Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Første uka angret jeg. Satt faktisk på badet en kveld første uka å grein, kunne ikke forstå at jeg hadde satt meg selv i denne situasjonen. Nå angrer jeg ikke, og som han over så har jeg tider jeg kunne tenkt meg friheten og ikke ha hund. Men samtidig så kan jeg ikke se for meg et liv uten en livlig pelsdott i stua. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Blant mange dårlige valg, er anskaffelse av hund det desidert best jeg har gjort.
Aldri angret på det, men mye av den grunnen er at jeg ikke har det problemet med frihet som andre har nevnt.

Jeg har 2 brødre, foreldre og et par kompiser som gledelig passer han om det skulle være noe.

 

Det avklarte jeg riktignok før jeg fikk hund, hadde nok neppe skaffet meg hund om jeg ikke hadde hatt noen å støtte meg på. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde det også avklart, men så døde alle sammen over et par års tid, og dermed har jeg kun noen besteforeldre som er lavere enn hunden min(på 2 labber) og de klarer ikke kommandere eller gå med ham riktig.

 

Så jeg skiftet like gjerne land, og er rimelig happy her.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Om plutselig ingen av alternativene mine kunne passet hunden som avtalt, så hadde jeg avbestilt reisen før jeg hadde jeg hadde levert bikkja til kennel. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Usikker hund som kan glefse uten synlig varsel på folk hun ikke føler seg helt trygg på. Noen som har erfaringer med det? tanker om hva man bør gjøre i en slik situasjon?

Lenke til kommentar

Usikker hund som kan glefse uten synlig varsel på folk hun ikke føler seg helt trygg på. Noen som har erfaringer med det? tanker om hva man bør gjøre i en slik situasjon?

Profesjonell trener. Snakk også med veterinær med en gang, det kan faktisk være noe fysisk galt med hunden - jeg måtte avlive på grunn av hofteskader som hadde kommet snikende uten at noen hadde merket det før hun begynte å glefse :(

 

Beklager, det er ingen enkle svar...

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Hva du kan eller ikke kan gjøre bør komme etter to spørsmål.

1: Hvor bra har hunden det, som enten er så utrygg eller har vondt (som det ble nevnt bør sjekkes ut, om det ikke er gjort), at den glefser etter folk?

2: Er du villig til å ta sjansen på at den en dag biter noen stygt? Du blir sittende med 100% ansvar fordi du allerede visste at dette er en hund som kan bite og er uforutsigbar.

 

Det er jo vanskelig fordi jeg ser for meg det er både inne og ute. Hadde det kun vært ute kunne du hvertfall sikret at noen ikke ble bitt ved å bruke munnkurv, men det er vel ikke særlig gjennomførbart hjemme hver gang du/dere får besøk, kanskje? Velger du å beholde den MÅ du ta forhåndsregler, som å binde den fast inne/stenge på annet rom om noen andre kommer, bruk munnkurv ute/inne ved besøk og slike ting. Det er også vanskelig fordi, av erfaring, så hører ikke folk godt nok etter om du ber dem overse en hund eller ikke prøve å ta på den. 

 

PS: Veldig lett for oss andre å mene noe om dette når vi ikke har tilknytning til hunden, som du sikkert er glad i.

Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som tar med meg hunden på offentlig transport, rett og slett fordi jeg ikke har lappen. Men vi har øvd på det siden han var valp, og han er rolig. Likevel kan det hende at han rekker å stikke snuta borti et kne eller en hånd når vi går gjennom bussen, siden han må gå enten bak meg eller foran meg fordi det er for trangt i midtgangen til at han kan gå ved siden av meg. Det er klart det er uheldig dersom vedkommende er redd hunder, men det er altså vanskelig å unngå... 

 

Vi har ei jente i nabolaget som er hysterisk redd hunder (asylsøker, har bare opplevd gatehunder/aggressive vakthunder). Hun stopper opp, stivner til og stirrer når hun ser oss, og hunden skjønner ingenting av oppførselen hennes. Han blir helt satt ut, setter seg ned og stirrer tilbake, for han klarer ikke lese henne og blir usikker. Hun tolker dette som at han stirrer på henne fordi han har tenkt å angripe (jeg har virkelig prøvd å forklare henne hva som skjer), blir hysterisk og begynner å rope til meg at vi må gå vekk, hunden blir redd fordi hun roper og bjeffer et par ganger, og både hund og jente blir mer redd hverandre for hver gang. Jeg unngår å gå turer de tidspunktene jeg vet hun er på vei til eller fra skolen.

Lenke til kommentar

Usikker hund som kan glefse uten synlig varsel på folk hun ikke føler seg helt trygg på. Noen som har erfaringer med det? tanker om hva man bør gjøre i en slik situasjon?

Jeg tenker også at dere bør gå til en atferdsterapeut (en som bruker oppdaterte, moderne metoder). Sjekk gjerne hjemmesiden til NAS (www.nafs.no) og se om det er noen nær der du bor.

 

Som regel er det alltid en synlig advarsel, den er bare så subtil at vi ikke alltid ser det. Hunden vil som regel stivne og stirre før den glefser. Evt så har det vært flere advarsler tidligere, men hunden har lært at de ikke blir respektert og hopper dermed over dem.

 

Første bud er uansett at ingen bør oppsøke henne. Ikke la noen hun ikke er trygg på gå bort til henne, det beste er om de ignorerer henne, selv om hun skulle finne på og oppsøke dem for å snuse på (en utrygg hund som oppsøker noen for å snuse på dem, er ikke en invitasjon til kos).

 

Jeg er også enig i at en tur til veterinær kan være lurt. Se om hun har noen skader eller smerter. Jeg vet noen setter hunden på smertestillende en kort periode for å se om det fjerner eller reduserer problemet. Det vil da være et tegn på at det ligger smerte bak.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Jeg kommer antakelig til å kjøpe fransk bulldog relativt snart, men prøver å finne ut hvor mye det vil koste meg i snitt. Noen som har en tilsvarende hundetype som har noenlunde oversikt over hvor mye de faktisk betaler i måneden? Totalt eller for hver enkelt kostnad.

 

Tenker da på forsikring, mat, utstyr (ikke engangsinvesteringer) og andre vanlig utgifter.

 

Har prøvd å lese på nett men det er vanskelig å få et konkret bilde av normal kostnad for en hund av denne størrelsen.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Hei. Jeg kommer antakelig til å kjøpe fransk bulldog relativt snart, men prøver å finne ut hvor mye det vil koste meg i snitt. Noen som har en tilsvarende hundetype som har noenlunde oversikt over hvor mye de faktisk betaler i måneden? Totalt eller for hver enkelt kostnad.

 

Tenker da på forsikring, mat, utstyr (ikke engangsinvesteringer) og andre vanlig utgifter.

 

Har prøvd å lese på nett men det er vanskelig å få et konkret bilde av normal kostnad for en hund av denne størrelsen.

 

Hei. Jeg har en fransk bulldog som snart runder 10 år, så litt erfaring med priser har jeg.

Forsikring av disse er dyrt, og kommer fort på mellom 2500-3500,- i året, og den kommer med en rekke begrensninger. Så undersøk de forskjellige selskapene og velg den som dekker mest. Selv endte jeg opp med Agria, og denne gjaldt frem til hun var 7 år. Etter 7 år er det de færreste som gir forsikring til denne rasen. Og skulle de gjøre det vil det fort koste så mye at det ikke er verdt det.

 

Av utstyr er det ikke mye utgifter, og min kan fint ha f.eks et tyggeben i lang tid. Ender som regel opp med å kaste de lenge før de er spist opp. En god sele og halsbånd er en fin ting, men dette gjelder alle hunder og er ikke så veldig dyrt. I mat holder en 15 kg sekk fint i 3-4 mnd, og koster ca 700,- for Royal Canin som jeg bruker til min.

 

Det som kan koste mest er om du er uheldig og finner en frenchie med mye helseplager. Derfor er den beste forsikringen du kan få deg mot veterinærutgifter (forsikringen dekker oftest ikke typiske raseproblemer) er å bruke god tid på å undersøke forskjellige oppdrettere, innhente erfaringer fra andre som har handlet hos disse, og påse at de har mer fokus på helse enn premier på utstilling. Det er fullt mulig å finne en frisk fransk bulldog, men det krever at du gjør forarbeidet, og ikke skal spare ved å handle hund via Finn eller så billig som mulig. Fransk Bulldog er en dyr rase, og finner du noen som selger de billig er det gjerne en grunn til dette.

 

Gjør du et godt forarbeid, og har helse i fokus vil du få et fantastisk morsomt og snilt familiemedlem, som selv om de krever en del hensyn gir utrolig mye tilbake :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...