Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter de gode gamle ullfrotteene i merinoull (overdel) som jeg fikk beholde etter førstegangstjenesten i 2010. Min far har brukt mine på jakt, så de har strukket seg så mye at de ikke sitter godt nok lenger. Var på jakt etter nye, og tenkte å bestille gjennom en nabo i sjøforsvaret, men usikker på om de har nøyaktig den jeg leter etter enda. Her er et bilde av den som jeg fant på nett:

 

http://www.fofo.no/Undert%C3%B8ysbutikken.b7C_w7rK4Q.ips

 

Noen som vet hva merke/modell heter, evt har natonummeret? (Mitt er forsvunnet i vask).Greit å vite hvis det skal bestilles fra FLO regner jeg med.. Eneste jeg klarer å tyde på merkelappen er "09". Selvfølgelig tar jeg gjerne imot tips hvor jeg kan få tak i også, hvis de kan skaffes annensteds. Har sett på overskuddsmateriellsalg, men aldri sett disse, bare de elendige klassiske feltskjortene.

Endret av Neonex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett på overskuddsmateriellsalg, men aldri sett disse, bare de elendige klassiske feltskjortene.

Feltskjorter og ullfrotte er jo ikke helt samme bruksområde... Ullfrotteen brukes under feltskjorta og erstatter de eldgamle hvite lang under/over vinter i bomull, som du sikkert også finner i overskuddsbutikkene, sammen med feltskjorter. Ullfrotteen er såpass ny at det neppe er blitt "overskudd" enda. Kan se om jeg har en telleliste/rekvitteringsliste (med NATO-nummer...) fra HV liggende et sted, men tror ikke det er flere typer av den...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hørte med en kompis som var matros, og de hadde visst fått en annen svart/blå modell som var vanlig i sjø (en modell uten hals), men selvfølgelig forskjellig fra andre grener. Brukes de grønne fortsatt i luft og hæren? Har en kompis som kjenner folk i de grenene, og det er jo flott hvis det kan fås tak i der. Brukes de enda eller er de blitt erstattet av noe nytt? Tror den jeg er ute etter er 200 gram.

 

Ang utsalgene, mente jeg at jeg aldri har sett ullfroteer der, bare feltskjorter.

 

Fant nato nr på de tilhørende stilongsene (underdel). Er de i nærheten av hverandre i serie, slik at bare de siste nrene er forskjellige?

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Er et par ting jeg skulle ønske man kunne få kjøpt sivilt ja, ullfrote er jo definitivt en ting. Men så har vi en annen ting som jeg sikkert er ganske alene om, jeg liker virkelig de grå bokseren vi fikk utlevert, dessverre er mine ganske hullete etter bruk siden 2012. Jeg har aldri sett dem solgt i det sivile dessverre. Blir litt for sært å sette ut annonse for underbukser også liksom, er ikke interessert i noe brukte greier...

Lenke til kommentar

Er et par ting jeg skulle ønske man kunne få kjøpt sivilt ja, ullfrote er jo definitivt en ting. Men så har vi en annen ting som jeg sikkert er ganske alene om, jeg liker virkelig de grå bokseren vi fikk utlevert, dessverre er mine ganske hullete etter bruk siden 2012. Jeg har aldri sett dem solgt i det sivile dessverre. Blir litt for sært å sette ut annonse for underbukser også liksom, er ikke interessert i noe brukte greier...

 

Det der tror jeg du er alene om. :p

 

De sorte ullbokserne derimot, det var saker det. Hvis noen vet hvor man kan få tak i dem så skrik ut.

Lenke til kommentar

Er et par ting jeg skulle ønske man kunne få kjøpt sivilt ja, ullfrote er jo definitivt en ting. Men så har vi en annen ting som jeg sikkert er ganske alene om, jeg liker virkelig de grå bokseren vi fikk utlevert, dessverre er mine ganske hullete etter bruk siden 2012. Jeg har aldri sett dem solgt i det sivile dessverre. Blir litt for sært å sette ut annonse for underbukser også liksom, er ikke interessert i noe brukte greier...

Tro det eller ei, men tror fortsatt jeg har mine liggende (totalt ubrukt), så du får sende en pm hvis du vil ha dem. Tror jeg har alle 7. Fikk også noen av en medsoldat da han reiste hjem, vet ikke hvor mange av dem som er ubrukt, men tror det er noen.

Lenke til kommentar

 

Er et par ting jeg skulle ønske man kunne få kjøpt sivilt ja, ullfrote er jo definitivt en ting. Men så har vi en annen ting som jeg sikkert er ganske alene om, jeg liker virkelig de grå bokseren vi fikk utlevert, dessverre er mine ganske hullete etter bruk siden 2012. Jeg har aldri sett dem solgt i det sivile dessverre. Blir litt for sært å sette ut annonse for underbukser også liksom, er ikke interessert i noe brukte greier...

Tro det eller ei, men tror fortsatt jeg har mine liggende (totalt ubrukt), så du får sende en pm hvis du vil ha dem. Tror jeg har alle 7. Fikk også noen av en medsoldat da han reiste hjem, vet ikke hvor mange av dem som er ubrukt, men tror det er noen.

 

Konge, men så det store spørsmålet: hvilken størrelse?

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med bruken av SAAB utstyr og GoPro? Til vanlig fester jeg bare GoPro'en på hjelmen med NVG-mounten, men Saab utstyret dekker jo over festet til nattkikkerten. Det er også så stramt at jeg ikke får sneket ned GoProen. Noen som kan hjelpe? 

Da fester du SAAB'en feil. Det er fullt mulig å bruke NVG samtidig som SAAB, så da skal det gå med GoPro også.

 

Prøv å vri på hjelmbåndet litt i side, eventuelt fest hjelmbåndet nedenfor NVG-mounten.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

Er et par ting jeg skulle ønske man kunne få kjøpt sivilt ja, ullfrote er jo definitivt en ting. Men så har vi en annen ting som jeg sikkert er ganske alene om, jeg liker virkelig de grå bokseren vi fikk utlevert, dessverre er mine ganske hullete etter bruk siden 2012. Jeg har aldri sett dem solgt i det sivile dessverre. Blir litt for sært å sette ut annonse for underbukser også liksom, er ikke interessert i noe brukte greier...

 

Det der tror jeg du er alene om. :p

 

De sorte ullbokserne derimot, det var saker det. Hvis noen vet hvor man kan få tak i dem så skrik ut.

 

http://www.aclima.no/products/warmwool/men/warmwool-boxer-shorts

 

Hahahaha, noe av det rareste jeg har vært borti i rekrutten var at folk faktisk stjelte de bokserne når vi var i fellesdusjen etter en lang dag med fysisk aktivitet. :S 

 

Jeg ble frastjelt 2 stk.

Fordi de har mistet sine og ikke vil skrive TS på de.

Lenke til kommentar

 

 

Er et par ting jeg skulle ønske man kunne få kjøpt sivilt ja, ullfrote er jo definitivt en ting. Men så har vi en annen ting som jeg sikkert er ganske alene om, jeg liker virkelig de grå bokseren vi fikk utlevert, dessverre er mine ganske hullete etter bruk siden 2012. Jeg har aldri sett dem solgt i det sivile dessverre. Blir litt for sært å sette ut annonse for underbukser også liksom, er ikke interessert i noe brukte greier...

 

Det der tror jeg du er alene om. :p

 

De sorte ullbokserne derimot, det var saker det. Hvis noen vet hvor man kan få tak i dem så skrik ut.

 

http://www.aclima.no/products/warmwool/men/warmwool-boxer-shorts

 

 

Er det samme da? Husker ikke helt hvordan de så ut, men trodde de var lengre enn det.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei

Skal inn i sjøforsvaret på Madla, i april neste år. Jeg sa at jeg hadde lyst til å bli Brannvernsoldat i sjøforsvaret, og ble satt opp på det. Jeg visste relativt lite når jeg var på sesjon, og bare tok noe jeg syntes var spennende.

Lurer derfor på om det er det jeg må "inn på" når jeg skal tjenestegjøre? Eller har jeg de andre mulighetene i sjøforsvaret også? Og f.eks. Skipsdykker har oppmøtetid i Januar neste år, er dette da helt uaktuelt for min del som har fått innkalling i april?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Skal inn i sjøforsvaret på Madla, i april neste år. Jeg sa at jeg hadde lyst til å bli Brannvernsoldat i sjøforsvaret, og ble satt opp på det. Jeg visste relativt lite når jeg var på sesjon, og bare tok noe jeg syntes var spennende.

Lurer derfor på om det er det jeg må "inn på" når jeg skal tjenestegjøre? Eller har jeg de andre mulighetene i sjøforsvaret også? Og f.eks. Skipsdykker har oppmøtetid i Januar neste år, er dette da helt uaktuelt for min del som har fått innkalling i april?

 

"Lurer derfor på om det er det jeg må "inn på" når jeg skal tjenestegjøre? "

 

Nei, det må du ikke. Du blir valgt - du velger ikke. Lista du har satt opp er bare en ønskeliste, deretter velger de kandidater de mener passer best på bakgrunn av innsatsen din på rekrutten. Mot slutten av perioden får du beskjed hvor du skal sendes videre. Om jeg husker riktig har også brannvern egne opptak (bla. svømming) som du også må bestå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...