Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke så godt til jobbmarkedet for fysikkdelen av fysmat, som de fleste som ender opp steder som Kongsberg kommer fra. Med tanke på Statoil: litt av årsaken til at ekstra mange tar PhD og blir IT-konsulenter for tiden at det har vært få jobber i oljebransjen de siste årene. Når det gjelder lønn er det stor variasjon mellom konsulentfirmaene. De store, som Accenture, har startlønn i den lavere enden av skalaen (500k eller under), mens småselskaper gjerne gir betydelig høyere startlønn.

 

Prestisje får du nesten finne ut av selv, det er særdeles lite snakk om sånt på fysmat. De aller smarteste fra de klassene jeg har oversikt over har gjerne endt opp med å ta PhD i Norge eller utlandet.

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke semesterregistrere meg og betale semesteravgift for å ta en konteeksamen i august? Er i utgangspunktet ferdig med graden, men må ta en eksamen i august som jeg strøyk på til jul.

 

Bare sørg for at kontoen din er aktiv i august så du ikke mister tilgang på noe du trenger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg har fått tilbud om plass på master i finansiell økonomi på ntnu til høsten. Har ikke funnet så mye om akkurat denne linja på nettet, så er litt skeptisk om jeg skal takke ja. Hvordan tror dere jobbmulighetene blir med en mastergrad i finansiell økonomi fra ntnu vs BI/NHH?

 

Jeg fikk vite at ntnu tar opp kun 20 studenter hvert år til dette studiet og det pleier å være 5-600 søkere. Så da må vel studiet være bra (i og med at karakternivået ligger nærmere B) ??

 

Det er veldig få (utenom de som allerede går på ntnu) som vet om dette studiet, alle de jeg har snakket med trodde NTNU kun hadde master i økonomi og administrasjon. Derfor blir jeg litt usikker om hvor attraktiv denne masteren er, og hadde satt pris på om noen som har gått/går der eller kjenner noen som går der kan svare meg. 

 

Blir det for eksempel like lett for meg å få jobb innen finansbransjen etter endt utdanning som en BI/NHH student, tror dere? Bør jeg takke ja, eller heller velge å ta master i finansiell økonomi på BI?

 

Hvor viktig er det forresten med tittelen siviløkonom? Jeg har valget om å ta master i økonomi og administrasjon, hvor jeg får denne tittelen. Men på ntnu får jeg "kun" en mastergrad i finansiell økonomi. Har det så veldig mye å si? Blir det mange jobbmuligheter innen finansbransjen i fremtiden? Bør jeg kanskje heller velge å bli siviløkonom slik at jeg kan søke på bredere stillinger hvis det begynner å gå dårlig for finans- og bankbransjen? 

Lenke til kommentar

Hæ? BI er jo anerkjent som en av de beste i landet innen økonomistudier, scorer jo bedre enn NHH til tider. Bedre enn TØH ihvertfall. Men det er jo en privatskole som tiltrekker seg en andel "pappagutter"

 

En av de beste? Hva skal det egentlig bety? De konkurrerer jo egentlig bare med Handelshøyskolen i Bergen og Handelshøyskolen i Trondheim. Hvordan ville du rangert de tre? Er det bare jeg som har et inntrykk at BI er generelt ansett for å være desidert dårligst? Tar jeg feil? 

 

De siste årene har det vært en rekke negative saker om BI. Noen eksempler:

https://www.dn.no/talent/2015/06/18/2152/Utdannelse/karakterene-kollapset

http://www.inside24.no/37-bi-studenter-tatt-for-juks-i-2015/

https://www.nrk.no/norge/bi-laerer-anklages-for-juks-1.8152120

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/20-bi-studenter-tatt-i-juks/a/103707/

 

 

Lenke til kommentar

Ja, det er klart man kan. Det er seks-sju fag som er aktuelle å ta denne høsten, og jeg kommer bare til å ta fem av dem. Eksamensdatoene kommer til å være avgjørende for hvilke av dem jeg tar i år og hvilke jeg tar neste år.

 

_Må_ på ingen måte vite det nå, men jeg skulle gjerne visst det nå likevel. Liker å titte på fag, sette opp timeplanen, glede meg til høsten.

Lenke til kommentar

Hvis man som siv.ing skal skrive Masteroppgave for en bedrift som ikke holder til i Trondheim, hvor mye tid er det vanlig å bruke i Trondheim og hos bedriften? 

Bumper denne, noen som har innspill/erfaringer?

 

Lurer på om det er gjennomførbart å flytte fra Trondheim ett semester tideligere enn det vanlige...

Lenke til kommentar

Hvordan er det for folk å finne seg relevante sommerjobber om dagen? Begynner bli litt smått bekymret. Har skjønt jeg må ha hatt noe for å få skrive masteroppgaven min. Begynner på fjerde årstrinn kybernetikk nå til høsten. Kan vel si jeg har middels resultater. Snitt mellom B og C. Ikke noe særlig relevante verv eller liknende, men har vært studass i et par fag som jeg liker godt. Skjønner ærlig talt ikke helt hvordan folk får seg noe, virker ikke helt som det er nok sommerjobbstillinger til å gå rundt. Har noen noe tips? Er det stor rift om de bedriftene som er i Trondheim? Hadde vært det mest praktiske for meg med jobb der, evnt i høvelig avstand fra Oslo. 

Lenke til kommentar

 

Hvis man som siv.ing skal skrive Masteroppgave for en bedrift som ikke holder til i Trondheim, hvor mye tid er det vanlig å bruke i Trondheim og hos bedriften? 

Bumper denne, noen som har innspill/erfaringer?

 

Lurer på om det er gjennomførbart å flytte fra Trondheim ett semester tideligere enn det vanlige...

 

 

Det kommer nok veldig an på oppgavens natur, men jeg tilbrakte i hvertfall veldig mye mer tid på kontoret til min veileder enn hos bedriften jeg hadde fått oppgaven fra (som riktignok også holdt til i Trondheim). Men det var da også jeg selv som tok initiativ til alle møtene vi hadde, det er lite obligatorisk utover at du må få signert kontrakten for uttak av oppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...