Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Jeg har no vært i militæret 2,5 uke.. Har både gode og dårlige ting å si om det. På det værste så har jeg hatt følelsen av at jeg bare ville dra rett hjem, og på den andre siden så har jeg følt meg veldig fornøyd og det har vært mye latter og morro. Noen fler som vil dele noen erfaringer ?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg reiser til Madla (utenfor Stavanger) nå i september, noen som vet hvordan det er der?

Har vært på KNM Haarald Haarfagre i 6 uker nå, og det er ikke særlig morsomt for å si det slik. Hvis du er heldig og blir kjent med de rette folkene er det ganske greit, men det man gjør om dagtid er ikke særlig gøy. De første dagene er det kun venting, resten er bare kjip opplæring. I tillegg må man opp kl 5:30 hver dag. Etter vi har stått opp er det frokost, deretter vask av toaletter og dusj. Hvor lengene dagene varer varierer veldig. Som regel fra 5:30 til 16:30, men av og til kan de vare helt til kl 22:00. Velferdstilbudet er greit nokk. Det er en billig og bra kino der, brusautomater, kiosk, og en kantine som gir deg 4 gratise måltider hver dag. Middagen er så som så. Det er sjeldent at vi blir servert en middag som jeg har likt veldig godt, men det har alt med smak og behag å gjøre. Vasking av rom og skap er helt latterlig. Enkelte befaler kommer inn på rommet med linjal for å måle hvor mye t-shorter, sokker osv. er bretta i skapet. (det er en viss standard for hvor mange cm ting skal være bretta). Hvis befalet ikke er fornøyd kan han fort finne på å rive alt ut av skapet. Nå har jeg bare feltuken som gjenstår, og jeg gleder meg enormt til å komme meg vekk herfra.

Lenke til kommentar
Jeg reiser til Madla (utenfor Stavanger) nå i september, noen som vet hvordan det er der?

Har vært på KNM Haarald Haarfagre i 6 uker nå, og det er ikke særlig morsomt for å si det slik. Hvis du er heldig og blir kjent med de rette folkene er det ganske greit, men det man gjør om dagtid er ikke særlig gøy. De første dagene er det kun venting, resten er bare kjip opplæring. I tillegg må man opp kl 5:30 hver dag. Etter vi har stått opp er det frokost, deretter vask av toaletter og dusj. Hvor lengene dagene varer varierer veldig. Som regel fra 5:30 til 16:30, men av og til kan de vare helt til kl 22:00. Velferdstilbudet er greit nokk. Det er en billig og bra kino der, brusautomater, kiosk, og en kantine som gir deg 4 gratise måltider hver dag. Middagen er så som så. Det er sjeldent at vi blir servert en middag som jeg har likt veldig godt, men det har alt med smak og behag å gjøre. Vasking av rom og skap er helt latterlig. Enkelte befaler kommer inn på rommet med linjal for å måle hvor mye t-shorter, sokker osv. er bretta i skapet. (det er en viss standard for hvor mange cm ting skal være bretta). Hvis befalet ikke er fornøyd kan han fort finne på å rive alt ut av skapet. Nå har jeg bare feltuken som gjenstår, og jeg gleder meg enormt til å komme meg vekk herfra.

:cry:

 

Jaja, skal jo ikke være der så lenge :roll::ermm:

Lenke til kommentar

Tja, skulle likt å sett dem i strid :!:

Tror du vi elsket å bli leksa opp av befalet når vi ikke kledte oss ordentlig? Sier bare at befalet til de luftværnsoldatene vi så ga blanke f.

Er ikke alle som er i militæret for å dasse rundt, noen ville faktisk være litt soldat og oppleve det.

Endret av HeRbie
Lenke til kommentar
Tja, skulle likt å sett dem i strid :!:

Er ikke alle som er i militæret for å dasse rundt, noen ville faktisk være litt soldat og oppleve det.

Vi dasser jo ikke bare rundt da.. Selvom jeg kan tro på at Hæren er tyngre. Det er seff opp kl halv 6, strekke senga, vaske rommet, ha orden i skapet, klærene kant i kant osv osv.. Felt dager, alle må ta pushups hvis noen er for seine osv.. Og vi får også kjeft hvis vi ikke går riktig kledd..

Lenke til kommentar

Jeg er på HVUV (Heimevernets utdanningssenter, Værnes).

Jeg havnet i jegertroppen og forrige helg måtte vi gå sagamarsjen 70 km over to dager, mye av det på asfalt.

Ellers er det mye fysisk trening.

Denne uka hadde vi en rolig uke (grunnet marsjen), 4 dager på skytebanen, brukte totalt ca. 15000 skudd (ca. 600 pr. mann).

 

det går, men det er ett slit.

og romvask og slikt er et pes.

 

btw, vi får bare 3 måltider om dagen, så vi må smøre oss matpakke for å ha noe å spise på kvelden :no:

Noe av maten er direkte uspiselig, grøten smakte lim. Noe mat er også spiselig, men det varierer sterkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...