Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Protein i vegetabilsk mat skal inkluderes.

 

kjekt og vite. :)

 

Må nok legge om kostholdet en del, det som blir vanskelig er og finne noe som er litt variert slik at det ikke blir det samme hver dag itillegg til at jeg skal være mett og treffe kcal/ makro. 

 

PS: Hvordan regner du ut hvis du f.eks steker 300g karbonadedeig i fett, ser ut som mengden proteiner øker pr 100g etter det stekt ihvertfall ifølge de kalkulatorene jeg bruker.  altså 100g karbonadedeig stekt = 30g proteiner, mens 100g ustekt er 19g. Noen gode forklaringer på dette? og hvordan jeg skal regne ut for og få ca kcal/ makro? 

Endret av joakimz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal gå ut ifra innholdsfortegnelsen som medfølger pakka, og regne ut ifra kald, ustekt matvare når du veier opp.

 

Årsaken til at du muligens finner oppskrifter på nett el.l. med høyere proteininnhold er da fordi vann o.l. er fordampet - dvs de har veid maten etter steking.

Kjøttet blir da litt mer konsentrert om du skal veie det etter steking, og da feil i forhold til næringsinnholdet på pakka.

:)

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at asminosyreprofilen ikke alltid er fullstendig 

I et proteintilskudd er det komplette profiler og designet med noe snacks i fokus. 

 

I kjøtt og fisk er det veldig godt, men mye skades over 75c 

 

I erter og andre ting man absolutt skal regne med så er det korte profiler og ofte kokes mye og det litte man har igjen reduserer man enda mer. 

 

Om man bare går rundt å spiser grandiosa og erter og regner med proteinet i salaten så blir det ikke helt det samme. 

 

 

post-64596-0-07439300-1465984200_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller fleste kombinerer flere matvarer slik at disse utfyller hverandre. En veganer som kombinerer belfrukt med korn vil få en fullverdig proteinkvalitet og all plantemat har et innhold av de tre forgrenende aminosyrene (BCAA). I korn er det som regel lysin (havre har et høyere innhold) som er den første begresende aminosyren, i belgfrukter oftest metionin. Et eksempel på å kombinere dette kan være poteter og erter. Eller havregryn med melk.  Med det sagt vil det være fordelaktig å inkludere gode proteinkilder som akkurat kjøtt og meieriprodukter.

På verdensbasis så utgjør korn verdens største kilde til protein, i Norge basert på forbrukerundersøkelser bidrar korn med ca. 23%, planteprotein ca. 30% og kjøtt ca. 27%. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når dere jogger/løper på tredemølle eller ute, hvor mange graders helning liker dere å ligge på?

15-20, mindre slitasje på korpuset, så trapper jeg heller ned på farta.

 

Edit:

Har dere noen teorier på hvorfor alle treningsforumene ser ut til å dø mer eller mindre ut?

Iform - ganske dødt

Treningsforum - ganske dødt

Fitnessbloggen - veldig minskende aktivitet

 

tilogmed bodybuilding.com er mye treigere enn bare ett par år siden.

 

 

Er det rett og slett facebookgrupper, instagram og annen sosial media som spiser opp de tradisjonelle forumene?

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Ein del trafikk går nok over der ja, men eg trur heller det er meir snakk om at det er fleire kanalar folk er aktive i og at mange ikkje gidda lese side opp og side ned om ting. Ikkje at dei nødvendigvis byter ut forumtida med tid i andre kanalar.

 

Ein Snap på 10 sekund, så bla litt på Instagram, sjekke Twitter, bla på Facebook. Forum er ofte tidkrevjande og slit med å halde merksemda til brukarane over lengre tid. Forum har absolutt sin plass, men det er mange andre kanalar folk skal innom i dag enn det var for 10-15 år sidan.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

Siden det er sånn halvrelevant så deler jeg det med dere! Fikk A på bacheloroppgaven i idrett, helse og ernæring :) . Så nå er jeg helt ferdig! Endte med B i snitt :D

Gratulerer!

 

 

 

Hurra, nå kanskje du kan begynne å løfte noe og ikke bare jogge rundt og sove i telt  :evil:

 

Tusen takk!

Hehe, vi får se, har mål om én styrkeøkt i uka, enten hjemme eller på senteret :p

Lenke til kommentar

Merker at nå når jeg er på deff "spise under 2500kcals så sliter jeg litt med å få i meg nok proteiner, og jeg som alltid har ledd av folk som sluker shakes :wee:

Og jeg langt over :p eggehvite, tunfisk,skyr og cottage cheese holder massevis!

 

Skyr anbefaler jeg når man er ute på farta, kun 90kcal og 16g protein

Lenke til kommentar

 

Siden det er sånn halvrelevant så deler jeg det med dere! Fikk A på bacheloroppgaven i idrett, helse og ernæring :) . Så nå er jeg helt ferdig! Endte med B i snitt :D

Knallbra jobba! Gratulera!

 

Kva er planen vidare no då?

 

 

Takk! Følger med på ledige stillinger i kommunen, men jeg skal ta praktisk-pedagogisk utdanning på deltid de neste to årene, + noen flere idrettsemner rettet mot prosjektplanlegging og spesielle grupper (NAV, fengsel, Kysthospitalet, innvandrere) til høsten :) . I tillegg engelsk så jeg får undervisningskompetanse i både kroppsøvning og engelsk dersom jeg ikke finner annen jobb og må jobbe i skolen  :p . Vil helst jobbe med noe innen folkehelse :)

Endret av Juliess
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...