Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Å tvinge ei ung jente til å bade naken foran 30 unge gutter er så nært overgrep som du får det. Ingen vet hva slags komplekser den jenta kan ha i forhold til egen kropp, eller andre problemer hun kan ha hatt opp gjennom årene. Greit at hun er i militæret, og en soldat er en soldat, men det må da være mulig å ta hensyn til personlige ønsker i en øvelse. Ønsket om å få ha på sports-BH og boxer var heller ikke for mye å be om, det å bade et annet sted, kanskje, men ikke å få ha på undertøy. Idioti fra befalet sin side spør du meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg var på mestringsøvelse ble alle jentene tatt bort til et sted litt lengre borte hvor et kvinnelig befal så på at alt ble gjennomført ordentlig imens de mannlige befalene hadde ryggen til. Veldig greit å gjennomføre det slikt, men å bade i undertøy med gutta hadde også gått fint. Syntes det blir litt feil å tvinge en vanlig førstegangstjenestesoldat med på dette når hun åpentbart ikke ønsket det, men kom med flere gode alternativer som jeg mener var gjennomførbart

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ble tvunget ut i en iskald elv langt oppe på fjellet for en måned siden. Da var vi 50 gutter og 8 jenter og alle jentene slapp å bade. Og alle vi gutta var helt strippa for klær! Det var ikke fett å la jentene stå å se på 50 nakne gutterumper som var helt blå av kulde!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ble i høst innkalt til garden, men grunnet utdanning så fikk jeg utsatt førstegangstjenesten. Er det noen sjanse for at de fortsatt vil ha meg inn når jeg er ferdig?

Kunne i dag egentlig tenkt meg å fullføre førstegangstjeneste, men vil vente til etter endt utdanning og er redd for at jeg kanskje har blitt for "gammel" for forsvaret...

 

Ta det med ro, det er mange som er eldre enn 18-19 år når de gjennomfører førstegangstjeneste. Eldste rekrutten på min kontigent var 32 år og mange jeg er sammen med nå er mellom 20 og 25 år. Eldste menige soldat som er vernepliktig i min avdeling nå er 25 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner at det ikke er behagelig å stå naken forran det motsatte kjønn. Men ønsker å uttale meg om dette generelt. Når du frivillig blir vernepliktig, så får du finne deg i å gjøre akkurat det samme som ditt motsatte kjønn som faktisk må stå der og hate og finne seg i det mest idiotiske som skulle komme ut av et befal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner at det ikke er behagelig å stå naken forran det motsatte kjønn. Men ønsker å uttale meg om dette generelt. Når du frivillig blir vernepliktig, så får du finne deg i å gjøre akkurat det samme som ditt motsatte kjønn som faktisk må stå der og hate og finne seg i det mest idiotiske som skulle komme ut av et befal.

En gutt som får beskjed om å kle seg naken med 30 jenter bør få lov til å slippe han også.

 

Misforstå meg riktig, jeg mener jenta burde være noget mer voksen enn det hun viste seg på denne øvelsen, men tvang er en særdeles dårlig løsning på en slik situasjon...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Landstillitsvalgt for Luftforsvaret uttaler seg:

Link

 

"- Jeg har aldri hørt om at man må bade naken på øvelse tidligere. Det er vanlig at man må bade, men med undertøy på."

 

Sier bare om hvor lite hun har peiling. Kanskje folk i luftforsvaret kan ha med seg alle bokserne fra PBU'en sin på øvelse, men ikke alle andre

 

 

 

Ser virkelig ut som denne saken eskalerer nå...

 

Korte øvelser og generelt kun minimum av felt i løpet av tjenesten. Var vel en 2 eller 3 dagers øvelse dette

Lenke til kommentar

Slutt og klag og kom deg uti vannet som alle andre!

 

Den saken her er jeg enig i kanskje er litt vanskelig, men er så dritt lei av at jenter med "friår" i militæret skal klage, komme med unskyldninger og argumenter, hver eneste gang noe litt fysisk eller krevende skal utføres. Du er jo med på det her friviliig jente! Og forsvaret må slutte å harmonisere alle bilder og historier i reklamene sine, for militæret her noe helt annet. Skjønner at hun kan si, "jeg visste ikke..." for katalogene inneholder jo bare smilende personer som er så utrolig positive til alt mulig.

Stemmer for at den nye utdanningskatalogen inneholder nettopp en nakenbading-historie med bilde.

Endret av Pleya
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"I forsvaret finnes det ikke kjønn, kun soldater" var det jeg ble fortalt engang. Kjipt at jenta opplevde dette traumatisk, men dette er frivillig tjeneste med mulighet for å slippe etter 3 måneder, da må du faktisk tåle litt.

Forsvaret har nå en gang menneskeretter, diskrimineringslova og lignende å forholde seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig handlet av befalet i denne situasjonen, hvis personen hadde såpass store problemer med å bade naken var nok det lureste å la hun slippe.

Men å lage en stor sak ut av det.. passe tragisk.

Du kom ikke i forsvaret for å bli dullet med og få bedre alternativer enn guttene, soldater er som sagt soldater.

 

Uansett, gutt eller jente, hvis personen har et såpass stort problem med noe, burde det blitt tatt hensyn til akkurat dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herr Brun, du må da forstå at en blir ekspert på alt som gjelder forsvaret etter at man får tilgang til noen bilder og videoklipp andre har tatt og laget, syr litt om på det og sprer det ut på youtube. (No pun intended, liker filmene, men er fortsatt andre sitt materiale. Venter i spenning på å få se noen av mine bilder som ligger i forsvarets arkiv i en av daims filmer. Hørte jeg kreditering da?)

 

On a more serious note, saken er veldig kjedelig. Både for jenta som forståelig nok følte seg ganske utilpass i situasjonen og for befalet som håndterte situasjonen helt feil. Ser ikke noen grunn til at hun ikke kunne få gå litt lenger vekk eller beholde undertøyet på når hun gav uttrykk for sitt ubehag. Når det er sagt, dette er ikke akkurat ny praksis, har da sett og hørt om flere situasjoner hvor jenter krysser elv \ sjø \ vann i Evas drakt med resten av kompaniet \ eskadronen uten at de har klaget over dette.

 

 

Edit: Forsvaret, er da en koslig leirskole Daim. Intet er mer kos enn en nygrillet pølse i felt:) Har du i tillegg sneket med deg litt brus er det rene feststemningen.

Endret av Killswitch
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...