Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppløsningen på MacBook Air er ikke direkte imponerende nei, men samtidig så er den mer enn bra nok i sin størrelse for mange brukere og det jo ikke sånn at konkurrentene akkurat renner over med så fryktelig mange bedre alternativer heller, selv om noen riktignok eksisterer.

 

Men vurder du en MacBook Air 13" så kan MacBook Pro 13" Retina være verdt en titt, jevnt over en bedre maskin over hele fjøla men riktignok hakket tykkere, tyngre og ikke den samme gode batterilevetiden og siden Retina modellen ikke har fått Haswell enda så har den jo faktisk hakket svakere skjermkort også, samt tregere SSD løsning.

Lenke til kommentar

Hvis dagens Macbook Pro har alt du trenger og med mindre det kommer noen revolusjonære endringer på nete generasjon, vil du ikke merke så mye til ytelsesforbedring fra Ivy Bridge til Haswell. Løp og kjøp!

 

...i beste fall kommer de med mulighet for PCIx SSD og høyere oppløsning på skjermen. I verste fall kutter de ut den gamle linja og fortsetter bare med Macbook Pro Retina.

 

Det finnes vel ikke så mange rykter, så da tenker jeg at det kommer ikke noen store endringer veldig snart iallfall.

Lenke til kommentar

Samsung sine SSDer er solide, men den du tenker på har bare 250mb/s write speed. Skal man først ha en SSD, så ville jeg gått for en som har 500/500 eller noe rundt der. Skal du ned en prisklasse, så kan løsningen være å kjøpe en mindre disk.

 

Selv så gikk jeg bare for en 128 Gb SSD, i tillegg til at jeg tok ut min DVD-spiller og satte inn min gamle HD der. Det gir med da 128 Gb SSD, pluss 500 Gb med vanlig harddisk-plass.

 

EDIT: Nå har jeg hørt at i real life use, så er det ikke alltid at write-speeden spiller noe særlig rolle, sålenge du ikke skal jobbe med veldig store filer, men skal man først punge ut for en SSD, så er det like greit å kjøpe noe kraftig nok.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

De opplyste hastighetene handler jo bare om sekvensiell ytelse som har nada å si i praksis om du ikke skal overføre mye fra en SSD til en annen, og hvem gjør vell det på notebook maskiner? Eventuelt om du skal kjøre mye data til og fra en ekstern SSD over thunderbolt.

 

Skal du bruke disken som systemdisk så er det random read / write og IOPS som gjelder. Anandtech har noen gode benchmarks som gir et bedre inntrykk av reell ytelse.

 

Ville fremdeles ha gått for Samsung 840 eller 840 Pro serie, eller Intel 520, 335 eller 320 serie SSD, dette er og blir de mest solide og habile alternativene på markedet når det kommer til jevnt over god ytelse på alle plan, og solid og stabil firmware.

Lenke til kommentar

Ok, ser den. Trodde det var begrensninger på de gamle hovedkortene, så man klarte ikke å få så høye skrive/lese hastigheter?

 

Uansett, maskinen skal vel bare brukes til tekstbehandling og surfing. Henger seg opp og er generelt treig, så tenkte kanskje en SSD kunne være en grei løsning istedenfor å kjøpe ny maskin. Kanskje dytte inn litt mer RAM, er jo bare 2GB i den.

 

Edit: Har en 830 i min andre maskin, 840 er vel ikke noe dårligere enn den? Jeg er kjempe fornøyd med min ihvertfall..

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...