Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Hørt folk må dra til Sverige for å finne noe bra og seriøst.

Bare hvis du vet hvem du går til. Det er litt i Sverige som i Norge at du har både gode og dårlige oppdrettere. Kan hende at den rasen du velger har den beste oppdretteren i Sverige eller Danmark i stedet for Norge. Men det kan også være vanskeligere å "kjenne" oppdrettere fra andre land. Mens her i Norge så er miljøet mer kjent med hverandre.

 

Angående oppdrettere så føler jeg at alle oppdrettere har dritt å si om de andre. Prater man med mange nok så skjønner man at absolutt alle gjør noe "feil" i de andres øyne. Nå er det jo klart en del som er objektivt elendige oppdrettere, men selv de som ansees som gode får nok en del dritt fra de andre bak ryggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en liten situasjon her som jeg lurer på deres syn på. Har kontaktet NKK og slikt men ikke fått noen avklaring enda.

En familie som jeg kjenner kjøpte en valp tidligere i år (den er nå 6 mnd ca) og i følge kontrakten skal den registreres I NKK og få stamtavle. Rasen er av type liten selskaphund (pris rundt 12-15k). 

Nå rundt 4 mnd etter kjøp så har de enda ikke fått stamtavle og verken dette valpekullet eller det forrige hun har hatt har blitt registrert via NKK. Og i ettertid har de kontaktet en tidligere kjøper som heller ikke etter 3 år har fått stamtavle.

De har prøvd å kontakte oppdretter flere ganger, men i stedet for å komme med løsning så kommer det lange og usaklige svar og unnskyldninger som går "voldelig eks" og at besøkforbudet hans er gått ut. Til og med "Prøv å lev slik jeg har hatt det" har det kommet. Om det er sant eller ikke er jo 100% urelevant. En kennel er en bedrift og valpekjøper er kunder. Altså en utrolig uprofesjonell oppdretter.

Hva tenker dere er riktig her? Få tilbake en del av summen (nå som valpene ikke er registrert er de offisielt sett blandingshunder og da har mye lavere verdi)? Heve kjøpet (levere hunden samt få pengene tilbake)? Vanskelig å komme igjennom til oppdretter, men noe må da gjøres da de per nå ikke har fått de de betalte for.

Lenke til kommentar

Det kan jo utmerket godt være en mangel, avhengig av hva man har tenkt å bruke hunden til..

Ser man for seg fremtidig oppdrett er det en alvorlig mangel, det samme hvis man vil drive med enkelte typer hundesport.

 

Å heve kjøpet bør være en mulighet, men det bør også være en mulighet å få tilbake en del av kjøpssummen som kompensasjon for mangelen.

Lenke til kommentar

Jeg ble "svindlet" på min hund. Men etter bare en uke med henne, så var det aldri aktuelt å sende henne i retur/heve kjøpet.  :love:

 

Om de har hatt hunden i 4 mnd. Så tenker jeg det kan være uaktuelt for dem også å heve kjøpet. Men prisreduksjon burde absolutt være mulig å få igjennom. Jeg ville faktisk krevd rundt 10K i prisavslag i dette tilfellet når det ikke er stamtavle med. Blandingshunder får man ellers kjøpt svært billig, så "gjengs pris" kan man nok hevde er rundt og til og med under 5K. Selvfølgelig avhengig av blandingen. Som altså er umulig å si noe om når de ikke er villig til å dokumentere at det ikke er en blanding.

 

Jeg ville gjort som Jakoozie foreslår, og kontaktet forbrukerrådet med en klage om de allerede har nok dokumentasjon på at saken er forsøkt løst i minnelighet uten forbrukerrådets hjelp.

Lenke til kommentar

Ville definitivt tatt det videre, dersom dette er tredje gangen (eller mer) oppdretteren har gjort det samme så tipper jeg hun spekulerer i det. Rett og slett selger valpene til full pris, vel vitende om at hun aldri skal registrere dem. De er jo "ubrukelige" dersom eier ønsker å stille ut eller konkurrere seriøst, litt brutalt sagt. Derfor selges jo eksempelvis hannhunder med bare en testikkel også billigere, fordi den ikke kan stilles ut eller avles på. Det blir en begrensende faktor.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er en person som bevisst prøver å avle på en litt sjelden småhundblanding, og mine venner prøver å hjelpe vedkommende, deler på Facebook osv. Vedkommende har en blanding som er 50/50-blanding (vet ikke om det stemmer) og ser etter en hannhund som er den nøyaktig samme blandingen, 50/50. Vedkommende har tenkt å selge valpene for 10k.

 

Vurderer å si noe om dette til mine venner, og kanskje ikke til denne personen, men vil isåfall føle meg trygg på at jeg har rett og bruker de rette argumentene imot denne planlagte blandingsavlen.

 

Noen som har noe å bidra med?

Lenke til kommentar

Det er en person som bevisst prøver å avle på en litt sjelden småhundblanding, og mine venner prøver å hjelpe vedkommende, deler på Facebook osv. Vedkommende har en blanding som er 50/50-blanding (vet ikke om det stemmer) og ser etter en hannhund som er den nøyaktig samme blandingen, 50/50. Vedkommende har tenkt å selge valpene for 10k.

 

Vurderer å si noe om dette til mine venner, og kanskje ikke til denne personen, men vil isåfall føle meg trygg på at jeg har rett og bruker de rette argumentene imot denne planlagte blandingsavlen.

 

Noen som har noe å bidra med?

 

Å selge blandingsvalper til mer enn 5000 kr er forkastelig. Det har ikke noe å si hva de er blanding av, det er fortsatt blanding. Å eie en blandingshund gir deg en del restriksjoner når det kommer til registrering, bruksprøver, utstiling, konkurranser osv, og du har ingen garantier for hvordan gemytt, helse, pels eller størrelse vil bli slik du har med registrerte foreldre der du kan følge stamtavle med registrerte helseresultater, MH-resultater og konkurranse/utstillingsresultater. Mange blandingshunder får en pels som er meget vanskelig å stelle (doodleblandinger er fryktet blant groomere). Rasehunder har ofte enten en luftig, langhåret dekkpels og tett underull eller en glatt eller stri korthåret tett pels. Kombinasjonen tett dekkpels OG underull gir pelsstell fra helvete...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skal du legge deg opp i det? Hvis folk ønsker å kjøpe og selge en blandingshund til 10K, så har de all rett til det. Det er ikke noe skal legge deg opp i. Makan!

 

Det er jo kritikkverdig å avle fram slike blandinger, helt uten mål og mening, og det er ikke noe man skal hjelpe vedkommende med. Vet ikke hvorfor du ikke skjønner dette. Edit: men virker ikke som at du skjønte så mye når du skriver "kjøpe og selge en blandingshund til 10k".

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Jeg har sagt at jeg neppe vil konfrontere vedkommende, og det er ingenting å anmelde, men jeg vurderer å ta det opp med de vennene mine som ikke vet bedre, som prøver å hjelpe ved å dele. Hvordan jeg evt formulerer dette er viktig, så det ikke virker som at jeg skjeller dem ut når de tror at de gjør en god gjerning.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Jeg har sagt at jeg neppe vil konfrontere vedkommende, og det er ingenting å anmelde, men jeg vurderer å ta det opp med de vennene mine som ikke vet bedre, som prøver å hjelpe ved å dele. Hvordan jeg evt formulerer dette er viktig, så det ikke virker som at jeg skjeller dem ut når de tror at de gjør en god gjerning.

 

Er du sikker på at det ikke er du som tror du gjør en god gjerning. Du er jo tross alt her for å få hjelp til å finne argumenter mot noe du allerede er i mot. Da har du jo tilsynelatende allerede bestemt deg for å være imot. Men uten å selv vite hvorfor? Virker ikke på meg som en holdning som er tuftet på erfaring eller kunskap ihvertfall.

 

Enkelte av oss her har fått med seg at veterinær foreningen og hundrevis av veterinærer igjen har samlet underskrifter i et opprop mot avl på "rene" raser som er spesielt utsatt for sykdom og skavanker. Hvordan oppstår disse elendige helse tilstandene? Jo det er folk som driver med utstilling som jobber mot å få hunder som ser ut slik de vil.

 

Det beste du kan gjøre om du vil ha en god familie hund er å se etter blandingshunder. Ikke se bort fra dem. Jeg har flyttet en del de siste årene, og har derfor på relativt kort tid hatt 5 forskjellige dyrleger jeg har tatt min blandings hund til for vaksiner og kontroll. Hva slags blanding min hund er, blir alltid et tema, og også hvordan/hvorfor jeg endte opp med en blanding.

 

Jeg har sagt til dem alle at jeg har trodd at en blandingshund nødvendigvis må bli mer robust rent genetisk sett. Og ikke være like utsatt for arvelige sykdommer som de ren rasede. Og det har alle dyrlegene sagt seg enig i! Når jeg så fortalte at jeg faktisk var på jakt etter en blandings hund. Så har de sagt at det hadde vært bra om flere folk tenkte som meg, og ikke var så snobbete!

 

Er ikke det merkelig? Hvordan mennesker med mangeårig utdannelse, og erfaring, med behandling av syke hunder. Mener det stikk motsatte av de som avler på dem for å få dem til å se "riktig" ut?

 

Ta heller å "lik og del" innlegget til personen du. Slik vennen dine gjør. Så blir det kanskje født et par friske valper til her i landet..

Lenke til kommentar

Ja, jeg er imot og spør om argumenter imot denne avlen. Ingenting galt i det. Selvsagt vet jeg hvorfor. Jeg får ikke bare lyst til å være imot ting fordi jeg liker å være litt negativ. Det gir null mening.

Jeg har også fått med meg at drøssevis av veterinærer tar avstand fra avl på visse raser, som for eksempel CKCS. Og jeg støtter dem i dette. Men vi må prøve å skille mellom bart og snørr. Dette er en helt annen diskusjon.

At du støtter blandingsavl får stå for din egen regning. Riktig raseavl er selvsagt veien å gå. Å kalle det snobbete blir for dumt. Raseavl innebærer registrering og oversikt, ikke tilfeldig avl i hytt og pine. Veldig synd at det er så mye uvitenhet der ute.

 

Du har faktisk allerede konkludert med at denne personen gjør noe fornuftig. Blandingskull er jo kjempelurt, for da er du sikret å få friske avkom. Yes... Bare drit i fysisk og mental helse, pelstyper, instinkter osv. Dette er jo blandinger, og de er de sunneste og beste uansett. Tygg litt på det resonnementet.

 

Og til Jakoozie: selvsagt er denne blandingen verdt 10k. Det betyr ikke at det er greit å sette en så høy pris for en blanding. I seriøse hundemiljøer er det bred enighet om at slike blandinger uten mål og mening skal ligge langt lavere i pris enn renraset.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

OK, så nå skal du late som om du ikke egentlig trengte å spørre i denne tråden etter hjelp til å formulere argumenter mot det som du allerede er i mot? Du ser vel at det faller på sin egen urimelighet?

 

Utstillinger med rasestandarder er det som har ødelagt de hundene som i dag har store helse problemer. Rasestandardene er kosmetiske, så å kalle det snobbete. Vel, det er jo strengt tatt nesten definisjonen. Selvfølgelig er det snobbete.

 

Og akkurat som i alle andre konkuranser vil det forekomme juks. Disse slektstavlene er nok i mange tilfeller totalt verdiløse. De fører opp en far og en mor som kanskje ikke har hatt noe som helst med fødselen av hvalpene å gjøre. Men parer heller nære slektninger som allerede er så nære rasestandarden som mulig. Og så har du det gående.

 

Jeg kan forstå fremavl av bruks hunder som blir bedre egnet til sin bruk som følge av avlen. Men kun så lenge det ikke går ut over hundens helse.

 

Om man avler to friske individer med hverandre der foreldrene ikke har noen kjente helseproblemer. Så kommer du selvfølgelig mye nærmere friske avkom enn om du går til oppdrettere som jukser med raser som allerede er kjent for å ha problemer med helsen.

 

Og når det gjelder: "I seriøse hundemiljøer er det bred enighet om at slike blandinger uten mål og mening skal ligge langt lavere i pris enn renraset.".

 

Neida, ikke snobbete i det hele tatt.  :roll: 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...