Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Husker en klassekamerat på vgs dro 240kg i mark som 17åring uten å ha tatt i en vektstang før, 120kg+/190cm+/bonde, joda er forskjell på folk, og sammenligner man kun den typen folk så er det ikke noe spesielle tall nei.

 

Uansett hvor sterk kompisen din i den lokale styrkeklubben er poenget mitt var at de vektene der er veldig "gode" for hvem som helst i en alder av 19, hvor mange drar egentlig 300kg i markløft iløpet av hele treningskarrieren sin? selv med årevis med seriøs trening? 2-3% kanskje? inkludert de som "boler" regner med tallet er ca. det samme som de som dytter 200kg i benkpress.

Enig.

Enkelte er bare naturlig svære og sterke, da ikke bole-aktig-svære slik jeg legger det frem. Han her var stor og klomsete på banen allerede som 14-15åring, men vant plassen sin på laget grunnet fart, høyde og rå styrke. Nå var det nok og han måtte vel enten legge opp eller legge om treningen.

 

Nå lever han på treningssenteret - Hva er målene hans nå? ingen som vet.. :rofl:..men bygging er det ihvertfall ikke.

Han kjørte kvartbøy`s for et halvt år siden - jeg husker jeg kommenterte det - Bøy`sa er nå rettet opp og han kjører de fint. Benken nekter han å gjøre noe med, mest sannsynlig fordi han er direkte svak i øvelsen.

 

En ting er ihvertfall klart - det er fasinerende å se folk løfte disse vektene når det ene og alene er viljen som drar de, uten støtte  av teknikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknikk må ikke undervurderes. Klarte å fucke opp ryggen min 2 ganger på 3-4 uker pga. markløft. Ble fort bra igjen etter første gangen, men var veldig smertefullt i noen dager. Så presterte jeg å gjøre det igjen for et par dager siden pga. at jeg var ufokusert i et halvt sekund. "Glemte" å holde ryggen strak hele veien opp. Fortsatte likevel på 3 sett til siden smertene egentlig ikke var så ille under løftene så lenge jeg holdt ryggen strak hele veien, er da jeg la ned stanga etter settene og rettet meg opp at det gjorde vondt (+ ellers til vanlig også, men den eneste komfortable posisjonen er å holde ryggen rett og holde den "innover" mot kroppen), og også når jeg begynte på første rep på et sett. Måtte prøve hardere da det føltes ut som om musklene bare ga etter og ikke klarte å løfte noe som helst med "vanlig" kraft.

Dette skjedde på 2. sett. 1 sett brukte jeg til å varme opp med betydelig lavere vekt, orket ikke tung vekt på siste settet, men ville heller ikke stoppe med bare 1 sett igjen så da reduserte jeg vekta og tok 10 reps isteden akkurat som på 1. settet (5 reps på vanlige sett).

Lenke til kommentar

Det er nøyaktig sånn han løfter ja, som i den første videoen.

Eneste forskjellen her er at han ikke nøyer seg med det ene sliteløftet - han slipper ned, spretter i gulvet og "drar" et par til.

 

Deretter kjører han 10 sett til :)

 

Men for all del - han har fine løft rundt 260-70kg.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Finner litt forskjellig informasjon. Mye kvikksølv i tunfisk ja, men statens næringsmiddeltilsyn skal visstnok ha sagt at tunfisk på boks er trygt. 

http://www.lommelegen.no/artikkel/er-tunfisk-på-boks-trygt-gravide 

Her står det at tunfisken som kommer på boks er fra liten fisk som ikke har så mye kvikksølv i seg.  Uansett om det er sant eller ikke så må man spise variert. Kan ikke leve på tunfisk. Ikke noe karbohydrater eller fett, og du får nok heller ikke alt av mikronæringsstoffer. Alt med moderasjon :)

 

 

 

– Om du får i deg mat som har inneholdt høyere mengder av kvikksølv en eller noen få ganger, er det ingen fare. Det må et jevnlig kosthold over lang tid med mye kvikksølv før det er fare på ferde. Det er lagt inn en svært stor sikkerhetsmargin her. Vi kjenner ingen som er skadet på grunn av kvikksølv fra mat i Norge, påpeker Nordås. 

 

Skal uansett mye til så ikke noe vits i å få angst eller fobi for tunfisk nå  :tease:

Endret av Mr. President™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen sammenheng mellom å bli skikkelig uggen og kvalm om en tar dagens kreatindose sammen med ZMA før en legger seg?

Ikke tatt ZMA på en stund og tok begge deler før eg la meg igår og våknet inatt av at eg var skikkelig kvalm og fæl. Eller kan det ha noe med for lite væskeinntak etter at en har trøkt i seg kreatin?

Lenke til kommentar

Finner litt forskjellig informasjon. Mye kvikksølv i tunfisk ja, men statens næringsmiddeltilsyn skal visstnok ha sagt at tunfisk på boks er trygt. 

http://www.lommelegen.no/artikkel/er-tunfisk-på-boks-trygt-gravide 

Her står det at tunfisken som kommer på boks er fra liten fisk som ikke har så mye kvikksølv i seg.  Uansett om det er sant eller ikke så må man spise variert. Kan ikke leve på tunfisk. Ikke noe karbohydrater eller fett, og du får nok heller ikke alt av mikronæringsstoffer. Alt med moderasjon :)

 

 

 

– Om du får i deg mat som har inneholdt høyere mengder av kvikksølv en eller noen få ganger, er det ingen fare. Det må et jevnlig kosthold over lang tid med mye kvikksølv før det er fare på ferde. Det er lagt inn en svært stor sikkerhetsmargin her. Vi kjenner ingen som er skadet på grunn av kvikksølv fra mat i Norge, påpeker Nordås. 

 

Skal uansett mye til så ikke noe vits i å få angst eller fobi for tunfisk nå  :tease:

 

Kopierer min FB-status fra ifjor høst : " All mat fra både dyre- og planteriket kan inneholde miljøgifter, det lar seg ikke å spise "rent". Selv om oppdrettsfisk inneholder mindre W-3 (omega) fettsyrer enn i 2006 grunnet andelen fiskeolje-fôret har gått på ned på bekostning av et plantebasert, er det fortsatt en god kilde til W-3. I villfisk er nivået av kvikksølv, dioksiner og dioksinlignende stoffer nesten det samme som i 2006. Oppdrettsfisk har et lavere innhold av miljøgifter sammenlignet mot fet og mager villfisk, som skyldes en bedre rensing av fiskeolje-fôret. VG kunne med fordel ta med risikovurderingen til den vitenskapelige komité for mattrygghet (VKM), som konkluderte med at en kan spise 300 g fisk hver dag (ADI 70 kg) uten fare for negativ helseeffekt. Å spise fisk 2-3 ganger ukentlig er i tråd med et sunt kosthold, også fra oppdrettlaks. http://vkm.no/dav/0a646edc5e.pdf"

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Trenger tips til måltider som inneholder greit med karbs. For første gang etter noen år med trening velger jeg og ha en oversikt over hvor mye kcal jeg får i meg daglig. Men merker at det protein som er det letteste og få i meg og ender fort opp med over 2g pr kg kroppsvekt noe som er litt uheldig på en bulk. Veier nå 93 kg fordelt på 190. Målet er og bygge muskler men ikke for mye fett så prøver og øke med 0,25-0,5 KG i uken. Jeg aner ikke hvor mye jeg ligger på for holde vekta vedlike - men har valgt og prøve dette til og starte med: 

 

36 kcal/ KG - øker dersom vekten står stille på slutten av uka. 

 

Protein: 1,5-2g pr kg kroppsvekt - prøve og ikke overstige dette, men mye av maten jeg spiser inneholder jo fort mye protein og på et måltid har jeg fort 60g. Alt i alt er det jo det totale kcal som teller men så lenge det ikke er optimalt prøver jeg og unngå det.. 

 

Resten blir i karbs og fett. Men her sliten jeg litt med alternativer til mat - uten og komme over det totale på proteiner.

 

Havregryn, riskaker, avocado, peanut butter, ris, grønnsaker, frukt, melk, potet, søtpotet...... 

 

 

 

Gårsdagen så slik ut: 

 

- Eggerøre/ 6 medium egg og en banan. 

- 200 g kylling, 300g brokkoli, 175g (kokt ris). 

- havregrøt, 2dl helmelk, 125g havregryn, 1 banan. 

- 30g myoprotein, 5 stk riskaker. 

- 200g karbonadedeig, paprika, agurk, tomat, avocado, mager kesam, 20g mørk sjokolade, 5 stk riskaker. 

 

Kan også nevne at jeg bruker tilbehør som krydder, steker i fett osv osv.. regner ikke med alt. Men endte opp på i dag ca: 

 

3255 kcal. 

- 300 g karbs. 

- 125g fett.

- 215 g protein. 

 

Tips og innstill tas godt i mot :)

 

 

PS: Når det er sagt, teller dere med proteiner som er i f.eks riskaker og sånt? Eller er det kun de gode kildene som fisk, egg, kylling osv "de gode aminosyrene.." 

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...