Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Har det noe å si om en har en svak B eller en sterk B i snitt, blir det uansett sett på som en B, hvor betydelig er forskjellen? Vurderer å ta opp noen fag som jeg har gjort det elendig på tidligere for å løfte snittet mitt, bare lurer på hvor mye det er verdt innsatsen.
Er det noe du bare gjør for deg selv, eller vil det faktisk åpne flere muligheter for deg senere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har vel blitt diskutert til det kjedsommelige tidligere i tråden, men det kommer jo mest an på om du har lyst til å prøve deg på PhD eller ikke. Til vanlige jobber er det som regel nok med "greie" karakterer (egentlig alt mellom B og C-D i snitt) dersom du f.eks. kan vise til fremgang gjennom studieløpet, eller generelt fremstår som en attraktiv person å ha i bedriften. Det er selvfølgelig noen få elitejobber der de krever gode karakterer for i det hele tatt se på søknaden din, men dersom det er snakk om en svak eller sterk B har det nok ingen verdens ting å si.

 

EDIT: Jeg hadde noen helt forferdelige karakterer i løpet av de første par årene; dette ble tatt opp på intervju. Bortsett fra at de lurte på hvordan jeg hadde klart å forbedre karakterene mine gjennom studieløpet, overså de dette fullstendig. Det ble nok heller sett på som positivt at karaktersnittet gikk opp de senere årene.

 

Så nei, jeg ville ikke brukt tid på å forbedre gamle karakterer med mindre du vet at du må oppnå et bestemt snitt for enten PhD eller f.eks. Statoil.

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar

Tuller du? På siv.ing.studiet mitt var det formelle kravet C i snitt de første tre årene, og B de siste to ("master"delen). Jeg vet at C-kravet ofte blir oversett, siden mange gode kandidater gir faen i de generelle basisfagene, eller ikke lærer seg ordentlig studieteknikk før i slutten av studiet.

Lenke til kommentar

De første par årene betyr ingenting. Du må ha B i snitt fra de siste to årene, dvs. nærmere B enn C.

 

Om du skal ta PhD hjelper det å ha gode karakterer, men selv med minimum karakterer burde det gå greit dersom du har gode kontakter på instituttet ditt (noe du bør ha uansett), litt avhengig av konkurransen innen fagfeltet.

 

De fleste i klassen min som endte opp på PhD-studiet var på fornavn med flere professorer selv før de begynte på masteroppgaven.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Jeg har fått fortalt rett ut at med C i snitt for alle 5 årene, så er jeg direkte utelukket for PhD, til tross for soleklar B i snitt på siste 2 årene. Konklusjonen er altså at det spørs veldig på hvor du ønsker å ta PhD - dersom det er en plass med mange søkere, kan du utelukkes kun fordi de har for mange som er bedre enn deg, men dersom det ikke er så mange som søker på stillingen, har du en mulighet med dårligere karakterer.

Lenke til kommentar

Et spørsmål til matematikerne:

Ville det være idiotisk å melde seg opp i funksjonalanalyse uten å ha tatt analysens grunnlag (målteori)? Studerer ikke matematikk, så det vil være noe vanskelig å få presset inn analysens grunnlag....men sitter på Kreyszigs bok og syns kapittelet med Hahn-Banach teoremet virker spennende. På nettet nevnes det jo at "skikkelige bøker" innen funksjonalanalyse er langt mer rigorøse...
 

Endret av lfm
Lenke til kommentar

Hva er folks erfaring med å ta en ukes ferie i mastersemesteret? Tenker å reise bort i påska, er det helt galskap å planlegge det nå, når omtrent alt er uvisst ellers rundt hvordan masteroppgaven blir, eller har man som regel nok tid? Er siving-student.

Det er veldig vanskelig å svare på, det spørs på hvor strukturert du jobber, hvilket omfang masteren din har, hvor hjelpsom veilederen din er og ørten andre tilfeldigheter. For mange jeg har snakket med, og for min egen del, var det å ta en uke fri helt uaktuelt - det var snarere heller relevant å få utsettelse på masteren.

Lenke til kommentar

https://www.ntnu.no/utvalg/fus/dok/K-emner-2017-18.pdf

 

Det er bare åtte av disse emnene jeg får opp mulighet til å velge i studieplanen min. Vil det si at det bare er disse jeg vil få godkjent som K-emne i mitt studieprogram?

Det ryktes at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Det er mulig å få godkjent litt av hvert, men det er enklere sagt enn gjort.

Lenke til kommentar

Hva er folks erfaring med å ta en ukes ferie i mastersemesteret? Tenker å reise bort i påska, er det helt galskap å planlegge det nå, når omtrent alt er uvisst ellers rundt hvordan masteroppgaven blir, eller har man som regel nok tid? Er siving-student.

Jeg reiste litt over en uke til Østerrike på skiferie. Det var i februar da, og ikke påsken. Altså mens jeg uansett bare prokrastinerte. Leverte uten problemer på normert tid, men varierer nok veldig hva folk føler og hvordan man jobber.
Lenke til kommentar

Den eneste eksamenen jeg har dette semesteret er ett K-emne, men til gjengjeld er det ganske mye arbeid med de andre emnene i løpet av semesteret. Tenkte jeg skulle prøve å få gjennomført begge K-emnene dette semesteret, men da bør det være noen der jeg kan gjøre mesteparten av arbeidet i selve eksamensperioden. Masse øvinger og gruppearbeid og sånt er med andre ord ikke noe særlig. Ut fra det jeg har hørt er Finans da et greit valg, stemmer det? Noen som har et annet å anbefale i tillegg? Dette er de jeg får opp på studieplanen:

 

  • TIØ4146 - Finans for teknisk-naturvitenskapelige studenter
  • TIØ4230 - Entreprenørskap og markedsorientert produktutvikling
  • TIØ5200 - Prosjektorganisasjoner
  • TMM4220 - Innovasjon ved Design Thinking
  • TMM4225 - Ingeniørrettet samhandling i distribuerte team: Ledelse og smart bruk
  • TPD4142 - Design Thinking
  • TTM4165 - Digital økonomi
  • TIØ4120 - Operasjonsanalyse, grunnkurs

Ser forresten her at det ikke nødvendigvis er de samme K-emnene man kan velge i 9. semesteret som i 7. Noen som aner om det gjelder for Datateknologi?

Lenke til kommentar

Hvordan er det vanlig å dele opp et prosjekt som starter med en fordypningsoppgave, og som fortsetter som master-oppgave?
Jeg forstår at dette er veldig oppgave-spesifikt, men finnes det noen vanlige/generelle innfallsvinkler?
Et forslag jeg har hørt er å la fordypningsoppgaven undersøke ulike veier til målet for problemstillingen, hvor man så undersøker én av veiene mer i detalj i masteroppgaven. Noen andre muligheter?

Endret av Juliuzu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...