Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Snakk om uten, er vell ikke så mye forskjell?

 

Lurer også på om jeg kan kjøpe via utdanningssidene uten å ha kommet inn på skole enda

 

I tillegg til at den er tynnere så er skjermen i en helt egen klasse. Hvis god skjerm er et snev av betydning hadde ikke jeg vært i tvil ihvertfall..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Men er mindre minne på retinaen? Ettersom jeg kommer til å være mye på reisefot neste år ønsker jeg helst litt minne integrert

 

Jeg har 16GB minne på min retina. Trenger du mer enn det ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Nå er ikke jeg så flink med data, men går ikke det fort litt minne når man lagrer filmer/dokumenter/bilder/musikk? 16 gb høres veldig lite ut iforhold til 500

 

Ah, så harddiskplass da, ikke minne ;-) Ja, der står det "dårligere" til med bare 256. Mener det går å oppdatere til 500(?) men det må være dyrt. Jeg har imidlertid ikke bruk for all plassen, trenger jeg filmer og denslags blir det en portabel disk istedenfor.. Det kan jo være litt lite for deg kanskje da ja

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

 

 

Ah, så harddiskplass da, ikke minne ;-) Ja, der står det "dårligere" til med bare 256. Mener det går å oppdatere til 500(?) men det må være dyrt. Jeg har imidlertid ikke bruk for all plassen, trenger jeg filmer og denslags blir det en portabel disk istedenfor.. Det kan jo være litt lite for deg kanskje da ja

Takk for svar :-) tror jeg går for vanlig Pro , men oppgraderer ram til 8 Gb .

 

Eller er det dumt å kjøpe Pro nå med tanke på at Apple snart lanserer noe nytt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Takk for svar :-) tror jeg går for vanlig Pro , men oppgraderer ram til 8 Gb .

 

Eller er det dumt å kjøpe Pro nå med tanke på at Apple snart lanserer noe nytt?

 

Der er ikke jeg rette til å svare, da jeg har fulgt for lite med i det siste. Generelt så kommer det jo alltid noe nytt, så det nytter gjerne ikke alltid vente på bedre tider heller. Nøyaktig hvor nærmt en lansering det er må nesten noen andre svare på. Men slik det høres ut for meg er dine behov, så tror jeg dagens modeller skal holde ganske mange år uansett ;-)

Lenke til kommentar

Det beste er vel heller en liten SSD integrert, og heller bruke en ekstern disk til lagring - som du nå også kan få i SS, og med raske tilkoblingsteknologier som USB3 og Thunderbolt.

 

Hadde i alle aldri kjøpt en 750 GB SSD fra Apple... jeg ville faktisk hatt en så liten som mulig, som systemdisk... 64 GB. Men har du veldig mye installert kan det bli knappt med 64 da.

 

Ang. minne så er det stor variasjon i hva man "trenger". I forhold til hvordan man bruker maskinen. Videoredigering krever f.eks. mye minne. Selv har jeg kun 4 GB, og det funker helt glatt.

 

Men selvsagt - en maskin kan jo ikke bli dårligere om man går oppover på ting - så har man penger så skader det vel ikke...

Lenke til kommentar

Det blir nok MacBook Pro Retina 13'' på meg. Vurderte Macbook Air 13'', men jeg trenger internettkabel og da kunne jeg bare velge mellom vanlig og Retina.

 

Edit: Vent litt. Retina har også ikke ethernet, right? Men det går vel an å kjøpe adapter slik at det blir mulig å bruke internetkabel?

 

Jeg ble anbefalt å kjøpe den fra Apple sin hjemmeside, men jeg vil helst kjøpe ting fysisk i butikk, og spesielt når det koster en del. Hva er fordelen med å kjøpe fra hjemmesiden?

 

Er det behov for AppleCare? Jeg skal reiste utenlands for å studere nå i høst, men jeg kommer jevnlig tilbake til Norge på besøk, og hvis Macen eventuelt skulle bli ødelagt eller lignende kan jeg vel benytte meg av gratis reparasjon innen 2/5 år fra levering?

 

Edit2: Hvor sant er det at batteriet varer i 7 timer (kontra Macbook Airs 12 timer)? Jeg har aldri sett at hverken PCer eller Macer har vart så lenge.

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Internettkabel? Ja, du mener Ethernet. Og nei, Macbook pro retina har heller ikke Ethernetkontakt i chassiet. Du får Thunderbolt til Ethernet-adapter, som kan brukes både på retina-mac og Macbook air.

 

AppleCare skal jeg ikke uttale meg om, men har hørt andre som har betalt for det og fått bruk for det, skryter av det.

 

Å kjøpe i butikke til samme pris er like greit, om du foretrekker det. Det som er forskjellen er at om du bestiller fra nett, slipper du å hente varen selv siden den blir levert med posten.

 

Batteriene varer lenge, på en Mac. Det er min erfaring. Tidene som er oppgitt er ved lett surfing, tenker jeg. Om du begynner å se på video og ha oppe flere vinduer med YouTube på samtidig, vil det tære mer på batteriet enn om du sitter og knoter på et dokument i Pages.

Lenke til kommentar

Hvis du skal studere flere år i utlandet ville jeg vurdert AppleCare seriøst. Da får du utvidet garantien, og kan bare levere den hos nærmeste Apple-forhandler. Det er nok litt enklere og raskere enn å måtte reise tilbake til Norge hvis noe går galt etter det første året.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Personlig så aktiverer jeg alltid ting som høyreklikk ved bruk av to fingre og litt diverse på touchpadden og litt dilldall, men dette må man jo nesten bare finne ut av på egenhånd og konfigurere sånn man liker det best selv.

 

Når det gjelder batteriet på Mac modeller så er tallene stort sett alltid realistiske, for et par år siden så byttet Apple testprosedyrene sine for å oppnå litt mer realistiske målinger av batteriet så når det står 12-timer trådløs bruk så betyr det stort sett at du kan bruke maskinen, koblet til trådløs nettverk, med bruk av nettleser og dokumentprogram i rundt 12 timer.

 

Det er jo alltid ting som vil dra ned batteriet, som diverse plugins i nettleser (her er jo Adobe Flash Player en batteri og ytelse killer), ser du på videoer eller kjører tunge programmer og lignende så vil jo det naturligvis ha sin innvirkning på batteriet.

 

 

EDIT:

 

Det å bruke andre nettlesere enn Safari pleier også å gå utover batteriet, Google Chrome blant annet har en lei tendens til å aktivere det dedikerte skjermkortet på modeller som har både integrert og dedikert skjermkort som går at batteriet droppet en god del. Hvordan dette er på modeller som bare har integrert batteri vet jeg ikke, selv så holder jeg meg langt unna Chrome på min MacBook Pro 15" Retina om jeg har behov for at batteriet skal vare en god stund.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...