Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Les deg opp på dybde- og bredde-først-søk, så vet du alt du trenger for å ta TDT4136. Om du ikke har programmeringserfaring utover MATLAB i ITGK, kan dog øvingene bli en smule tidkrevende. På den annen side vil du lære mye av det, og det er ingen programmering på eksamen, så det trenger ikke å gå utover karakteren din.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke gått gjennom en PhD, så dette er bare synsing:

Fordeler med 4årig:

Bedre tid (kan være enklere å jobbe med graden når du kun jobber med den 75% av tiden, f.eks når du setter deg fast på noe)

Mindre påvirket av tidsmur-problemer (om du må vente 2 mnd på noe før du kan fortsette et prosjekt, vil det relativt sett gi mindre tidsproblemer enn hvis du har 3årig)

For de med "impostor syndrome": enda et år før du faktisk må ut i "det ekte arbeidslivet"

 

Ulempe 4årig:

Økonomisk er det et tap, da du jobber et helt år ekstra med lavere lønn, heller enn å jobbe det året etter PhD med høyere lønn)

Må sjonglere pliktarbeid og PhD (kan f.eks ikke ta en intensiv periode med ekstra mye PhD rett før en tidsfrist, da du fortsatt må gjøre pliktarbeidet)

Kan bli vanskeligere å gjøre arbeid/dra på konferanser i utlandet på kort varsel pga pliktarbeid.

Kan være enklere å strukturere arbeidet på 3år, men til nå bør du ha funnet ut hvordan du strukturerer arbeid uansett :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://khrono.no/olav-bolland-bolland-varsler/varsel-om-alvorlig-seksuell-trakassering-pa-ntnu/233447

 

Ikke skyt budbringeren som vanlig.

 

Men så også en del alkoholbruk som involverte ansatte og studenter. Trodde at det involverte karakterer også, men klarte ikke å bevise det dessverre. 

 

Oppfordrer alle, både kvinner og menn, som har blitt utsatt for trakassering å komme frem. Dere har vår støtte! 

Lenke til kommentar

Noen som har peiling hvordan det er med å bytte bransje innen arbeidslivet uten å ta ny grad? Har gått en linje med mer fokus på realfag, og har nå en jobb med litt programmering men mer realfag. Innser at programmering er gøy, og tror det er noe jeg kan tenke meg å drive med. Hvilke muligheter har jeg da annet enn å ta ny grad i f.eks. informatikk?

Lenke til kommentar

CHALLENGE EVERYTHING

 

Det handler om å utfordre. Om å stille spørsmål og se muligheter. Det er slik vi får til ting. Det er det som gjør oss til NTNU.

 

Ser at NTNU har fått seg et nytt slagord. Burde kanskje ha lagt til en setning til: så lenge du ikke stiller spørsmål som stiller de med tenure i dårlig lys.

 

#Litenskrift_i_avtalen

 

:D

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, det skjønner jeg, for er jo ganske standard. Men hvordan tilegne seg materialet? Det vi blir presentert i forelesning er i hvert fall litt 'fjernt' fra applikasjon, burde jeg bare lese boka (føler det tar så lang tid..) for å skjønne hvordan oppgavene løses, eller finnes det bedre metoder?

Boka er ikke så bra i mine øyne. Brukte khan academy og forelesningene. Øvingene og spesielt eksamenssett er bænkers!

Btw, khan har også video for matte 2 og 3 som du skal ha til våren!  :)

https://www.khanacademy.org/math/ap-calculus-ab

Lenke til kommentar

Hallo! Går siste året på vgs og tenker meg til NTNU neste år. Har derfor noen spørsmål jeg håper dere vil svare ærlig på slik at jeg ikke forholder meg utelukkende til propaganda fra NTNU. 

 

 

1: Hvilke siving-utdanninger tror dere er "tryggest" å velge fremover? Jeg vurderer kybernetikk eller marin teknikk, men synes også at nano virker spennende.

2: Burde man velge indøk marin teknikk over marin teknikk pga jobbmuligheter og lønn? Burde man velge indøk uansett?

3:Hvordan er mulighetene for å starte sine egne firmaer/ bli gründere og jobbe med en ide/prototype med en sivingrad fra NTNU?

4:Kan sivilingeniører konkurrere med advokater og leger når det kommer til lønn? Er arbeidstidene like dårlige?

5:Hvordan er jobbmulighetene etter fullført kybernetikk, marin eller nano? Vet indøk ikke sliter, men hender det at man går mange år arbeidsledig?

6: Er det virkelig bare menn på de fleste sivinglinjene?

Lenke til kommentar

 

1: Hvilke siving-utdanninger tror dere er "tryggest" å velge fremover? Jeg vurderer kybernetikk eller marin teknikk, men synes også at nano virker spennende.

Data og indøk står fjellstøtt, i alle fall. Nano-folka er for smarte til å ikke få jobb. Marin har hatt det litt vanskelig i det siste. I lille Norge er det ikke alltid like lett å få en 100 % relevant jobb etter kybernetikk, men du får garantert jobb i IT-bransjen om du ønsker det. Jeg innbiller meg at bygg gjør det veldig bra for tida, uten at jeg kan noe om den bransjen.

 

2: Burde man velge indøk marin teknikk over marin teknikk pga jobbmuligheter og lønn? Burde man velge indøk uansett?

Burde og burde. Om kriteriene kun er lønn og jobbmuligheter, er sikkert svaret ja. Tradisjonelt sett går nok indøkere inn i lederstillinger med et langt høyere lønnstak enn den jevne marintekniker. Jeg kjenner dog folk fra marin prosjektering som har endt opp i veldig indøk-aktige jobber. Arbeidsmarkedet for marin har vært ganske dårlig de siste årene.

 

3:Hvordan er mulighetene for å starte sine egne firmaer/ bli gründere og jobbe med en ide/prototype med en sivingrad fra NTNU?

Gode. Gründermiljøet i Trondheim er godt, og det finnes mange støtteordninger som gjør det ganske risikofritt å prøve ut en idé. De færreste lykkes, men det er en annen sak.

 

4:Kan sivilingeniører konkurrere med advokater og leger når det kommer til lønn? Er arbeidstidene like dårlige?

De fleste (alle?) sivingene jeg kjenner som jobber i «vanlige» selskaper har helt streite 8–16-arbeidsdager. Selv er jeg IT-konsulent, og jobber aldri overtid med mindre jeg selv vil. Jeg tør ikke å uttale meg for mye om lønna til advokater og leger, men jeg forestiller meg at de i alle fall har størst lønnspotensiale.

 

5:Hvordan er jobbmulighetene etter fullført kybernetikk, marin eller nano? Vet indøk ikke sliter, men hender det at man går mange år arbeidsledig?

Se over.

 

6: Er det virkelig bare menn på de fleste sivinglinjene?

Nei, sjekk kjønnsfordelingen fra opptaket i sommer. Endret av Vardark
Lenke til kommentar

Hallo! Går siste året på vgs og tenker meg til NTNU neste år. Har derfor noen spørsmål jeg håper dere vil svare ærlig på slik at jeg ikke forholder meg utelukkende til propaganda fra NTNU.

 

 

1: Hvilke siving-utdanninger tror dere er "tryggest" å velge fremover? Jeg vurderer kybernetikk eller marin teknikk, men synes også at nano virker spennende.

2: Burde man velge indøk marin teknikk over marin teknikk pga jobbmuligheter og lønn? Burde man velge indøk uansett?

3:Hvordan er mulighetene for å starte sine egne firmaer/ bli gründere og jobbe med en ide/prototype med en sivingrad fra NTNU?

4:Kan sivilingeniører konkurrere med advokater og leger når det kommer til lønn? Er arbeidstidene like dårlige?

5:Hvordan er jobbmulighetene etter fullført kybernetikk, marin eller nano? Vet indøk ikke sliter, men hender det at man går mange år arbeidsledig?

6: Er det virkelig bare menn på de fleste sivinglinjene?

1. Bygg, indøk og data.

2. Vet ikke

3. Data er jo lite kapitalintensivt sett opp mot andre ting. Ønsker du å bygge en husprodusent er det litt verre, og da blir vel alternativrt konsulent spm konkurrerer med alle de andre.

4. Kommer helt an på stilling. Vil anbefale å sjekke lønnsstatistikker

5. De fleste greier vel å ordne seg en jobb. Spørsmålet er om det er verd å investere 5 år hvis en får marginalt igjen for det.

6. Nei. EMIL hadde endel jenter når jeg gikk der. Indøk hadde vel også en god del flinkis jenter...

Lenke til kommentar

For å supplementere siste punkt så var det 40% jenter ved 1. året kybernetikk i år (opp fra 30%, opp fra 20% året før der igjen). Data har vel i underkant av 30% ved 1. året i år så vidt jeg husker.

Det ligger vel en statistikk en plass hvor det kan sjekkes? Begynner å bli noen år siden jeg gikk ut.

 

Jeg gikk først høyskole/ingeniør. Der var det veldig lite jenter. Så er man opptatt av antall jenter er nok høyskole greit å unngå.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...