Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Løsningen er i innlegget over ditt: Jo færre syke hunder man kjøper, jo færre syke hunder blir kjøpt. Det er ikke nødvendig å "løse problemet", å forby ting eller finne opp noen vidundermedisin. Alt som er nødvendig er å endre folks mening slik at færre syke hunder blir født.

 

Ja og det er jo vel og bra. Men tror du det vil fungere slik folk virker å tenke rundt det å få seg hund? Der de sitter å pruter på Finn med hundesmuglere for å få hunden billigst mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Løsningen er i innlegget over ditt: Jo færre syke hunder man kjøper, jo færre syke hunder blir kjøpt. Det er ikke nødvendig å "løse problemet", å forby ting eller finne opp noen vidundermedisin. Alt som er nødvendig er å endre folks mening slik at færre syke hunder blir født.

 

Ja og det er jo vel og bra. Men tror du det vil fungere slik folk virker å tenke rundt det å få seg hund? Der de sitter å pruter på Finn med hundesmuglere for å få hunden billigst mulig.

 

Jeg vet ikke hva du tror du spør meg om, men det er i hvert fall ikke noe jeg har sagt.

Lenke til kommentar

 

 

Løsningen er i innlegget over ditt: Jo færre syke hunder man kjøper, jo færre syke hunder blir kjøpt. Det er ikke nødvendig å "løse problemet", å forby ting eller finne opp noen vidundermedisin. Alt som er nødvendig er å endre folks mening slik at færre syke hunder blir født.

 

Ja og det er jo vel og bra. Men tror du det vil fungere slik folk virker å tenke rundt det å få seg hund? Der de sitter å pruter på Finn med hundesmuglere for å få hunden billigst mulig.

 

Jeg vet ikke hva du tror du spør meg om, men det er i hvert fall ikke noe jeg har sagt.

 

 

Er det noen tegn til at etterspørselen etter syke hunder er fallende samtidig som kunskapen øker? Skal man løse problemet som du sier å ha svar på så må jo dette være hva som skal til, for ellers blir det jo fine ord, men lite annet.

Lenke til kommentar

Sukk... Problemet blir ikke løst. Det er hele poenget: du får ikke folk til å slutte å lage syke dyr, så det eneste vi kan gjøre er å prøve å senke antallet syke nye valper.

 

Beklager at jeg ikke henger med på hva du da egentlig ville frem til. For jeg ser poenget med å senke antallet, men jeg ser ikke hvordan du tenker det skal gå til. Og siden du siterte meg på mine forslag til å senke antallet, må du ha meg unnskyldt som tok deg bokstavelig.

Lenke til kommentar

 

*snipp

 

Var det så vanskelig å finne en fransk bulldog valp som var ille nok til å understreke poenget ditt at du måtte lete etter den mest ihjelavla engelske bulldogen du kunne finne? Og hvordan står det til med hudproblemene til den karen på bildet under?

 

Hva tenker dere er beste alternativet da? For er det virkelig noen som faktisk tror på at man kan forby en rase, og så vil den bare forsvinne? Selvsagt vil den ikke det, men man vil lage en svart marked, der all erfaring viser at det eneste man oppnår er at folk ikke tar med dyret til veterinær osv, og at dyrene får det verre enn de hadde, Og skal man begynne å forby raser på grunn av helseplager så går det jo med ganske mange raser etterhvert. Hvor skal kriterie gå, og er det da like selvfølgelig at kjente, populære raser i norske familier også forbys?

 

Slik jeg ser det er eneste, og beste løsningen enda strengere krav til å bedrive oppdrett, og at utstillingsmiljøet ettergås i sømmene, og luker bort alt som premieres som gir hunden helseplager. For det er utstillingskravene og miljøet der som må ta mye av ansvaret for at mange hunderaser i dag nærmest er ødelagte. Men sier man slike ting er det jo som å banne i kirka, for ingen skal komme her å kritisere de samme som ga hunden sin medlaje forrige helg, og gjorde matmor så stolt. 

 

Strenge krav, fokus på holdningsendringer og stoppe hundefabrikker som fyller opp markedet av billige smuglerhunder er et sted å starte slik jeg ser det. For forbud, eller tror på at en rase bare vil forsvinne har jeg liten til ingen tro på.

 

 

Grunnen til at jeg brukte en gjennomsnittlig engelsk bulldog (ref finn.no) og ikke en fransk, var for å få frem et poeng. Den engelske er feil i alle retninger. Den franske er mye mer atletisk i kroppen, men sliter med rygg, pust og allergi. Jeg er ute etter å få folk til å tenke igjennom valget de tar. Ikke henge ut den franske. Hvorfor skal man velge en som er disponert for store helseplager når man kan unngå det? Det finnes over 400 raser, hvorfor gå etter de få som er størst utsatt?

 

Velger du en labrador fra gode linjer vil du mest sannsynlig få en frisk hund siden det er en relativt frisk rase. Som sagt, alle kan være uheldig. Men å finne en fransk som ikke sliter med pust (altså ikke lager rare lyder/snorker som er unormalt for alle raser som ikke er brachycephalisk), kan løpe og jogge som normalt, ikke har ryggplager eller allergi eller annet er vel en del vanskeligere å finne? Nå er ikke jeg inne i rasemiljøet til hverken labrador eller fralle, men dette er mitt inntrykk av rasene. Jeg er medlem på fransk bulldog-siden på face og ser hva som blir postet der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sukk... Problemet blir ikke løst. Det er hele poenget: du får ikke folk til å slutte å lage syke dyr, så det eneste vi kan gjøre er å prøve å senke antallet syke nye valper.

 

Beklager at jeg ikke henger med på hva du da egentlig ville frem til. For jeg ser poenget med å senke antallet, men jeg ser ikke hvordan du tenker det skal gå til. Og siden du siterte meg på mine forslag til å senke antallet, må du ha meg unnskyldt som tok deg bokstavelig.

 

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke kritikken din.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med mushi. Frem til størsteparten av de mest utsatte rasene (helsemessig) er i ok stand syns jeg det er russisk rullett å kjøpe dem. I tillegg syns jeg hundene skal være fysisk i stand til å pare selv, uten å bli satt oppå hverandre og holdt fast. Vet det skjer med noen pelsraser fordi de ikke klarer når de har avlet på dem for mye pels og alt er i veien. Herlig. 

 

Det med naive idioter som pruter på finn.no er jo et reelt problem. Det vil alltid finnes folk som kjøper en hund de til og med kan HØRE at ikke er frisk, bare fordi den ser kul nok ut.... (ikke ment til deg, archongamer :) ). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med mushi. Frem til størsteparten av de mest utsatte rasene (helsemessig) er i ok stand syns jeg det er russisk rullett å kjøpe dem. I tillegg syns jeg hundene skal være fysisk i stand til å pare selv, uten å bli satt oppå hverandre og holdt fast. Vet det skjer med noen pelsraser fordi de ikke klarer når de har avlet på dem for mye pels og alt er i veien. Herlig. 

 

Det med naive idioter som pruter på finn.no er jo et reelt problem. Det vil alltid finnes folk som kjøper en hund de til og med kan HØRE at ikke er frisk, bare fordi den ser kul nok ut.... (ikke ment til deg, archongamer :) ). 

 

Jeg er ikke uenig i dette, og skal jeg ha hund igjen er jeg absolutt ikke sikker på om det blir en frenchie. Jeg har vært utrolig heldig med min, og selv om jeg hadde et veldig fokus på å finne oppdretter som hadde hatt et langvarig fokus på hundenes helse, og brukte lang tid på å besøke oppdrettere osv. Så var det ingen garanti for at jeg skulle være så heldig som jeg har vært.

 

Men som du sier er de som kjøper hund gjerne opptatt av helt andre ting når de skal ha hund, og utseende er gjerne altoverskyggende alt annet. Og de vil samtidig gjerne ha hund billigst mulig. Derfor tror jeg heller ikke man kan få det slik at man får begrenset antallet som kjøper syke dyr den veien. Eneste jeg ser som kan gjøre en endring er å rette fokus mot opprettermiljøet og hva som er kriterier på utstillingene. Det må belønnes det sunne over det som er usunt. Du vil kanskje aldri få et 100% sunt dyr denne veien, men man kan over tid i hvert fall gjøre ting noe bedre. Samtidig må det jobbes langt hardere mot smuglermiljøene internasjonalt og nasjonalt. Da vil man forhåpentligvis kunne gjøre det sånn at selv de som skal kjøpe hund, og ikke tenker særlig langt får tilbud om et så sunt dyr som mulig i det minste.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med mushi. Frem til størsteparten av de mest utsatte rasene (helsemessig) er i ok stand syns jeg det er russisk rullett å kjøpe dem. I tillegg syns jeg hundene skal være fysisk i stand til å pare selv, uten å bli satt oppå hverandre og holdt fast. Vet det skjer med noen pelsraser fordi de ikke klarer når de har avlet på dem for mye pels og alt er i veien. Herlig. 

 

Det med naive idioter som pruter på finn.no er jo et reelt problem. Det vil alltid finnes folk som kjøper en hund de til og med kan HØRE at ikke er frisk, bare fordi den ser kul nok ut.... (ikke ment til deg, archongamer :) ). 

Fy faen så heldig jeg har vært, 5 år gammel hund og ikke noen problemer. Bortsett fra at han gråter når jeg ikke er i nærheten.

 

Desverre så veit jeg om ei som har minihund, og de måtte holde hundene sammen for å gjøre de gravid, jeg takler ikke mer gneldring etter en dag med den hunden. Jeg foretrekker et "boff" som rister i huset i stedet for "YIPP YIPP YEFF YIPP"

 

Selv om jeg er halveis døv, så gjør det vondt i ørene.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Jeg valgte å droppe fransk bulldog, og skal mest sannsynlig kjøpe en Papillon. Men et spørsmål, er det negativt hvis valpen er hos oppdretter 12 uker i stedet for 8? Av praktiske grunner er det vanskelig å få til kortere. Oppdretteren har ikke noe imot det, og hun virker veldig flink og seriøs.

Lenke til kommentar

Jeg valgte å droppe fransk bulldog, og skal mest sannsynlig kjøpe en Papillon. Men et spørsmål, er det negativt hvis valpen er hos oppdretter 12 uker i stedet for 8? Av praktiske grunner er det vanskelig å få til kortere. Oppdretteren har ikke noe imot det, og hun virker veldig flink og seriøs.

 

Det som er negativt med det er at det er en veldig viktig måned med tanke på sosialisering. Du kan påvirke MASSE spesielt de to første månedene du har valpen. Er du sikker på at oppdretter tar med valpen rundt omkring og utsetter den for masse gode opplevelser så bør det ikke være noe problem :) . Har du et snev av mistanke om at oppdretter bare "har" hunder hjemme og ikke drar så mye ut og rundt med dem så kanskje du bør tenke deg om. Skjønner at det er vanskelig om du har bestemt deg allerede men :D

 

PS: Kudos for å velge noe annet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hatt lyst på hund i mange år. Nå har jeg etablert meg såpass at det vil være forsvarlig med tanke på både mitt og hundens beste. Det er likevel to ting som gjør at jeg er litt usikker på om det er riktig av meg å skaffe meg hund.

- Jeg har 8 timers arbeidsdag, mandag til fredag, 15 min kjøring en vei, som gjør at hunden må være alene disse timene. I starten (som valp) vil den få være med på jobb. Dette vil jeg ikke tro er spesielt uvanlig, men jeg leser mange ‘meninger’ om at hunden ikke skal være alene så lenge både pga. dopause og det faktum at hunder er flokkdyr. Da blir de gjerne urolig når eier er lenge vekke.

- Jeg bor i en toppleilighet på 55 i en lavblokk. Det er derfor viktig at hunden ikke lager for mye lyd slik at den blir en plage for naboene. Jeg tenker da på varsling, gneldring og piping. Her er det derfor åpenbart mange raser jeg bør holde meg unna.

 

Hunden bør da kunne trenes til å være alene såpass og skjønne at jeg kommer tilbake, og trenes til å bjeffe så lite som mulig, selv om det alltid vil være noe?

 

Ellers vil all tid gå til hunden. Bratte turer i fjell og lydighetstrening. Må også legge til at jeg ikke har mye hundeerfaring annet enn at nær familie har hatt hund i mange år (søstre).

 

Tanker? Andre som har lignende livsstil?

 

Staffordshire Bull Terrier er det jeg har sett på. Mektige og flotte hunder. Passer vel en leilighet da den ikke prater spesielt mye. Dette er selvfølgelig noe individuelt, men med riktig trening ser det lovende ut. Da er problemet; må være alene i 8 timer.

 

Skal nevnes at jeg har mange rundt meg som 'kan' ta en luftetur med hunden midt på en arbeidsdag, men jeg skaffer ikke en hund for så å være avhengig av andre for at hunden skal ha det bra. Derfor går jeg ut i fra at hunden er alene i arbeidsdagen de fleste dager.

Endret av G27
Lenke til kommentar

Det med å være hjemme alene ville jeg ikke bekymret meg for, de aller aller fleste hunder kan trenes til å være hjemme en arbeidsdag og det er helt vanlig. 

 

Kjenner forøvrig tre staffer godt og jeg vil ikke si de er lavmælte hunder  :closedeyes: . Den ene varsler masse på lyder han hører utenfra/ovenfra i huset og de to andre er det også en del lyd i, selv om de ikke varsler på lyd på samme måte som han første. Ikke at tre individer er representativt utvalg akkurat, men det er ikke en "stille" rase i mine øyne, basert på min hundeerfaring. De klarer liksom å lage lyd selv om de ikke prater, kall det gjerne prating eller hva du vil, men det kommer lyd hvertfall :p

 

Hva slags størrelse tenker du? Pels? Liker du gjeterhunder, retrievere, mynder, selskapshunder? Hvor høyt/lavt aktivitetsbehov? Frisk, rasetypiske helseproblemer? Hvor omgjengelig med andre hunder, orker du å ha en hund som kanskje må gå i bånd hele livet, har du mye hunder i omgangskretsen din som det er praktisk at den går over ens med etc. Noen raser har mye mindre sannsynlighet for å gå overens med "de fleste" hunder enn noen andre raser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...