Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Er du seriøs nå? Jeg vet om flere grunner til at denne avlen er en dårlig idé, og har så vidt vært inne på det. Jeg spør her fordi det er lett å glemme ting, kanskje det er noe jeg aldri har vært klar over osv. Det er noe som kalles ydmykhet, men virker som et fremmedord for deg.

 

Jeg er enig i at mange raser har blitt ødelagt av utstillinger, rasestandarder og generelt dårlig avl, men det er et annet tema. Leste du ikke hele innlegget mitt? Du prøver å starte en ny diskusjon, som forsåvidt er en interessant diskusjon, men det er helt off topic :roll:

 

Så du tror at dette bare handler om foreldrenes helse. Bare det sier jo litt. Hva med å faktisk avle på gode linjer?

 

Du glemte faktisk å argumentere imot sitatet i nest siste avsnitt. Snobberipåstanden tyder bare på at du ikke klarer å holde denne diskusjonen på et konstruktivt nivå, evt vet du altfor lite om dette til å delta i en diskusjon rundt temaet.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring med hundemiljøer er at alt fra de som har avlet på en rase i 40 år, til de som har sett 3 episoder med Cesar Milan ser på seg selv som eksperter på alt som har med hund å gjøre. Og at å diskutere med dem, uansett hvem av dem. Er en øvelse i meningsløshet. Så det var med noe skepsis jeg gadd å sette i gang mot deg. Men slik du ordla deg i første innlegg synes jeg det blir for dumt, og det får du bare tåle å høre.

 

"men vil isåfall føle meg trygg på at jeg har rett"

 

Men som sagt, jeg er klar over at det er meningsløst. Så jeg gidder ikke fortsette..

Lenke til kommentar

 

Så du tror at dette bare handler om foreldrenes helse. Bare det sier jo litt. Hva med å faktisk avle på gode linjer?

 

Det er et fancy navn på incest.

 

 

Da har du misforstått. Man prøver å unngå incest. Helt tilbake til rasenes opprinnelse må det nesten ha vært noe incest, men nå prøver man som sagt å unngå det. Må ha vært mye incest i menneskeheten også, langt tilbake.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Det du kaller "linjer" er "line breeding".

 

EDIT: Og ja, vi har hatt mye incest i menneskehetens historie. Se for eksempel på "blått blod".

 

Nei, overhodet ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om å parre hunder fra ulike linjer med hverandre, for å unngå incest, eller høy innavlsgrad som det heter, og samtidig prøve å få de egenskapene man ønsker. Det er ideell avl.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Ah, beklager. Jeg tenker automatisk på "line breeding". Navnet er veldig likt.

 

Ja, jeg er enig med deg der, man burde ikke kjøpe "renraset" hunder. Du støtter opp en industri som innavnler og lager alle slags mulige problemer for hundene. Og dermed havner de på kill shelters. Det er så uendelig bedre å ta over en hund i fra et shelter, i norge eller uansett hvor du er. I stedet for å støtte folk som avler som hobby.

Lenke til kommentar

Det kan naturligvis være vanskelig å finne en dyktig oppdretter, som avler på friske og funksjonelle hunder, men de finnes de også. Innenfor visse raser er det kanskje umulig, fordi det knapt finnes individer som det er hensiktsmessig å avle videre på. Enkelte raser bør vi muligens sette en sluttstrek for.

 

Man bør enten kjøpe renraset eller ta til seg en omplasseringshund. Det siste man bør gjøre er å kjøpe en blandingsvalp, og i hvert fall ikke en blandingsvalp som er priset så høyt som for eksempel 10k.

Lenke til kommentar

Ja, helt enig. Noen raser burde vi slutte helt med, som f.eks de som ikke kan puste ordentlig, eller føde uten å måtte kutte de opp. (Ikke for å være helt hitler her, men)

 

Blandingsvalper som folk tror er eksotiske fordi de er 2 populære raser blandet sammen kan gjøre "morsomme" ting med instincts, og jeg har fått et generelt inntrykk om at det er hundeverdens "antivaxxers" som liksom har blandet to raser og skal kreve masse penger for noe du får gratis andre steder.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Jeg synes du svartmaler blandingshunder litt vel mye nå. Så innmari krise er det ikke, det er jo som regel friske hunder det og (om enn kanskje ikke i det tilfellet du snakket om her).

 

Å skulle betale 10 tusen for dem er jo helt klart vilt, du får jo tross alt ingenting av det du får igjen for å kjøpe en rasehund.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rasehunder avlet frem for et bestemt formål virker som er født med sterke trekk av OCD (obsessive compulsive disorder) og gjerne litt ADHD også. Blandingshunder virker som er mer mentalt balansert. Snakker av erfaring.

Det er jo ikke tilfelle, og for å uttale deg om dette må du ha veldig bred erfaring. Hvis du har rett, så ville dette vært en kjempenyhet.

 

Veldig generelle betraktninger er heller ikke særlig interessant. Man må vurdere "ideell" raseavl opp mot litt tilfeldig blandingsavl.

Endret av oscrue10
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja. Disse rasene er ulovelig i norje:

 

  • The Pit Bull Terrier

  • The American Staffordshire Terrier

  • The Fila Brasilerio

  • The Toso Inu

  • The Dogo Argentino

  • The Czechoslovakian Wolfdog

Embryo, sperm og alt slikt er ulovelig å importere til norge. Jeg har selv sett ulovelige hunderaser i norge, hvor de sier rett ut at de dreper de.

 

"If there is suspicion that an animal is of a dangerous breed of dog, the police and customs authorities can require the dog owner to document its breed or type in accordance with the law. If there is doubt about the breed, the police can have the dog killed or require that the dog be sent out of the country."

 

og dette skjer så fort at du ikke får ordnet DNA test. Det er å avlive alle hunder som minner om noen av disse.

 

Kilde: https://www.mattilsynet.no/language/english/animals/import_of_animals/banned_dogs_breeds_in_norway.18457

EDIT2: Etter at jeg har tullet rundt med mange av disse hundene, så er huskies mer uforutsigbar. Da de snapper til mye fortere enn pitbulls. Dette er kun en personelig erfaring.

 

Disse dyrene kan være farlig, hvis du er en drittsekk som lærer hunden din opp til å hate. Newsflash: Det er det alle gjør med german shepards/dobermans/osv........

 

Pitbulls er egentlig kun store kosemagneter hvis du ikke kamptrener de.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

 

Rasehunder avlet frem for et bestemt formål virker som er født med sterke trekk av OCD (obsessive compulsive disorder) og gjerne litt ADHD også. Blandingshunder virker som er mer mentalt balansert. Snakker av erfaring.

Det er jo ikke tilfelle, og for å uttale deg om dette må du ha veldig bred erfaring. Hvis du har rett, så ville dette vært en kjempenyhet.

 

Veldig generelle betraktninger er heller ikke særlig interessant. Man må vurdere "ideell" raseavl opp mot litt tilfeldig blandingsavl.

 

 

ikke det?

 

jakthunder - besatt av å sette etter ting og jage det

vakthunder - territoriale av natur

gjeterhunder - skal gjete alt mulig

 

osv..

 

og vi har hatt hunder i alle kategoriene da jeg er ifra en hundeglad slekt, spesielt gjeterhunder som border collie har ekstremt høyt energinivå og lett for å kjede seg. store hunder som schæfer og støre mastiffer har ofte helseproblemer særlig mht hoftene, jakthunder har det med å sette etter ting og stikke av. stort sett har alle rasehunder eller med sterkt slektskap i en spesiell kategori vi eller andre i familien/naboer har hatt nykker en som er ute etter et kjæledyr kanskje ikke er så glad for.

 

dette her med OCD og ADHD-tendenser er greit nok hvis de har en jobb å gå til hvor de for utløp for innstinktene sine, men mht et mer generelt kjæledyr ville jeg anbefalt en blandingshund fordi de etter min erfaring har en litt mer "balansert" personlighet som ikke bikker over til det ekstreme i verken ene eller andre retningen og er veldig friske. men det kommer såklart litt ann på blandingen.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...