Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Hei! Fant ut i løpet av Vg3 at jeg ville starte på bygg og miljøteknikk. Jeg hadde frem til da hatt lite realfag. Hadde verken kjemi eller fysikk på skolen. Hadde ikke R-matte, tok S-matte. (S1 og S2 er formelt det samme som R1). Jeg har høyt nok snitt til å komme inn, men jeg har nå et friår for å ta opp R2 og Fysikk 1. Jeg tar eksamen i fysikk 1 dette semesteret, og R2 neste semester. I tillegg har jeg tenkt til å ta Ex. Phil på UiO neste semester for å få det unnagjort.

 

Det jeg lurer på er hva jeg burde gjøre for å forberede meg til første året på bygg når det gjelder forkunnskaper i kjemi, matte og fysikk.

 

Jeg ser at første semester på bygg har man Matte 1, ITGK, Kjemi 1 og bygningsmaterialer. Jeg tror at jeg vil være forberedt til matten etter at jeg har tatt R2 eksamen. Har alltid vært ganske god i matte, fikk 6 i S1 og S2 for det det er verdt. Når det gjelder kjemi og fysikk er det verre. Jeg går igjennom alt av Fysikk 1 pensum pga. eksamen, men skal ikke ha fysikk 2. Jeg har ikke hatt kjemi siden Vg1, og vil ikke si at jeg husker noe i det hele tatt. Jeg er derfor litt bekymret over at bygg har kjemi første semester. Så det jeg egentlig lurer på er om jeg burde prioritere å lære (VGs)kjemi 1 og 2 over å lære (VGs)fysikk 2. Hva er viktigst? Er (NTNU)Kjemi 1 vanskelig? Burde jeg heller fokusere på (VGs)Fysikk 2? Trenger man fysikk 2 kunnskap i Matte 1? Er det noen kapitler i fysikk 2/kjemi 1/2 som er mer relevante enn andre? Andre semester skal jeg ha Mekanikk 1.

 

Går det eventuelt an å bytte rekkefølgen man har fagene? Siden jeg blir ferdig med Ex. Phil før jeg starter, kunne jeg byttet rekkefølgen på f.eks. Kjemi og Ex Phil slik at jeg første semester kun har 3 fag (Kan evt. Ta Spansk 1 eller fugletitting for studiepoeng), mens andre semester har jeg kjemi i stedet for Ex Phil? Er det i så fall smart å gjøre?

 

Hvis det er relevant, så kan jeg nevne at jeg ikke kommer til å bruke noe lærer i matte/kjemi/fysikk-fagene jeg evt. lærer meg i friåret fordi det er ekstremt dyrt. Bruker læreboka og internett. Kan da hende jeg vil få noe lavere «generell forståelse» enn hvis jeg hadde en lærer(?)

Endret av Matias Sunde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjemien på bygg er med Ystenes. Han bruker halvparten av tida på å slenge dritt om hvordan man lærer kjemi på VGS, og legger opp til å lære alt fra bunnen av. Når det er sagt, så hadde jeg litt igjen for å ha tatt kjemi 1 på VGS. Men folk kom se gjennom uten å ha hatt kjemi før, det er ikke noe krav. Tror det arrangeres et kræsjkurs uka før studiestart.

 

Det er jo mye mekanikk på bygg, det går igjen i mange emner. Derfor er det jo greit med litt mengdetrening i fysikk. Men forkunnskapskravene for siving er kun R2 og FY1, så det legges jo opp til å lære mye fra bunnen av. Matte 1 er jo også i stor grad repetisjon.

 

Kjemi er ikke så sentralt ellers i studiet. Jeg tror det er mer nyttig å være god i fysikk. Men man lærer på studiet også, så jeg vet ikke om det er så mye å stresse med. Man kan ikke en dritt når man kommer fra VGS uansett ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det viktigste du kan lære deg på "Friåret" ditt er studieteknikk. Gitt at du klarer å være strukturert, forstår pensum og klarer å regne oppgaver, trenger du alldeles ikke lærer - hvis det er noe du ikke forstår kan du alltids spørre på forum / sjekke khan academy (som foresten kan være veldig hjelpsomt), eventuelt snakk med fysikklæreren på din gamle vgs. Mange fysikklærere synes det er veldig gøy når elever tar fysikk selv, og er ofte hjelpsomme.

 

Det største "problemet" med å ta fysikk på egen hånd er eksperiment-delen; Eksamen er muntlig-praktisk, som vil si at du skal presentere noe fagstoff, diskutere noe fagstoff, og til slutt gjennomføre et eksperiment mens du forklarer hva du gjør. Det er ofte mange like eksperimenter som går igjen, så det kan være greit å ha sett/gjort disse på forhånd. (Aldri tatt del i privatisteksamen, så jeg kan dessverre ikke fortelle deg hvilke).

 

Som Dakota sier er det meste av det du lærer på vgs ubrukelig uansett - alt blir gjennomgått på nytt og grundigere når du kommer på universitetet uansett, men det kan være at du får en mykere overgang til universitetet jo bedre du kan og forstår VGS-realfagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjemien på bygg er med Ystenes. Han bruker halvparten av tida på å slenge dritt om hvordan man lærer kjemi på VGS, og legger opp til å lære alt fra bunnen av. Når det er sagt, så hadde jeg litt igjen for å ha tatt kjemi 1 på VGS. Men folk kom se gjennom uten å ha hatt kjemi før, det er ikke noe krav. Tror det arrangeres et kræsjkurs uka før studiestart.

 

Det er jo mye mekanikk på bygg, det går igjen i mange emner. Derfor er det jo greit med litt mengdetrening i fysikk. Men forkunnskapskravene for siving er kun R2 og FY1, så det legges jo opp til å lære mye fra bunnen av. Matte 1 er jo også i stor grad repetisjon.

 

Kjemi er ikke så sentralt ellers i studiet. Jeg tror det er mer nyttig å være god i fysikk. Men man lærer på studiet også, så jeg vet ikke om det er så mye å stresse med. Man kan ikke en dritt når man kommer fra VGS uansett ;)

Hvis du ikke husker kjemi fra vgs, er nok Ystenes sitt emne det beste emnet å ta. 

 

Han har et opplegg med intensive prøver og 5 tester man må igjennom for å gå opp til eksamen. Med den rette innsatsen vil du være ganske kyndig i kjemi til slutt. Kan ikke garantere deg god karakter på eksamen da Ystenes har tendens til å variere på eksamene. Han har ikke "samme eksamen" hele tiden. Det er vel en ganske god historie med Ystenes hvor studentene masseklager til han fordi eksamen ikke minner om "tidligere eksamener".

 

Når det gjelder kuriositeter ved fyren, så mener han at folk med 6 i matematikk på videregående har bedre anlegg for å ta opp læring (kortfattet oppsummering fra min side). Du bør også være et ung talent for å få hans godvilje. Fremfor en gammel mann som jeg var :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere som sliter med å levere ting på Blackboard? Submit-knappen gjør jo ingenting, og dette er sånn tredje gangen på èn uke. Det er en helt enkel PDF på rundt 700 kB, kan ikke skjønne at det skulle være et problem. Kjenner at jeg savner It's, skjønner ikke at man byttet til dette makkverket...

Endret av Sandraker
Lenke til kommentar

Hei!

Vi har registrert at flere har problemer med å trykke "Send inn" knappen når de skal levere øvinger.

En løsning som kan hjelpe med dette er å slette cachen i nettleseren din

Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95589?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=no

Firefox: https://support.mozilla.org/no/kb/slett-informasjonskapsler-fjerne-informasjon-netts#w_slett-alle-informasjonskapsler

 

 

Har du prøvd det da?

Lenke til kommentar

Jeg er akkurat ferdigutdannet ved NTNU (Siv.ing), og endte opp med et karaktersnitt rett under 3.5 aka C i snitt. Vurderer ganske seriøst å ta opp et par emner, slik at jeg ender rett over 3.5 og kan si at jeg har B i snitt. Lurer på om dette kan være lurt mtp. min videre karriere. Noen med formeninger rundt dette?

Lenke til kommentar

Jeg er akkurat ferdigutdannet ved NTNU (Siv.ing), og endte opp med et karaktersnitt rett under 3.5 aka C i snitt. Vurderer ganske seriøst å ta opp et par emner, slik at jeg ender rett over 3.5 og kan si at jeg har B i snitt. Lurer på om dette kan være lurt mtp. min videre karriere. Noen med formeninger rundt dette?

Det er veldig smart. På noen jobber spør de bare etter en karakter i form av en bokstav, ikke emner og slikt. 

Lenke til kommentar

Jeg er akkurat ferdigutdannet ved NTNU (Siv.ing), og endte opp med et karaktersnitt rett under 3.5 aka C i snitt. Vurderer ganske seriøst å ta opp et par emner, slik at jeg ender rett over 3.5 og kan si at jeg har B i snitt. Lurer på om dette kan være lurt mtp. min videre karriere. Noen med formeninger rundt dette?

 

Enig med han over, om du ikke har mye på CV eller nettverk kan det ha noe å si, men sannsynligvis ikke, og det blir mindre og mindre relevant desto lengre ut i arbeidslivet du kommer. Det sagt - hvor mye jobb er det å ta opp et fag eller to.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har tips til fluid? Har ikke sjans til å få til øvingsoppgavene alene. De fleste formlene utenom Bernoullis er nesten umulig å skjønne seg på, og boka hjelper lite. Til nå har jeg kokt hver øving, men har dermed i hvert fall en viss ide om hvilke formler som er nyttige. Hadde vært fint å slippe å ta opp faget. TEP 4105.

Endret av Pame
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...