Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er det som er problemet med mange raser. Du vet aldri hvilke sykdommer eller skader som dukker opp, og mange har fått store problemer med dyrlegeregninger som plutselig viser seg å ikke dekkes.

 

Nå er det vanskelig uansett rase å vite hva som kan dukke opp i fremtiden. Men mye kan unngås ved å gjøre en grundig jobb i forarbeidet for å minske faren for uventede overraskelser. Har selv sluppet unna noen dyre overraskelser selv hos min, og det lille jeg har hatt med Agria å gjøre tidligere har vært problemfritt. Synes dog de kunne hevet prisen litt på forsikringen og tilbudt den lenger enn til kun 7 år.  

Lenke til kommentar

Takk for svar Archon! Skal sette meg inn i oppdrettere ja, og prøve å finne ut av de tingene du nevner.

 

Har du sånn ca oversikt over hvor mye du bruker på mat? Tenker da på fór, ikke snop og treats ;)

 

Det står beskrevet i første post. Men ca 700,- hver 3-4 mnd. 15kg sekk med Royal Canin ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er det som er problemet med mange raser. Du vet aldri hvilke sykdommer eller skader som dukker opp, og mange har fått store problemer med dyrlegeregninger som plutselig viser seg å ikke dekkes.

 

Nå er det vanskelig uansett rase å vite hva som kan dukke opp i fremtiden. Men mye kan unngås ved å gjøre en grundig jobb i forarbeidet for å minske faren for uventede overraskelser. Har selv sluppet unna noen dyre overraskelser selv hos min, og det lille jeg har hatt med Agria å gjøre tidligere har vært problemfritt. Synes dog de kunne hevet prisen litt på forsikringen og tilbudt den lenger enn til kun 7 år.  

 

Jeg tenkte spesifikt på problemet med forsikringen.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg kommer antakelig til å kjøpe fransk bulldog relativt snart, men prøver å finne ut hvor mye det vil koste meg i snitt. Noen som har en tilsvarende hundetype som har noenlunde oversikt over hvor mye de faktisk betaler i måneden? Totalt eller for hver enkelt kostnad.

 

Tenker da på forsikring, mat, utstyr (ikke engangsinvesteringer) og andre vanlig utgifter.

 

Har prøvd å lese på nett men det er vanskelig å få et konkret bilde av normal kostnad for en hund av denne størrelsen.

Sett av et par tusen i mnd til veterinærutgifter, det kan det nemlig hende du får behov for..

Husk å regne med at hunden må spisse spesialfôr som koster en del mer enn normalt fôr.

 

Det er rett og slett en så syk rase at den etter mitt syn bør få dø ut i stillhet, det er hunder som ikke alltid er i stand til å formere seg naturlig (keisersnitt er vanlig).

Mitt råd vil være å revurdere rasevalget.

 

Når det er sagt er en frisk fransk bulldog en morsom og herlig hund.

Lenke til kommentar

Mitt råd vil være å revurdere rasevalget.

 

Når det er sagt er en frisk fransk bulldog en morsom og herlig hund.

Sier meg enig. Det kan kanskje høres slemt ut, men det er mange franske bulldogger det er slemt å bringe til livs.

 

Hvis rasen kan reddes ved å avle til lengre nese osv og få den tilbake noen år så er det å foretrekke.

 

Går ikke det så bør rasen dø ut.

Lenke til kommentar

Du kan også kontakte raseklubben direkte for å høre semi-uoffisielt hvilke oppdrettere som er kjent for å ha sunne valper. Med det åpenbare aberet at det har mye å si hvordan raseklubben og den personen du snakker med definerer "sunne valper".

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Pusting er bare en av mange ting på denne rasen, det er rett og slett en rase med store fysiske problemer, allergier er vanlig osv.

Det hjelper ikke med gode nesebor når du knapt kan gå uten smerter fra ledd..

 

Jeg vet litt om hvordan det er å ha en hund med leddproblemer, det ligger an til at min yngste hund (ikke samme rase) aldri blir mer enn 7 år på grunn av dette..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Leddproblematikk er vel snart ikke en hunderase igjen i dette landet som ikke har problemer med av ymse grunner. Ja det er mange franske bulldoger som har store helseutfordringer, og det har vært avlet mye feil og dårlig på rasen over mange år. Nå har det skjedd en endring siste årene, og det er langt mer fokus på denne problematikken i dag hos seriøse oppdrettere. Om man er bevisst på dette, og unngår de åpenbare useriøse oppdrettere og smuglehundene vil man i hvert fall minske mulighetene for å få slike problemer hos sin hund. Fordommer må man uansett bli vant til fra enkelte om man har en slik hund.    

Lenke til kommentar

Leddproblematikk er vel snart ikke en hunderase igjen i dette landet som ikke har problemer med av ymse grunner.

 

Ganske sterk påstand, hva legger du i det?

 

Fordommer må man uansett bli vant til fra enkelte om man har en slik hund.    

 

Det er vel ikke fordommer når mesteparten av det kommer av at rasen faktisk har store helseutfordringer? Når det er sagt er det jo bra at flere oppdrettere begynner å jobbe andre veien. :) Tenker at om man velger å skaffe seg en rase med så stor sjans for helseproblemer så MÅ man i det minste gjøre en så grundig jobb som mulig i forkant (selv om det ikke er en garanti). Så får man som du sier, bli vant til det, og eventuelt komme med gode svar på hvorfor man har den hunden og at den forhåpentligvis er et friskt individ. 

 

At folk velger de eksemplarene som grynter og lager harkelyder for hvert åndedrag de tar er så fjernt fra min verden at jeg kan ikke fatte det. Ser så mye stygt på Instagram f. eks. Hunder som såvidt kan gå fordi de skal avles så ekstremt fordi det "ser kult ut". Og de eies ofte av folk som ser ganske fysisk aktive ut selv.. De skulle levd en dag med å puste gjennom et sugerør og kjent på følelsen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Leddproblematikk er vel snart ikke en hunderase igjen i dette landet som ikke har problemer med av ymse grunner.

 

Ganske sterk påstand, hva legger du i det?

 

At det er mye dårlig avl basert på en forestilling om at hunden må jo ha valper en gang osv har vel gjort at ting som patella osv har fått stor utbredelse blant mange raser. Ser jo også rundt på folk man møter med hund at mange har leddproblematikk med sine hunder. Noen er mer utsatt for det enn andre, deriblant bulldoger. Vil nå si påstanden om at franske bulldoger ikke kan bevege seg uten smerter er en sterkere påstand om vi er inne på påstander.

 

 

Det er vel ikke fordommer når mesteparten av det kommer av at rasen faktisk har store helseutfordringer? Når det er sagt er det jo bra at flere oppdrettere begynner å jobbe andre veien. :) Tenker at om man velger å skaffe seg en rase med så stor sjans for helseproblemer så MÅ man i det minste gjøre en så grundig jobb som mulig i forkant (selv om det ikke er en garanti). Så får man som du sier, bli vant til det, og eventuelt komme med gode svar på hvorfor man har den hunden og at den forhåpentligvis er et friskt individ. 

 

At folk velger de eksemplarene som grynter og lager harkelyder for hvert åndedrag de tar er så fjernt fra min verden at jeg kan ikke fatte det. Ser så mye stygt på Instagram f. eks. Hunder som såvidt kan gå fordi de skal avles så ekstremt fordi det "ser kult ut". Og de eies ofte av folk som ser ganske fysisk aktive ut selv.. De skulle levd en dag med å puste gjennom et sugerør og kjent på følelsen!

 

Jeg har som sagt hatt fransk bulldog i 10 år snart og har opplevd og hørt det meste. At folk føler å påpeke helseutfordringer her inne er for så vidt helt greit det, men jeg har selv erfart at da vi tidligere delte bilder av hundene våres her inne fikk jeg bare en shitstorm tilbake. At jeg har en fransk bulldog som faktisk har neseparti, og ingen andre typiske raseplager hjelper ikke. Jeg burde nærmest skamme meg for å ha hunden jeg har. Men når jeg sier man må bli vant til fordommer går det mer på hva man kan oppleve ute på tur enn her inne. Det er som sagt snart ikke en ting jeg ikke har opplevd eller hørt.

Lenke til kommentar

Jeg burde nærmest skamme meg for å ha hunden jeg har. Men når jeg sier man må bli vant til fordommer går det mer på hva man kan oppleve ute på tur enn her inne. Det er som sagt snart ikke en ting jeg ikke har opplevd eller hørt.

Ville bare skyte inn at jeg synes dessverre hundemiljøet (verden over nesten) kan være vanvittig dømmende generelt. Her inne så har det vært en ok diskusjon om helse,  og det synes jeg er greit som du også skriver. Er man ute på et hundejorde, eller (skrekk og gru) i et Facebook-kommentarfelt så kan det være helt jævlig å dele noe som helst mange ganger.

 

Det er litt sånn at alle må være helt perfekt ellers så får man A4-sider med hat og slikt. Har ikke fått det personlig, da jeg deler lite på Facebook, men har sett veldig mange andre få unødvendig mye pes. Alle som sitter hjemme på sin høye hest kritiserer alt som ikke er gjort 100% etter boka (deres bok). 

 

Litt som når folk ser videoer av barn og foreldre i nyhetssaker og det alltid er noen som kommer med "Hun burde aldri hatt barn" "Hvor er barnevernet?" etc..

 

Synd at helt vanlige folk er blitt keyboardninjaer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Apropos omdiskuterte tema, hva tenker folket om mye mosjon i vekststadiet (type frem til 1 år)?

 

Min rase(Pomeranian) anbefales det ikke lengre turer enn ca. 20 minutt før de er fylt 1 år, da det kan gi livsvarige skader.

Kom på det da det tilfeldigvis ble diskutert på Facebook her om dagen, og der var det selvfølgelig veldig forskjellige meninger. 

 

Nå er jo min alt annet enn valp(8,5 år), så er mer nysgjerrig enn noe annet, ble ikke akkurat noe fornuftig resultat fra diskusjonen på Facebook. 

Lenke til kommentar

Hadde vært bedre om de begynte å "jobbe andre veien" for et par hundre år siden...

 

Det er egentlig veldig enkelt: Du vurderer en valp. La oss kalle valpen Bob.

 

Hvis du velger rase A blir Bob antageligvis rundt 12 år gammel, og får et flott liv. Du som eier slipper unna med lavere veterinærutgifter pga. bedre forsikringsvilkår.

Hvis du velger rase B blir Bob antageligvis rundt 10 år gammel, og har sannsynligvis store smerter når han blir eldre. Du som eier får større utgifter, og mister forsikringen tidlig. I tillegg sliter Bob med pusteproblemer gjennom livet, og kommer aldri til å bli helt frisk. 

 

Hvorfor i alle dager hater du din fremtidige hund så fælt at du i det hele tatt vurderer rase B?

 

(Jeg kjenner ikke til Fransk Bulldog, så jeg opererer med teoretiske raser med helt teoretiske fordeler og ulemper. Bytt ut rasene og fordelene/ulempene etter din smak.)

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker som så at alle hunder når de blir født av mor skal kunne ha et normalt liv. Et liv hvor de kan leke, løpe, gå tur og gjøre naturlige ting uten plager. Noen blir syke tross arbeidet man legger inn, men hunden skal ha det beste utgangspunktet. 

 

Hvordan tror du det er å være en liten tass å se sånn ut. Leke, hjerje med de andre valpene, utforske, gå tur, leve livet

english-bulldog-puppies.jpg

 

Kontra å ha denne kroppsbyggingen:

playing-puppy-1197982.jpg

 

Hva ville du ha valgt for din hund? At en hund ikke skal klare å løpe ei mil i sin beste alder i et normalt tempo (10-12 km/h) er helt beyond min fatteevne. Når noen kommer med kommentaren "Jo, min hund klarer!" tenker jeg at selv om et og annet utskudd i en rase får det til er ikke det noe som rettferdiggjør en rase. 

 

Gutt og jenter - gå for en hund med en sunn konstruksjon - en som har nese, kan puste, har fungerende bein, rygg og ører, en som ikke må vaskes både foran og bak, en som ikke med stor sannsynlighet vil få plager resten av livet. Det skal være hyggelig å ha hund og hyggelig å være hund! 

 

 

seven-ways-to-keep-your-dogs-mind-active

  • Liker 2
Lenke til kommentar
*snipp

 

Var det så vanskelig å finne en fransk bulldog valp som var ille nok til å understreke poenget ditt at du måtte lete etter den mest ihjelavla engelske bulldogen du kunne finne? Og hvordan står det til med hudproblemene til den karen på bildet under?

 

Hva tenker dere er beste alternativet da? For er det virkelig noen som faktisk tror på at man kan forby en rase, og så vil den bare forsvinne? Selvsagt vil den ikke det, men man vil lage en svart marked, der all erfaring viser at det eneste man oppnår er at folk ikke tar med dyret til veterinær osv, og at dyrene får det verre enn de hadde, Og skal man begynne å forby raser på grunn av helseplager så går det jo med ganske mange raser etterhvert. Hvor skal kriterie gå, og er det da like selvfølgelig at kjente, populære raser i norske familier også forbys?

 

Slik jeg ser det er eneste, og beste løsningen enda strengere krav til å bedrive oppdrett, og at utstillingsmiljøet ettergås i sømmene, og luker bort alt som premieres som gir hunden helseplager. For det er utstillingskravene og miljøet der som må ta mye av ansvaret for at mange hunderaser i dag nærmest er ødelagte. Men sier man slike ting er det jo som å banne i kirka, for ingen skal komme her å kritisere de samme som ga hunden sin medlaje forrige helg, og gjorde matmor så stolt. 

 

Strenge krav, fokus på holdningsendringer og stoppe hundefabrikker som fyller opp markedet av billige smuglerhunder er et sted å starte slik jeg ser det. For forbud, eller tror på at en rase bare vil forsvinne har jeg liten til ingen tro på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løsningen er i innlegget over ditt: Jo færre syke hunder man kjøper, jo færre syke hunder blir kjøpt. Det er ikke nødvendig å "løse problemet", å forby ting eller finne opp noen vidundermedisin. Alt som er nødvendig er å endre folks mening slik at færre syke hunder blir født.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...