Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg stemmer også for en Air. Jeg har en selv, av litt eldre modell, og den er mer enn god nok til det du beskriver. Fordelen med en Air er at den er lett å dra med seg. Ulempen er selvsagt at du må ha en ekstern spiller om du skal lese CD/DVD.

 

Husk også at OSX ikke støtter Blu-Ray "out of the box", ei heller leverer Apple Blu-Ray hardware. Det finnes etterhvert 3. parts software som kan brukes med eksterne USB-baserte spillere. Disse har jeg ikke prøvet, og kan ikke si noe om kvaliteten på.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard MacBook Pro 13" Retina modell burde være midt i blinken, om den blir hakket for dyr så har du standard MacBook Air 13" som jeg ville konfigurert med 8GB RAM. Det er ytterst få som vil merke noen forskjell om du går opp ett hakk eller to på CPU, ytelsen er stort sett mer enn god nok i utgangspunktet og tapet i strømeffektivitet (batteri) er stort sett ikke verdt det for de av oss som ikke vet at de trenger så mye hestekrefter som overhode mulig.

Hvordan konfigurerer man med 8gb? Vil det koste meg ekstra?

 

Jeg ser også at 13'' MacBook Air og 13'' MacBook Pro Retina har bare 128/256 gb som er mye lavere enn vanlig 13'' MacBook Pros 500 gb. Vil ikke dette gå utover ytelsen til maskinen etterhvert som harddisken blir fylt opp? Jeg vet heller ikke om jeg virkelig trenger Retina-skjerm. Er det så essensielt?

 

MacBook Air har 1,3 GHz i motsetning til MacBook Pros 2,5 GHz. Vil jeg fortsatt ikke merke noe, mtp. at Pro er nesten dobbelt så stor?

 

 

Jeg har alltid trodd at MacBook Air var en "notatlaptop", fordi den er så liten og mangler CD-ROM. Hvorfor er det så få som kjøper MacBook Air kontra MacBook Pro? Men er det sånn at MacBook Air er bedre enn MacBook Pro 13''?

 

Husk også at OSX ikke støtter Blu-Ray "out of the box", ei heller leverer Apple Blu-Ray hardware. Det finnes etterhvert 3. parts software som kan brukes med eksterne USB-baserte spillere. Disse har jeg ikke prøvet, og kan ikke si noe om kvaliteten på.

 

Geir :)

Hva mener du med dette? Jeg har flere ganger vært vitne til en MacBook Pro som spiller av en 1080p Blu-ray film.

Lenke til kommentar

Hva mener du med dette? Jeg har flere ganger vært vitne til en MacBook Pro som spiller av en 1080p Blu-ray film.

Nei, det tror jeg ikke du har. Du har sett noen spille av en film i HD-oppløsning, men ikke i Blu-Ray format. Det har alltid vært mulig (om du hadde software til det) å rippe blu-ray til et format Mac takler, eventuelt å laste ned ferdige rippede hd-dilmer. Men du har ikke kunnet koble en bluray-spiller til USB-porten på en Mac, dytte inn en blu-ray plate og spille den av direkte.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nei, det tror jeg ikke du har. Du har sett noen spille av en film i HD-oppløsning, men ikke i Blu-Ray format. Det har alltid vært mulig (om du hadde software til det) å rippe blu-ray til et format Mac takler, eventuelt å laste ned ferdige rippede hd-dilmer. Men du har ikke kunnet koble en bluray-spiller til USB-porten på en Mac, dytte inn en blu-ray plate og spille den av direkte.

 

Geir :)

Åja, da skjønner jeg. Jeg har alltid synes kvaliteten på oppløsningen er bra når vi spiller av en Blu-ray torrent. Betyr det at det bare er vanlig HD når man spiller av en ferdigrippet Blu-ray på en MacBook?

Lenke til kommentar

Hvordan konfigurerer man med 8gb? Vil det koste meg ekstra?

 

Når du velger maskinen på Apple.no så tar den deg til en meny hvor du kan spesialkonfigurere modellen, det koster 800kr ekstra å gå fra 4GB til 8GB RAM. Ettersom minnebrikkene på MacBook Air er fastmonterte på hovedkortet og ikke kan oppgraderes i etterkant så ville jeg gått for 8GB RAM om du har planer om å bruke den som primær maskin i et par år fremover.

 

Jeg ser også at 13'' MacBook Air og 13'' MacBook Pro Retina har bare 128/256 gb som er mye lavere enn vanlig 13'' MacBook Pros 500 gb. Vil ikke dette gå utover ytelsen til maskinen etterhvert som harddisken blir fylt opp? Jeg vet heller ikke om jeg virkelig trenger Retina-skjerm. Er det så essensielt?

 

Dette er flashbaserte disker (SSD) og ikke tradisjonelle 2,5 "spinnedisker". Ikke bare er ytelsen abnormt mye bedre, responstiden ti ganger så rask men de er også langt mer driftsikre (tåler fallskader, noe tradisjonelle "spinnedisker" normalt ikke gjør) og de har ikke noe særlig til degradering av ytelse etterhvert som de blir fylt opp (det skal dog, som med alle lagringsmedium helst alltid ha 10% ledig plass) og selv om ytelsen skulle bli redusert så er det så mange ganger raskere i utgangspunktet at selv ved flere ganger redusert ytelse så er den fremdeles langt raskere og mer responsiv enn tradisjonelle disker uansett.

 

Eneste ulempen er at de er mer kostbare og derfor kommer i mindre varianter, men det er ganske så få som trenger all plassen og du kommer mye bedre ut av det med SSD lagring uansett, så skaff heller en USB3.0 / Thunderbolt ekstern harddisk å lagre filmer, musikk osv på om 128 / 256GB blir for lite. Det er en langt bedre løsning enn å gå for en maskin med vanlige 2.5" 5400RPM disker som er den største flaskehalsen på moderne systemer, noe som vil redusere brukeropplevelsen din ganske så markant.

 

MacBook Air har 1,3 GHz i motsetning til MacBook Pros 2,5 GHz. Vil jeg fortsatt ikke merke noe, mtp. at Pro er nesten dobbelt så stor?

 

Klokkefrekvens er ikke alt, disse tallene har ikke stort å si så lenge man ikke sammenligner to prosessorer av akkurat samme generasjon og med samme arkitektur og instruksjonsett. Prosessoren i MacBook Air er av nyere generasjon (Intel IvyBridge) enn det du finner i MacBook Pro og MacBook Pro Retina (Intel SandyBridge) og kommer derfor med langt bedre integrert skjermkort (Intel HD 5000) istedenfor (Intel HD 4000) og prosessorene er generelt mer effektive (bedre ytelse på samme frekvenser, utgir mindre varme og bruker mindre batteri). Det som er med prosessorene på MacBook Air er at de er av typen "ULV" som står for Ultra-Low-Voltage, dette er fordi de er ekstra strømeffektive for å gi best mulig batterilevetid samtidig som de ikke blir like varme ettersom MacBook Air er syltynn og dermed ikke har like god kjøling som MacBook Pro og MacBook Pro Retina. Disse prosessorene kommer med lavere ytelse som et resultat av de lavere frekvensene, men de duger mer enn nok til stort sett alt "ikke profesjonelt" arbeid som tung Photoshop, AutoCAD, tung spilling og andre veldig krevende oppgaver.

 

Ting som kontorbruk, nettbruk osv så er det overhode ikke et problem, og det kommer jo med sine fordeler som bedre batteri, mindre varmeutvikling og ikke minst bedre skjermkort sammenlignet med MacBook Pro 13" og MacBook Pro 13" Retina.

 

Jeg har alltid trodd at MacBook Air var en "notatlaptop", fordi den er så liten og mangler CD-ROM. Hvorfor er det så få som kjøper MacBook Air kontra MacBook Pro? Men er det sånn at MacBook Air er bedre enn MacBook Pro 13''?

 

Alt til sitt bruk, de to siste årene så har jo prisen på MacBook Air blitt redusert mens spesifikasjonene har blitt bedre, mens MacBook Pro 13" stort sett har stått på stedet hvil. For hver generasjon så kommer så gir MacBook Pro 13" mindre og mindre mening etterhvert som MacBook Air har blitt bedre og billigere.

 

Jeg tror mye av grunnen til at MacBook Pro 13" selger såpass godt er fordi folk rett og slett ikke vet forskjellen og går utifra at "Pro" er bedre, fordi det heter "Pro". Også har du bøttevis med folk som innbiller seg at de må ha optisk drev (DVD-rom) selv om 99% av alle brukere overhode ikke rører et optisk drev oftere en kanskje engang i året, og da kan de jo likesågreit bare skaffe seg en Apple SuperDrive (ekstern DVD-rom) å bruke den de få gangene behovet melder seg istedenfor. Apple har tross alt lagt opp ALT av programvare og distribusjon digital så behovet for optisk drev skal være tilnærmet ikke eksisterende per i dag.

 

Det blir forsåvidt helt riktig å kategorisere MacBook Air som en "notatlaptop" ettersom den er syltynn, lett og super portabel og har maskinvare som tåler å bli fraktet mye rundt og har uslåelig batteri. Det betyr dog ikke det samme som at den kun kan benyttes til super lett og enkelt bruk, for folk flest så er maskinvaren blitt såpass god at det holder i massevis for de fleste om man ikke har et behov for ekstra kraftig maskinvare.

 

 

Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg så vil jeg klassifisere de tre 13" alternativene på denne måten:

 

- MacBook Air 13":

 

Positivt:

 

- Best batteri

- Minst varmeutvikling (minst støy)

- Best skjermkort (Intel HD 5000)

- Best harddiskløsning (PCI-E SSD, er raskest og mest driftsikker)

- Super portabel (syltynn og lett)

 

Negativt:

 

- Noe slapp skjermoppløsning (1440x900)

- ULV CPU som betyr noe begrenset CPU ytelse

- Har ikke optisk drev, ingen ethernet eller firewire kontakt

- Bare 4GB RAM, burde nok oppgraderes til 8GB RAM (800kr) om man skal være litt fremtidsrettet

 

 

- MacBook Pro 13":

 

Positivt:

 

- God prosessorytelse (Ingen ULV CPU)

- Har alt av I/O (optisk drev, ethernet, firewire osv..)

- Mer lagringsplass

 

Negativt:

 

- Størst og tyngst

- Temmelig dårlig skjermoppløsning (1280x800)

- Dårligere batteri

- Svakere skjermkort (Intel HD 4000)

- Bare 4GB RAM, burde nok oppgraderes til 8GB RAM (800kr) om man skal være litt fremtidsrettet

- Gir generelt veldig lite for pengene sammenlignet med MacBook Air

- Treg 5400 RPM harddisk, vil gjøre at systemet føles mye mindre responsivt og du mister funksjonalitet som blant annet Apple sin "PowerNAP" som lar systemet utføre backup, oppdatere osv selv når du ikke buker maskinen.

 

 

- MacBook Pro 13" Retina:

 

Positivt:

 

- God prosessorytelse (Ikke ULV CPU)

- Fantastisk skjerm (2560x1600, IPS)

- Tynn og lett (dog ikke like tynn og lett som MacBook Air)

- Superrask harddiskløsning (vanlige SSD, ikke like raskt som MacBook Air)

- Leveres med 8GB RAM

 

Negativt:

 

- Har ikke optisk drev, ethernet eller firewire.

 

 

Alt i alt så vil jeg si at MacBook Pro 13" Retina gir deg det best av begge verder, du må ofre litt på vekt og tykkelse sammenlignet med MacBook Air 13" men til gjengjeld så sitter du igjen med en fantastisk skjerm, fullblods prosessor og det hele.

 

Eneste ulempen er at MacBook Air er de eneste maskinene oppdatert med den nye maskinvaren fra Intel, så MacBook Air kommer med hakket mer effektive prosessorer og med bedre skjermkortløsning, og ny og raskere SSD løsning (PCI-E). Her kommer det nok en oppdatering av MacBook Pro 13" Retina iløpet av 1-2mnd.

 

 

Eneste grunnen til å gå for vanlige MacBook Pro 13" slik jeg ser det er om du på død og liv må ha DVD-rom, ethernet eller firewire på maskinen din. Hvis du ikke har behov for noe av dette så vil jeg kalle det ren idioti å gå for MacBook Pro 13" per dags dato da MacBook Air rett og slett gir deg en raskere, bedre, tynnere, lettere, mer driftsikker maskin med bedre skjerm til en lavere pris.

 

Men om du har råd til det så vil det å gå for en MacBook Pro 13" Retina være hakket bedre og gi deg det beste fra begge verdener.

 

 

Hva mener du med dette? Jeg har flere ganger vært vitne til en MacBook Pro som spiller av en 1080p Blu-ray film.

 

Du kan fint spille av alt av MKV, MPEG-4 osv filmer. Det er null problem, det eneste du vil ha problemer med er å spille av faktisk Blu-Ray disker, eller spille av rene BDMV rips under OS X. Ting du laster ned, eller kjøper via nett osv vil ikke være noe som helst problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Åja, da skjønner jeg. Jeg har alltid synes kvaliteten på oppløsningen er bra når vi spiller av en Blu-ray torrent. Betyr det at det bare er vanlig HD når man spiller av en ferdigrippet Blu-ray på en MacBook?

 

Blu-Ray torrent betyr i 99,99% av tilfellene en MKV fil med 1080P oppløsning, disse spilles av helt ypperlig under OS X med avspillere som VideoLAN (VLC), Movist, MPlayerX eller andre og du ender opp med nøyaktig samme kvalitet som på et hvilket som helst annet system.

 

Dette med Blu-Ray er kun relatert til situasjoner hvor du eventuelt skulle ønske å spille av en faktisk Blu-Ray disc, det gjelder ikke 99,99% av alt du finner av nedlastbartinnhold på nett. De er allerede encodet fra det opprinnelige Blu-Ray formatet og vil derfor spille av helt fint på en Mac.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Wow, dette visste jeg ikke. Jeg har egentlig alltid tenkt meg å kjøpe en vanlig MacBook Pro hvis jeg skulle gå for en Apple laptop, men nå vet jeg at det finnes bedre alternativer. Nå tenker jeg enten å kjøpe MacBook Air 13'': 128 GB (inkl. konfigurering til 8 gb) eller MacBook Pro 13'' Retina: 2,5 GHz.

 

Jeg ser at MacBook Pro Retina koster ca. 2700 kr mr enn MacBook Air 13''. Vil du si at MacBook Pro Retina er verdt den prisen i forhold til MacBook Air?

 

Tusen takk for hjelpen! :D Jeg hadde aldri visst hva jeg skulle gjøre hvis det ikke hadde vært for dere, og spesielt deg, RamGuy (du har btw. snart 10k post på dette forumet).

Lenke til kommentar

Det å vurdere hvorvidt noe er verdt det eller ikke er ganske vanskelig, prisvurderinger er og blir en helt subjektiv formening og vil jo være farget forskjellige fra person til person.

 

Men jeg kan jo legge frem hva 2'700kr ekstra vil gi deg, og ikke gi deg:

 

- Raskere prosessor (1.3GHz ULV vs 2.5GHz, ganske så merkbar forskjell men spørsmålet er om behovet for den ekstra ytelsen er der i utgangspunktet)

- Svakere skjermkort (Intel HD 4000 vs HD 5000, dette er en nokså stor forskjell skal du drive med noe som er grafisk intensivt og dermed krever GPU kraft så er HD 5000 så absolutt å foretrekke men trenger du GPU kraft så burde man nok nesten opp på MacBook Pro 15" Retina og dermed få dedikert GeForce GT 650M skjermkort uansett)

- Noe tregere harddiskløsning (SATA3 SSD vs PCI-Express SSD, her er forskjellen i praksis minimal for selv om den nye løsningen på papiret gir mulighet for en god del bedre ytelse så er ytelsen på SATA3 SSD løsningen såpass god i utgangspunktet at det blir som smør på flesk å regne i praksis)

- Maskinen blir hakket tykkere og tyngre (1,62kg vs 1,35kg, ikke den største forskjellen men absolutt merkbart om du skal frakte maskinen mye rundt, syntes personlig av MacBook Air har hakket mer solid konstruksjon da den er tynnere)

- Noe dårligere batteri (7 timer vs 12 timer, 7 timer er jo slettes ikke dårlig men 12 timer er uslåelig per dags dato)

- Vesentlig bedre skjerm (2560x1600 IPS vs 1440x900 TN, her snakker vi mye skarpere bilde, med langt bedre farger og innsynsvinkel)

- Forrige generasjon trådløs teknologi (3x3 802.11n vs 2x2 802.11ac, dette vil uansett kreve at du har en flokande ny router som støtter 802.11ac og vil for folk flest bety nada i praksis om du ikke overfører veldig mye data lokalt på nettverket)

 

 

Det oppsummerer vell kort og greit de største forskjellene. Hva som er viktig blir jo individuelt fra person til person, er du en som skal bruke den mye på farten og setter veldig stor pris på rikelig med batteri levetid så trekker jo MacBook Air det lengste strået der, mens MacBook Pro 13" Retina har en langt bedre skjerm som for meg personlig betyr veldig, veldig mye da skjermen tross alt er en temmelig viktig brikke av opplevelsen til en maskin men det er jo veldig individuelt på hvor nøye man er på skjermteknologi. Personlig kan jeg ikke fordra billige LCD-skjermen, mens andre knapt merker forskjell på en svinedyr og god skjerm kontra en rimelige en.

 

Det som gjør sammenligningen litt vanskelig per dags dato er at MacBook Air har blitt oppdatert å er i en 2013 modell med nye generasjonen harddiskløsning, ny generasjon trådløs, ny generasjon prosessor + skjermkort som gjør at den "stikker av med seieren" på punkter hvor den normalt ville stilt likt eller svakere enn MacBook Pro 13" Retina.

 

Ting som skjermkortet (Intel HD 5000 vs Intel HD 4000), endel av batteri levetiden, harddiskløsningen og den trådløse teknologien er jo noe som vil bli oppdatert og forbedret så fort 2013 utgaven av MacBook Pro 13" Retina kommer, noe som vil skje i løpet av 1-2 mnd, mest sannsynlig samtidig med utgivelsen av siste versjon av OS X (Mavericks), disse nye modellene har jo allerede dukket opp i benchmarks på nett så de er jo allerede produksjonsklare og venter vell mer eller mindre på at OS X Mavericks skal bli ferdigutviklet som tar 1-2mnd.

 

 

Dette gjør vurderingen vanskeligere, for sånn som det er per i dag med MacBook Pro 13" Retina 2012 modell opp imot MacBook Air 13" 2013 modell så er det litt frem og tilbake hvem som er best på de forskjellige områdene, her må du nok rett og slett vektlegge det du finner mest viktig. Er ting som batteri, skjermkort, det å ha den nyeste trådløse og den nyeste harddiskteknologien viktigst for deg, eller det viktigere med fullblods prosessor, fantastisk skjerm og HDMI utgang.

 

Et siste alternativ, om du er villig til å vente blir jo å avvente den nye modellen av MacBook Pro 13" Retina som kommer innen 2mnd tid (så spørs det jo på leveringstidene, disse maskinene er gjerne uhyre populære når de blir lansert så det blir fort 3-4 uker leveringstid om du ikke bestiller på dagen de blir lagt ut for bestilling). Den nye modellen vil nesten garantert forbedre på batteri levetiden så forskjellen den blir mindre (kanskje 8-9 timer mot 12 timer på MacBook Air), vil nok ha Intel HD 5000 skjermkort (samme som MacBook Air), komme med samme 802.11ac trådløsteknologi og den nye PCI-Express SSD harddiskløsningen og fremdeles ha samme prislapp som i dag. På dette tidspunktet så vil jo valget være såre enkelt, eneste grunnen for å gå for MacBook Air da er om du verdsetter portabilitet og batteri over alt annet for MacBook Pro 13" Retina 2013 vil nok være bedre eller like bra på samtlige andre områder.

Lenke til kommentar
Eneste negative med MacBook Pro 13" Retina per i dag er at det ligger en ny modell i lufta, at det kommer en Intel IvyBridge refreash iløpet av 1-2 mnd er vell mer eller mindre 100% sikkert og da vil du få en langt mer strømeffektiv maskin med forbedret integrert skjermkort.

 

...jeg tenker du mener Haswell...?

Lenke til kommentar
Prosessoren i MacBook Air er av nyere generasjon (Intel IvyBridge) enn det du finner i MacBook Pro og MacBook Pro Retina (Intel SandyBridge) og kommer derfor med langt bedre integrert skjermkort (Intel HD 5000) istedenfor (Intel HD 4000) og prosessorene er generelt mer effektive (bedre ytelse på samme frekvenser, utgir mindre varme og bruker mindre batteri).

 

Igjen, jeg tror du mener Haswell og Ivy Bridge, ikke Ivy Bridge og Sandy Bridge.

Lenke til kommentar

Mye bra fra Ramguy her. Tror kanskje batteriestimatene dine for den nye macbook retina er kanskje litt vel lave. Husk at macbook air tidligere har hatt noe dårligere batteritid enn pro-modellene, på grunn av mye mindre størrelse på batteriene. (Sier seg selv, så tynn som macbook air er)

 

Jeg mistenker at en stor del av batteriforbedringen til macbook air 2013 skyldes haswell. Vil dermed tro at macbook retina, med et større batteri forutsetningsvis, vil ha batteritid som nærmer seg 12-13 timer, kanskje noe under.

 

Jeg hadde uansett ventet på den nye retina mac-en.

Lenke til kommentar

 

Hmm, det er sykt vanskelig å bestemme seg, og jeg håper jeg ikke velger feil, fordi jeg pleier å angre sykt hvis jeg ikke blir så fornøyd.

 

Hvor mye kommer den nye MacBook Pro Retina til å koste det når den kommer ut om 1-2 mnd? Og vil den gamle Retina gå ned i pris?

 

Hvor er det beste stedet man kan kjøpe en ny Mac? Butikker, Norge, utlandet?

Lenke til kommentar

Trenger et råd eller to angående en MacBook Pro retina 15".

 

Om to dager har jeg hatt maskinen i nøyaktig ett år. Det vil si siste mulighet til å kjøpe AppleCare Protection Plan. Jeg har planer om å bytte ut maskina så snart Apple lanserer retina med Haswell.

Spørsmålet er da om jeg skal kjøpe AppleCare eller ikke. Vil verdien på maskinen stige betraktelig om det følger med AppleCare? Og vil jeg da få utvidet service på tre år fra maskinens kjøpsdato, eller fra når jeg kjøper AppleCare?

Lenke til kommentar

Hmm, det er sykt vanskelig å bestemme seg, og jeg håper jeg ikke velger feil, fordi jeg pleier å angre sykt hvis jeg ikke blir så fornøyd.

 

Hvor mye kommer den nye MacBook Pro Retina til å koste det når den kommer ut om 1-2 mnd? Og vil den gamle Retina gå ned i pris?

 

Hvor er det beste stedet man kan kjøpe en ny Mac? Butikker, Norge, utlandet?

 

 

Beste er å kjøpe rett fra Apple på Apple.no, prisen på de nye modellene blir nok hvertfall ikke noe høyere enn dagens modeller. Apple selger aldri eldre modeller så de må du eventuelt finne brukt eller kjøpe fra butikker som Eplehuset, Humac og lignende.

 

Trenger et råd eller to angående en MacBook Pro retina 15".

 

Om to dager har jeg hatt maskinen i nøyaktig ett år. Det vil si siste mulighet til å kjøpe AppleCare Protection Plan. Jeg har planer om å bytte ut maskina så snart Apple lanserer retina med Haswell.

Spørsmålet er da om jeg skal kjøpe AppleCare eller ikke. Vil verdien på maskinen stige betraktelig om det følger med AppleCare? Og vil jeg da få utvidet service på tre år fra maskinens kjøpsdato, eller fra når jeg kjøper AppleCare?

 

Fra kjøpsdato, men du har jo uansett reklamasjonsrett på fem år i Norge så Apple Care har egentlig relativt liten verdi i Norge.

Lenke til kommentar

Siden det er bedritfskjøp, ville jeg kjøpt AppleCare. Reparasjoner på Apple-maskiner kan bli usaklig dyrt veldig fort om du er litt uheldig med hvilken del som feiler.

 

Du har to års reklamasjon som bedrift også, men denne er etter min erfaring ikke så mye verdt. Siden du også skal kjøpe ny maskin så snart den kommer med Haswell, vil bruktverdien være høyere når maskinen har AppleCare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...