Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det skal svært mye til – du må så å si fullstendig la være å kommunisere med veileder, ha en mental sykdom som forhindrer deg fra å jobbe eller lignende.

 

Karakterer på masteroppgave varierer en del fra studie til studie, sjekk karstat om du lurer. I prinsippet har NTNU fått beskjed om å jobbe i retning av at karakterfordelingen blir omtrent som i andre fag, dvs. at en god del får D eller E, men det var kun et par på studiet mitt som fikk såpass dårlige karakterer da jeg gikk ut for et par år siden.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Ja, det skal svært mye til – du må så å si fullstendig la være å kommunisere med veileder, ha en mental sykdom som forhindrer deg fra å jobbe eller lignende.

 

Karakterer på masteroppgave varierer en del fra studie til studie, sjekk karstat om du lurer. I prinsippet har NTNU fått beskjed om å jobbe i retning av at karakterfordelingen blir omtrent som i andre fag, dvs. at en god del får D eller E, men det var kun et par på studiet mitt som fikk såpass dårlige karakterer da jeg gikk ut for et par år siden.

Trenger du virkelig å spesifisere mental sykdom? Dersom du er syk, uavhengig av grunn, men velger å levere et halvferdig prosjekt likevel ford idet er det beste du får til for nå, kan du forvente at det ikke går så bra. Aldeles ingen grunn til at det kun gjelder mentale sykdommer?

 

Men ja, som operg sier: så lenge du snakker med veileder, lar veileder være med i utviklingen av prosjektet og selve oppgaven, og tar til deg tilbakemeldinger fra veileder, skal de fleste som jobber godt klare å nå en god karakter på masteroppgaven. Noe kan også ligge i veileder - det er fryktelig stor variasjon i hvor stor del veiledere tar i prosessen, så det kan også ligge noe i det å være god på å pushe veileder til å ta del dersom han/hun ønsker å være passiv veileder for easy moneys.

Endret av atb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du har rett i at det kan gjelde alle typer sykdom. Jeg nevnte mental sykdom spesifikt siden jeg har sett såpass mange tilfeller av personer i dyp depresjon som rett og slett ikke kommer seg gjennom oppgaven og ikke oppdager at de ikke kommer til å klare det før de har brukt flere måneder. Dessuten har nok bl.a. svært deprimerte mennesker lettere for å havne i en situasjon der de ikke kommuniserer med veileder/institutt før det er for sent, nettopp av sykdommens natur -- og dermed får en svært dårlig karakter eller stryk, mens personer med andre typer sykdom gjerne avbryter oppgaven eller får en utsettelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt av grunnen til at jeg spør er at jeg har hatt veldig lite kommunikasjon med veileder, hovedsaklig fordi han er ekstern. Har kommunisert over mail/telefon, hvor jeg har foreslått ting og alltid fått svar av typen "ja, det høres bra ut, gjør det." Arbeidet har gått veldig greit, og har trengt lite faglig oppfølging.

 

For mitt institutt er det nytt av året at faglærer/veileder ikke er med som sensor, jeg vet ikke hvor vanlig dette er for andre institutt. Jeg tenker kanskje at det kan være positivt for mitt tilfelle, da ekstern sensor ikke vet noe om hvordan jeg og veileder har kommunisert. Er litt av grunnen til at jevnlig kommunikasjon med veileder er viktig, at veileder faktisk pleier å være sensor?

Endret av TheGeogaa
Lenke til kommentar

Skal det mye til for å stryke på en masteroppgave for siving?

Og hvor vanlig er det å få D eller E på oppgaven?

Som kanskje noen her husker, så fikk jeg F.

 

Men jeg har en alvorlig konflikt med et nettverk på NTNU gjennom flere år. Det er nok slike ting som skal til for å få E eller D. Forøvrig kan jeg si at det ikke var noen andre som fikk under B på fagkoden jeg tok under på, ifølge studieweb.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Er ikke alle sensorer på masteroppgaver eksterne nå? De får vite litt om prosessen av instituttet, i og med at selvstendighet er et vurderingskriterie.

 

Jeg tror mange misforstår hva en veileder egentlig skal være. De skal egentlig bare gi deg en dytt i riktig retning, kanskje foreslå hva oppgaven skal handle om og gi deg de kontaktene du trenger for å gjennomføre. De skal ikke hjelpe deg med å løse oppgaven, de skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre. Du skal i stor grad finne ut av ting på egenhånd og løse problemene som dukker opp selv. Hvis du står helt fast kan du kanskje få hjelp av veilederen, men da går det utover karakteren.

Lenke til kommentar

Den masteroppgaven kunne jeg tenkt meg å lese

Det eneste jeg sier er at, ved en master og prosjektoppgave er man en del av et forskningsmiljø. Man har veiledere i arbeidet og med selve skrivingen. Det skal da godt gjøres at en sensor går inn i og gir en karakter noe særlig under en B. Til og med en C er vanskelig. Da skal teksten være dårlig skrevet eller arbeidet ikke har blitt ferdig. Men min erfaring er at professorene ofte er så dyktige i skrive-delen at de klarer å få gode karakterer likevel.

 

I prosjektoppgaven har veilederen også kontroll over hvem som blir ekstern sensor. Tror det er slik i masteroppgaven også.

 

Hvis man får D eller E, så skyldes det ting som sykdom (som allerede påpekt). Kanskje halvferdig tekst eller noe lignende. Eller forsøk som ikke blir ferdige.

 

Ved karakteren F, som sensoren til dette miljøet ville gi meg, så skyldes det helt andre ting. Da leverer du nesten en blank tekst eller ikke leverer i det hele tatt.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Ja, du har rett i at det kan gjelde alle typer sykdom. Jeg nevnte mental sykdom spesifikt siden jeg har sett såpass mange tilfeller av personer i dyp depresjon som rett og slett ikke kommer seg gjennom oppgaven og ikke oppdager at de ikke kommer til å klare det før de har brukt flere måneder. Dessuten har nok bl.a. svært deprimerte mennesker lettere for å havne i en situasjon der de ikke kommuniserer med veileder/institutt før det er for sent, nettopp av sykdommens natur -- og dermed får en svært dårlig karakter eller stryk, mens personer med andre typer sykdom gjerne avbryter oppgaven eller får en utsettelse.

 

Tydelig at jeg ikke er den eneste som stortrives med det supre studentmiljøet på NTNU.

Lenke til kommentar

Tar et ekstra emne for moro skyld. Eksamen neste uke og vil få dårligere karakter enn andre fag jeg har på vitnemålet. Siden det er ekstra emne kan jeg kanskje få det utenom vitnemålet, eller?

Lenke til kommentar

Du får bare emner som ligger i studieplanen din på vitnemålet. Her må du ha akkurat så mange emner/studiepoeng som du skal ha, hverken mer eller mindre. Så ja, du slipper å få det på vitnemålet ditt med mindre du setter det inn i planen din (og bytter det ut med et annet emne).

 

Det kan vises på karakterutskrifter, men her kan du velge hvilke emner du vil ha når du bestiller (sålenge du ikke må ha elektronisk signatur, men det trenger du som regel ikke).

Endret av Buddy Dakota
Lenke til kommentar

 

Ja, du har rett i at det kan gjelde alle typer sykdom. Jeg nevnte mental sykdom spesifikt siden jeg har sett såpass mange tilfeller av personer i dyp depresjon som rett og slett ikke kommer seg gjennom oppgaven og ikke oppdager at de ikke kommer til å klare det før de har brukt flere måneder. Dessuten har nok bl.a. svært deprimerte mennesker lettere for å havne i en situasjon der de ikke kommuniserer med veileder/institutt før det er for sent, nettopp av sykdommens natur -- og dermed får en svært dårlig karakter eller stryk, mens personer med andre typer sykdom gjerne avbryter oppgaven eller får en utsettelse.

 

Tydelig at jeg ikke er den eneste som stortrives med det supre studentmiljøet på NTNU.

 

Jeg har lagt merke til en del av det samme selv. Og har forsøkt å varsle om det.

 

Veldig trist at slike ting skjer. Administrasjonen er nok maktesløse overfor slike ting. Organisert studentvirksomhet er bedre til å løse slike problemer. Man må inkludere alle og ta i et tak når man ser at noen har det ille.

Lenke til kommentar

Jeg går informatikk master og vi har 60 studiepoeng master (hele 5. klasse). Jeg skulle skrive en teoretisk forskningsoppgave som egentlig og være ferdig til jul og så gjøre noe mer etter jul, men jeg slet med motivasjon og litt "vinterdepresjon" så jobbet veldig lite med oppgaven i fjor høst. Så nå leverer jeg bare den forskningsoppgaven og ikke noe mer. Selve forskningsoppgaven tror jeg blir ganske bra, men har på måte bare levert en 30 studiepoengsoppgave. Hvordan tror dere det vil gå? 

Endret av solarisbosi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...