Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette betyr vel selvsagt ikke at vi skal stoppe å spise omega 3, jeg håper ikke folk mistolker dette nå

 

Neidå, men det er alltid interessant å sjå forskning på godt innarbeida "sanningar". Eg tar ikkje noko tilskot sjølv, men satsar heller på fiskemiddag 2-3 gonger i veka.

 

Eg tenkte å ta blodprøvar ein dag og sjå om eg har nok D-vitamin, men kanskje ikkje før til haust eller vinter.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Spiste 6 egg til lunsj i dag. Fikk høre den gamle myten om at mer enn ét egg om dagen ikke er bra for deg.. Kommentaren kom fra en 100kg tung slappfisk som alltid kommer med bedrevitende kommentarer. Selv har jeg spist flere pakker egg i uken i flere år, og kolesterol, blodtrykk osv er kjempe bra hos meg. Jeg sjekket dette hos legen for senest en mnd siden. Ikke at det er noe "bevis" i deg selv, men egg har vel aldri blitt påvist å være farlig. Spesielt ikke de senere årene, da det har vist seg at sunt kolesterol i kosten ikke har nevneverdig negativ effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På befolkningsnivå går det greit, spiser du mye kolesterol fra maten vil kroppen skille overskuddet ut og senker egenproduksjonen. Motsatt og om du spiser for lite, vil egenproduksjonen øke. På individnivå derimot, er det identifisert flere som har en mangel på "vanlig" regulering. En antar at det kan påvirke opp mot 25% av den norske befolkningen. Det er med andre ord individuelt hvordan kolesterol i kost påvirker kolesterolet i blod.

Lenke til kommentar

Hvor mange egg til dagen bør man spise når man bygger muskler? Jeg holder meg til 2-4 stk pr dag. Mer enn det kan fort bli for kvalmende for meg. Av det jeg har regna ut da, hvis jeg har regna ut riktig, er at jeg trenger ca. 130g protein til dagen.

 

Så et bilde av en ''venn'' på facebook som posta et bilde av der han stekte 10 stk egg oppi steikepanna si. Trodde jeg skulle kaste opp på tastaturet mitt. 

Lenke til kommentar

Steker man det godt/lager eggerøre blir det mindre kvalmende. Lager jeg eggerøre går det fort 8-9 egg med ca 1/4 av et lite glass med gressløk (de i butikkene i norge er alt for små).

Det største problemet mitt med egg er at i perioder hvor jeg ikke bare regner kcal men også macros, så blir det fort for mye fett ila dagen med så mange egg?

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Fikk kjøpt en del dunker med eggehvite fra proteinfabrikken på megasalg (pga dato) på en lokal coop obs. Betalte vel 10 kr flasken (tror de er 1L). Smaker hest med rein eggehvite (som man lager omelett eller lignende av), men går ok om man bruker ca 2 egg sammen med ca 3 dL eggehvite og lager eggerøre av det. Kanskje det kan være et alternativ? Så de hadde ganske godt salg på dem på PF hinn dagen pga nært forestående dato.

 

Har heldigvis tilgang til storcash-kort gjennom idrettslaget, så jeg får kjøpt en kartong med 240 egg til ca 370 kr. Gjør forbruket både mer økonomisk og mer praktisk. Om noen bor i Bergen og er fristet, kan jeg ordne eller ta med meg folk, mot vipps i retur for utgiftene.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Men så har man dette med omega 3 vs omega 6 da? Kolesterol til siden, mener jeg

For noen år siden ble Omega (N) 3-6:ratioen fjernet fra kostrådene pga manglende evidensgrunnlag. Datagrunnlaget var før så og si utelukkende basert på dyr (her har kosttilskuddbransjen fått seg en nisje). De siste årene har studier på mennesker vist at N-6 er like antiinflammatoriske som N-3. Det er forholdet mellom disse to, og ikke mengden av hver av dem som har noe betydning. I praksis så betyr det å fokusere på matvarer som har et innhold av omega 3, snarere enn å etterstrebe en reduksjon av omega 6. 

Lenke til kommentar

Ingen norske tallfestede anbefalinger i de norske kostrådene annet enn at omega-3 bør utgjøre ca. 1 energiprosent og omega 6 minst ca.3 energiprosent. Det nærmeste er fra havforskningsinstuttet som anbefaler et forholdstall på ca. 5:1 (altså maks x 5 så mye N-3 som N-6).  Dette fordi det kan tenkes at fettsyrene konkurrerer om opptak med hverandre. 

Det er ingen gås som legger gullegg og 10 egg fremstår som relativt ekstremt. Jeg ville så godt det lar seg gjøre å aktivt variere mellom flere gode kilder utover egg. Jeg har tatt utgangspunkt at du er under 30 år, mann og trener mer enn tre timer i uken. Her er da innholdet av 10 egg x 10 56 gram: 

post-235098-0-41366400-1532698021_thumb.jpg
post-235098-0-58325600-1532698031_thumb.jpg



 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...