Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Panserbataljonen hvor jeg forøvrig tjenestegjorde har flere stridsvogner, men en del stillinger er nå blitt forbeholdt grenaderer. Usikker på om dette gjelder begge troppene i stridsvogneskadronen eller kun den ene. Gjelder det begge har du kun mulighet til å bli lader på Leo2 i panser, mens jeg tror du står fritt til å prøve deg på samtlige vognstillinger i hærens våpenskole \ Kesk minus vognkommandør som er forbeholdt befal.

 

Ellers får du de største øvelse med flest aspekter i panserbataljonen, Kesk sin oppgave er ikke å være en fullverdig kampbataljonen som Panser med alle sine støttebataljoner er. Mao, skal du oppleve samspillet mellom fotsoldater, CV90 stormpanservogner, Leopard 2 og artilleri osv så er panser veien å gå.

 

Sendte en mail til vernepliktsverket om dette med grenaderstillinger for et par uker siden, er visst bare den ene troppen dette gjelder for.

 

Siden du tjenestegjorde i panser, vet du noe om hvordan konkurransen var for å havne på stridsvogn? Er det en ettertraktet tjeneste? Er det kanskje lettere å bli mannskap på CV90?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si jeg har noe stor viten om det, var aldri interessert i leo selv. Endte opp som vognfører i stormesk 3 men der er det også samme styret med grenaderer nå. Var flere som søkte på CV90 som ikke havna på vogn for å si det sånn, så det er relativt ettertraktet tjeneste. Gjelder å vise seg frem som ansvarsfull og med stå på vilje i rekrutten. Havner du på vogn får du mer kvelds og helgearbeid enn fotgutta pga vedlikehold. Ikke at det er så mye, og du kan også dra kortet med at du må mekke litt hvis du ikke vil være med på løpetur en dag, så det har sine fordeler også.

Lenke til kommentar

Og du var i Storm Longva? Jaja, NATOen var jo mindre da du var der enn i 2010. Min bataljon (panser) var FI for resten av NATO så vi var i sterkt mindretall, men joa.. Venting var absolutt ikke et fremmedord. En kar i esk'en min dro med seg en paraglider han fløy rundt med da vi slo leir nedenfor en slalombakke ved Narvik og venta i nesten halvannet døgn. En chill øvelse, men det var nå noen artige høydepunkt. Siste dagen ble vi først tatt ut av et veldig lavtflygende F16, sinnsyk lyd de gir fra seg. Noen minutter senere stod jeg og noen andre på en bakketopp og kikka utover Bjørnfjells åpne sletter hvor en nederlandsk panserbataljon med 16 LEO 2A6 kom brummende mot oss tett etterfulgt av en haug svenske HV folk tror jeg det var, franske alpejegere, og en haug finner. Mektig syn. Spesielt siden vi kun var 7 mann og en vogn der jeg stod, og av våpen hadde vi hver vår HK416....

Lenke til kommentar

Gleder meg til Cold Response, selv om jeg ikke heeelt vet hva det innebærer for min del. Vet bare at det ikke er snakk om å surre rundt i skogen o.l.

 

CR inneholder venting, venting, venting, venting og MULIGENS et morro angrep hvis du tilhører en offensiv avdeling

 

Er våpensystemassistent på F-16 så blir vel strengt tatt at jeg gjør det jeg pleier å gjøre

Lenke til kommentar

Da blir det visst samband i Etterretningsbataljonen på meg i sommer. Kjipt å ha sesjon så sent, det meste var fullt allerede. Glemte å spørre om det var ledige plasser i Kampeskadronen, men det virker som om det er en del arbeid å prøve å få byttet nå uansett. Er det noen som vet noe særlig om den tjenesten jeg har blitt innkallt til, bortsett fra det lille som står på forsvaret sine sider?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...