den blir laga med Kalita på ferske bønner og nytt i ro og mak med porselen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drikker "Ethiopian Yirgacheffe" fra https://www.coffeebeanshop.co.uk nå. Meget god!

 

De gangene jeg har handlet dyr kaffe fra norske nettbutikker har jeg blitt skuffet. Kan vel risikere å få bønner som har ligget lenge?

 

Posene fra coffenbeanshop har ikke lukking, så da kommer de klypene fra Ebay jeg linket til godt med.

 

Kva norske butikkar handla du frå? Sto det brennedato på dei? Dyr kaffi er ikkje det same som at du likar den, men med riktig tilberedning får ein i alle fall meir smak ut av dei.

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med at du ikke har tid, så mener jeg at om du ikke har 15 minutter til å lage kaffe, skal du ikke drikke kaffe! Kaffe er et nytelsesmiddel ikke et koffeinkick! Tenger du koffein til å våkne bør du drikke en energidrikk i stedet! Ingen kan tenke seg å dikke et glass rødvin på 3 minutter, ei heller en kopp kaffe. Kaffe skal være en del av et nytelsesritual hvor tilberedelse og nytelsen skal gi livskvalitet i en ellers travel dag. Tenger du koffein til å våkne bør du drikke en energidrikk i stedet! 

 [/size]

Kan ikke folk få gjøre som de vil, da? Hvorfor "skal" kaffe være et nytelsesmiddel, og hvorfor "bør" man drikke energidrikk heller enn kaffe om man vil ha koffein? Kaffe er jo den suverent billigste måten å få i seg koffein på, og koffein har effekter på kroppen som mange liker.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder dette med at du ikke har tid, så mener jeg at om du ikke har 15 minutter til å lage kaffe, skal du ikke drikke kaffe! Kaffe er et nytelsesmiddel ikke et koffeinkick! Tenger du koffein til å våkne bør du drikke en energidrikk i stedet! Ingen kan tenke seg å dikke et glass rødvin på 3 minutter, ei heller en kopp kaffe. Kaffe skal være en del av et nytelsesritual hvor tilberedelse og nytelsen skal gi livskvalitet i en ellers travel dag. Tenger du koffein til å våkne bør du drikke en energidrikk i stedet! 

 [/size]

Kan ikke folk få gjøre som de vil, da? Hvorfor "skal" kaffe være et nytelsesmiddel, og hvorfor "bør" man drikke energidrikk heller enn kaffe om man vil ha koffein? Kaffe er jo den suverent billigste måten å få i seg koffein på, og koffein har effekter på kroppen som mange liker.

 

 

Eg drikk mykje heller kaffi enn energidrikker fulle av sukker dersom koffeinen er poenget. Billigare og betre, kan nytast både varm og kjølt.

Lenke til kommentar

 

Kva norske butikkar handla du frå? Sto det brennedato på dei? Dyr kaffi er ikkje det same som at du likar den, men med riktig tilberedning får ein i alle fall meir smak ut av dei.

 

Vil ikke henge ut noen butikker, men luktet og smakte gammelt. Brenndatoen var fra samme mnd.

 

Kan ha vore eit dårleg parti. Det er lov å sende dei ein mail om kva du opplevde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror man om dette?:

 

https://decentespresso.com/

 

 

 

 

Faktisk opplever jeg ofte at kaffe av samme kvalitet er dyrere i utlandet enn her i Norge. Og da snakket jeg selvfølgelig om spesialkaffe.

Altså to kaffe fra samme vaskestasjon, men ulike sorteringer hvor pris ikke samsvarer med sorteringskvalitet.

 

Enig! Tar man i tillegg kostnads/lønnsnivået i betraktning er kvalitetskaffe slett ikke dyrt i Norge. Det er etterhvert også mange brennerier rundt om kring så konkurransen og utvalget er meget bra her til lands. Kvalitet er dog relativt og jeg er ikke helt uhildet..

Lenke til kommentar

 

Hva tror man om dette?:

 

https://decentespresso.com/

 

Dette ser jo imponerende ut, men finner ikke noen uavhengige tester. 

 

At det ikke er mange "tester" der ute kommer antagelig av at produktet er supernytt. Slik jeg forstår det så snakker vi om noen få måneder siden det kom ut. Det er linket til noen "tester" på FB siden deres: https://www.facebook.com/decentespresso/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...