Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

 

 

Hvis man som siv.ing skal skrive Masteroppgave for en bedrift som ikke holder til i Trondheim, hvor mye tid er det vanlig å bruke i Trondheim og hos bedriften? 

Bumper denne, noen som har innspill/erfaringer?

 

Lurer på om det er gjennomførbart å flytte fra Trondheim ett semester tideligere enn det vanlige...

 

 

Det kommer nok veldig an på oppgavens natur, men jeg tilbrakte i hvertfall veldig mye mer tid på kontoret til min veileder enn hos bedriften jeg hadde fått oppgaven fra (som riktignok også holdt til i Trondheim). Men det var da også jeg selv som tok initiativ til alle møtene vi hadde, det er lite obligatorisk utover at du må få signert kontrakten for uttak av oppgaven.

 

Hva innebar møtene med veilederen din? Jeg har inntrykk av at "NTNU-veilederen" har ansvar for oppfølging, mens dan faglige veiledningen foregår hos bedriften

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok faget for et par år siden, og vet det er gjort noen endringer, så min info kan være utdatert. Det jeg derimot vet er at det er ikke noe spesielt med faget, det er bare et helt normalt fag, men foreleseren holder til ved UNIK i Oslo i stedet for her i Trondheim. Da jeg tok faget var øvingsopplegget helt frivillig, men jeg vet det er lagt på noen obligatoriske greier siden da - de vet jeg fint lite om.

 

Ellers syntes jeg faget var veldig interessant - det tar for seg hvordan en kan analysere sensor-input for å vurdere hva sensorene måler. Det typiske eksemplet er samlebånd hvor det kommer inn to forskjellige tresorter, en lys og en mørk - hvordan kan vi bruke sensordataen til å bestemme hvilke tresort det er. Videre var det diverse optimaliseringsmetoder: Hva gjør man hvis det er dyrere å feilklassifisere lys som mørk enn motsatt? Enn hvis det er relativt fatalt å feilklassifisere? Enn hvis vi har masse måledata men ikke vet hva som hører til hvor? Noe knotete matte som for meg virket veldig unødvendig å gå gjennom, men ikke noe vanskelig dersom en har gått gjennom matte 1-4. Jeg tok faget samtidig som jeg tok TDT4265 Datasyn, som er et litt komplimenterende fag, i og med at de handler om to forskjellige veier til egentlig det samme målet. Dette kan ha påvirket hvor mye jeg likte faget (til det positive)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok faget for et par år siden, og vet det er gjort noen endringer, så min info kan være utdatert. Det jeg derimot vet er at det er ikke noe spesielt med faget, det er bare et helt normalt fag, men foreleseren holder til ved UNIK i Oslo i stedet for her i Trondheim. Da jeg tok faget var øvingsopplegget helt frivillig, men jeg vet det er lagt på noen obligatoriske greier siden da - de vet jeg fint lite om.

 

Ellers syntes jeg faget var veldig interessant - det tar for seg hvordan en kan analysere sensor-input for å vurdere hva sensorene måler. Det typiske eksemplet er samlebånd hvor det kommer inn to forskjellige tresorter, en lys og en mørk - hvordan kan vi bruke sensordataen til å bestemme hvilke tresort det er. Videre var det diverse optimaliseringsmetoder: Hva gjør man hvis det er dyrere å feilklassifisere lys som mørk enn motsatt? Enn hvis det er relativt fatalt å feilklassifisere? Enn hvis vi har masse måledata men ikke vet hva som hører til hvor? Noe knotete matte som for meg virket veldig unødvendig å gå gjennom, men ikke noe vanskelig dersom en har gått gjennom matte 1-4. Jeg tok faget samtidig som jeg tok TDT4265 Datasyn, som er et litt komplimenterende fag, i og med at de handler om to forskjellige veier til egentlig det samme målet. Dette kan ha påvirket hvor mye jeg likte faget (til det positive)

Takker så meget. Hvilken form for programmering inneholdt faget? Ser det er noen prosjektoppgaver med ekte eksempler på gjenkjenning.

 

Tror du man kan bruke kunnskapen fra TTK4205 også utenfor datasyn-formål, som for eksempel å lage en algoritme trader eller en simpel kryptografisk kodeknekker? Er først og fremst på utkikk etter et fag som gir solid grunnlag for dataanalyse, og det virker jo lovende med tung statistikk i forelesingsfoilene.

 

Var TDT faget mer pragmatisk rettet?

Endret av Balder987
Lenke til kommentar

Hvordan er det for folk å finne seg relevante sommerjobber om dagen? Begynner bli litt smått bekymret. Har skjønt jeg må ha hatt noe for å få skrive masteroppgaven min. Begynner på fjerde årstrinn kybernetikk nå til høsten. Kan vel si jeg har middels resultater. Snitt mellom B og C. Ikke noe særlig relevante verv eller liknende, men har vært studass i et par fag som jeg liker godt. Skjønner ærlig talt ikke helt hvordan folk får seg noe, virker ikke helt som det er nok sommerjobbstillinger til å gå rundt. Har noen noe tips? Er det stor rift om de bedriftene som er i Trondheim? Hadde vært det mest praktiske for meg med jobb der, evnt i høvelig avstand fra Oslo. 

Jeg fikk meg aldri relevant sommerjobb, men fikk heldigvis godkjent "irrelevante" sommerjobber jeg hadde opp gjennom studiet. De godkjenner ganske mye snodig, bare det på en eller annen måte kan knyttes til selvstendig jobbing.

Jeg hadde enda dårligere karakterer enn deg da jeg begynte på fjerdeåret, og jeg hadde ingen problemer med å få jobb allerede i april siste semester. Du kan føle deg ganske sikker på at karakterene dine kommer til å skyte i været når du begynner på masterdelen din (det er iallfall sånn på studiet jeg ble ferdig med nå); både fordi du kan velge friere hva slags emner du vil ta, samtidig som du mest sannsynlig endelig har skjønt hvordan du personlig best jobber frem mot eksaminasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det var et veldig bra emne. Foreleseren er veldig bra og han deler ut spørsmålsark hver forelesning som han sjekker om alle kan svare på ved slutten av forelesningene. Faget handler om mye av teorien bak å få til gode søk og enkelte prinsipper har jeg brukt flittig på sommerjobben i sommer. Jeg synes det var nyttig og er et av de bedre TDT/IT emnene jeg har tatt.

Lenke til kommentar

Er det et "nyttig" fag?

Dette er et åpent spørsmål. Det er lite praktisk programmering, så det er bare nyttig dersom du har bruk for teorien som introduseres. Dersom du har interesse for databaser, søk eller språkprosessering, introduserer emnet viktige nøkkelbegreper du garantert vil ha bruk for. Hvis ikke, finnes det sannsynligvis mer interessante emner.
Lenke til kommentar

Noen som har peiling på når administrasjonsfolk kommer på jobb igjen? Bytter studie nå, så stusser litt på om jeg skal fullføre registreringen for høsten 2017. Her det implisitt snakk om det forrige studiet jeg gikk, så det må på en eller annen måte aborteres.

Lenke til kommentar

Når får vi svar i august på klage på eksamenskarakterer?

Varierer ekstremt fra fag til fag, noen professorer bruker 2 uker og snevrere fag har jeg opplevd 5 måneder. Om det er et generelt fag som har stor studentmasse og tilsvarende fag ved andre universitet burde det komme snart.

Endret av Balder987
Lenke til kommentar

Teller lånekassen studiepoeng fra fag som ikke ligger i utdanningsplanen?
Ser ut som jeg kommer til å havne mer enn 60 studiepoeng bak hvis jeg ikke består 2 kommende kont eksamener.
Jeg har derimot to 'ekstrafag' fra 1. or 2. året som jeg selvfølgelig ikke får inni utdanningsplanen men hvis poengene teller så kan de 'baile' meg ut, finnes det en mulighet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...