Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Barista Leauge blir arrangert i Oslo I januar:

 

http://thebaristaleague.com/season2/oslo

 

Og dette:

 

http://thebaristaleague.com/season2/2017/1/22/inside-the-dirty-mind-of-a-roaster

 

Blir sikkert morro!

 

 

 

Sette kvernene fra Baratza er i produksjon og på vei til Norge, men blir nok ikke klar før i Januar.

Bortsett fra at Barista Leauge skal være gøy og inspirerende har jeg ikke forstått hva det går ut på ... :-)

 

Sette blir spenene! 

Lenke til kommentar

Thermopop bør være et bra valg. Du kan også vurdere Thermapen om du vil legge mer penger i det, men forskjellen er ikke så stor.

 

Fordelen med begge er at de er fantastiske hjelpemidler på kjøkkenet :)

 

Thermopop kom på døra i går. For et fantastisk termometer sammenlignet med det jeg hadde fra Kina. Står på nettsiden at det måler temperaturen på 5-6 sekunder som jeg husker, men jeg får den med en gang så og si. Visste ikke at temperaturen falt så raskt etter oppkoking, men nå vet jeg! 

 

£26 med frakt var ikke dyrt heller. Takk skal du ha! :-)

Endret av theshepherd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva ville dere valgt av Rancilio Sylvia pluss Rancilio kvern eller Sage Barista som har kvern i samme maskin? Fant begge til tilnærmet lik pris på Finn og ønsker noe jeg kan lage melkebaserte drikker med.

Rancilio er et trygt valg, men har ikke forandret seg på 20 år (med noen unntak). Produktet fungerer godt, har en stor tilhengerskare og derfor kan det argumentere med at invasjon ikke er nødvendig. Sage (eller Breville i USA) er i fronten for nytenkning og deres maskiner er meget godt gjennomtenkte og får gode testresultater. Det kan sammenlignes med å kjøpe en 20 år gammel Golf og sammenligne den med en ny. Jeg hadde valgt Sage, men Rancilio er et meget trygt valg ...

 

Her er de to maskinene testet sammen : https://www.youtube.com/watch?v=icmse9v-GOU

Lenke til kommentar

 

Hva ville dere valgt av Rancilio Sylvia pluss Rancilio kvern eller Sage Barista som har kvern i samme maskin? Fant begge til tilnærmet lik pris på Finn og ønsker noe jeg kan lage melkebaserte drikker med.

Rancilio er et trygt valg, men har ikke forandret seg på 20 år (med noen unntak). Produktet fungerer godt, har en stor tilhengerskare og derfor kan det argumentere med at invasjon ikke er nødvendig. 

Invasjon var litt drastisk, det er tross alt kaffe vi snakker om.. :p

 

Jeg fikk hentet Sage-kvern på mandag. Jeg har ikke fått satt av tid til å virkelig optimalisere innstillingene, men førsteinntrykket er at den kverner mye jevnere enn Wilfa'en, men det skulle da også bare mangle. Det irriterer meg litt at det er en liten åpning mellom kvernen og boksen kaffen kvernes ned i, slik at det blir litt svinn og søl, men jeg har løst det ved å ta av lokket på boksen. Og jeg stoler ikke helt på hvor nøyaktig den automagiske mengdejusteringen er, så enn så lenge gjør jeg som jeg pleier og bare måler opp riktig mengde kaffe selv. Vi får se om jeg justerer den til å kverne akkurat riktig mengde og om jeg da har kaffen i beholderen heller enn i posen sin før den kvernes.

 

Alt i alt er jeg fornøyd, men jeg mistenker at jeg ville vært fornøyd med Baratza Virtuoso  også.

Lenke til kommentar

Barista Leauge blir arrangert i Oslo I januar:

 

http://thebaristaleague.com/season2/oslo

 

Og dette:

 

http://thebaristaleague.com/season2/2017/1/22/inside-the-dirty-mind-of-a-roaster

 

Blir sikkert morro!

 

 

 

Sette kvernene fra Baratza er i produksjon og på vei til Norge, men blir nok ikke klar før i Januar.

 

Er det avklart hva veil. pris på Sette kvernene blir i Norge?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som har anbefalinger for mesh filter til Aeropress?

Mitt råd er: nei, bruk papirfilter. Papir er generelt mer finmasket enn selv den ultrafine stålvarianten og fjerner dermed den "melete" konsistensen bedre. Papir fanger også bedre opp de svært usunne oljene, men slipper de vannløselige aromaene like godt gjennom som stål.
Lenke til kommentar

Eg har to metallfilter til AP, men brukar dei ikkje stort. Det blir ein anna smak, men eg vil gjerne unngå oljene av helsemessige grunnar.

 

Likte det godt i starten, men synest etter kvart at det kanskje vart litt for mykje av det gode og at ein del kompleksitet forsvann.

 

Står litt her og utover: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606900&page=193

 

Test av filter: http://www.perfectdailygrind.com/2015/01/aeropress-filter-wars-comparison-of-aeropress-filters/

 

Wendelboe har eit filter med grovare masker. Eg likte betre IMS-filteret.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt Sage-kvernen i en måneds tid. Den kverner veldig mye jevnere enn Wilfa'en jeg hadde før, og kaffen blir bedre. Men timeren/dosereren irriterer meg. Den er ganske konsistent, så når jeg har stilt den inn til å kverne til to kopper, så kverner den riktig mengde, men den er irriterende ulineær. Med andre ord, når jeg har justert den riktig til to kopper og så stiller den om til én kopp, så kverner den mindre enn halvparten av det som er riktig for to kopper. Så jeg fortsetter som jeg pleier og veier kaffen før jeg kverner den. Men alt i alt er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt Sage-kvernen i en måneds tid. Den kverner veldig mye jevnere enn Wilfa'en jeg hadde før, og kaffen blir bedre. Men timeren/dosereren irriterer meg. Den er ganske konsistent, så når jeg har stilt den inn til å kverne til to kopper, så kverner den riktig mengde, men den er irriterende ulineær. Med andre ord, når jeg har justert den riktig til to kopper og så stiller den om til én kopp, så kverner den mindre enn halvparten av det som er riktig for to kopper. Så jeg fortsetter som jeg pleier og veier kaffen før jeg kverner den. Men alt i alt er jeg fornøyd.

Godt å høre at Sage kverner jevnere og at du får bedre kaffe :-)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva vinner man eksakt på å oppgradere fra Wilfa-kvernen til Baratza Encore? Beholderen som tar imot de kvernede bønnene er fremdeles i plast, så statisk elektrisitet er fremdeles et problem? Er kvernverket bedre? Espresso drikker jeg aldri, går hovedsakelig i V60 og Kalita Wave. Er ikke fremmed for presskanne, men da har jeg skjønt man bør kjøpe Baratza Virtuoso, som er bedre på grovere malingsgrad. Jeg benytter ikke presskanne så ofte at jeg føler prisdifferansen mellom Wilfa og Virtuoso er verd det.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

Hva vinner man eksakt på å oppgradere fra Wilfa-kvernen til Baratza Encore? Beholderen som tar imot de kvernede bønnene er fremdeles i plast, så statisk elektrisitet er fremdeles et problem? Er kvernverket bedre? Espresso drikker jeg aldri, går hovedsakelig i V60 og Kalita Wave. Er ikke fremmed for presskanne, men da har jeg skjønt man bør kjøpe Baratza Virtuoso, som er bedre på grovere malingsgrad. Jeg benytter ikke presskanne så ofte at jeg føler prisdifferansen mellom Wilfa og Virtuoso er verd det.

At beholderen er statisk gjør egentlig ingen verdens ting. Markant jevnere malingsgrad på Baratza/Mahlkonig
Lenke til kommentar

Eg brukte Wilfa nokre år før eg kjøpte ei Lido 3 handkvern. Kjem aldri til å gå tilbake til Wilfa for å seie det sånn. Det var vanskeleg å justere inn Wilfa-en og resultatet vart aldri godt nok.

 

Kvern er det viktigaste utstyret ein har etter mi meining, og den må brukast uansett om du har Aeropress, V60, Moccamaster eller Kalita.

Lenke til kommentar

Jeg blir bare forvirret av at nesten alle anbefaler Baratza Virtuoso fremfor Encore (på engelske nettsider), når det eneste man vil er noen steg opp fra Wilfa'en. Ifølge spesifikasjonene kverner Encorne saktere, 1 gram per sekund. Wilfa'en bruker i hvert fall ikke 20 sekunder på 20 gram, det tar maks 7 sekunder. Men men, har bestilt en Encore, så håper å bli fornøyd :-)

Endret av eplekasse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...