Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Du blir god til det du trener på. Trener du på 1RM blir du god på det, men kan ikkje nødvendigvis ta mange repetisjonar med lågare belastning av den grunn. På same måte blir du ikkje sterk i 1RM med 100% belastning av å ta 1000 repetisjonar utan belastning.

 

Litt hjelper det sjølvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ca 1,5 uker uten treningssenter nå i ferien min. Tenkte i utgangspunktet å kutte et par av kaloriene og ta jogging som treninga mi den tida, så deloade noe i etterkant. Er det en grei plan, eller burde jeg lure inn litt egenvektstrening for å vedlikeholde?

 

Oppfølging: Sliter veldig med teknikken på barbell rows, med en gang jeg kommer over lekevekter så klarer jeg ikke å la være å bruke ryggen for mye. Lurer veldig på å skifte til dumbbell rows. Har da tidligere brukt en og en side + benk, men hvordan er det best?

Endret av Roedthaarogfregner
Lenke til kommentar

Hvis jeg klarer å løfte litt over 20kg per manual i benkpress, kan man da bare multiplisere det med to og regne ut hva jeg cirka tar i benkpress med stang? Altså, cirka litt over 40kg i benkpress(stang) hvis jeg klarer litt over 20kg pr manual.

 

Aldri prøvd benkpress med stang før, så vet ikke om det kan regnes så enkelt.

Lenke til kommentar

Hvis jeg klarer å løfte litt over 20kg per manual i benkpress, kan man da bare multiplisere det med to og regne ut hva jeg cirka tar i benkpress med stang? Altså, cirka litt over 40kg i benkpress(stang) hvis jeg klarer litt over 20kg pr manual.

 

Aldri prøvd benkpress med stang før, så vet ikke om det kan regnes så enkelt.

Du kan regne med å ta mer enn dobbelt. Press med manualer er en mer utfordrende øvelse enn stang. Husk på å regne med stangen (20kg) også når du legger på skiver :) Endret av darkness|
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det darkness| sier er riktig! 

Foretrekker forøvrig manualer nå. Trent mest med stang før, men har egentlig aldri likt benkpress og derfor gitt det litt opp. Føler det er mye bedre for ledd og skuldre, samt støtte-muskulaturen er det faktisk nyttig å trene opp også. Tryggere er det også hvis man ikke klarer vekten, da du kan slippe manualene i bakken bare. Morsommere er det også synes jeg.

Lurer på hvordan det føles ut å gå fra benk med manualer til benk med stang, etter lang tid på førstnevnte. Må være mye mer behagelig enn andre veien. 

Lenke til kommentar

Sant nok! Er ikke på det nivået enda at jeg ikke får til det alene. Har "assistent" i form av at jeg trener med dama, men spørs jo om hun klarer å hjelpe til når det først er på det nivået at det er så tungt. Lettere med stang da ja. Kan vel hende at jeg synes benk med stang blir mer behagelig når jeg har nådd et visst nivå med manualer også og blitt sterkere i de svakeste musklene man bruker.

 

Lenke til kommentar

Noen som har tips mot ryggproblemer eller?

 

Har hatt avbrekk over en måned, begynte forsiktig idag med roing oppvarming, benkpress og benpress og tåpress.

 

Bena trente jeg tre sett fordi jeg har vondt i høyre hæl, sikkert belastning fordi jeg har hatt avbrekk.

 

Klippet gresset etter trening og har vondt i ryggen igjen.

 

Trodde det var ok etter mobilisering hos fysioterapeut.

Lenke til kommentar

Blir ca 1,5 uker uten treningssenter nå i ferien min. Tenkte i utgangspunktet å kutte et par av kaloriene og ta jogging som treninga mi den tida, så deloade noe i etterkant. Er det en grei plan, eller burde jeg lure inn litt egenvektstrening for å vedlikeholde?

 

Hett tips er å ikke kutte på kcalsa i treningsfri periode (styrke).

Legg deg på vedlikeholdsinntak minimum.

 

Når kroppsvekt går ned er det muskelmassen kroppen kvitter seg med først, så sant den ikke blir stimulert via tunge løft.

 

Masse tapt tid og arbeid.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan det føles ut å gå fra benk med manualer til benk med stang, etter lang tid på førstnevnte. Må være mye mer behagelig enn andre veien.

Benk er mitt svakeste punkt, men med manualer kjenner jeg ikke brystet litt engang..

Har brukt manualer en lengre periode, men nylig gått tilbake til stang.

Lenke til kommentar

Du kan regne med å ta mer enn dobbelt. Press med manualer er en mer utfordrende øvelse enn manualer. Husk på å regne med stangen (20kg) også når du legger på skiver :)

Når jeg startet å trene trente jeg kun med manualer, og da jobbet jeg meg opp til 5x5 40kg (altså totalt 80kg) benk med manualer. Når jeg da startet å trene benk med stang måtte jeg starte på 70kg eller noe, så er nok ingen gylden regel om at man er så mye sterkere med stang. I alle fall ikke for min del :)

Lenke til kommentar

Når jeg startet å trene trente jeg kun med manualer, og da jobbet jeg meg opp til 5x5 40kg (altså totalt 80kg) benk med manualer. Når jeg da startet å trene benk med stang måtte jeg starte på 70kg eller noe, så er nok ingen gylden regel om at man er så mye sterkere med stang. I alle fall ikke for min del :)

du går vel gjerne lenger ned med stanga også, helt til den er borti brystet, mens du med manualene nok stopper litt før.

Antar jeg.

Lenke til kommentar

Eventuelle avvik vil veldig fort jamne seg ut, og du blir nok sterkare med stang etter kvart. Oppsettet og det at du jobbar med begge hender på same vekt, alt ligg til rette for å flytte meir vekt. Det er mindre behov for svakare støttemusklar. Har du aldri trena med stang så er 80 kg ein del, så det er ikkje rart at du må litt ned i vekt, men hadde det vore omvendt så trur eg ikkje du ville klart 70 kg med manualar om du tok 80 kg med stang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...