Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Daim911: Fant teksten din i kommentarfeltet på vg. Dersom det ikke er deg, burde du gjerne lære deg å oppgi kilder, og i vertfall presentere det som et sitat. Smålig å måtte kopiere andre sine tanker og skriveferdigheter.

 

Slik saken kommer ut i media så synes jeg det virker lite gjennomtenkt av befal.

Endret av dotten☻
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt, men reagerer litt på at media har gått ut med saken uten å nevne om de har prøvd å få en uttalelse fra befalet eller andre som faktisk var der bortsett fra jenta. Nå har disse sannsynligvis blitt rådet til å ikke uttale seg da det er en intern personalprosess som skal tas innad i forsvaret, men likevel... Å bruke kun en kilde på en sak som går direkte til angrep på andre er litt småfrekt for å si det sånn.

 

Edit: Leif...

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Forsvaret har nok fått muligheten, men har avstått fra å svare med en gang. Hvis ikke ville avisene blitt stekt i sitt eget flesk i pfu. Uansett, dette er ikke noe nytt. Det som er nytt er tvangen. Og uansett hvorsan daim sitt glorifiserte bildet av forsvaret ser ut, så skal det særdeles gode grunner til for å bruke tvang på et sånn område.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Observerer stadig luftvafler i m04 her i byen ihvertfall, har alle vernepliktige utlevert en permuniform egentligt? Vi vernepliktige i hæren hadde bare en ekstra M04 som "fin" uniform.

 

Er vel bare luftforsvaret, sjøforsvaret og garden som har egen permuniform.

Vi har lov å dra utenfor leir i M04 så vidt jeg vet, type dra på butikke/postkontoret og lignende. Dette kunne vi gjøre på Madla også. Der fikk vi også beskjed om at skal vi på perm er det permdressen som gjelder. Egentlig usikker på hvordan dette praktiseres på avdeling, da jeg har bare vært her i tre uker.

Lenke til kommentar

Forsvaret har nok fått muligheten, men har avstått fra å svare med en gang. Hvis ikke ville avisene blitt stekt i sitt eget flesk i pfu. Uansett, dette er ikke noe nytt. Det som er nytt er tvangen. Og uansett hvorsan daim sitt glorifiserte bildet av forsvaret ser ut, så skal det særdeles gode grunner til for å bruke tvang på et sånn område.

 

misforstått "tvang" med melding om hva du faktisk skal gjøre på en øvelse for og mestre den tydeligvis, og det har media også..eller skal man si det som det er..alle landets se&hør aviser som nå fråtser om hverandre. Good going med dine 15 minutters fame.

Lenke til kommentar

Klart skal denne jenta bade naken, slik som alle guttene. Det er jo så forbanna kaldt at det er ikke noen som bryr seg om noe annet enn å komme seg opp uansett. Min erfaring med jenter i Forsvaret har vært likedan. Syte, klage, uffe seg. Skal ha, skal ha. Småunger!

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Folk her har jo overhodet ikke skjønt problemstillinga. Selvfølgelig er det idiotisk av jenta å nekte, hun er jo åpenbart en løk som ikke aner hva hun holder på med, ref. kommentarene hennes til avisene. Men two wrongs don't make a right, folk skal under ingen omstendighet tvinges til å kle seg nakne. Dette var heller ikke misforstått "tvang", det var snakk om at jenta nektet og sa at befalet ikke kunne tvinge henne, og så svarte befalet at jo visst faen kunne de gjøre det. Når slikt kommer fra en myndighetsperson under en militær øvelse er det definitivt tvang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Herr Brun har et godt poeng der altså, det er viktig å se begge sider.

Dette er dog et stort slag imot likestillingskrigen, noe denne jenta sikkert ikke har tenkt på.

"Alle" vil ha like rettigheter mellom begge kjønn.. Heeelt til det ikke er så kult for jentene

lenger, da er det krise og jenter skal selvfølgelig ikke behandles likt som menn lenger.

 

Vet at jeg lett hadde badet naken om jeg hadde fått lov til det. Kunne komme opp på land og ta på meg tørre klær etterpå, deilig!

 

RED:

Forøvrig synes jeg hun skulle fått et valg.

Bli delvis, dra hjem eller bad naken.

Endret av Syn
Lenke til kommentar

Gutter og jenter har da det samme vernet om sin integritet. Terskelen for at en gutt skal nekte å bade naken blant andre gutter er nok høyere enn for at ei jente skal nekte å bade naken som eneste jente blant en haug med gutter, men om man først nekter så skal forsvaret ha en ekstremt god grunn til å tvine noen til å bade naken.

 

Hva folk vil, vanligvis gjør, liker å gjøre, er vant til og har opplevd selv tidligere er knekkende likegyldig. Det sentrale her er at hun i praksis tvinges.

 

Hun skal ikke tvinges til å dra hjem eller være "delvis", hun bør få muligheten til å bade med klærne på. Effekten er mer eller mindre den samme. Man trenger ikke læres å vaske seg, det viktige her er å gjøre soldater kjent med hvordan kroppen påvirkes av så kaldt vann, slik at man i en skarp situasjon slipper å bli overrasket. Vannet er like kaldt med og uten klær. I en skarp situasjon vil hun under visse omstendigheter kunne tvinges til å kle seg naken.

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Absolutt, men reagerer litt på at media har gått ut med saken uten å nevne om de har prøvd å få en uttalelse fra befalet eller andre som faktisk var der bortsett fra jenta. Nå har disse sannsynligvis blitt rådet til å ikke uttale seg da det er en intern personalprosess som skal tas innad i forsvaret, men likevel... Å bruke kun en kilde på en sak som går direkte til angrep på andre er litt småfrekt for å si det sånn.

 

Edit: Leif...

 

Jeg var der. Faktisk var jeg på lag 1, og sto ved siden av HTV'en når dette skjedde. Hun var rimelig kjapt ute med å si at dette var noe hun ikke ville gjøre. Når hun fikk beskjeden "alle skal bade nakne på min felt" spurte hun om å få bade på den andre siden av MB'en som lyste opp elva. Dette ble blankt avvist. På dette tidspunktet var hun veldig opprørt og tårene rant. Videre forsøkte hun en rekke argumenter for å få lov til å ihvertfall ha på seg sportsundertøy (truse/BH). Dette ble også blankt avvist. Hun sa veldig klart ifra at "dette vil jeg ikke gjøre og du kan ikke tvinge meg til å kle meg naken". Der tok hun feil, for han ga seg ikke.

 

Som noen nevnte tidligere måtte alle snu seg når hun tilslutt badet. Alle som forsøkte å se ville bli refset for ordrenekt. Likevel, dette var en utrolig kjip situasjon, og jeg angrer bittert på at jeg ikke turte å hjelpe til mer enn jeg gjorde.

 

Resten av stasjonen fikk forøvrig ikke noe informasjon om hvorfor Løyntnanten stoppet å møte opp på oppstilling osv. Så det er kun rykter som gjør at folk "vet" hvorfor dette befalet ikke har vært tilstede etter det som skjedde. Hele greia er så utrolig dårlig håndtert. Skammelig at dette er i det moderne Forsvaret.

 

Bare så det er sagt, jeg har ikke fått noe beskjed whatsoever om at dette i det hele tatt har skjedd. Ei heller noen beskjed om å ikke uttale meg om det (selvom jeg ikke bør gjøre det læll). Jeg har spurt andre befal om saken tidligere, uten å få svar. Nesten som om de forsøkte å gravlegge hele greia - fram til det ble omtalt i nasjonalt media.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Synes Alice Aspelund i nakenbadingsaken begynner å bli litt whiny. Jeg er fullstendig enig i at det ikke er greit at hun ble tvunget til nakenbadingen, og det er ikke rart hun reagerte. Jeg er også for likestilling, og synes det hadde vært like ille om det var flertall av jenter, og en gutt ble tvunget til det samme.

 

Uansett, etter alt oppstyret den siste tiden, så føler hun fortsatt ikke at hun blir hørt, kun fordi befalet ikke har mistet sin stilling. Det har tidligere blitt tatt opp at det har blitt disiplinærsak (jeg vet ikke utfallet av denne, men reaksjoner har det vært), men det holder tydeligvis ikke.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10031971

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å kreve at befalet ikke skal få en stilling hvor han arbeider med soldater lengre syns jeg blir for drøyt. Nå syns jeg hun kan holde kjeft og la det gå seg til. Har hun lyst på oppmerksomhet i media er det flere andre ting hun kan gjøre. Paradise Hotel feks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...